[TI] slokdarmverstopping Abby

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kick1972

slokdarmverstopping Abby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 21:36

Poehh, dat was me een weekje wel. Abbygail staat sinds een 3 weken bij twee leeftijdsgenootjes en lang leve het voedernijd >;) Abby heeft een slokdarmverstopping gehad. Veearts erbij, verdovingen gekregen, slang en trechter en water, ontstekingsremmers en voor 5 dagen antibiotica. Ze mag nu overdag naar buiten maar 's nachts moet ze nog binnen t/m dinsdag. Het kwpn veulen eet eigenlijk wel relaxed maar hij is dan ook de baas en hoeft niet te schrokken. Het friese veulen schrokt ook wel een beetje, maar Abby slaat echt alles.... :(
Ze is nog wel aangeslagen want ze is nog erg rustig en braafjes.
Hebben jullie tips hoe brok te voeren als ze zo schrokken? Ze kregen het eerst in het gras maar door de regen gaven we het nu in emmers en dat ging dus fout, te grote happen in een keer naar binnen!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:39

anders week je de brokken tot een slobber, als je het met warmwater doet kan t uitzetten in de slokdarm nauwelijks meer en zou je denken dat ook de kans op verstopping niehiel is en krijgt ze wel dr brokken binnen.... ik zou het geven van (veel) droge brok nog even uitstellen... anders misschien uit het land halen en ergens rustig laten eten?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:42

Je zou er een grote steen in kunnen leggen of een beetje stevige bal. Daar moeten ze dan omheen eten en kunnen ze minder schrokken.
Is evt. een voerbal een optie voor haar?
Of geef zelf het eten in kleinere porties. Dus niet in 1 keer al het brok, maar verspreid over 2 of 3 voerbeurten.
Wat ook helpt is om eerst hooi te geven, en pas later de brokken, want dan is de maag al wat gevuld en zijn ze minder hongerig en zullen ze dus ook wat rustiger eten.

Fijn dat het nu weer beter gaat, want een slokdarmverstopping ziet er erg naar uit!

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:52

Ook wij hebben zo een schrokkerd. De laatste weken in het land gaven wij het (na ook een slokdarmverstopping) gewoon uit het handje. Kleine hapjes en eerst mond leeg eten. Steen, slobber, voerbal of bal in de voerbak is ook een optie. Tinkertjes blijven over het algemeen toch kleine vreetzakjes <3

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:07

jeetje das flink balen
Vaak kan het ook samen spelen met drinken, heeft ze die dag iig voor het voeren, wel voldoende gedronken??
Laatst bijgewerkt door stalnijmegen op 26-09-10 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: slokdarmverstopping Abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:24

mag je paard alweer brok hebben dan?
Normaal gesproken moeten ze een tijd slobber hebben na een slokdarmverstopping.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 23:28

Nee ze mag alleen nog maar vers gras en voor de antobiotica een schepje appelmoes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:29

kick1972 schreef:
Nee ze mag alleen nog maar vers gras en voor de antobiotica een schepje appelmoes

gelukkig ...ik schrok al :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:12

Heb je ook nog eens het gebit laten controleren? Soms kan dat er ook voor zorgen dat ze niet goed meer kauwen en alles veel te snel naar binnen schrokken.
Zelf doe ik sinds een tijdje eigenlijk altijd het voer natmaken. Bij mijn paard doe ik dat omdat hij niet tegen stof kan, maar het helpt ook goed tegen verstoppingen. Ik neem altijd een halve liter warm water mee, dan zwellen de brokken makkelijker op dan met koud water, en das ook nog lekker warm in de winter :)

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:48

Jeetje zeg, das even schrikken :(:) gelukkig gaat het weer oke. ik kan je geen advies geven want heb er geen ervaring mee.

@ 8nnemiek, abby is een veulen en daarvoor een tandarts laten komen heeft nog geen nut, een veulen kan nog geen haken enz hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:53

Oeps, dat stukje had ik gemist, dacht dat t om een volwassen paard ging :))

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 10:59

haaaai,

ja ik had niet echt duidelijk vermeld hoe oud Abby was, sorrie :o Ik heb vandaag de veearts gesproken en we mogen vanaf vandaag langzaam proberen wat hooi te geven om te kijken hoe ze erop reageerd. Dinsdag mag ze buiten blijven staan en hoeft ze niet meer naar binnen (gelukkig maar want een stal zonder bodembedekking is de volgende morgen echt zoooo smerig :r )

De andere twee veulentjes hinniken 's morgens zo lief als we komen aanlopen met Abby <3 Ze is nu in ieder geval gewend om bij die twee weggehaald te worden en kunnen we wat vaker lekker gaan wandelen enzo.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:09

Ik zou slobber gaan voeren of veulen brokken weken. Dat heb ik met mijn tinkerveulen ook gedaan toen ze verstoppings koliek heeft gehad en geopereerd is. Anders worden ze heel snel mager.
was mijn ervaring. En met geweekt voer heb je minder belasting van slokdarm /darmen. Is mij verteld

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:16

hey

Mijn 2 jarige heeft gister ook een slokdarmverstopping gehad. (slobber)
Hij was aan het eten en verstikte zich na paar min kwam er slijm uit zijn neus en mond.

Dierenarts het zelfde verhaal als jou met een slang door de neus en aan de andere kant zuigen. Het was wel sneu de dierenarts had ook nog een bloedvaatje geraakt in zijn neus dus had hij ook nog een bloedneus.

Het gaan nu goed maar dacht even dat hij dood ging.
Waarom moet dat altijd op zondag gebeurden :P

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:05

hahaha, ja, altijd in het weekend met van die leuke weekendprijzen he??

Inderdaad had Abby ook het slijm uit neus lopen. Abby kreeg een injectie met soort plaatselijke verdoving om de slokdarm te laten ontspannen en toen ze met die slang aan de gang ging heeft ze ook nog een licht roesje gekregen waarvan ze bijna in slaap viel. Ik denk dat ze uiteindelijk van de spoeling niet zo een last heeft gehad. Ook heeft ze in totaal 2 ontstekingsremmers gekregen en een antibioticakuur voor 5 dagen.

Jeetje wat rot dat er ook nog een bloedneus achteraan kwam... dan ziet het er helemaal zo erg uit! Mag hij nu ook even niet eten en zo?? kuurtje??

Ben benieuwd wat de rekening gaat worden!!

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:42

Ik denk dat jou'n rekening duurder word.Die van mij heeft alleen een slokdarm verslapping gehad. Hij mocht gewoon gras eten en na 6 uren weer brok.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:46

Mijn vroegere paardje heeft het ook gehad en daardoor longontsteking gekregen. DA gaf als advies: Brok mengen met zemelen en een eetlepel slaolie erdoor. Die van mij heeft het 2x kort achter elkaar gehad maar nadat ze de zemelen kreeg met slaoli niet meer.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:58

zemelen en sla olie?? Weet je toevallig ook wat die zemelen met olie dan doen? olie glijd maar zemelen lijkt me niet......

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:06

De zemelen maakt de brok lekker week en het is (schijnt) makkelijker door te slikken. Het paardje deed het er iig erg goed op.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:00

zemelen spoeld he, dus dat is prima.
ik denk dat ze een spuitje bucsopan heeft gehad?? olie is zeker prima ook voor haar darmen

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:02

Is het niet een idee de brokken gewoon door het hooi heen te doen? Ik zeg ook maar zomaar wat, weet helemaal niet of het werkt oid.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:39

jeetje meid, wat een schrik, arm kleintje.

ik gebruik bij schrokkerds ook een steen in de emmer, moeten ze idd omheen friemelen en kunnen zo niet schrokken.

_MaYoOo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:57

Daily plus van Pavo is ook een mooi product om in dit geval door de brok te doen! Kun je even op de site kijken...

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:10

Ik ga straks even op de site kijken van pavo!! En een steen in de voerbak klinkt goed, dan kan ze ook geen grote happen tegelijk nemen!
Vanavond gelukkig de laatste nacht dat ze binnen staat en morgen de laatste dag dat ze de kuur moet.

Ik vind haar wel erg mak en slapjes hoor, ik denk dat ik haar een lekkere lik vitaminepasta ga geven, daar kan ze zich in ieder geval niet in verslikken hihihihihi

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:12

of ze buscopan heeft gekregen weet ik eigenlijk niet, ik vond het allang al best dat ze een verdoving/ontspanner kreeg want ik had zo met haar doen!!