waarin zijn arabieren anders

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

waarin zijn arabieren anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 17:46

is het echt waar dat als je op een arabier rijd, je heel veel moeite moet doen om hen in toom te houden? en waarin is de arabier anders dan gewone paarden? :D

xx elise :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:46

Natuurlijk is dat niet waar. Dat heeft niks met ras te maken.

Arabieren zijn niet "anders", rassen verschillen gewoon van elkaar. Dan zijn IJslanders ook anders, en Fjorden, en Quarters... ga zo maar door. ;)
Arabieren zijn niet wild en heet, ze zijn wel vrij gevoelig en mensgericht bijvoorbeeld. Maar ook dat verschilt uiteraard heel erg per paard. Zo heeft elk ras z'n dingen, maar vergeet nooit dat elk paard een eigen karakter heeft. :) Ook niet elke koudbloed is koel in de kop.

kehdra

Re: waarin zijn arabieren anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:51

ik denk dat het grootste verschil in uiterlijk zit, en het gegeven dat ze stukken gevoeliger zijn, en meestal een stuk slimmer :Y)

Wild zijn arabieren niet per definitie hoor, ze kunnen er soms uitzien alsof het heel heftig is, maar dan kan je ze met een pinkje sturen :P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:54

Laatst bijgewerkt door s6801881 op 26-09-10 17:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:55

Laatst bijgewerkt door Al_Zawraa op 26-09-10 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:55

Ach wat is dat verschil in uiterlijk... "verschil" is er niet, ieder ras ziet er immers anders uit. ;) Dus waar baseer je dat verschil dan op. Alle paarden verschillen dan van elkaar, maar dat is niet meer dan logisch. Een Haflinger ziet er ook anders uit.
Ik heb een aantal Arabieren gereden en die waren echt niet wild hoor. Het zijn imo gevoelige en meegaande dieren, er wordt dan wel gezegd dat ze wild zijn, maar toch ook niet elke Fjord is lomp? (Om nog maar zo'n vooroordeel te noemen).
Intelligenter wil ik ze niet meteen noemen, ze zijn wel heel mensgericht en daardoor denken ze misschien eerder mee dan sommige andere paarden/rassen. Zoals ik al zei, het verschilt gewoon per paard. Geen paard is hetzelfde, da's nu juist het leuke. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:59

Waarin zijn Arabieren anders? Anatomie 8-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:00

Da's waar. :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:00

_San87_ schreef:
Waarin zijn Arabieren anders? Anatomie 8-)

dat wilde ik ook net zeggen :P

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:07

Fiffill schreef:
Ach wat is dat verschil in uiterlijk... "verschil" is er niet, ieder ras ziet er immers anders uit. ;) Dus waar baseer je dat verschil dan op. Alle paarden verschillen dan van elkaar, maar dat is niet meer dan logisch. Een Haflinger ziet er ook anders uit.
Ik heb een aantal Arabieren gereden en die waren echt niet wild hoor. Het zijn imo gevoelige en meegaande dieren, er wordt dan wel gezegd dat ze wild zijn, maar toch ook niet elke Fjord is lomp? (Om nog maar zo'n vooroordeel te noemen).
Intelligenter wil ik ze niet meteen noemen, ze zijn wel heel mensgericht en daardoor denken ze misschien eerder mee dan sommige andere paarden/rassen. Zoals ik al zei, het verschilt gewoon per paard. Geen paard is hetzelfde, da's nu juist het leuke. :)

ik vond de vraag van TS wat globaal, dus geef ik ook een globaal antwoord :+

Een arabier heeft een dish en anatomisch zitten ze ook wat anders in elkaar (ribben staart?), neusgaten zijn vaak wat groter enz. enz. Ik baseer het dus op wat ik zie ;)
Daarintegen is een fjord ook een heel ander paard als een haflingen bij wijze van ;)

Ik vind elk paard anders in zijn zijn, en daar kan je niet altijd een vinger opleggen. Vandaar dat ik voor TS even de meest voor de hand liggende dingen opnoem (die ze zelf ook had kunnen vinden met de zoekfunctie btw) ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:33

Dat zeg ik dus, dat bijv. een Fjord heel anders is dan een Haflinger. Daarvoor heb je verschillende rassen, ik doelde erop het dus heel logisch is dat Arabieren er anders uitzien dan andere paarden, want elk ras heeft zo zijn eigen kenmerken. Dus voor Arabier in de vorige zin kun je elk ras neerzetten dat je kan bedenken. ;) Dat wilde ik ermee zeggen.
Anatomisch zitten ze wel anders in elkaar, dat klopt. Maar ik bedoelde dus dat elk ras zo z'n kenmerken heeft en een Arabier wat dat betreft dus niet speciaal anders is. Elk ras heeft zo zijn ding, ook qua karakter, maar ook dat is voor elk paard weer verschillend.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:16

elisedcl schreef:
is het echt waar dat als je op een arabier rijd, je heel veel moeite moet doen om hen in toom te houden? en waarin is de arabier anders dan gewone paarden? :D

Onze arabieren rijden we zonder zadel en hoofdstel, en je hoeft je handen en benen niet te gebruiken om ze aan te sporen of te sturen. En daarin verschillen ze dus gelijk van andere paarden, ze zijn veel makkelijker, luisteren beter en doen meer hun best voor je.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:22

ShamalArabs schreef:
elisedcl schreef:

Onze arabieren rijden we zonder zadel en hoofdstel, en je hoeft je handen en benen niet te gebruiken om ze aan te sporen of te sturen. En daarin verschillen ze dus gelijk van andere paarden, ze zijn veel makkelijker, luisteren beter en doen meer hun best voor je.

Is dat zo?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:26

ShamalArabs schreef:
elisedcl schreef:

Daar ben ik het niet mee eens :+ er worden zoveel andere rassen gereden zonder zadel en hoofdstel, da's niks speciaals van Arabieren. Ik snap dat jij hoteldebotel bent van het ras, maar deze reactie is nu niet echt waar. ;) Zat andere soorten paarden die je haast met je gedachten kunt sturen en die graag hun best voor je doen, da's echt niet alleen de Arabier. Er is meer in de wereld. ;)
Daarnaast is het paardgebonden, echt niet elke Arabier die bovenstaande kenmerken zo sterk voert. En ook echt niet elk ander paard.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:23

Nou ik had een super New Forester. (tenminste als het geen vuilnisbakkie was) en die was toch ècht een stukkie braver, koeler in het hoofd en makkelijker dan mijn (half)arabieren.
Al ben ik ook heel tevreden over de paarden/pony's die ik nu heb hoor maar ik zou bijv. als kinderpony altijd sneller een New Forester aanraden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:42

Fiffill schreef:
Daar ben ik het niet mee eens :+ er worden zoveel andere rassen gereden zonder zadel en hoofdstel, da's niks speciaals van Arabieren. Ik snap dat jij hoteldebotel bent van het ras, maar deze reactie is nu niet echt waar. ;) Zat andere soorten paarden die je haast met je gedachten kunt sturen en die graag hun best voor je doen, da's echt niet alleen de Arabier. Er is meer in de wereld. ;)
Daarnaast is het paardgebonden, echt niet elke Arabier die bovenstaande kenmerken zo sterk voert. En ook echt niet elk ander paard.

Ik ben fan van meer rassen dan alleen de arabier hoor ;) ik heb honderden paarden in handen gehad, tientallen verschillende rassen en kruizingen. En toch zijn de volbloed arabieren hier allemaal makkelijker, luisteren beter en doen meer hun best voor ons dan 95% van de paarden die ik hiervoor gekend heb.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:43

Toch blijf ik erbij dat het erg paardgebonden is :) ik geloof best (en weet van mijn ervaring met Arabieren) dat ze erg mensgericht en meewerkend zijn, maar daarmee kun je niet zeggen dat ze op die manier van alle andere paarden verschillen. Genoeg andere paarden die dezelfde eigenschappen dragen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 00:04

ik kan mij paard ook rijden zonder hoofdstel en zadel, en ze is geen arabier...
Ik vind een arabier absoluut geen ander soort paard dan andere rassen, alleen het typische hoofd.. Hoewel Metall dat ook doorgeeft, van die arabieren hoofdjes en das toch echt een KWPNer ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 00:05

Fiffill schreef:
Toch blijf ik erbij dat het erg paardgebonden is :) ik geloof best (en weet van mijn ervaring met Arabieren) dat ze erg mensgericht en meewerkend zijn, maar daarmee kun je niet zeggen dat ze op die manier van alle andere paarden verschillen. Genoeg andere paarden die dezelfde eigenschappen dragen.

Je verward de individu met het ras. Ik zeg ook niet dat dit niet paardgebonden is of dat er niet andere paarden zijn die dezelfde eigenschappen dragen.

Wat ik zeg zal ik anders omschrijven, voor de duidelijkheid:

Als ik 100% van 1 ras, in dit geval de volbloed arabier, in mijn stallen heb, dan beschikt 95% hiervan over deze eigenschappen.

Als ik 100% van een ander ras, ongeacht welk ras, in mijn stallen heb, dan beschikt (afhankelijk van het ras en vooral de opvoeding) ergens tussen 0% en 80% over deze eigenschappen met een gemiddelde 40% bij "andere rassen" in het algemeen.

Dat is een verschil van 55%, en daarmee verschilt de arabier dus van andere rassen: gem. 95% tegenover gem. 40%

Wat dus inhoud dat op dit moment in onze stallen dus 20,9 (ofwel 21) arabieren aan deze eigenschappen moeten voldoen (en 1 dus niet). en dat klopt precies, we hebben namelijk 1 flessekind die iets afwijkt van de rest qua gedrag en gevoeligheid en denkwijze enz. enz.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 00:05

marise83 schreef:
ik kan mij paard ook rijden zonder hoofdstel en zadel, en ze is geen arabier...
Ik vind een arabier absoluut geen ander soort paard dan andere rassen, alleen het typische hoofd.. Hoewel Metall dat ook doorgeeft, van die arabieren hoofdjes en das toch echt een KWPNer ;)

Ook zonder beenhulpen en handen?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 00:06

ja zeker, kan haar sturen met gedachten, onder de man en op de grond ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 00:12

marise83 schreef:
ja zeker, kan haar sturen met gedachten, onder de man en op de grond ;)

Netjes! wij doen veel met stem, gewichtsplaatsing van je heupen, draaiing van torso en vingerbeweging. Op gedachten zijn er een stuk minder, maar enkele kunnen je gedachten lezen; deze gebruiken we bij angstige ruiters, want zij confronteren je gelijk met je angst, weten precies waar je bang voor bent en wat je aankunt. Zo helpen ze je over je angst heen. Heel ideaal is dat ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 00:19

Ben ook heel erg aan het oefenen met gewichtsplaatsing en draaien van mn heupen. (centered riding lessen), maar als ik iets denk dan doet het ook. Oke niet altijd, tis en blijft een levend dier met een eigen mening en gedachten, maar tis wel heel leuk om te zien hoe ze zich concentreerd en het goed wil doen voor me :D
Enne een angstige ruiter ben ik ook ;) niet altijd ideaal met een paard wat alles opvangt hoor ;) ik denk oh jee tractor en zie haar in gedachten schrikken, logisch gevolg ze schrikt. Dus hoe ontspannender ik ben en het rustige beeld wat ik uitzend naar haar, hoe rustiger ze is. Ze is wel super braaf hoor, maar wel met pit ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:29

ShamalArabs schreef:
Fiffill schreef:

Je verward de individu met het ras. Ik zeg ook niet dat dit niet paardgebonden is of dat er niet andere paarden zijn die dezelfde eigenschappen dragen.

Wat ik zeg zal ik anders omschrijven, voor de duidelijkheid:

Als ik 100% van 1 ras, in dit geval de volbloed arabier, in mijn stallen heb, dan beschikt 95% hiervan over deze eigenschappen.

Als ik 100% van een ander ras, ongeacht welk ras, in mijn stallen heb, dan beschikt (afhankelijk van het ras en vooral de opvoeding) ergens tussen 0% en 80% over deze eigenschappen met een gemiddelde 40% bij "andere rassen" in het algemeen.

Dat is een verschil van 55%, en daarmee verschilt de arabier dus van andere rassen: gem. 95% tegenover gem. 40%

Wat dus inhoud dat op dit moment in onze stallen dus 20,9 (ofwel 21) arabieren aan deze eigenschappen moeten voldoen (en 1 dus niet). en dat klopt precies, we hebben namelijk 1 flessekind die iets afwijkt van de rest qua gedrag en gevoeligheid en denkwijze enz. enz.

Zoals ik al zei hebben Arabieren die eigenschappen wel, maar zoals jij het opschreef leek het net alsof het iets speciaals alleen van de Arabier is, terwijl er genoeg andere paarden met die eigenschappen zijn. ;)
Toevallig is er de ene Arabier die ik echt goed ken (als in, die zie ik vaker dan de rest) die die eigenschappen juist niet heeft. :))

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:46

Wat kan ik zeggen, een AV in toom moeten houden??/ Grootste onzin ooit, ja ze kunnen gevoeliger reageren maar zijn niet onhandelbaar en wild, die van mij staat altijd te slapen op jumping terwijl de kwpners om hem heen van ieder zandkorreltje schrikken.

Het grootste verschil zit in het karakter, een AV mag je of absoluut niet, het zijn gevoelspaarden en je moet er een klik mee hebben.