Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
verstijnen schreef:Ik zat zo eens te denken...
Afgelopen jaar is er beduidend minder gedekt met de merries dan voorgaande jaren. Mensen met een goede merrie laten hun merrie niet leeg, maar een simpele hobbyfokker wil dus gerust een jaartje overslaan. Zullen er aankomend jaar of straks op de hengstenkeuring een betere selectie te zien zijn?
_Hedwig_ schreef:verstijnen schreef:Ik zat zo eens te denken...
Afgelopen jaar is er beduidend minder gedekt met de merries dan voorgaande jaren. Mensen met een goede merrie laten hun merrie niet leeg, maar een simpele hobbyfokker wil dus gerust een jaartje overslaan. Zullen er aankomend jaar of straks op de hengstenkeuring een betere selectie te zien zijn?
wat een nonsens dat mensen met een goede merrie hun merrie niet leeg laten...
Wij hebben een goedgekeurde hengst gefokt en zijn afgelopen jaar geselecteerd voor de veulenveiling in Deurne, das niet omdat onze merrie "slecht" is, maar hebben er wel voor gekozen om haar een jaar leeg te laten.
Paardenhouden en fokken is namelijk erg duur, ook goede paarden brengen niet altijd meer op wat je er voor zou willen. Voor ons een reden om een jaartje te wachten en volgend jaar weer te gaan fokken met een hele bijzondere hengst ipv de eerste de beste.
Een paarden fokker wil niet koste wat kost zijn dieren vol hebben.
smeetjoew schreef:Waarom een betere selectie als volgens jou de gewone merrie dit jaar leeg is gebleven? Betekent toch alleen maar dat het volgend jaar dan meer veulens zouden zijn maar niet perse beter. Kwaniteit ipv kwaliteit.
verstijnen schreef:Zullen er aankomend jaar of straks op de hengstenkeuring een betere selectie te zien zijn?
joopie7 schreef:Ik denk dat het wel meevalt, veel mensen die eigenlijk hun merrie wouden verkopen raken hem niet kwijt en doen hem daarom nog maar een jaartje onder de hengst.
Wij hebben momenteel gewoon onze beide fokmerries drachtig, maar we houden de veulens ook altijd aan tot ze drie zijn, en dan kan de markt al heel anders zijn. Daarnaast is er voor goede paarden altijd wel een markt
Ik denk niet dat de kwaliteit zal toenemen, denk dat het allemaal weinig verschil maakt. Je hebt mensen die serieus met fokken bezig zijn, ik denk dat die eerder er voor kiezen om een merrie leeg te houden omdat een goede hengst nou eenmaal veel geld kost. Daarnaast zien heel veel fokkers bij de nog jongere merries het als een kans om ze klaar te stomen voor de IBOP/pavo cup of wat wedstrijd ervaring op te laten doen. Wat uiteindelijk alleen maar kan leiden tot een beter predikaat. Mensen die wat minder serieus met fokken bezig zijn en vooral pretveulentjes fokken zullen eerder overstappen naar een goedkopere hengst. (lees: de shetland hengst van de buren) ipv door een stamboek erkende goede hengst te kiezen.
merelhof schreef:jannie,ik zou ze toch niet te eten willen geven die goede jaarlingen staan hebben die ze niet voor deftig geld kwijtraken.
[***] schreef:Wie koopt er dan ook een jaarling?
Verkopen doe je het best als veulen en anders als aangereden paard. Dat is niet iets van de crisis, dat is altijd al zo.