Betere veulens volgend jaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verstijnen

Betere veulens volgend jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 11:02

Ik zat zo eens te denken...

Afgelopen jaar is er beduidend minder gedekt met de merries dan voorgaande jaren. Mensen met een goede merrie laten hun merrie niet leeg, maar een simpele hobbyfokker wil dus gerust een jaartje overslaan. Zullen er aankomend jaar of straks op de hengstenkeuring een betere selectie te zien zijn?

smeetjoew

Re: Betere veulens volgend jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:07

Waarom een betere selectie als volgens jou de gewone merrie dit jaar leeg is gebleven? Betekent toch alleen maar dat het volgend jaar dan meer veulens zouden zijn maar niet perse beter. Kwaniteit ipv kwaliteit.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:12

verstijnen schreef:

Afgelopen jaar is er beduidend minder gedekt met de merries dan voorgaande jaren. Mensen met een goede merrie laten hun merrie niet leeg, maar een simpele hobbyfokker wil dus gerust een jaartje overslaan. Zullen er aankomend jaar of straks op de hengstenkeuring een betere selectie te zien zijn?

wat een nonsens dat mensen met een goede merrie hun merrie niet leeg laten...
Wij hebben een goedgekeurde hengst gefokt en zijn afgelopen jaar geselecteerd voor de veulenveiling in Deurne, das niet omdat onze merrie "slecht" is, maar hebben er wel voor gekozen om haar een jaar leeg te laten.

Paardenhouden en fokken is namelijk erg duur, ook goede paarden brengen niet altijd meer op wat je er voor zou willen. Voor ons een reden om een jaartje te wachten en volgend jaar weer te gaan fokken met een hele bijzondere hengst ipv de eerste de beste.
Een paarden fokker wil niet koste wat kost zijn dieren vol hebben.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 11:19

_Hedwig_ schreef:
verstijnen schreef:

wat een nonsens dat mensen met een goede merrie hun merrie niet leeg laten...
Wij hebben een goedgekeurde hengst gefokt en zijn afgelopen jaar geselecteerd voor de veulenveiling in Deurne, das niet omdat onze merrie "slecht" is, maar hebben er wel voor gekozen om haar een jaar leeg te laten.

Paardenhouden en fokken is namelijk erg duur, ook goede paarden brengen niet altijd meer op wat je er voor zou willen. Voor ons een reden om een jaartje te wachten en volgend jaar weer te gaan fokken met een hele bijzondere hengst ipv de eerste de beste.
Een paarden fokker wil niet koste wat kost zijn dieren vol hebben.

Merries met een top papiertje of goede nakomelingen laat men niet leeg.
Je zegt het zelf al een paardenfokker wil niet koste wat kost zijn merrie vol hebben. Helemaal niet in deze tijd.

Even offtopic. Welke hengst hebben jullie goedgekeurd, welk stamboek en uit wat voor een merrie?

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:28

In 2011 zouden wel minders veulens geboren worden als 2010

Als de vraag nog minder wordt zou op den duur nog minder veulens komen

Als minder stamboek wordt gefokt wordt er ook minder super papier gefokt

Hoor nu al dat je een 3 jarige net ster fries merry met vol papier nog niet eens weg gaan voor 4000,-

Deze waren paar jaar terug 24000,- en werd er voor gevochten om zo merry te kunnen kopen

Als de onder laag ook minder wordt gekocht wordt de toplaag ook minder waard

Mensen die nu net met paarden gaan beginnen kunnen super papier kopen voor weinig geld

Je kan dus nu voor weinig geld met de top mee lopen

De markt zit vol met paarden en pony,s in Nederland maar ook in Buitenland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:31

smeetjoew schreef:
Waarom een betere selectie als volgens jou de gewone merrie dit jaar leeg is gebleven? Betekent toch alleen maar dat het volgend jaar dan meer veulens zouden zijn maar niet perse beter. Kwaniteit ipv kwaliteit.

Hé?! :(:) Was jij al wakker?

De markt voor friezen gaat al een paar jaar naar beneden, al voor de crisis dus.

Ik ben erg benieuwd naar de dekcijfers van een KWPN e.d.
Ik krijg niet het idee dat er minder is gedekt.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:24

Een kennis van mij fokt al jaren spring en dressuur veulens
Hij heeft er wel voor gekozen om dit jaar zijn de merrie's die normaal gefokt zijn niet te dekken.
De andere merrie's en zijn 3 jarige merrie's zijn wel gedekt.
Dus fokkers met paarden met een goed papier blijven toch wel fokken.
Misschien dat hobby fokkers niet zo veel fokken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:42

tja maar toch denk ik dat er bij de topfokkers ook minder is gedekt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:30

nou ja een lege merrie kost ook geld, en crisis of niet, maar dekgeld en da kosten krijg je er gemiddeld nog wel uit.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:42

verstijnen schreef:
Zullen er aankomend jaar of straks op de hengstenkeuring een betere selectie te zien zijn?

Dat denk ik niet, want fokken is niet alleen een kwestie van de juiste combinatie gebruiken maar ook een beetje van geluk hebben. Bij een goede fokker worden ook niet alleen maar toppers geboren. Als je 100 goede merries hebt en goede en passende hengsten gebruikt zullen de meeste veulens goed zijn, een paar zullen tegenvallen en een paar zullen uitblinken. Als er minder veulens geboren worden zullen er ook minder uitblinkers zijn. Je moet niet vergeten dat wat je op de hengstenkeuring ziet als het goed is al de betere dieren zijn. Als er weinig gefokt wordt zul je naar mijn verwachting eerder minder dieren op de hengstenkeuring zien dan betere. Over de hele populatie genomen kan het wel zo zijn dat de gemiddelde kwaliteit iets beter is als de minder goede merries leeg blijven.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:41

fokfanaat schreef:
nou ja een lege merrie kost ook geld, en crisis of niet, maar dekgeld en da kosten krijg je er gemiddeld nog wel uit.

Dat denk ik ook inderdaad..

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:44

En daarbij is het voor mensen die maar 1 merrie hebben een minder groot risico dan mensen die er een groter aantal hebben. Die ene merrie zul je sneller laten dekken dat de hele stal bij wijze van. En daarbij is het ook de combinatie. Misschien dat er volgend jaar wat minder mensen dekken, omdat ze dit jaar de veulens niet kwijt konden en hun merrie toch gedekt hebben.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:52

denk wel dat er binnen een paar jaar een gebrek gaat zijn aan deftig gereden jonge paarden. Heb de indruk dat het op dit moment zo is dat veel mensen de paarden wat langer doorhouden omdat ze er niks voor krijgen en dat ze dan snel snel aangereden worden met veel druk en zonder de juiste basis. Dat alles om toch op 4 jaar goed te kunnen verkopen. Heb een paar kampioenschappen gezien dit jaar (in het springen) en eigenlijk schandalig hoe die 4 jarigen soms geprepareerd zijn. Ben er zeker van dat die het op 6 jaar moe zijn, fysiek en emotiineel kapot. Vrees dat dat een van de gevolgen van de crisis gaat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:55

Volgens mij was/is er nog steeds een overschot aan jonge paarden en veulens, dus dat tekort zal wel meevallen.
De manier van opfokken/aanrijden heeft niks met de crisis te maken, als dat nu al zo is dan over een paar jaar ook, maar niet omdat er meer of minder wordt gefokt.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:08

Ik denk dat het wel meevalt, veel mensen die eigenlijk hun merrie wouden verkopen raken hem niet kwijt en doen hem daarom nog maar een jaartje onder de hengst.
Wij hebben momenteel gewoon onze beide fokmerries drachtig, maar we houden de veulens ook altijd aan tot ze drie zijn, en dan kan de markt al heel anders zijn. Daarnaast is er voor goede paarden altijd wel een markt :j

Ik denk niet dat de kwaliteit zal toenemen, denk dat het allemaal weinig verschil maakt. Je hebt mensen die serieus met fokken bezig zijn, ik denk dat die eerder er voor kiezen om een merrie leeg te houden omdat een goede hengst nou eenmaal veel geld kost. Daarnaast zien heel veel fokkers bij de nog jongere merries het als een kans om ze klaar te stomen voor de IBOP/pavo cup of wat wedstrijd ervaring op te laten doen. Wat uiteindelijk alleen maar kan leiden tot een beter predikaat. Mensen die wat minder serieus met fokken bezig zijn en vooral pretveulentjes fokken zullen eerder overstappen naar een goedkopere hengst. (lees: de shetland hengst van de buren) ipv door een stamboek erkende goede hengst te kiezen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:10

Je moet er gewoon rekening mee houden dat als je vandaag de dag van vandaag een veulen fokt er de kans bestaat dat je het dier moet aanhouden (of voor niks weggeven). Dat is gewoon de pure realiteit de dag van vandaag!

En meer kwaliteitsveulens,... voor de één is een merrie die Z springt een kwaliteitsmerrie, voor de ander moet ie 1.50m springen dus dat is moeilijk te beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:14

joopie7 schreef:
Ik denk dat het wel meevalt, veel mensen die eigenlijk hun merrie wouden verkopen raken hem niet kwijt en doen hem daarom nog maar een jaartje onder de hengst.
Wij hebben momenteel gewoon onze beide fokmerries drachtig, maar we houden de veulens ook altijd aan tot ze drie zijn, en dan kan de markt al heel anders zijn. Daarnaast is er voor goede paarden altijd wel een markt :j

Ik denk niet dat de kwaliteit zal toenemen, denk dat het allemaal weinig verschil maakt. Je hebt mensen die serieus met fokken bezig zijn, ik denk dat die eerder er voor kiezen om een merrie leeg te houden omdat een goede hengst nou eenmaal veel geld kost. Daarnaast zien heel veel fokkers bij de nog jongere merries het als een kans om ze klaar te stomen voor de IBOP/pavo cup of wat wedstrijd ervaring op te laten doen. Wat uiteindelijk alleen maar kan leiden tot een beter predikaat. Mensen die wat minder serieus met fokken bezig zijn en vooral pretveulentjes fokken zullen eerder overstappen naar een goedkopere hengst. (lees: de shetland hengst van de buren) ipv door een stamboek erkende goede hengst te kiezen.

Serieuze fokkers hebben geen problemen om hun veulens of jonge paarden kwijt te raken dus die dekken gewoon door.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:12

jannie,ik zou ze toch niet te eten willen geven die goede jaarlingen staan hebben die ze niet voor deftig geld kwijtraken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:39

merelhof schreef:
jannie,ik zou ze toch niet te eten willen geven die goede jaarlingen staan hebben die ze niet voor deftig geld kwijtraken.

inderdaad , ik heb zelf een hele beste jaarlinghengst uit een gezonde en zeer goed presterende merrielijn ..moeder is dan nog maar 5 maar ik denk dat ze echt het betere paard is wat ik de laatste jaren heb gehad , heel veel vermogen & voorzichtig ..echt alles hengst heeft veel bloed , is groot genoeg en super mooi en ook nog eens heel goed bewegen ..0.0 vraag ..je mag al blij zijn als er eens iemand mailt :\ ... de enige reden dat ik wil verkopen is omdat ie hengst is

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:54

komt wel goed, maar denk dus echt dat dat niet te maken heeft met serieus fokken of niet, zoals hier wordt beweerd. Er is gewoon geen handel op dat jonge grut, dus blijven mensen met toffe paarden zitten tot hun drie, vier jaar voor er terug deftige vraag naar is. Probleem is dat het daar dan ook van bulkt en dat ze die gaan pakken om op te vallen (voor de zekerheid: ik heb het over het algemeen). Zag dit jaar vierjarigen lopen met knijpgetten vanachter. Vind dat misdadig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:24

Wie koopt er dan ook een jaarling?
Verkopen doe je het best als veulen en anders als aangereden paard. Dat is niet iets van de crisis, dat is altijd al zo.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:44

nou dat vind ik niet hoor ...als ik kan kiezen koop ik ook liever een jaarling merrie ..je kan al de maat wat inschatten en ze kunnen op 1.5 zelfs al op de foto..en een springgefokte kun je zelfs al eens een klein sprongetje zetten
als ik wat goeds zie maakt het niet uit of ze 1 of twee zijn ..

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:56

Ik heb de mijne ook op 1,5 gekocht. had inderdaad zijn voordelen. Grootste voordeel is inderdaad nog het feit dat ze op de foto's kon. Ik weet nu dat ze goed is...

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:02

idd een jaarling is superinteressant Jannie, je moet wel even door een jaarling heen kunnen kijken, dus voor niet kenners is een veulentje aantrekkelijker (een jaarling is dikwijls een naarling).

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:12

[***] schreef:
Wie koopt er dan ook een jaarling?
Verkopen doe je het best als veulen en anders als aangereden paard. Dat is niet iets van de crisis, dat is altijd al zo.

:j Ik weet ook niet beter dan dat jaarlingen over het algemeen niet veel waard zijn. Dat was 15 jaar geleden (en misschien voordien ook) al zo en nooit veranderd eigenlijk. De prijzen van jaarlingen liggen ongeveer gelijk aan die van veulens (of nog goedkoper), terwijl er wel een jaar meer voer in zit. Jaarlingen zien er natuurlijk niet echt geweldig uit (zoals merelhof al zegt), en er zijn maar weinig die daar doorheen kunnen kijken. Daarnaast gaan veel mensen er van uit dat 'de besten wel als veulen worden verkocht'. De aangeboden jaarlingen worden veelal geacht de 'overgeblevenen' van het vorige jaar te zijn.
Het voordeel van röntgenen is ook maar ten dele een voordeel. Foto's op 1,5 jaar oud geven natuurlijk geen enkele garantie voor goedkeuring op bijv. 3/4-jarige leeftijd.... (risico's op trauma's blijft)