Vraagje aan de (grote) fokkers ivm ontwormen en inenten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kainda

Vraagje aan de (grote) fokkers ivm ontwormen en inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 09:13

Wat mij opvalt:

Ik koop wel eens een veulen of oudere pony/paard van de fokker.
Meestal is zo'n veulen of oudere niet ingeent en niet ontwormd ;(

Als ik vraag waarom niet? Krijg ik meestal als antwoord: Onze paarden hebben
nooit wormen en zijn nooit ziek....

Alle nieuwe paarden/pony's die bij mij op stal komen worden gelijk ontwormd, en je wilt niet weten
wat eruit komt :(

Waarom is dit toch?? Bezuiniging? Gemakzucht?

Ik vind dit echt zo slecht he...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:37

Veelal worden de veulens of jonge paarden niet 'klassiek' ontwormd met een tube maar met korrels ... dit laatste is goedkoper.
Veelal is het idd een kwestie van geld, tijd en organisatie ... als je 10 - 80 merries lopen met of zonder veulens dan is het een grote organisatie om die binnen te krijgen, in de handen te krijgen (zeker de veulens en jongere paarden!) om de kuur te geven of de inenting (denk ook DA kost!!) en dan hebben wij het nog niet over de kost van de wormenkuren!

Als er (super) goed weide beheer is dan is de besmettings gevaar een stuk minder maar of dit in Nederland mogelijk is ... dit ivm de hoeveelheid land die je ECHT nodig hebt om dit te kunnen doen bij een grote kudde paarden/veulen/jong paarden.
Ik ken een fokker die wel weide beheer toepast, iedere jaar +/- 15 veulens heeft en die wel in het voorjaar en najaar ontwormd. Die levert nooit een veulen, paard af zonder dat het 'behandeld' is.

Persoonlijk vind ik de verantwoordelijkheid van een goede fokker om te zorgen dat zijn/haar 'product' de beste staat krijgt en de beste verzorging ... en dit houd in dat ze op tijd ontwormd worden en hun inenting (van het veulenspuit door de basis inenting tot hun jaarlijkse) krijgen.
... maar ja, ik fok geen +10 tegelijk .....

MariekeA

Re: Vraagje aan de (grote) fokkers ivm ontwormen en inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:27

Of ze ontwormen hun veulens met ivermectine, terwijl dat niet helpt tegen spoelwormen... (Die juist veel voorkomen bij veulens)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:31

Ontwormen snap ik ook niet, wormen heb je overal.
Dat paarden niet geent worden snap ik dan weer wel, als je nooit met je paarden van je erf af komt en er komen geen nieuwe paarden bij is de kans op besmetting vrijwel nihil en is enten dus min of meer overbodig. Veulenspuit is een luxeproduct en vrij nutteloos als je veulen gezond is.

Maar goed, als je dan gaat verkopen hoor je wel te zorgen dat ze netjes geent klaar staan als ze nieuwe eigenaar komt.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 27-09-10 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:32

MariekeA schreef:
Of ze ontwormen hun veulens met ivermectine, terwijl dat niet helpt tegen spoelwormen... (Die juist veel voorkomen bij veulens)

Precies, dit zien wij ook vaak met de veulens die hier binnen komen van een maand of 5 oud. Wij ontwormen de veulens zoiezo 2 x met pyrantel en 1 x met ivermectine. Vanaf een half jaar gaan we over op Equest, ivermectine of pyrantel, afhankelijk van welk middel op dat moment nodig is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:33

Inenten doe ik bij de jonge paarden/veulens ook niet, die staan alleen met het eigen groepje in de wei. Pas als ze beleerd worden worden ze bij mij geënt, omdat ze dan ook mee gaan naar les, wedstrijden e.d.
Ontwormen doe ik vanaf veulen af aan zeer regelmatig. Ik ben maar een hele kleine fokker met hooguit 1-2 veulens per jaar trouwens. :)

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:35

De veulens die wij binnen krijgen zijn vaak nog niet geeent, geen onwil, maar gewoon te jong. Een veulen heeft de eerste 6 maanden nog voldoende antistoffen van zijn moeder mee gekregen. Vanaf 6 maanden wordt hier alles geent (basis enting en de daaropvolgende vervolg entingen) dus voor veulens begrijp ik wel dat de meeste nog niet geent zijn.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:29

Enten doe ik niet, ontwormen wel.
Mijn merries zijn allemaal goed ge-ent, dus dat betekend dat het veulen voldoende antistoffen mee krijgt van de moeder voor de eerste 6 maanden. Een veulen wat bij mij blijft ent ik pas als ze onder het zadel breng, of ermee naar een stamboekopname oid ga, ivm het in contact komen met andere paarden.

Ontwormen doe ik wel. De merrie wordt 2 weken voor de uitgerekende datum goed ontwormd, dan als het veulen 2 weken is gaan merrie en veulen allebei, 4 weken later het veulen nogmaals en dan gewoon met de rest mee.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:32

Ik ontworm ze gewoon en voor ze naar hun nieuwe tehuis gaan krijgen ze 1 enting. de 2e moet de nieuwe eigenaar zelf doen.
Nou ben ik niet een grote fokker (5 dit jaar)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:39

Wij enten vanaf 6 maanden en de paarden worden regelmatig met verschillende werkzame stoffen ontwormt (dus niet constant met Ivermectine). Na het ontwormen controleren we een aantal dagen achtereen de mest van alle paarden op eventuele dode wormen. Eigenlijk kan je het beste een mestmonster naar je DA brengen, dan kan je gericht ontwormen.

Het enten van de jonge paarden doen wij wel, aangezien we ook wedstrijdpaarden op stal hebben en we zelf contact hebben met alle paarden die hier thuis staan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:08

alle paarden hebben wormen, ik ontworm altijd ontwormen doe ik met mestonderzoek en het is schrikbarend hoeveel daar nog van af kan komen! vergis je niet m n paarden zien er super uit maar ook die kunnen gewoon wel women/eitjes hebben

enten doe je pas met 6 maanden en dan zijn ze eigenlijk altijd al weg, degene die in de opfok staan hier thuis worden altijd! geent

ik fok er ook niet veel hoor maar gezondheid gaat voor alles anders moet je er niet aan beginnen..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:26

je moest eens weten hoeveel mensen wormen hebben zonder er zelf last van te hebben...
En voor paarden is het gewoon onvermijdelijk...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:30

s0173957 schreef:
je moest eens weten hoeveel mensen wormen hebben zonder er zelf last van te hebben...
En voor paarden is het gewoon onvermijdelijk...

ja ieeell bah hou op haha maar je hebt idd gelijk!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:58

Inderdaad, alle paarden hebben wormen :) Het hoort erbij. Punt is dat je moet zorgen dat het geen serieus probleem wordt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:09

Mijn veulens probeer ik tot het 1e jaar iedere 4 weken te ontwormen, daarna iedere 6 en daarna iedere 8 en vanaf 3 jaar minder vaak.
Enten doe ik alleen voor de verkoop of keuring, zo niet blijven ze ongeënt tot een jaar of 3 zijn en gedekt worden of als ze al drachtig zijn zodat het veulen wel mee kan teren op mamma's enting.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:58

dat is nou juist DE reden dat paarden resistent worden lailapri!! te vaak ontwormen zonder te weten of ze wel eitjes in de mest hebben
kijk hier mee uit, mochten ze een keer een echte besmetting hebben helpen de wormenmiddelen niet meer!
zowiezo vind ik om de 4 weken ernstig veel... dan is de vorrige behandeling nog niet eens uitgewerkt dus ben je eigenlijk overdosis aan het geven

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:50

als de cyclus 2 of 3 weken is. Heb hier zo vaak spoelwormen gehad, doe ik keertje 6 weken bij de veulens hebben ze gelijk weer wormen in de mest. Mestonderzoek heb ik een keer uitgezocht maar wormen leggen niet altijd eieren. Da om raad vragen pakte ook slecht uit en de da een keer laten ontwormen ook. Daarbij al genoeg verwaarloosde ponys opgeknapt met wormen etc. Dan maar ernstig veel ontwormen maar paardjes gezond houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:19

Op de lange duur worden ze daar dus niet gezonder van, wat wil je doen als ze resistent zijn geworden?
Zoals gezegd, elk paard heeft wormen, je moet niet bij elke worm in de mest zeggen 'kijk het was wel nodig' want zo werkt het niet, je ontwormd pas als het een probleem wordt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:56

ik wacht liever het probleem niet af. Als ze met 8 weken met bolle buikjes en raar haar staan ga ik daar echt niet op zitten wachten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:53

als ze met 8 weken met bolle buikjes staan dan komt dat vanuit de moeder, ik zie dus hier het probleem, een merrie die resistent is dus waar de wormen gewoon doorheen komen omdat je teveel ontwormd (hee ik heb het niet zelf verzonnen hoor, dierenarts woorden ;) ) ik ontwormde eerst altijd om de 8 a 10 weken, dat doe ik zeker niet meer na een heel heftige wormbesmetting waar het paard bijna dood was!! de wormen vraten hem letterlijk op! de wormen waren gewoon door normale worm middelen heen gekomen. als ik bij dit paard nu iedere 6 weken ontworm dan weet ik 100% zeker dat niks meer helpt en hij dus resistent is.
we willen je echt niet op de kast jagen (althans ik niet!) maar denk asjeblieft goed na, laat je mest gewoon door een dierenarts controleren en dan weet je waar je aan toe bent, zo kan je gericht ontwormen.. ieder paard kan andere eitjes hebben dus als je ze allemaal het zelfde middel geeft kunnen ze ook alsnog wormen krijgen snap je

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:59

MariekeA schreef:

Helemaal mee eens, wij hebben nu zo'n gevalletje op stal staan, staat er nu bijna 6 weken, hebben we al 4x ontwormd (in overleg met de DA) nu om de 14 dagen met Banminth, eerste x hadden we ruim 2 kilo spoelwormen, 2e x hadden we er na 1 dag alweer dik 50, nu deze week hadden we er zeker 10 dus we gaan vooruit, maar t is zo'n zware besmetting dat t niet 1, 2, 3 onder controle is.
Iedereen oh wat slecht dat dat dier niet ontwormd is bij de vorige eigenaar. Dat is ze dus wel, maar inderdaad alleen met Ivermectine.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:00

wat ook goed helpt bij spoelwormen is panacur!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:02

is zelfde werkzame stof, pyrantelpamoaat

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:23

ik gebruik pyrantel en febendazol.

Maar goed zal een voorbeeldje noemen. Ik breng merrie met veulen naar de dierenarts. Veulen is dag of 10 oud en moet ontwormt. Omdat moeder en kind daar bleven zou de da dat regelen. Veulen begint steeds plukkeriger te worden dus ik vraag het na, ja hij had ontwormt. Toen veulen nog geen 4 weken oud was zelf maar ontwormt nog een keer. Dag erna alles spoelwormen in de mest. Ik da bellen bleek die haar niet ontwormt te hebben (staat wel op de rekening maar dan met ivermectine).

Ik bijf dus gewoon mijn schema aanhouden, en eigenlijk altijd heeft er 1 van de 4 wel wormen, maar ze staan wel allemaal samen. Na een week krijgen ze dan een paar dagen leem om weer te ontgiften. Dit gaat beter als wat andere mij hebben aangeraden want na rare vacht en dikke buiken (en nog niet voldoende eieren in de mest om te ontwormen) volgt meestal verkoudheid en laten bronchitus. Volwassen paarden ontworm ik bijna niet (1 of 2 keer per jaar en voor de bevalling) maar de jonkies dus wel.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 14:58

Fijn om te lezen dat we er toch allemaal goed mee bezig zijn ;)

En ik vind ook dat we van elkaar kunnen leren.
Ik lees veel verschillende methodes van het ontwormen.

Een jong veulen ontworm ik met ivermectine (eqvalan)
Het is dus verstandig om daarna met pyrantel te ontwormen? Equiworm P?
Wat is nog meer goed voor de jonge paarden/pony's?
Is iedere twee maanden voldoende?

Mn oudere paarden ontworm ik ieder kwartaal en telkens verschillende soorten bestanddelen ;)