Verwachte stokmaat 3 jarige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Verwachte stokmaat 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 09:52

Ik ben benieuwd hoeveel een 3 jarige merrie nog kan groeien.

Ben bij een 3 jarige Dreamcatcher merrie wezen kijken.
Plaatje om te zien, heel fijn karakter, sterk achterbeen, sjiek type.
Maar helaas maar 1.55 hoog .... :?

Ik ben niet op zoek naar een groot paard, maar ben bang dat deze de 1.60 niet gaat halen.
(Moeder is rond de 1.67.)

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:53

1.60 gaat inderdaad spannend worden.
De meeste merries groeien na hun 3de geen centimeter meer.
Anderen groeien misschien nog eens een 3-4, heel soms 8....
Laatst bijgewerkt door Dees op 31-08-10 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:54

2 jarige zou ik zeggen er zit nog een kansje in, maar een 3 jarige gaat 95 % zeker die maat niet halen.

BYS

Re: Verwachte stokmaat 3 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:55

Mijn merrie is van haar 4 tot haar 5 jaar en 3 maanden zelfs nog 6 centimeter gegroeid :D
Maarja ik weet niet of dit vaak voorkomt.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:00

Tja, je weet het nooit. Hoe staat de merrie erbij? Is ze nog zwaar overbouwd/smal/pup of staat er al een vrij volwassen paard voor het oog? Daar kan je wel het een en ander op afleiden.

Ken beiden kanten, paarden die echt hooguit een cm erbij pakten en paarden die 2 jaar later plots nog 7 cm groter waren.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:02

Dat kan je echt niet weten. Als het laatbloeiers zijn kunnen ze zeker nog een schuit groeien. Paarden kunnen ook lang doorgroeien. Mijn merrie is op 4 jaar 167 gemeten , nu is ze 170 gestopt op 7 jaar met groeien. Natuurlijk eens ze 3 gepasseerd zijn groeien ze overwegent geen 10 cm meer.

Je kan eens aan de fokker vragen hoe haar andere nakomelingen uitgroeien van de moeder dan. Kan gerust zijn dat het laatbloeiers zijn.

Het is ook te zien wat je wil doen met zo een paard, wil je keuringen doen of is het enkel voor de sport of recreatie.
Ik zelf heb ook een 2 jaar staan van 155 en vind ook dat er niet veel schot in zit. Maar we hopen op een mirakel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:08

Mijn merrie is na haar derde 4/5 cm gegroeid en ze is nu 8.
Ze groeien altijd nog wel wat, maar ik verwacht niet dat deze de 1,60m zal gaan halen. Alleen; zeg nooit nooit.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:08

Heb je het touwtje systeem al geprobeerd?
Dat is redelijk betrouwbaar..

Ik ken merries die zo klein bleven, maar ook merries die vanaf 4 jaar nog zeker 5 cm zijn gegroeid..
Mijn 3 jarige ruin kocht ik 3 maanden geleden ook met een maat van 1.55, maar is nu alweer gegroeid :D

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:10

Die van mij was erg mager toen ik haar kreeg. Ik heb haar goed in het voer gezet van tussen haar derde en vierde jaar is er 10 cm bijgekomen. Die mij was wel duidelijk nog wat overbouwd op haar derde. het is lastig te zeggen. Ze zou ook rond die 1.55 kunnen blijven en dan zit je met een paard gefokte pony

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:10

Vergelijk merries niet met ruinen kwa groei. Dat is een wereld van verschil.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:11

Denk dat niemand hier kan zeggen hoeveel dit paard nog groeit. En die gene die het wel kan zeggen, word rijk!! In het voorspellen van de uiteidelijke stokmaat :+

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:12

femmefatale1 schreef:
Heb je het touwtje systeem al geprobeerd?
Dat is redelijk betrouwbaar..

Ik ken merries die zo klein bleven, maar ook merries die vanaf 4 jaar nog zeker 5 cm zijn gegroeid..
Mijn 3 jarige ruin kocht ik 3 maanden geleden ook met een maat van 1.55, maar is nu alweer gegroeid :D

mag ik dat touwtjes systeem weten meschien??????
mag per bp
ik wil mijn haflinger meten van 17,5 maand maar lukt niet gewoon

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:13

Mijn merrie was ook ongeveer 1.55 met 3 jaar, maar ze is nu 1.63 gemeten en is nu 5 jaar. Sommige paarden zijn wel laat bloeiers.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:15

167 gaat ie niet halen maar ik geloof wel dat ze misschien 160 gaat halen :)

wat is het stokmaat van moeder? en vader?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 10:16

Ze is niet echt overbouwd meer.
Het is gewoon echt een sjieke e-pony.
Ze heeft wel een stevige kont, maar weer een korte hals.
De hals heeft nog weinig bespiering, dit kan natuurlijk nog flink verbeteren, maar langer wordt ie nooit.

Bubsj schreef:
Tja, je weet het nooit. Hoe staat de merrie erbij? Is ze nog zwaar overbouwd/smal/pup of staat er al een vrij volwassen paard voor het oog? Daar kan je wel het een en ander op afleiden.

Ken beiden kanten, paarden die echt hooguit een cm erbij pakten en paarden die 2 jaar later plots nog 7 cm groter waren.

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:17

Nou, ik ben ook wel benieuwd naar "het touwtje systeem" haha nog nooit van gehoord!

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 10:18

Kijk dat zou super zijn, maar blijft toch een gok.

Was ie va jou ook zo rank en ponyachtig met 3 jaar?

Eciara schreef:
Mijn merrie was ook ongeveer 1.55 met 3 jaar, maar ze is nu 1.63 gemeten en is nu 5 jaar. Sommige paarden zijn wel laat bloeiers.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:18

Dees schreef:
Vergelijk merries niet met ruinen kwa groei. Dat is een wereld van verschil.

Ik vergelijk niets, ik zeg alleen dat er in een 3 jarige nog een hoop groei mogelijk is, ongeacht of het een ruin of merrie is.
Vandaar dat ik vroeg naar het touwtje systeem... dat is nog de meest betrouwbare voorspeller ;)

Het touwtje systeem:
Neem een touwtje en leg deze achterlangs het voorbeen.
Meet het gedeelte tussen de punt van de elleboog en de kogel (waar dat haakje/zwilwratje zit).
Vervolgend pak je dezelfde lengte maar dat vanaf de punt van de elleboog omhoog naar de schoft.
Het stuk wat dan over blijft zou ze nog moeten groeien..

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:19

hagelkruis schreef:
Kijk dat zou super zijn, maar blijft toch een gok.

Was ie va jou ook zo rank en ponyachtig met 3 jaar?

Eciara schreef:

Ja ik ben vrij groot 1.78 en dacht jezus moet ik hier op gaan rijden, wouden haar eerst al verkopen, maar dacht ze loopt heerlijk en wachten het nog even af, nou gelukkig maar ze is nu 1.63 eigenlijk nog wat klein voor mij maar ben er super blij mee. En haar vader is 1.58 en moeder is 1.65. Dus heb er wel echt geluk mee.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 10:21

Ik wil het paard wel voornamelijk voor de sport houden.
Maar ik vind als je een merrie hebt, is het ook wel leuk als je eens een veulen kan fokken.

Ik ken één van de nakomelingen van de moeder, deze is nu 1.65 en was met 3 jaar 1.61.

tamoreliefje schreef:
Dat kan je echt niet weten. Als het laatbloeiers zijn kunnen ze zeker nog een schuit groeien. Paarden kunnen ook lang doorgroeien. Mijn merrie is op 4 jaar 167 gemeten , nu is ze 170 gestopt op 7 jaar met groeien. Natuurlijk eens ze 3 gepasseerd zijn groeien ze overwegent geen 10 cm meer.

Je kan eens aan de fokker vragen hoe haar andere nakomelingen uitgroeien van de moeder dan. Kan gerust zijn dat het laatbloeiers zijn.

Het is ook te zien wat je wil doen met zo een paard, wil je keuringen doen of is het enkel voor de sport of recreatie.
Ik zelf heb ook een 2 jaar staan van 155 en vind ook dat er niet veel schot in zit. Maar we hopen op een mirakel.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:22

Om 1.60 m. te worden zou ze dus nog 5 cm moeten groeien. Dat is best veel, maar je hoort mij niet zeggen dat het niet kan. Mijn 3-jarige is nu krap 1.60m. en beide ouders zijn boven de 1.70m, dus die is ook klein gebleven, maar haar moeder is na haar 3 jaar ook nog 4 cm. gegroeid. Ik heb het idee dat sinds ze onder het zadel is al weer wat gegroeid is maar of ze nog 5 cm. gaat groeien.... dat is echt veel hoor.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 10:22

Moeder is 1.67 en vader 1.69

shalalie schreef:
167 gaat ie niet halen maar ik geloof wel dat ze misschien 160 gaat halen :)

wat is het stokmaat van moeder? en vader?

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:23

Heb je al opgezocht of Dreamcatcher groot fokt of juist klein?

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:32

Er schiet mij iets te binnen. Mij werd altijd gezegt dat je naar de benen moest kijken van een jong paard. Omdat die vanaf de geboorte niet veel groeien. Dus zet die twee jaar naast een ander groot paard en kijk hoeveel de benen met name de pijpen verschillen van elkaar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:39

femmefatale1 schreef:
Vandaar dat ik vroeg naar het touwtje systeem... dat is nog de meest betrouwbare voorspeller ;)

Het touwtje systeem:
Neem een touwtje en leg deze achterlangs het voorbeen.
Meet het gedeelte tussen de punt van de elleboog en de kogel (waar dat haakje/zwilwratje zit).
Vervolgend pak je dezelfde lengte maar dat vanaf de punt van de elleboog omhoog naar de schoft.
Het stuk wat dan over blijft zou ze nog moeten groeien..

Het touwtjes systeem wordt ook wel de zigeunermaat genoemd. En bij Tinkers klopt die dan ook wel.

Maar bij hoogbenige warmbloedpaarden, zoals wij die hedentendage plegen te fokken, klopt het aan geen kant. Meet maar na bij een volwassen paard :D