Keuring met ruin??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Keuring met ruin??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 23:20

Hallo.
Misschien een beetje een rare vraag. Maar heb er zelf totaal geev verstand van -O-
Is het mogelijk met een ruin aan een keuring mee te doen?
En wat is dan de bedoeling enzo?
Ik heb namenlijk een fjorden ruin, en hij heeft een best goede stamboom, dus het leek me erg leuk om een keer naar een keuring te gaan, als ruinen daar ook worden toe gestaan :+
En wat wordt er dan van jou en je pony verwacht op zo'n keuring?

Ik weet niet of het hier goed staat, Zo niet mijn excuses!!

Bellissima_

Re: Keuring met ruin??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:22

Een vriendin van mij gaat ook een keuring doen met een fjordenruin.. Premiekeuring. Aan de hand en ohz, volgens mij! Weet er verder niet veel vanaf, maar het kan wle :j

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:22

WD-V -> F-AM

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:23

hoorde laatst van een fjordenruin die misschien sterruin word. (heeft bij ons op de manege gestaan) dus het kan wel.

verder weet ik eigenlijk niet veel over keuringen

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:24

ben je lid van het stamboek? krijg je van die boekjes! staat alles wel in, weet er ook weinig van maar het kan wel! heb me er niet in verdiept aangezien ik ook een ruin heb! alleen heb je er minder aan omdat je hem niet meer voor de fok kan gebruiken..

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 23:27

Oke. bedankt voor alle reacties!
Maar aan welke keuringen moet ik mee doen, gewoon fjorden keuring neem ik aan?
Hij staat wel in geschreven bij het fjorden stamboek, maar krig zelf geen boekjes ofzo?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:28

Het is voor jezelf leuk als je ruin een premie krijgt, op basis van exterieur of sportprestaties, maar voor de ouders van de ruin kan dit meer betekenen; die kunnen predicaten verkrijgen op afstammelingen.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:48

ja ik ben sinds vorig jaar oktober ofzo lid van fjordenstamboek krijg eens in de zoveel maanden een boekje van hun toegestuurd.. daar staat wel wat erover in, sinds wanneer ben jij lid van hun? bij het lid worden geen boekje gehad dan? (is gewoon tijdschrift maar dan in boekjesvorm :P )

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:52

Misschien dat dat abonnement nog steeds op de vorige eigenaar staat ? Weet niet hoor, ik denk maar even mee.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:56

maar zobiezo als je lid bent kan je je fjord zobiezo laten keuren via het stamboek van fjorden, moet je even op hun site kijken... www.fjordstudbook.com

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:10

F-AM -> FJ

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:24

Je kan zeker met een ruin meedoen aan een keuring ;)
Je moet idd zelf wel lid zijn van het stamboek,je ontvangt dan 4x per jaar een boekje.
Hier staan ook alle datums in ,wanneer en wat te doen is.
Tevens moet je paard ook DNA getest zijn.

Keuringen worden bij de fjorden alleen aan de hand gedaan.
Op sommige keuringen is er een mogelijkheid om bestgaand onder het zadel te rijden.

Als je in de gelegenheid bent kun je een keer kijken op een keuring hoe het er aan toe gaat.
Dan heb je een idee hoe of wat.
Er komen nog keuringen in;
-Beekbergen, 4 sept.
-Rolde, 11 sept.
-Roden,25 sept.

En nog de centrale keuring (jubileumkeuring) op 9 okt in Hoenderloo.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:46

Het is juist leuk om met je ruin mee te doen, ze zijn meerdere ruinenrubrieken.

Je moet idd lid zijn van het stamboek en het paard moet op jou naam staan en in het bezit zijn van een paspoort en er moet DNA gedaan zijn.
Op de keuring kan je paard een predikaat behalen, hoe meer predikaten hoe meer hij "waard" is(dat is natuurlijk een beetje betrekkelijk)

Je kunt fjordsport doen of abopproeven om hjoger op te komen.

Dit alles is terug te lezen in het fjordenpaard wat 4x per jaar door het stamboek wordt uitgegeven. Natuurlijk kun je ze ook even bellen (gaat sneller dan mailen)

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:50

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:02

Je moet zelf lid zijn van het stamboek. Het kan best zijn dat je paard ingeschreven staat en jij geen lid bent. Als je lid bent betaal je lidmaatschapskosten, en krijg je 4x per jaar een boekje.

Van te voren is het de bedoeling dat je zorgt dat je paard er perfect uitziet. Netjes geknipt zodat de hals goed uitkomt, helemaal schoon, voorbreng hoofdstel netjes gepoetst, naar de smid geweest, staart gewassen en uitgeplozen...

Op de keuring is het de bedoeling dat je je paard aan de hand laat zien. Je krijgt een nummertje, en dit maak je vast aan het hoofdstel (waar je van te voren vaak de neusriem vanaf hebt gehaald). Dan als jouw rubriek aan de beurt is dan ga je de ring in, ga je eerst op volgorde van nummertje een paar rondjes stappen. Als de jury het zegt stelt de eerste zich op voor de jury, en de rest wacht aan de zijkant. Degene die voor de jury staat zorgt dat het paard met de buitenste 2 benen dichter bij elkaar staat en de binnenste 2 benen verder uit elkaar, OF de voorbenen bij elkaar en het binnenachterbeen verder naar achteren. De jury gaat dan kijken wat ze ervan vinden. Dan zeggen ze dat je mag gaan stappen, en dat doe je in een schuine lijn naar de eerste pion achter in de ring toe. Daar draaf je aan en draaf je door naar de 2de pion, daar omheen en terug naar de jury. Daar stel je weer op, nu met je paard de andere kant op kijkend. Als de jury je bedankt kun je aansluiten bij de wachtenden en gaat de volgende.

Nadat ze alle paarden gezien hebben gaat de jury overleggen, en vragen ze je om op een volgorde die zij aangeven te gaan stappen. Dan komt er nog iemand bij, een oort arbiter, die eventueel nog wat in de volgorde mag veranderen. Dan wordt je gevraagd om op te stellen en krijg je je punten (zodra je het sterpredicaat hebt krijg je geen punten meer, alleen nog maar een 1ste of 2de premie).

Een goede stamboom zegt binnen het stamboek vrij weinig! Ga er dus niet vanuit dat omdat je paard een goede stambom heeft hij ook automatisch goed zal doen op de keuring! Als je van te voren wat meer wilt weten of je kansen kun je iemand die veel verstand heeft van fjorden vragen om een keertje van te voren te komen kijken naar jouw paard. Dat is altijd maar een indicatie, je weet nóóit hoe het op de dag zelf zal gaan.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:54

Vjestagirl schreef:
Netjes geknipt zodat de hals goed uitkomt,

Een goede stamboom zegt binnen het stamboek vrij weinig!

Lange manen mogen ook op de keuring. Uiteraard wordt ook hier van verwacht dat ze er verzorgd uitzien dus netjes gepunt, netjes in de conditioner en niet geklt. Verder moeten lange manen geen afbreuk doen aan de hals van het paard, deze moet dan wel een mooie ronde halslijn hebben van zichzelf.

Stamboom zegt zeker wel wat binnen het stamboek, het is immers een fokkerijkeuring waar ouders opgewaardeerd worden aan de hand van hun nakomelingen. Dus een goede stamboom is zeker niet onbelangrijk zeker bij stamboekopnames (evt erfelijke afwijkingen aan tanden bv).
Feit blijft wel dat al is je stamboom nog zo goed, als het paard als een natte krant loopt op de keuring, de voorbrenger hem hindert in zijn beweging en de verzorging dramatisch is, dan kun je fluiten naar je 1e premie :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:44

Maar het is niet zo dat als je stamboom goed is dat je paard dan automatisch hoog komt te staan. Wie de ouders zijn wordt niet naar gekeken

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:49

Vjestagirl schreef:
Maar het is niet zo dat als je stamboom goed is dat je paard dan automatisch hoog komt te staan. Wie de ouders zijn wordt niet naar gekeken

Dat speelt wel degelijk mee hoor.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 20:57

Oke, en hoe zorg ik dat mijn fjord keurings-klaar is? :oo

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:34

Komend jaar goed op zn voeding letten, zorg dat hij goed in het "vlees" zit tegen die tijd (dus geen afgetrainde endurancefjord), manen netjes getoilleteerd enz enz.
Komende weken zijn er nog 3 keuringen in het noorden, dus daar kun je kijken wat er beetje van je verwacht wordt. En dan is het klaar voor dit seizoen (Ohja de Centrale keuring nog). De volgende is dan pas weer laatste weekend van juni 2011.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:44

Vippie schreef:
Feit blijft wel dat al is je stamboom nog zo goed, als het paard als een natte krant loopt op de keuring, de voorbrenger hem hindert in zijn beweging en de verzorging dramatisch is, dan kun je fluiten naar je 1e premie :D

Nou Viv, ik heb toch wel wat natte krant verschijningen hoog gepunt zien worden hoor..... Een dikke Fjord wordt meer gewaardeerd dan goede bewegingen i.m.o.

Gewoon je Fjord moddervet laten worden, dan krijg je een mooie 8 voor rastype. Of als ie heeeel dik is een 9 :o :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:17

gerritje schreef:
Vippie schreef:

Nou Viv, ik heb toch wel wat natte krant verschijningen hoog gepunt zien worden hoor..... Een dikke Fjord wordt meer gewaardeerd dan goede bewegingen i.m.o.

Gewoon je Fjord moddervet laten worden, dan krijg je een mooie 8 voor rastype. Of als ie heeeel dik is een 9 :o :o

Mijn paard is afgetraind, is een sportfjord, mooi slank. En daarmee had ik ook een 9 voor rastype. Dus daar hoeven ze niet moddervet voor te zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:22

abigailabby schreef:
Oke, en hoe zorg ik dat mijn fjord keurings-klaar is? :oo

Zorgen dat je paard netjes actief naast je kan stappen en draven zonder terug te vallen in tempo of er vandoor te schieten.

Verder zorgen dat ze niet graatmager zijn (je hoeft geen ribben te tellen) maar ze hoeven zeker niet moddervet te zijn.

Voor de keuring zorg je dat het paard helemaal schoon is, de manen netjes getoileteerd zijn, de hoefsmid is geweest, zijn staart netjes is uitgekamt, je hoofdstel is gepoetst, je kleren netjes wit zijn. En dan maar lopen!

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:02

Mijn ruin is Model
Dus zeker met een ruin op keuring! :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:04

ja gaan , de moeder van jouw ruin kan ,als jouw ruin een premie krijgt ook weer groeien in predikaat. de nakomelingen prestaties worden bijgehouden in het stamboek.