welk paard past bij mij???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stroobosje

welk paard past bij mij???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 16:57

Hallo allemaal,
Ik heb een pittige haflinger die buiten moeilijk te houden is, ik heb haar nu 5 jaar, maar nog steeds heb ik een haat-liefde verhouding met haar.
Ik zit er ernstig over te denken om haar te verkopen, maar wat wil ik dan?
Ik wil graag een paard dat betrouwbaar is ( ik weet dat een paard een vluchtdier is en je daar altijd rekening mee moet houden, maar bomproof is toch wel heerlijk), Dat ik onder het zadel kan rijden maar waar ik ook mee kan mennen, Hij moet makkelijk in de omgang zijn, en ik wil graag een relaxe buitenrit kunnen maken, zonder dat het paard sloom is. Ook is het fijn als mijn kinderen (oa dochter van 9) er wat mee kunnen doen. Zelf zit ik te denken aan een rocky mountain horse, maar die zijn best klein en erg duur, daar heeft mijn wederhelft vooral wat problemen mee, aangezien hij niet besmet is met het paardenvirus. Een Freiberger vind ik ook wel leuk, maar die zijn ook in Nederland niet zo veel te koop. Heeft iemand nog ideeen??

fjordowner18

Re: welk paard past bij mij???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:59

je hebt ook bomproofe haflingers hoor, ook de fjord en tinker zijn vaak bomproof

iki heb zerlf een fjord, zijn hem nu aan het inrijden en heeft nog geen stap vcerkeerd gezet

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 17:07

ja, ik weet het maar het lijkt me leuk om ook eens een ras te proberen die niet zo eigenwijs is en een fjord vind ik vaak wat te klein, zelf ben ik wat aan de stevige kant en niet erg klein, ik weet dat een fjord sterk genoeg is maar zelf vind ik dat dan niet zo mooi

Juuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:10

gelderse paarden. echt toppertjes, heerlijk karakter en lekker rustig, maar absoluut niet sloom! ze doen heel verzichtig met je, en zijn heel lief. koudbloeden zijn ook bomproof, maar soms een beetje sloom!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:12

tja denk dat je in elk ras wel een bomproof paard kan vinden, dan moet je gewoon echt op zoek gaan naar wat jou leuk lijkt en dan verschillende keren er op verschillende situatie's op gaan rijden

koetjieboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:12

Groninger!! Voldoen aan al je eisen, absoluut superbrave paarden.

xfrietjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:13

Fries die zijn ook lekker rustig en betrouwbaar

xfrietjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:14

maar je moet gewoon een goede band met het paard hebben
ik heb een arabier en die doet bij mij helemaal niks fout
maar bij andere wel eerder

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:27

precies heb op een arabische volbloed hengst gereden, die was braver dan de fjord van mijn zus

xfrietjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:41

ja arabiere vindt ik persoonlijk de fijnste omdat je daar een goede band mee opboudt met andere ook wel maar ik vindt persoonlijk met een arabier meer maaar da ligt er ook aan bij wie :D nouja je moet maar paarden uit proberen dan vindt je vast de goede

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:44

fjordowner18 schreef:
tja denk dat je in elk ras wel een bomproof paard kan vinden, dan moet je gewoon echt op zoek gaan naar wat jou leuk lijkt en dan verschillende keren er op verschillende situatie's op gaan rijden

Idd. Ik had een kwpn merrie, polansky x jazz en zooooo braaf. Zette nooit 1 stap verkeerd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:09

Gelderse Paarden, koel in de kop en heet in het werk. Ze zijn gefokt op veelzijdigheid. Je kan dus met een paard en mennen en dressuur(wedstrijden) rijden en springen en buitenrijden.
Ze hebben veel temperament maar zijn goed in de hand te houden. In mijn profiel zie je een paar voorbeelden van Gelderse Paarden.

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:29

Ze zeggen van Haflingers ook dat ze koelbloedig in hun hoofd zijn en makkelijk bomproof te krijgen zijn, maar zo zie je maar dat dit lang niet altijd het geval hoeft te zijn. :)

Ik denk dat je beter in je zoektocht naar een paard kunt kijken naar de karaktereigenschappen die in de advertenties beschreven worden, en waar ze voor gebruikt werden, dan wat voor ras het is. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:34

Het Bomproof paard dat jij zoekt is er in alle soorten en maten, dan ben je niet per definitie rasgebonden, je zult gewoon goed moeten zoeken. Desnoods laat je een handelaar oid. voor jouw zoeken..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:01

Tja ik ken er wel 1 maar die is al van mij :D
Omdat je ook met een jong kind zit zou ik ipv naar een ras vooral naar karakter kijken.
Dat hebben wij destijds ook gedaan (hadden hiervoor een ren-bok-stuiterpoowny) en dan wil je vooral een braaf paard. Helemaal als je kind er ook op wil gaan rijden. Die van ons is een Quarter-kruising en dat hele coole heeft ie toch wel meegekregen :j

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:04

Ik denk dat je wel een beetje op de zaken vooruit loopt je klinkt alsof je dit paardje liever weg doet, daar is niets mis mee dat kan iedereen overkomen maar ik denk wel dat het dan beter is voor jou en het paardje als je dat eerst gaat regelen en daarna verder kijken naar een paard wat bij jou past en waar het mee klikt. Ik denk dat je even rustig moet willen doen en een stap te gelijk eerst dit paardje verkopen en een goede eigenaar voor zoeken. Daarna zoeken naar iets waar je gelukkiger van word, wie weet kom je wel weer bij een haflinger uit dat kun je nooit zeggen want uitzonderingen bevestigen de regel! Succes met zoeken en de verkoop

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:08

stroobosje schreef:
ja, ik weet het maar het lijkt me leuk om ook eens een ras te proberen die niet zo eigenwijs is en een fjord vind ik vaak wat te klein, zelf ben ik wat aan de stevige kant en niet erg klein, ik weet dat een fjord sterk genoeg is maar zelf vind ik dat dan niet zo mooi

Wat vervelend dat je voor zo'n keuze staat!!!

maar even hierop terug te komen een rocky mountain ik ook niet echt groot.. en tegenwoordige heb je prachtige fjorden van 1.52!! dat noem ik niet echt klein meer haha..
mijn eigen fjordernmerrie is 1.47 en ben er dik te vreden over!! Bomproef, lief, wel eigenwijs maar zou nooit iemand kwaad doen!! ze is lief en gek voor/op kinderen!!

Succes met je zoektocht en hoop dat je een leuk paardje vind!!!!

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 14:48

Wat fijn dat ik zoveel reacties krijg, Misschien wil ik mijn haf aanhouden als fokmerrie, want daar is ze erg goed in ;) maar daar ben ik nog niet over uit, vandaar dat het moeilijk is om de knoop door te hakken, maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Is er ook iemand die me meer kan vertellen over een Freiberger, want wat ik er over lees vind ik erg interressant.

Eliza777

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:24

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:03

Alleen als fokmerrie houden als ze goede papieren heeft en een hengst kiezen met goede papieren die bij haar past en zelfs dan moet je je twee keer bedenken. Het is niet alsof het een zeldzaam ras is. Hoe goed kun je dan de veulens verkopen?

Als je een mak en betrouwbaar paard zoekt dat goedkoop is in onderhoud, waarom ga je dan niet voor een Portugees? (Lusitano, cruzado, driebloed, Sorraia) die hoeven niet duur te zijn, en als je van rockies houdt, vind je de Garrano ook vast leuk. Die zijn heel goedkoop en onder de niet geregistreerde kan ik ook wat groter vinden.
Ze kunnen volwassen dragen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:05

Lusitana: De gem. prijzen die ik hier voorbij zie komen voor Lusitano's en dergelijke liggen abnormaal hoog hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:05

Een Portugees paard kun je kopen vanaf 1000 euro, soms nog goedkoper...
Een paard met papieren is een andere kwestie, maar als direct van een fokker in Nederland koopt of je hier koopt ipv via een bemiddelaar in Nederland die er ook nog flink aan wil verdienen, hoef je zelfs daaraan geen kapitalen uit te geven.
Ik kan paarden met papieren bieden voor 4000 euro bv. Maar ook voor 25.000. Het is maar wat je zoekt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:00

Goh. Dan laten een hoop mensen zich toch mooi foppen als ik dat zo hoor hier. :))

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:48

Nou, als je in Nederland een Nederlands paard via een paardenmakelaar koopt, betaal je ook enkele (tien)duizenden meer dan als je een paard gewoon via een advertentie bij een particulier wegkoopt...
Daarbij betaal je ook voor bepaalde namen, zowel van de stal (als je een Halflinger bij Anky weghaalt zal hij heus duurder zijn als bij een boer weg) als van de ouders van het paard.
Dat is hier ook zo.
En de mensen die in Nederland in Lusitanos doen, komen gewoonlijk hier bij de grotere, bekende stoeterijen terecht omdat die sites hebben en adverteren, en niet bij de gewone mensen en kleine fokkers die geen site hebben, maar wel ook goede paarden...
En ze willen paarden van ouders die bekend zijn in Nederland en dat zijn de grote namen zeg maar. Omdat de klanten ook niet zoveel weten en een klinkende naam in een stamboom is dan natuurlijk gunstig.
Maar dat wil niet zeggen dat een paard die geen wereldbekende paarden in zijn afstamming heeft, meteen een slechter paard is!
Die bekendere stoeterijen verkopen hun paarden vaak duur. Daar willen makelaars dan ook nog 5000 euro of meer winst op maken en ga maar na hoe duur je paard wordt...

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:51

een tinker of fjord kan ook wel geschikt zijn.