Waarom veulens tegenwoordig dichtbij huis houden ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Waarom veulens tegenwoordig dichtbij huis houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 13:57

Het is iets waar ik vaker tegenop loop.
Mensen die hun veulentje het liefst bij huis houden om hem zo op te voeden etc.
Deze mensen willen wel voor een opfok gaan maar dan het liefst om de hoek!
Maar ik heb altijd geleerd dat een veulen, jaarling,twenter lekker moet opgroeien in een kudde met leeftijdsgenootjes.

Ik begrijp overgens ook de keuze wel voor het zelf opvoeden van een veulen.
Maar ze zijn jong om jong te zijn toch ?

Even ter info, mijn jaarling staat in de opfok en 13 km bij huis vandaan. als het beter voor hem was geweest had hij ook verder weg gemogen.

kimmie261

Re: Waarom veulens tegenwoordig dichtbij huis houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:59

ik hou mijn veulens altijd aan huis,en die worden opgevoed door volwassen paarden,niet door puberende leeftijds genootjes...

gaat prima,zou ook nooit een veulen ergens in een grote groep willen hebben...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:05

Ik ben ook voorstander van laten opgroeien in een gemengde groep, waarin ook leeftijdsgenoten zitten (minimaal 1). Leeftijdsgenootjes zijn om mee te spelen niet om je veulen op te voeden.

Veulens die alleen door mensen opgevoed zijn, worden niet de leukste paarden (bv flesseveulens).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:10

mijn merrieveulens groeien gewoon op in mijn kleine gemengde groepje van merries. Leeftijd varieert nl van 14 tot 2 jaar nu. De 2 jarige is de dochter van de 14 jarige. Ze groeit dus op tussen haar volwassen familieleden en kan lekker spelen met haar halfzus die 2 jaar ouder is.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:41

Mijn veulens (nu jaarlingen) staan bij mijn merrie op de pensionstal. Hier lopen ze in een groep met volwassen ruinen die ze perfect opvoeden. Ze hebben elkaar om mee te spelen. En naast de volwassen ruinen voed ik ze zelf ook nog op. Ze zijn mak, weten precies wat ze wel en niet mogen en ik kan alles met ze doen, ze kijken nergens van op, puur omdat ik ermee bezig ben. Een jaarling is makkelijker iets te leren als een 3 jarige die niks kent. (Heb het zelf meegemaakt.)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:45

Had mijn 2-jarige in een groep leeftijdsgenoten gezeten met enkel vanop afstand menselijk contact dan was het een onhandelbaar paard geworden. Nu is het een goed opgevoed paard die haar plaats kent tegenover de mens en in de kudde. Wel moet ik nog oppassen dat ze geen rare toeren doet als de smid komt of de DA. Ondanks dat ze beiden erg rustig te werk gaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:07

Mijn eerste gefokte paard heeft in de opfok gestaan, nooit en nooit meer. Was een bekende opfok, alle veulens kregen droes, ik was de enige die het herkende en mijn veulen gelijk heb opgehaald. Dat heeft zijn leven gered maar met 3 jaar kon ik hem alsnog aan de gevolgen van droes laten inslapen.

Heb lang zitten dubben hierover, ook met mijn dierenarts en heb toen het besluit genomen mijn nieuwe veulen thuis te laten, die loopt nu weer met zijn moeder en dat gaat prima. Nu kan ik er tenminste zelf op letten, ik geef geen paard meer uit handen.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:20

Hier het eerste veulen in de opfok gedaan ging super en mijn 2e veulen heb ik thuis ghouden en gaat ook goed met vriendjes..

Kim blijft ook thuis en krijgt een vriendinnentje

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:21

Mijn veulens groeien ook gewoon op in de kudde.
Deze paarden hebben allerlei leeftijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:26

Mijn merries lopen in een gemengde groep (meestal wel met jaar genootjes of met max 1 jaar verschil).

Mijn jonge hengsten lopen in een kleiner koppel, op het moment met z'n 2en(een jaarling hengst en een twenter hengst), groepje is max 3 geweest(toen een jaarling hengst en 2 3 jarige ruinen). Had ze graag in een grotere groep gehad (hoeven van mij niet perce jaar genootjes te zijn), maar kan geen opfok voor mijn kleintjes vinden.
Straks gaat mijn jaarling hengst bij een drachtige merrie als mijn twenter naar de hengstenhouder gaat om klaar gemaakt te worden. Had hem liever bij mijn ruin gehad, maar die lust hem voor ontbijt :o.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 18:09

iedereen heeft zo zijn reden waarom er voor gekozen word zo te lezen.
Mijn jaarling kom ik zelf minimaal 1 keer per week.
Straks minimaal 5 dagen in de week omdat mijn volwassen paardje verhuisd naar een stal in de buurt van de opfok.
Echter houdt deze opfok alles strikt in de gaten en als het nodig is helpen ze bij de opvoeding.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:11

Lekker tussen leeftijdsgenootjes opgroeien kan thuis ook. Mits je natuurlijk een ander veulen/jaarling enz erbijzet.
Tevens is het juist goed als er oudere paarden bij staan, die voeden juist op.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 18:13

ik ben inderdaad van mening dat er minimaal 1 leeftijdsgenootje bij hoort te staan.
Kinderen gaan immers ook naar de kleuterschool om te spelen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:15

moyra schreef:
Het is iets waar ik vaker tegenop loop.
Mensen die hun veulentje het liefst bij huis houden om hem zo op te voeden etc.
Deze mensen willen wel voor een opfok gaan maar dan het liefst om de hoek!
Maar ik heb altijd geleerd dat een veulen, jaarling,twenter lekker moet opgroeien in een kudde met leeftijdsgenootjes.

Ik begrijp overgens ook de keuze wel voor het zelf opvoeden van een veulen.
Maar ze zijn jong om jong te zijn toch ?

Even ter info, mijn jaarling staat in de opfok en 13 km bij huis vandaan. als het beter voor hem was geweest had hij ook verder weg gemogen.

Ik ben het helemaal met je eens dat veulens het beste in een groep op kunnen groeien. Echter mijn ervaring is helaas dat ik in de afgelopen 4 jaar elk jaar een veulen erngstig verwond had en zelfs 2x dood ( 1x door ondervoeding bij zeer bekende en vooraanstaande stal). Dat ik besloten heb de veulens bij huis te houden en dan helaas de hengsten op jongere leeftijd te ruinen. Nu staan zij in een gemengde groep qua leeftijd en geslacht.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:19

Mijn paard is destijds als jaarling naar een hengstengroep gegaan,daar heeft ie een zomer gestaan en toen heb ik 'm naar huis gehaald.Is ie na de winter gecastreerd en toen verder thuis in een gemengde groep opgegroeid.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:21

Ik heb mijn veulen zelf gefokt en ook voor mezelf gefokt.
Ik heb haar niet gefokt om haar vervolgens 3 jaar lang niet te zien.
Ik wilde alles er op en er aan en het dus werkelijk zien opgroeien. :o

Ze heeft wel in de opfok gestaan (kleine groep) maar dat was slechts 5 min. fietsen van huis. :D
Gewoon lekker iedere dag er even naar toe, niets opvoeden en knoeien ermee maar wel even een aai over haar bol geven en checken of alles okay was.
In de winter stond ze thuis bij haar familie.
Ze is nu inmiddels 3 en staat permanent thuis nu.
Als ik er weer 1 fok dan doe ik het op dezelfde manier.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:22

In onze kleinschallige opfok lopen maximaal 8 jonge hengsten, in de leeftijd van veulen tot twenter in een groep , in deze groep lopen ook nog twee volwassen ruinen die de boel goed in de gaten houden en optreden waar nodig .. De veulens worden beschermd tegen brutale tweejarige en brutale tweejarige worden door de oudere op hun plek gezet.

Wij hebben een zeer gevarierde groep qua maten en rassen, eigelijk nooit gedoe in de groep.
Door onze kleinschalligheid komen alle paarden dagelijks in handen en kennen al op jonge leeftijd alles wat ze straks als volwassen paard zullen tegen komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:26

Ik heb mijn shetveulen ook gewoon thuis gehouden. Hij liep met 2 soortgenoten. Amber was toen 7 en Grietje 6. Mss niet zo leuk voor hem als met een ander veulen, maar de dames hebben veel met hem gespeeld. En hij werd meteen goed opgevoed. Ik heb niet het idee dat hij daar slechter van is geworden. Hij is opgegroeid tot een ondeugend, maar sociale pony. Daarbij was hij heel angstig voor mensen, ik denk dat ik er veel moeite mee gehad zou hebben als hij in een opfok ver weg zou staan. Want dan ga je toch niet dagelijks langs. En ik vind het ook heel moeilijk om mijn dieren uit handen te geven.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:27

Ik houd ze ook gewoon thuis. In een gemengde groep: volwassen merries, veulens, jaarlingen. Ruinen en merries bij elkaar. In de zomer gaan de jaarlingen en 2 jarige merries apart met de ruinen omdat dan de hengst bij de merries loopt.
Mijn oude rijpony heeft ooit wel in de opfok gestaan. Nooit meer. Twee maal koiliek, in de sloot en onderkoelt etc. Jonge hengsten houd ik in de winter bij de oudere hengst en de drachtige merries, gewoon bij elkaar. Dat houd de jonge hengsten onderdanig. Gaat al jaren prima zo.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:06

Hier groeien de veulens ook lekker thuis op in een gemengde groep van jonge en oudere paarden en pony´s en ze zijn stuk voor stuk super aanhankelijk en makkelijk in omgang. We hebben genoeg mogelijkheden om ze lekker minimaal 12uur buiten te zetten dus alleen s´nachts gaan ze op stal met hooi en brok.
Ik heb ze zomers niet bij huis maar met zijn alle in een grote groep in Duitsland (10min. van huis) in de wei. Eind september komen ze dan weer naar huis voor de winter.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:58

Hey,

heb mijn veulen in een opfok gehad 1km verder, zodat ik daar elke dag naar toe kon. Maar alleen werd het echt een mensenpaardje en verstopte zich in het begin achter mij voor de andere paarden. Echter op deze opfok ging het helemaal niet goed, toen weer naar huis gehaald, maar ze begon zich te vervelen en zand te eten, haar toen naar een opfok gegaan behoorlijk wat verder, maar het was het zo waard en wat een goede mensen waren het voor haar. Toch nog een sociaal paardje gekregen.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:02

Ik ben anti-opfok maar vind het wel belangrijk dat ze de mogelijkheid hebben om met meerdere verschillende leeftijden om te gaan. Als ik moet kiezen tussen opfok of bij huis laten dan kies ik toch echt voor bij huis laten!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:08

Citaat:
Was een bekende opfok, alle veulens kregen droes, ik was de enige die het herkende en mijn veulen gelijk heb opgehaald.

Je veulen kan beter droes krijgen dan een volwassen paard; ons veulen heeft het ook in de opfok gehad (dank zij een man die een besmet veulen inbracht waarvan hij wist dat het droes had!) en heeft nu antistoffen.
Wij hadden vorig jaar 1 veulen en verder alleen 4 volwassen merries en dan gaat ze toch echt de opfok in. Met 2½ komt ze weer thuis.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:38

Mmm.. interessant om te lezen.

Had ik nog een vraag aan jullie. Ik lees hier van alles over 'mijn veulens lopen in een gemengde groep van allerlei leeftijden'.

Nou heb ik 2 veulens, allebei net afgespeend. Die staan nu nog even een paar dagen bij elkaar in 1 stal en mogen daarna naar buiten.
Daar lopen ook nog 1 grote kwpn merrie van 8 (nu drachtig) en 2 shetlanders..
Die 3 zijn aan elkaar gewend..
Het lijkt me wel leuk dat die 2 veulens erbij in kunnen lopen omdat je dan een gemengde groep krijgt..
Maar wat is dan wijsheid zodat m'n veulens wel heel blijven en toch uiteindelijk in de groep kunnen..

Ik dacht misschien eerst in 2 weides naast elkaar laten lopen zodat ze mekaar al kunnen zien en ruiken en als ze dat gewendt zijn de poort open doen zodat ze bij elkaar kunnen...

Maar ik vind het nog wel wat.. een groot paard van 1.70 bij die kleintjes in := ;)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:47

Die van mijn groeien thuis op in mijn eigen kudde, jong en ouder samen!