vandaag hoorde ik een rare uitspraak van iemand die al een tijdje in de paarden sport zit. Ze zei dat je een veulen van 2 maand geen brokjes mag geven? Dat klopt toch niet? toch? Ik geef mijn veulen al meer als een maand brokken.
Nee dat klopt niet hier at kim al met 6 weken mee dus dat is geen probleem hoor...
vevina
Geplaatst: 26-08-10 19:20
Bij ons eten ze ook al binnen 6 weken mee met hun moeder.
Thea_Dinske
Geplaatst: 26-08-10 20:08
Ze hebben niet voor niks veulenbrok Wij geven ook altijd gewoon veulen brok, en ze lopen nog steeds in de wei
__Jolien__
Geplaatst: 26-08-10 20:11
Bij ons wordt ons veulentje vanaf 6 weken apart gezet voor zijn eigen brokjes te eten, na het eten gaat hij trug bij de mamie, hij krijgt veulenbrok. XX
petraaken
ik heb al ponyveulens gehad en el een paar paardeveulens en allen groeien bij mij op met speciale veulenbrokjes. En allen groeien super goed op.
Wat voor onzin is dat nu weer dat je een veulen geen brokjes mag geven. Zeker iemand die vindt dat een merrie ook geen merriebrok moet krijgen en enkel moet leven van hooi en gras. Zo is fokken nl erg goedkoop maar of je veulen dan een gezond beendergestel krijgt is een andere vraag.
mijne is net twee maand, en eet al zelfstandig ergens verder van mama. Ongeveer 1 schep per keer.
LSignora
Geplaatst: 31-08-10 16:45
Wij hebben ons veulen ook veulenbrok gegeven zodra ze met de moeder mee ging eten. Ze eet nu mooi zelfstandig haar brokjes. Ze is nu 2.5 maand oud. Dit ging allemaal prima
Mijn veulen is nu 3 maanden en krijgt veulenbrok van Pavo. En staat overdag paar uurtjes op het land en eet daar gras. Ze staat niet bij haar moeder (niet mijn keus geweest lang verhaal). Nu mag ze 15o gram van die brokken en krijgt ze alles wat ze nodig heeft binnen. Ik heb paardenmelk geprobeerd, heeft ze 1 keer een liter op daarna niet meer. Ook krijgt ze dagelijks een handje meusli en zemelen met zonneblomolie en hooi. Ze heeft afgelopen weekend namelijk koliek gehad \Wat voeren jullie je veulens nog meer bij dan veulenbrok?
wat een kolder zeg dat je een veulen geen brokken zou mogen geven. Die worden niet voor niets speciaal gemaakt voor veulens vanaf 3 weken. (pavo) en dan met 8 weken weer een andere brok die speciaal voor die leeftijd is. Straks gaan ze nog vertellen dat veulens geen hooi of gras mogen eten voor ze 2 maanden oud zijn?
tjeh ze eet meer bij haar moeder uit de bak. Ik geef het haar liever alleen iets verder op, dan dat ze bij haar mamie uit de bak gaat eten?
TurdusMerula
Geplaatst: 20-09-10 23:39
armanike schreef:
geen idee hoeveel gram dat is, het zijn veulen brokken. En waarom is het dan slecht om haar brokken te geven?
Omdat een gezond paard zelf vitamines kan aanmaken en deze dus niet uit krachtvoer hoeft te halen. Krachtvoer bevat flink veel suikers; paarden zijn er helemaal niet op gemaakt om dat te verwerken.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens Turdus. Ze moeten die vitamines wel ergens uit halen. Eten dus. Gras, hooi en brok. Zelf geef ik ook liever meer ruwvoer dan krachtvoer. En 1 kilo voor een veulen van 2 maanden is inderdaad teveel :s Zeker als je bedenkt dat ze dan nog bij moeder drinken en daar eigenlijk nog alle voedingsstoffen door binnenkrijgen die ze nodig hebben. Dan kun je ze natuurlijk wel al leren om brokjes te eten. Maar 1 kilo? :s Ik heb een veulen nu van 4 maanden en ze krijgt 3/4 kilo veulenbrok op een dag sinds deze week. Is eigenlijk heel veel maar mijn veulen heeft geen moeder meer. En paardenmelk drinkt ze niet.. Verder staat ze overdag en savonds op het land krijgt ze zoveel mogelijk hooi.