Arabisch volbloed kopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Whitepanther

Arabisch volbloed kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:33

Stel ik zou een Arabier willen kopen waar zou ik volgens jullie dan vooral op moeten letten? Wat zijn betrouwbare adressen om er een te kopen? En in welke prijs klasse zou ik vooral moeten denken dat ik het beter niet kan doen. Betreffende paard zou gebruikt worden voor oa dressuur en springen, zijn er dan nog bepaalde types arabieren die daar meer voor geschikt zijn dan anderen?

Even voor de duidelijkheid ik ben zelf absoluut niet van plan een arabier te kopen hoor (niet mijn type paard, te ielig ;) ) ik wil gewoon wat informatie in winnen omdat iemand die ik ken dat wel graag wil.

Alle informatie is welkom, alvast bedankt!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:08

a) er zijn ook niet ielige arabieren, echt! ;)
b) laat diegene naar (grote) fokkerijen toe gaan om te oriënteren en zien of de klik er is met het te kopen paard

Er zijn best veel fokkerijen toch nog wel, even hier rondneuzen!
Succes!

Whitepanther

Re: Arabisch volbloed kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 21:15

Ok bedankt!

En ok er zijn misschien ook wel niet zulke iellige maar ik ben echt meer van het breede forse, buiten dat om is 1 monstertje genoeg ;)

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:17

Zou effe goed gaan googelen als ik jou was!

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 21:31

Roxxxhorses schreef:
Zou effe goed gaan googelen als ik jou was!

ja deze reactie heb ik niet zoveel aan eigenlijk.... ik was meer geinteresseerd in ervaringen van mensen die meer ervaring met arabieren hebben...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:47

Ik heb de mijne van Marktplaats, ze was drachtig dus 2 voor de prijs van één. De moeder is een vrij zenuwachtige merrie die vlot is met de buitenrit. De dochter is een rustige tante van 2.
Heel verschillend dus!
Toets maar eens in bij MP: arabische of arabier
En anders kun je nog bij het verkooptopic kijken.
Verder heb je de fokkerijen zoals:

· Arabian Fantasie
· Arabian Ranch
· Arabian Stars
· Arabieren Stoeterij Delani
· Arabon Arabians
· Assisi Arabians
· Astarte Arabians
· Aurid Farm
· Baikala-Arabians
· Bessewacht Arabians
· Chantal Arabians
· CSA Arabians
· De Kattenberg
· Diamonds Arabians
· Divine Arabians
· Flaxman Arabians
· Forelock's Arabians
· Forest Arabians
· GB Arabians
· GE Arabische Volbloed Paarden
· hoogenbandarabians
· Kebu Arabians
· Klarenbeek Arabians
· Lucky Arabians
· Mazuna Arabians
· Nashah Arabians
· Nasheeta Arabians
· Paloma Arabians
· Quest Arabians
· Rih Arabians
· Riki Hoeve
· Rzadkiewa Arabians
· Shari Arabians
· Sibasni Arabians
· Smaroel Arabians
· Sphinx Arabians
· Surprise Arabians
· Temcy Arabians
· The Shah Arabians
· Tsahal Arabians
· veenhuis-hoeve
· Younique Arabians
· zakholy arabians

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:04

Ik heb sinds 2jaar een arabier...
Niet echt een iel ding, want ze is ook weleens 'uitgescholden' als quarter.. hihi...
Zij is heel lief en makkelijk, maar tijdens het rijden zit er wel een koppie op!

Haar heb ik van CounTree hier op bokt gekocht.
Haar mama is Nirvana, ook geen iele arabier. Succes!!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:37

Amalarab schreef:
a) er zijn ook niet ielige arabieren, echt! ;)
b) laat diegene naar (grote) fokkerijen toe gaan om te oriënteren en zien of de klik er is met het te kopen paard
Er zijn best veel fokkerijen toch nog wel, even hier rondneuzen!
Succes!

En laat je niet te snel verleiden door een goede naam. Een 'goede' naam lijkt op het eerste gezicht misschien wel wat, maar schijn bedriegt soms, en dat zou zó jammer zijn. Ga ook kijken op de wat kleinere (hobby) fokkerijen, en véééél rondvragen bij mensen die al een tijdje in het ras zitten, en dat kunnen ook best particulieren zijn! :D

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:18

Ik heb de mijne van een advertentie van het arabierenforum. Daar heb ik geen spijt van hoewel het een "liefde op het eerste gezicht" koop was en niet echt goed doordacht (bloedlijnen enzo).
Dat zou ik een tweede keer wel doen. Op dat forum staat heel veel info en zijn veel kenners. Daar lid worden lijkt me wel handig.
Succes

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:28

Kijk eens in mijn profiel, ik heb grote, stevige, ronde en zeer rustige èn veelzijdige arabieren.

Ze zijn niet allemaal zo (net zoals dat niet alle KWPN en andere rassen altijd rustig zijn)
Je zal eerst kennis moeten maken met een arabiertje dat te koop is en dan eventueel een paar keer komen kijken. Dan kun je een beetje inschatten of deze een coole kikker is.

Mijn ervaring is dat het vaak de combinatie is tussen baasje en paard. Als die kennis van jou een heethoofd is en geen ervaring met paarden heeft zou ik niet zo snel aan een arabiertje beginnen.
Ze zijn heel slim en onthouden alles, dus ook de slechte dingen. (daarintegen zijn ze ook wel weer vergevingsgezind...)

Maar , als je eenmaal een arabiertje vind waar je de klik mee hebt en die je met respect, geduld en paardenverstand/gevoel behandeld heb je wel een multi inzet paard die voor je door het vuur gaat.

Dus bezoek eens een arabischvolbloed gebruikersevenement, zie www.avsweb.nl. De arabissimo is een leuk evenement aankomend weekend.

Ook leuk is 11 en 12 september in Ermelo de Nationale keuring, daar zie je alles ineen, show, dressuur en western.
gr Claudia *D

jan_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:32

Als je gaat zoeken om te springen kan je misschien best niet naar de egyptische lijnen gaan kijken want die zijn fysiek vaak iets minder dan de andere.
Misschien zoals eerder gezegd eens naar grotere stoeterijen gaan wat rond neuzen. Bij de showgerichte fokkerijen heb je vaak paardjes die niet goed genoeg zijn voor de show (wat voor hen de waarde laag houd) maar daarom wel goed te berijden zijn en een super karaktertje hebben.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:54

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:55

Afbeelding
Ik heb ook zo'n ielig arabiertje :+ :D . Let wel, hij is 1,52 en ik 1,78 :D ;)
Zo uit het land gekocht bij een hobbyfokker. Geen dag spijt van gehad.
Ik had de ballen verstand niet van afstammelingen, bloedlijnen etc. Ik keek naar het paard en waarvoor ik hem ging gebruiken. Op een papier kan ik niet rijden hoe mooi het ook is.
Dus wat voor paard het ook is, laat je nooit leiden door papieren etc (als je er niet mee wilt fokken) maar ga kijken (zoveel en zo vaak je kunt). Je loopt vanzelf tegen de liefde van je leven aan <3

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:49

http://www.arabischevolbloeden.com/forum daar zitten heel veel arab liefhebbers.
Er zijn zo veel verschillende types en lijnen die allemaal anders zijn.

Mijn eerste Arab was een spaanse die zijn wat ronder en barokker,hebben vaak ook wat knieactie.
Die van mij kon zowel dressuur matig netjes lopen als springen erg allround.
Deze had een schofthoogte van 1.57/1.58 door dat ze ronder zijn tonen ze ook niet klein.

Het paardwat ik nu heb is een Russisch arabier,deze is kwa type best vors in zijn lijf maar blijft wel edel
Hij is pas 2,5 en al aardig aan de maat

http://jessy-v-bronckhorst.hyves.nl/fot ... fileHeader

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 23:16

Even voor de duidelijkheid, ik zoek zelf geen arabier, alhowel ik het wel mooi vind om te zien dat jullie mij allemaal meteen van mijn voordeel af proberen te helpen... Geeft wel aan dat jullie allemaal wel hart voor het ras hebben :D

Over mijn vriendin ze heeft op dit moment nog een egyptische arabier die in het begin niet de makkelijkste was maar die 2 kunnen lezen en schrijven met elkaar... Helaas is er geconstateerd dat hij zware artrose in de voorknie heeft, hij geniet nu nog even van de wei, maar binnenkort is het toch echt einde verhaal (sneu aangezien het een paardje van 9 is).

Dit is ook de reden dat ik gewoon wat informatie wil inwinnen over het ras zodat ze straks niet nog een keer zoiets hoeft mee te maken.

Iig allemaal heel erg bedankt voor de informatie, blij dat er altijd mensen op bokt zijn die willen helpen :D

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:02

Mijn AV Rheal HT is pools gefokt, een flinke stevige body en mooie stokmaat van 1,56m. Zelf ben ik nogal lang (1.80!) maar gaat prima in diverse soorten van rijden. Western, dressuur, springen hij doet het allemaal.

Shaikyria heeft weer veel egyptisch bloed, echter gaat deze qua stokmaar mijn ruin nog voorbij! Jaarling en nu al bijna net zo groot. Daarnaast zal ze net als haar zus flink wat body krijgen als ze dr pubertijd voorbij is.

Egyptische types hoeven echt geen verkeerde paarden te zijn voor de sport, het is uiteindelijk de koper die er oog voor meot hebben. Let wel bij een AV is de klik o zo belangrijk om goed samen te kunnen werken.

Foto's en info op mijn site ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:07

Pas met de aankoop wel goed op het beenwerk: in sommige (commerciële) lijnen valt dat nogal eens tegen. Ook een goede rug is van belang, sowieso, maar zeker als je de sport in wilt. En ielig zijn ze helemaal niet hoor ;) het ligt natuurlijk aan de lijnen, maar vaak zijn ze nogal rondgeribt. De paarden die ik heb gereden hadden allemaal een medium of brede boom ;)

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:56

jan_l schreef:
Als je gaat zoeken om te springen kan je misschien best niet naar de egyptische lijnen gaan kijken want die zijn fysiek vaak iets minder dan de andere.

Hmmm, mijn zuiver egyptische arabiertjes springen heel goed.
Scheer niet alle lijnen over dezelfde kam.
De egyptenaren zijn initieel gebruikt als oorlogspaard en daarna als racepaard.

rapha4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:19

Ik heb nu een egyptenaar, bij een hobbyfokker gekocht. Voor weinig, het is een schat en doet alles voor je. Maar idd ook geen aandacht besteed aan bloedlijnen etc. Je bent tenslotte verliefd of je bent het niet. Nu heeft hij artrose (op 8 jarige leeftijd)
Ikdenk deze keer dus wel ff na voordat ik weer wat aanschaf.
Heb idd al behoorlijk gegoogled en kwam ook bij dat rijtje fokkerijen uit via startpagina. Meer dan de helft daarvan heeft echter geen website meer of de link klopt niet.

Ga me de komende tijd eerst maar eens goed orienteren en dan komt het helemaal goed!

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:29

ik heb ook net een arabisch volbloed gekocht. 3 jaar oud. Waar ik op heb gelet is natuurlijk uiterlijk. Ik heb hem niet röntgenologisch laten nakijken. Ik heb hem gekocht om recreatief te rijden. Ik denk dat je qua prijsklasse tussen de 2000 tot 4000 euro wel mag zitten voor arabiertje met papieren. Wat ik erg belangerijk vind, is dat het een lief beest moet zijn. Natuurlijk leer je 'n paard pas kennen als je hem heb gekocht, maar je eerste indruk en paar keer op visite doet ook veel. De mijne is dus een grote knufflekont, nog nooit zo'n aanhalig paard gehad ( heb er nog 3 ). Hij is echt geweldig ik vind, beter paarden zijn er niet hahahah :P

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:28

rapha4u schreef:
Heb idd al behoorlijk gegoogled en kwam ook bij dat rijtje fokkerijen uit via startpagina. Meer dan de helft daarvan heeft echter geen website meer of de link klopt niet.

nee ik heb ze van een zo'n site met allerlei soorten fokkerijen, maar dat wordt dus niet al te best bijgehouden!! ik herkende ook veel fokkerijen niet, de Kattenberg? wonderlijk!

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:20

de gezondheid is erg belangrijk

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:31

www.4darabians.nl daar staan heel veel arabische paarden te koop in verschillende prijsklassen

lariissa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:24

kijk is op www.nibblestarstables.com

ze zijn echt erg betrouwbaar.
wij hebben al 3 arabieren bij hun weg.
En nog steeds hebben we contact met hun en dat houden we ook zo!

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:30