wat kost een grote shet met papier en predikaat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

wat kost een grote shet met papier en predikaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 10:06

Ik ben mij aan het orienteren op een shetlander. Ik wil een shetlander in een grote maat hebben die erg luxe is, goed kan lopen, modern gefokt is tussen de 3 en 7 jaar hebben. Met papier en predikaat en toekomst. Wie kan mij aangeven wat zo'n shetlander kost.

Wildgirl

Re: wat kost een grote shet met papier en predikaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:07

afhankelijk van de kleur zou ik zeggen tussen de 600 en 1500 euro; uitzonderingen daargelaten.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 10:09

Hallo wildgirl, kun je aangeven hoe dat zit met de kleuren?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:10

Over het algemeen is zijn kleuren als zwart en vos wat goedkoper dan bont, bruinbont en palomino/wildkleur/cremello etc zijn vaak het neusje van de zalm en dus een stuk duurder

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 10:12

Elke fokker zegt een aparte te hebben. Heb jij tips voor mij??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:13

Als je goedkoop wilt kies dan gewoon een zwarte of pas je eisen aan.
Voor kleur betaal je in de grote maat, want juist in de grote maat zijn er gewoon minder met een aparte kleur of bont.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 10:15

Maar hoe zit het dan met de kwaliteit? Ik zie ook aardig wat bonte te koop staan die ik niet graag zou willen hebben. Liever een goede zwarte dan een minder goede bonte? Of hoe werkt dat in 'shetlanderland'

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:16

Je hebt PB; daarnaast is er bij de zwarte grote maat vaak de meeste kwaliteit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:18

Uit een goede zwarte met kwaliteit kun je ook een goede bonte fokken hoor :Y)
Kwaliteit van de kleurpony's wordt juist steeds beter

Maar als je een 1e premie zwartbonte shet in de grote maat wilt hebben dan red je het niet met 1500 euro.
Goede fokpony's zijn geld waard, ook als ze zwart zijn, en als ze dan bont of anders gekleurd zijn kun je dat gerust x 3 doen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 10:26

Nu heb ik een mooie shet gezien met veulen enter en twenter premie.
Heb geen idee wat zo'n merrie zou kosten...zwart
Iemand een idee? uit pref. moeder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:56

Dat kan de verkoper je vast wel vertellen toch? :Y)

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:58

[***] schreef:

Een verkoper gooit er vast een paar eurootjes bij;) aangezien hij er al rekening mee houdt. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:03

Valencia2002 schreef:
[***] schreef:

Een verkoper gooit er vast een paar eurootjes bij;) aangezien hij er al rekening mee houdt. :o

Rekening met wat houdt? Wat een onzin. Vooral de fokkers die vaker verkopen houden er heel reeele prijzen op na.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 11:18

Er zijn toch ook fokkers die een prijs naar kwaliteit vragen (en daarmee redelijk zijn) en op zoek zijn naar mensen die hetzelfde doel voor ogen hebben of een splitsing maken tussen het verkopen van een gezelsschapspony of een pony voor de fokkerij?

Of zie ik dat verkeerd?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:09

Wat wil je precies, aan de top meedraaien in de keuringsbaan, een goede fokmerrie of een sportpony?

En goede fokker wil zijn toppers of toekomstige toppers over het algemeen alleen verkopen aan liefhebbers die er ook keuringen mee bezoeken. (en ook de kennis hebben om de pony in keuringsconditie te krijgen / houden. Een 1e premie merrie kopen is geen kunst om haar op dit niveau te houden wel) Behaalde resultaten tellen weer door in het behalen van predikaten van ouder dieren.

De mindere, bij een goede fokker ook hele goede pony's, gaan naar de particulier. Maar soms ook dieren waarvan de ouderdieren niet meer in bezit van de fokker zijn. (keuringsresultaten zijn dan minder belangrijk)

In oktober is het nederlands kampioenschap in Lunteren, hier kun je goed zien welke pony's je aanspreken en de fokkers benaderen.

Maar ook een zwarte topper is niet goedkoop.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 13:30

fiona 1: ik wil een shet voor de fokkerij, keuring en sport.
Alleen zie ik dat er veel vos, zwarte en bonte rondlopen maar geen andere aparte kleuren die ik gaaf vindt. Dat hoort misschien niet zo thuis in de shetfokkerij?

Maar goed, wat kost een shet die geschikt is waar ik haar voor wil gebruiken?
Moet ook uit goede ouders komen met goed papier, en keuringsresultaten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:03

Dat kan je weer zo gek maken als dat je zelf wil. Een nette zwarte 2e premie merrie hoeft vaak niet de wereld te kosten. Wil je een 1e premie kleurmerrie zal je flink je portemonee moeten trekken.

Voor mijn 5 jarige palomino heb ik als jaarling meer betaald dan al mijn andere pony's (een bruine, een vosroan en een schimmel alleen groen tussen 3 en 5 jaar) bij elkaar :o.

Fokkerij/keuring en sport zijn vaak lastig te combineren. Heb as zaterdag keuring, zondag wedstrijd. Maar denk niet dat ik flink zal scoren omdat mijn merrie nu veel te dik is om fijn te kunnen lopen. En voor de keuring heeft ze net voldoende spek er op zitten, mag het zeker niet minder.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:14

Dennis heeft wel gelijk dat een combi. van fokkerij/keuring en sport in de top heel lastig is. ik heb daarom gekozen voor 2 pony's De 1e is een 2e premie merrie die leuk loopt voor de wagen, maar in de middenmoot op de keuring, haar heb ik als 2 jarige gekocht voor 1000,00 gulden. De andere heb ik op papier gekocht (dus op basis van de ouders/grootouders) omdat ik ook een merrie wilde voor de fokkerij/keuringen voor haar heb ik ruim 400 euro betaald met een leeftijd van 4 maanden. Zij is wel middenmaats kampioen geworden op de keuring afgelopen zaterdag.

(Beide pony's ziijn zwart)

Ik durf op dit moment geen prijskaartje te hangen aan een pony van jouw wensen, maar ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe fokmerrie welliswaar het liefst een veulen / jaarling omdat ik het leuk vindt om ze op te zien groeien en ze op te fokken tot succesvolle dieren in de keuringsbaan. Telefonisch laten fokkers erg weinig los over prijzen, maar ik zal ook even naar jouw wensen informeren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:43

De enige 1e premie merrie die ik gehad had was kwa bouw en karakter helemaal geen fijne sportpony. Heeft wel in de sport gelopen, maar rij veel fijner met mijn 2e premie merries die wel de inzet hebben (en dus de ene fluitend tot het ZZ gekomen is, en die ander nu met een half jaar al M loopt).

Mijn pony's staan er nu mooi bij kwa keurings conditie. Maar loop er al een maand tegen aan op wedstrijd dat ze eigenlijk gewoon te dik zijn (en zal dat komende maand ook wel blijven doen, want te hard afvallen is ook weer niet gezond). Zodra ze hier kroon zijn gaan ze er ook niet meer voor omdat sport en keuring zo lastig te combineren is.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:05

Als jullie het niet erg vinden wil ik hier ook even reageren.
Kan het ook gelijk even als voorbeeld dienen. ;)
Ik heb twee merrie beiden ingeschreven bij het NSPS en NMPRS.

De een is Josje v. zuidwolde zwart en 96 cm.
Opgenomen bij het NMPRS met een 2e premie. Bij het NSPS helaas geen. Als tweejarige was ze net wat te dik. (we zaten er dichtbij)
Ze is geboren in 1994, dus 16 jaar geworden.
Haar vader is barto v.d. mulder 1e premie hengst. vv. Lord gloom van vliek.
Haar moeder is Floortje v.d. kleine stal mv. is valentijn v.d. amstelhof.

Volgens de jury bij het NMPRS geeft Josje elke keer weer kwaliteitsveulens met goede bewegingen.
Josje is niet stamboek opgenomen bij het NSPS, omdat ze al te oud was voor primering.

De tweede merrie is:
Rozalie v.d. Scheldestraat isabel en 87 cm.
Opgenomen bij het NMPRS met een 2e premie. Bij het NSPS is ze nooit geweest.
Ze is geboren in 2001.
Haar vader is Gydo v.d Begijnenhof vv. acquit v. spuitjesdom
Haar moeder is esther v.h. dommeldal mv. weshley v.stal nederkoorn.
Ze heeft bij mij nu drie veulens gekregen waarvan 1 met een 1a premie, 1 met een 2b premie (zit meer in) en 1 is nog niet geweest.

Beiden zijn niet drachtig voor volgend jaar.
En beiden zijn eigenlijk alleen gebruikt voor de fok. Josje is weleens voor de kar geweest en er kunnen kinderen op zitten.
Wel zijn ze verkeersmak.

Nu is mijn vraag wat is de waarde van beide merries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 11:59

Daar is een taxatietopic voor en niet dit topic
Bovendien zijn het geen grote maats merries, geen NSPS en ligt de prijs dus ook anders.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:54

Een zwarte 1e premie merrie in die leeftijd betaal je ongeveer tussen de 700/1000 euro voor. Soms heb je geluk, ik heb mijn zwarte 1e premie kroon merrie van 7 jaar drachtig gekocht voor 400 euro.

_rocco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:51

DeSa: waar heb je die gekocht dan? Verkoopt diegene er nog meer voor zo'n mooie prijs? ;)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:02

Haar moeder was toendertijd ook tekoop 15 jaar, kroon en punten voor preferent voor 500,- :wow: . Ze komt uit Welsum Overijsel maar een naam/stalnaam weet ik niet meer :o

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:04

Maar als je een erg luxe shetlander wilt zal deze niet veel predikaten halen.
Omdat ze shetlanders niet zo luxe willen hebben.
Ze hebben een tijdje gehad dat ze ook wat luxer waren.
Maar daar zijn ze al weer van terug gekomen.
Dat zie je ook op keuringen de wat steverige pony's lopen voor aan met een 1e of 2e premie. En de luxe types lopen achter aan met niks.
Dus ik denk dat je dan een keuze moet maken.
Want een shetlander is natuurlijk van naturen eigenlijk helemaal geen luxe typen.
Dan zou je misschien beter kunnen over stappen naar een ander ras met luxere pony's.
Of kijken voor een shetlander in Duitsland.
Daar zijn ze wat luxer. Maar hou er dan rekening mee dat ze hier in Nederland niet zo veel halen kwa predikaten.