ik krijg in oktober een eigen tinker heeft iemand er ervaring mee als eigen paard?
en zijn er veel voor/nadelen
heb al genoeg rijervaring en weet ook waar ik aan begin maar wil gewoon wat info vanuit jullie kant
bedankt alvast groetjes
Ann
Geplaatst: 16-08-10 22:01
Ik heb een zwarte merrie van 17 jaar oud en vind haar geweldig leuk. Ze kan best eigenwijs zijn, maar als je haar met respect en liefdevol behandeld, doet ze alles voor je.
Laatst bijgewerkt door Ann op 16-08-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Leslie90
Geplaatst: 16-08-10 22:03
Nouja, ieder paard is anders dus je kan het nooit zeggen aan het ras ligt het in iedergeval niet.
Ik heb een kruising tinker, hij is nog wel een jaarling maar wel ondeugend en eigenwijs. Behalve dat is hij ook heel aanhankelijk, knuffelig en lief.
als je in het tinkertopic rond kijkt kan je genoeg info vinden, dus zou zeggen, gebruik zoek topic ffies
michatjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-10 22:09
hoi hoi bedankt voor de reacties nee weet dat het per paard verschillend is maar sommige eigenschappen van paarden zijn ook raseigen haha het lijkt me iig wel leuk om een eigen tinker te hebben maar wil er eerst meer over weten haha
Akecheta
Geplaatst: 16-08-10 22:10
mmmm nee... tinker als eigen paard niks an.
geintje uiteraard.
Er zijn heel veel onderwerpen in het tinkerforum, dus genoeg te lezen voor je.
O ja, en proficiat met je tink!
Inujojo
Geplaatst: 16-08-10 22:16
Wij hebben ook een Tinker staan . Heel eenkennig ding, loopt alleen voor z'n eigenaar en voor de rest verzet hij bijna letterlijk geen stap. Snel beledigd, liever lui dan moe ( dus je moet er bij deze echt aan rijden om er iets uit te krijgen ) en vind het dressuurwerk eigenlijk maar heel saai dus hij zal ook uit zichzelf absoluut niets meer tonen dan gevraagd wordt. Maar wel een heel eerlijk paard dat je echt met je neus op de feiten drukt, want als jij het niet goed doet dan doet hij het gewoon niet. Je kan enorm veel leren van dat dier. Hij is geen knuffelpaard, een snoepje en een aai over z'n bol en dan vind hij het voorlopig wel weer goed. Ook ontzettend jaloers, hij vindt het echt niet leuk als je een ander paard meer aandacht geeft dan hem. Die van ons is er echt eentje met een totaal eigen karakter en stijl en daar moet je maar net van houden. Maar bij ons is hij prima op z'n plek.
michatjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-10 22:18
kan niet wachten als ik de verhalen zo lees haha
tnxx
tamary
Geplaatst: 16-08-10 22:21
Lief, maar lomp. Verder snel irritatie/jeuk door de sokken (mijt, mok, beestjes). Kijk heel kritisch naar de ruglengte ivm maat zadel wat erop past. Staat er hier 1 die net zo lang is als hij hoog is, daar past nauwelijks een 17.5 inch zadel op. Dier heeft daardoor? ook problemen met lichaamsgebruik.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik Tinkers geen beginnerspaarden vindt hoe ze ook gepromoot worden. Ik denk dat je een beter beginnerspaard hebt aan een New Forest, Connemara, Criollo (al moet je die echt voor je winnen) of een kruising.
Ik ken ze nogal eens als tank, zowel in de omgang als met buitenrijden (dus besluiten ik ga nu naar huis en daar als ruiter niks tegenin te brengen hebben)
Algemeen advies: Maak een lijstje met eisen en wensen voor je toekomstige droompony. Ras hoort niet op dat lijstje thuis, stokmaat, leeftijd, geslacht, karakter en type wel.
Ga op zoek naar een eerlijk, vergevingsgezind dier dat respect heeft voor jouw persoonlijke ruimte (dus echt goede opvoeding heeft gehad) en niet de behoefte heeft om je elke 5 seconden te testen. Of je bij de minste afleiding gewoon niet meer ziet staan. Ga daar vervolgens mee op goede natural horsemanship/grondwerk les en leer stukje basis rechtrichten/academische rijkunst. Aangevuld met basiskennis over voeding, TTOUCH en wat je verder voor verzorging weten moet. Vanuit dat stukje veiligheid en inzicht kan je heel veel plezier hebben en van alles doen met je pony.
@ tamary bedankt voor je reactie echt een handige reactie, zal er zeker gebruik van maken
hedy1986
Geplaatst: 16-08-10 22:31
Heb een geweldige tinker (Vanner). Enorm trekpaard, maar geweldig onder het zadel. Heb haar ooit gekocht omdat ik dacht, makkelijk paard. Maar dat is het beslist niet. Echt een paardje met karakter (wat je van veel mensen met Tinkers hoort). Ze is een enorme tank, maar enorm gevoelig. Totaal anders dan hoe ik de tinker als rijpaard had ingeschat, maar tegelijkertijd alles wat ik zocht. Een lief, eerlijk en heel trouw paard. Succes met jouw tinker!
hebben mensen hier ook vaak last van mok of valt het mee? bij sommige die ik ken met een tinker is het namelijk niet zo erg en bij andere weer wel wat is de beste manier om het te verkomen/ tegen te gaan ?
groetjes
Leslie90
Geplaatst: 16-08-10 23:10
Mokzalf kopen en daarmee insmeren Sommige schoren de sokken ook weg, maar dan is het gehele van de tinker weer weg. Vind het ook niet mooi, zonder sokken.
Beter de sokken goed insmeren met mokzalf en zo droog mogelijk houden, dus geen natte vieze stal enzovoort.
flettie
Geplaatst: 16-08-10 23:12
Iedereen vindt zijn eigen paard toch het leukst?
Ik heb 2 Tinkers, moeder (10 jaar) en dochter (4 jaar) en nog 1 Shetlandruin. Moeders is er één met een handleiding maar hoe ouder ze wordt hoe gemakkelijker en relaxter ze wordt. Ik ken haar al vanaf d'r geboorte en ze is van mij sinds ze 4 maand oud is. Toen ze 3-4 jaar was heeft ze vre-se-lijk lopen puberen en ik heb momenten gehad dat ik op het punt stond om haar te koop zetten. Maar toch volgehouden en ik kan onderhand zeggen dat we elkaar door en door vertrouwen en kennen. Mijn oudste is kortom vreselijk lief, voor de echte beginners erg gemakkelijk maar zodra je wat meer kan gaat zij ook meer uitvreten ( ), voor gevorderden een heerlijk werklustig paard mits d'r pet goed staat want anders ben je alleen maar aan het vechten. Ze kan met een centenbak heerlijk staan dromen maar ook net zo makkelijk zich zelf lopen opfokken over vogeltje op een paal (of iets anders doms). Ze is een uitstekende moeder en DE alfa-merrie van onze kleine kudde en niemand die er ook maar aandenkt om aan die positie te komen. Mijn jongste heeft meer van haar vader weg (de dekhengst Gulliver O'Britain). Heerlijk nuchter en maakt zich om rare dingen een stuk minder druk dan d'r moeder. Als ik die kort moet omschrijven: een ongecompliceerd paard met slechts 1 trauma (entingen in haar linkerhals gaat niet door een zeer slechte ervaring tijdens het chippen op een keuring), af en toe een flinke ezel maar erg lief en braaf. Betuigen en inrijden zijn zonder weinig problemen gegaan.
En mijn Shetlander? Ach, die doet zijn naam eer aan (Hercules) en vindt zich zelf THE MAN ondanks dat hij al ruin is sinds zijn 2e en hij vreselijk onder de plak zit bij mijn oudste Tinker
Of ik na deze 2 weer een Tinker zou nemen? Geen idee, durf ik nu niet te zeggen maar ik zal altijd een zwak houden voor sTinkies
McThirsk
Geplaatst: 16-08-10 23:17
We zijn sinds maart in het bezit van een tinker, hij zou erg groen zijn, wel beleerd en verkeersmak, niet van dressuur houden , een pittig ventje dus........ Maar nu we hem een tijdje hebben is ie rustiger, knuffelt met ons, komt altijd aansjokken als ie ons ziet aankomen lopen, is heeeel erg gek op eten, kan enorm hoog springen, hard draven en goed galopperen....kortom een lekker knol met een dikke kont....die weleens oost-indisch doof is, maar met goede en eerlijke aanpak....een prachtige lieve puber is geworden....
ik scheer altijd de kootholte uit voor de mok... en hoe alles goed schoon door midel van steeds weer droogmaken met een hnddoek... helaas heeft dat dit keer neit geholpen
thanks... komt wel goed... zou wel als ik jou was een potj mokzalf standaart in de kast hebbn liggen... zodra je een plekje zit, meteen wassen met betadine en daarna insmeren mt de zalf verder... tinkers zijn geweldig maar zeker geen beginners paarden...
Tinkermuts
Geplaatst: 17-08-10 06:36
heb er ook een paar, enne, de stamboeken promoten het volgens mij niet als beginnerspaardjes, zijn het ook niet, uiteraard zitten er schaapmakke tussen maar de meeste hebben toch een aardig eigen willetje, daarnaast zijn ze enorm sterk, slechte combi als beginnerspaard.
maar je hebt ervaring moet dus gaan lukken, heel veel succes met je nieuwe paardje.
ik ben erg gevallen voor het tinkerras en zou niets anders meer willen, (nou ja, als ik de leggende gelden had een shire erbij haha)
Lightielight
Geplaatst: 17-08-10 06:55
Wij hebben er ook twee.... een merrie en ruin..(en nog twee Camarguepaardjes)en ik vind ze fantastisch.... Het is misschien wel handig om te kijken wat je wilt doen met de paardjes... wij hebben twee wat slankere types die allebei ongelooflijk goed kunnen springen (zo leuk als een tinker op wedstrijd de "springgefokte" pony's eruit springt! Onze Skip Skipt ook altijd over alle afrsteringen heen omdat het gras aan de andere kant altijd groener lijkt; is niet handig maar wel leuk omte zien als hij het doet.... hij loopt naar de afrastering, taxeert de hoogte, gaat naar achteren en dan hop.. eroverheen.... in een wei doet hij het niet want daar vindt hij het te hoog Zoals je ziet zijn tinkers dus ook enorm eigenwijs.... En wat ik ook belangrijk vind voor je om te weten is dat ze pas laat ontwikkeld zijn, dwz ook pas laat een soort puberachtig gedrag gaan vertonen (van alle tinkers die we gehad hebben waren ze op 6,7 jarige leeftijd echt aan het klieren) iets wat normaal jongere pony's zouden doen. Maar kijk inderdaad maar bij het kopje tinkers hier op bokt.. genoeg info.... enne...veel plezier.... (en bij aanschaf.. volg je hart.. dan komt het vast wel goed)
Wij hebben er 5, 4 merries 1 hengst, en ik vind het een heerlijk ras, met gebruiksaanwijzing dat wel en ze zijn alle 5 verschillend maar toch zal ik niet snel een ander ras kiezen!
shar_ianne
Geplaatst: 17-08-10 10:28
Ook wij hebben een stel Tinkers op stal staan. Melby is liever lui dan moe, maaaaar loopt wel netjes Z1. Gryffindor is een hele pittige bloed pony die ontzettend enthousiast is en hierdoor loopt zij met veel succes Z2 dressuur en L springen. Kanyana is net als Gryffindor ontzettend pittig en ook heel sterk en zij loopt M1 dressuur. Het enige paard waar ik iemand anders op zou zetten is Melby, maar kleine kinderen zou ik nooit los laten. Mensen denken vaak dat Tinkers leuke paarden zijn voor beginners en het 'daar zet je zo je kind op' hoor ik ook veel te vaak... Als ik een kind zou zien zitten op Kanyana of Gryffindor zou ik me helemaal kapot schrikken! Ze zijn ontzettend sterk en hebben echt hun eigen willetje. Als ik op wedstrijd ga met de paarden dan zijn het altijd de tinkers die zich het drukst lopen te maken. Als je de sport in zou willen, zijn ze daar prima geschikt voor.
michatjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-10 11:00
oke leuk:D bedankt voor je reactie
riona
Geplaatst: 17-08-10 13:16
Ik heb er 4. Claire daar kun je een kind op zetten die doet niets is ook liever lui dan moe. Kindjes van de buren zitten er op van 4 en 7. Zonder bit rijden ze in de bak echt een mak schaap. Clöe is veel actiever en voorwaatser. Daar rijd een meisje van 14 jaar nu op. Zou ik geen kleine kinderen op zetten kan misschien wel maar ze is gewoon drukker. Maar ook bijzonder lief. Buiten ritten vind ze heerlijk. Gytha is 3 jaar en 6 keer onder het zadel geweest en zo lief. Beetje groot (167) maar rustig in het rijden. Meisje van 14 jaar heeft er al op uitgestapt. DAn heb ik nog een veulen maar die staat niet thuis. Ik heb met Claire het tinkervirus gekregen en dat is met geen enkel medicijn meer weg te krijgen. Nadeel is dat je hebberig wordt en je eerst 1 hebt en dan 2 en dan....... Heel veel plezier met je tinker en pas op dat het virus jou niet te pakken krijgt