[TI] Probleem geschikte eczeemdeken voor tinker (cob)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Probleem geschikte eczeemdeken voor tinker (cob)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:51

Wie o wie kan me een fijne eczeemdeken aanraden voor een tinker.
@ de mods, ik stel de vraag hier op dit gedeelte van Bokt, omdat de bouw van de tinker niet in elke deken past en ik niets heb aan info over haflingers en kwpn of arabieren en friezen bijvoorbeeld.
Welke tinker (cob-type) eigenaar kan me een fijne eczeemdeken aanraden? Liever geen Pagony, daar wil ik juist van af.
Welke problemen kom ik tegen?

- Ik moet een maat 195 anders past ie niet om de boeg.
- De 195 iwel te lang voor zijn lijf en hj mag eigenljk liever een 185, maar nog liever een 190. De 195 schuift naar achteren, wat dus aan het halsgedeelte trekt (heb de elastieken op zijn strakst).
- De nek zorgt vaak voor problemen, bij de Pagony zit hij ruim, maar voor de meeste dekens is zijn nek te dik.

Wie herkent het en wie kan me op een deken wijzen die wel werkt.

Dit is het paard in kwestie:
Afbeelding
Hij lijkt daar niet zo enorm, maar hj is toch aardig, zijn hoofd moet in een xtra full, halster van een kwpn van 1.80 past niet ;(
En hier nog een kale foto, niet zo een mooie foto, maar hier zie je wel goed het lijf en de nek.
Afbeelding

opisop_shop

Re: Probleem geschikte eczeemdeken voor tinker (cob)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:53

zou mijn horze niet iets voor je zijn?
Is een 195/205 maar valt als 195 (althans voor wisse met 205 een maat te klein).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:58

Ik heb nog nooit van een Horze gehoord. Ik weet eigenlijk alleen de standaard merken. *gaat googlen*.

Edit: de hals lijkt me weer erg krap. Ik heb een gelijksoortige gepast van het merk pfiff en daar bleef er een reep van tussen 5 en 8 cm van de hals onbedekt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:04

Ik heb hem gekocht voor wisse maar voor hem is hij te klein.
Ik heb hem goed bekeken en wat ik zag sprak me enorm aan!
De stof is echt heel stevig, niet zoals de Pagony etc. de bilkoorden zijn met een soort fleece overtrokken tegen het schuren. De hals is mooi lang, de buikflap had geloof ik 3 singels ipv 2 (als ik het me goed herinner) en de hoofdkap gaat over de deken met een clip vast ipv eronder.

edit: jij bedoelt de lengte? Die vond ik prima.
Wisse is ook geen smalletje (normaal dekenmaat 205 en best breedgeschouderd) en bij hem zat het net te krap, maar dat was bij de gehele deken zo. Het te klein zijn zat bij hem meer in de totale lengte van de deken dan afzonderlijke delen.

De Pfiff heeft een korte hals, maar dat zie je ook al op de foto van die deken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:07

Afbeelding
Deze bedoel je?
Wisse is volgens mij wel een stukje ranker? Flint heeft een behoorlijke nek.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:12

ja dat is m alleen op hun foto's ziet ie er zo belachelijk uit :x
Hier nog een foto;

Afbeelding

Wisse wisselt nogal vaak van bouw, maar de laatste tijd ziet hij er ongeveer zo uit;

Afbeelding

Woon je hier in de buurt, ander smag je hem gerust passen.
Wil ook best iets voor je opmeten als je wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:17

Volgens mij wel, ik zit in gemeente Delfzijl.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:21

oh dan zit ik niet heel ver bij je vandaan idd ik pb je wel even :)

saskia_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:52

Ik ben geswitched van een Pagony naar een Rambo Sweet Itch Hoody.
Met name de buikflap is mijn 2,5 jarige Tinkerruin te smal (hij heeft ook eczeem op zijn buiknaad) en deze kan makkelijk schuiven. Bij de Hoody zit de buikflap aan de deken vast, kan dus niet schuiven en is breder. Bovendien zijn de Pagony en vergelijkbare eczeemdekens niet zo koel bij erg warm weer als de Hoody. Bij mij komt er geen andere meer op.
Boeg, borst, hals zijn ook lekker ruim. Ik heb een 1.30 ruglengte liggen op 1.45 schofthoogte en 1.50 konthoogte :D
Laatst bijgewerkt door saskia_l op 16-08-10 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:54

De Tinker bij ons op stal heeft de eczeemdeken van Epplejeck, voorheen had hij altijd de standaard en zeer dure eczeemdekens maar die pastte nooit goed, deze past perfect, blijft goed liggen en was nog eens de goedkoopste ook :-)

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:30

Ik heb ook afgelopen periode een exceem deken nodig gehad voor een wond onder aan de buik van mijn paard. Want alleen de buikflap bleef niet zitten.
Ik heb die van Horze genomen en vond de deken prima maar veel te strak zitten om de boeg. Daar werdt mijn paard zelfs kaal. En de hals was ook wat kort. Er stond geen exacte maat in de deken maar Large Dit was een 195 qua lengte. De lichte kleur had mijn voorkeur, onder die donkere dekens krijgen ze het veel sneller warm. Gelukkig had ik `m maar een paar weken nodig maar ik zou `m niet meer kiezen voor een tinker en dan is dit niet eens mijn breedste tinker. Mijn andere tinkers hebben maat 185 maar zouden deze deken zeker niet passen om de boeg. Horze heeft een hele mooi hoofd kap die je erbij kunt kopen en dat compenseert dan weer de wat korte hals omdat de hoofdkap een heel eind boven over de hals loopt en op de schoft vast geklikt wordt. Op de foto`s kun je trouwens ook goed zien dat de deken trekt op de boeg.
Voor een normaal/standaard rijpaard zou ik deze deken wel kiezen maar voor de wat bredere types zeker niet.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:37

Ik heb een wat minder bekende eczeemdeken, maar koop al jaren dezelfde. Een Meulenkamp, te bestellen op meulenkamp.nl. Ik had dus ook het probleem met de nek, maar deze nek is wijd genoeg. De deken gaat ondanks het lopen in de kudde ook altijd wel meer dan een jaar mee, en is relatief niet duur, 150 euro. Als de deken nat is droogt hij zeer snel op! Echt een aanrader! ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:46

het zelfde probleem loop ik ook tegen aan met mijn paard
ik wijk uit naar western zaken
die kunnen je vaak goed helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:54

grrr schreef:
Ik heb een wat minder bekende eczeemdeken, maar koop al jaren dezelfde. Een Meulenkamp, te bestellen op meulenkamp.nl. Ik had dus ook het probleem met de nek, maar deze nek is wijd genoeg. De deken gaat ondanks het lopen in de kudde ook altijd wel meer dan een jaar mee, en is relatief niet duur, 150 euro. Als de deken nat is droogt hij zeer snel op! Echt een aanrader! ;)

Zij produceren ook de Pagony eczema, is het een beetje hetzelfde concept? De pagony wil ik dus liever niet meer. De meulenkamp lijkt op de pfiff en die paste weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:55

rommulus schreef:
het zelfde probleem loop ik ook tegen aan met mijn paard
ik wijk uit naar western zaken
die kunnen je vaak goed helpen

Is daar ook een online shop van, want volgens mij zit er in het noorden, zo gau ik weet, geen westernshop.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:10

waar in het noorden zit je ??

je hebt zowizo westerbork, en eurohorse die komt bij je langs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:27

Noord oost Groningen. Westerbork is een klein uurtje.
Heb je een merk eczeemdeken die veel in westernzaken wordt verkocht?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:43

ik gebruik zelf geen eczeem dekens maar wel de gewone
je zou even kunnen bellen voor de merken
ik had een deken van big D die hem lang gepast heeft misschien hebben die ook eczeem dekens

hier heb je nog een linkje met meer adressen
Ods @ [WN-AM] Shops

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:19

Mindim schreef:
grrr schreef:

Zij produceren ook de Pagony eczema, is het een beetje hetzelfde concept? De pagony wil ik dus liever niet meer. De meulenkamp lijkt op de pfiff en die paste weer niet.

Pagony is toch die goedkope? Die heb ik ook gehad, maar paste hier dus niet goed. Zat om de nek wat te strak. Verder vind ik 'em niet echt te vergelijken, maar zou je kunnen proberen, je kunt de deken gewoon terug sturen alstie niet past.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:10

Een eczeemdeken in de westernmerken? Ik ben benieuwd welk merk dat dan zal hebben. Hoor überhaupt weinig over eczeem bij westernrassen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:06

Ik heb er 2 uit duitsland laten komen, een hrs ofzoiets, mega duur ding over de 200 peik
andere moet ik even merkje zoeken en zal dan even wat links voor je plaatsen. zelf vind ik die laatste die erbij is gekomen helemaal te wauw, lekker veel ruimte om de nek en nog geen 90 piek

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:49

ik heb een cob met best wel een speknek en brede borst, en die heeft altijd het eigen merk van Ooteman.nl op ( Vantaggio?)
ik neem wel expres altijd een maatje groter omdat ik vanwege de start van de winterperiode altijd ruime dekens nodig heb vanwege de winterdekens, maar dit bevalt eigenlijk perfect. dekens zitten goed, schuiven weinig, en er lijkt niets te schuren of te trekken.
Qua prijs is de deken ook prima te doen :j

Afbeelding

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:01

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:01

stalnijmegen schreef:
heb even gekeken op de deken voor je en opgezocht

http://www.fedimax.de/pferdedecke/ekzem ... rau/a-989/

dit is hem, de stof is ook veel sterker dan die van een bv pagoni. die gaan hier altijd maar 1 seizoen mee, aangezien de haflinger ijzers heeft en ze gaat krabben, krabt ze hem kapot, deze heeft ze nu deze zomer om en is niks mis mee

en ik wissel het af met deze

http://www.kraemer-pferdesport.at/websa ... dex=248467

maar die vind ik wel mooi zitten, maar ook weer de stof niet naar wens

die bovenste in je link, wat een mooie kleur deken ook zeg! :~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:07

Dat is inderdaad een mooie deken. Is het naar je idee ook een wat koelere stof? En vooral blijft ie mooi liggen? De pagony gaat scheef.

Wat ook wel geweldig zou zijn is dat er iets op vinden dat het op de schoft niet zo strak zou trekken en de manen wat meer gespaard blijven.