Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Het begint gewoon bij een goede merrie en helaas denken heel veel mensen dat ze een goede merrie hebben
Bucephalus schreef:Een rondje langs de Brabantse, Gelderse en voor een deel Overijsselse weides laat zien dat het merrie- en daarmee het veulenmateriaal enorm divers is. Hoe je daarmee het beste stamboek ter wereld wordt en blijft, is me een raadsel.
merelhof schreef:belgiië is een moederlijn met lugano en flugel erin absolute top (denk aan oa egano en de nummer 1 dekhengst darco die lugano codex was). Latano erin is fantastisch gebleken (vb nelke). Een scheut arabisch volbloed via melchior (die tientallen zwaar paarden geven heeft in de landelijke ruiterij) kan geen kwaad. Dat je dan durft zeggen voor ons is die moederlijn niet goed genoeg= chapeau.
merelhof schreef:P.S. Ik hoop dat het kwpn wel consequent blijft in zijn beslissing en nu niet gaat dwepen met zijn produkten, dat weten we binnen tien jaar weer
ik volg je en het kwpn helemaal dat het een korte moederlijn is, vandaar dat ik ook zeg dat het moedig is dat ze die beslissing hebben genomen ondanks dat het een ongeloofelijk getalenteerd paard is (zoals uit de test in duitsland bleek en dus aantoonde dat de mensen die in de handen klapte tijdens de kwpn keuring geen idioten zijn). Bucephalus schreef:Fokken is zeker een Europese en steeds meer een mondiale aangelegenheid geworden, het internet, de verschillende registers maken dat het sturen via de hengsten steeds minder effect heeft. Dus waarvoor nog het preken voor eigen parochie als de horizon veel verder reikt dan de eigen kerkdeur? Wat is de toegevoegde waarde van één erkend stamboek als de hengsten van de verschillende erkende stamboeken gewoon binnen bereik liggen van de fokker en dus via de achterdeur toch gewoon binnenkomen? Het lijkt een beetje op het dweilen met de kraan open.
merelhof schreef:@ sarabande: wel een heel enge defintie van een moederlijn. De vaders niet van belang, ben ik het dan niet met je eens. Stel ik heb een supermerrie die 1,30 springt zonder predikaat waar alle vaders aken gelopen hebben, dan zegt mij dat meer dan een merrie waar de vaders niks hebben gelopen maar die wel ster is. Die ster zegt iets, maar de prestaties van de voorouders van de merrie 1 zeggen mij veel meer.
merelhof schreef:ik begrijp het wel hoor no worries maar jouw definitie van een moederlijn is bvb in frankrijk net omgekeerd, daar nemen ze alle vaderdieren in een moederlijn en berekenen zo de waarde van deze. Wat natuurlijk even eng is als enkel de merries te nemen. Ik denk dat de waarheid zo als zo vaak in het midden ligt.
Bucephalus schreef:Is het percentage gelegenheidsfokker niet vele malen groter geworden?