NMPRS Stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaisa

NMPRS Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 08:00

Moderatoropmerking:
Dit topic is afgesplitst van het merriekeuring-topic

LADPR schreef:
Ik denk dat de meeste leden veel verandering willen zien, maar ik denk ook dat daar nog weinig ruimte voor is om daadwerkelijk dat soort dingen te veranderen binnen het stamboek. Daarom ga ik ook niet naar vergaderingen omdat er als er al veranderingen plaats vinden deze zo minimaal zijn dat is denk dat grote veranderingen voorstellen ook geen zin heeft.

Dat is gewoon de grootste onzin en dan zeg ik het nog netjes :j Wie niet waagt wie niet wint! Ik ben bezig met flink voorstellen samen te stellen, waarvan ik zeker weet dat jullie daar ook profijt van hebben! Als je niks laat weten aan het stamboek, nee dan gebeurd er ook niks. Wil je graag zien dat er dingen veranderen in het stamboek, dan heb je dat zelf in de handen.
(uit eigen ervaring raad ik wel aan om een brief in te sturen, ipv gewoon naar de vergadering te gaan anders wordt je gewoon van tafel geveegd :\ )

LadyMadonna

Re: NMPRS Merriekeuring 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 08:59

dat is ook iets wat het stamboek aangeeft. Dan horen ze na een keuring via via dat er klachten over een bepaald iets, maar er is niemand die bij het stamboek zelf aan de bel trekt.

Ruinen verhaal moet ik me even in verdiepen. Ik vind een keuring niet alleen voor het paard zelf, maar ook voor de aftamming, in de geval dus de ouders van de ruin... Wordt een ingezonden stukje denk ik

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:24

Ik heb ook geen klachten. Als ik echt ergens mee zat of wat dan ook dan zou ik inderdaad wel naar de vergadering gaan.

Van mij mogen ze de inschrijving van merries ook naar minimaal 1 ouder op papier zetten.
De vets strenger maken zodat er op zijn minst geen dwergen meer binnen komen.
En basis en luxe mogen ze bij elkaar gooien want er is niks meer aan zo als je alleen in rubrieken komt.

Dat zijn voor mij punten dat ik denk hupsa een aantal stappen verder gaan in de goede richting. Maar ik denk niet dat deze punten ook echt doorgevoerd worden omdat a er vast een hoop tegenstanders zullen zijn en b ik niet denk dat het stamboek er aan toe is.

Zullen vast mensen zijn met haalbare punten, dan is het weer een ander verhaal.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:37

LADPR schreef:
Ik snap op zich best wel dat het stamboek nog niet toe is aan dingen als sperma onderzoek of foto s voor alle dieren (merries en hengsten)

Maar kom op dwerggroei ziet toch iedereen, kleine moeite om die mensen uit te leggen dat dat niet normaal is er niet mee gefokt hoort te worden. Ik bedoelde nog niet eens die van jou foto sabine. Lopen er dus blijkbaar meerdere rond.

Maar ik hecht ook meer waarde aan de keuring die ik door mijn eigen dierenarts laat doen voordat een van mijn paarden stamboekopname heeft, dan de controle op de keuring zelf. Eerst deed ik dat enkel om zeker te weten dat ik niet met een pony met gebreken naar de keuring ging. De laatste jaren doe ik dat omdat ik zeker wil weten dat ik zelf met correcte dieren fok omdat bij het stamboek alles door de keuring komt.

Met de laatste regel ben ik het niet met je eens vorig jaar bij de stamboekopname van Nina werden er wel degelijk merries geweigerd, kijk maar even het programma boekje van vorig jaar door en de uitslagen dan zie je dit ook, vind dat je erg kort door de bocht gaat.

En als je het ergens niet mee eens bent moet je juist wel heen gaan want een heel klein zaadje wat jij plant kan een hele mooie bloem worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:40

Zo was dat ook helemaal niet bedoeld maar als je ziet dat er dus blijkbaar gewoon dwergen door de vet komen, dan gaat er toch iets niet goed.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:44

Lida maar het punt is dat de dwerg op de vorige pagina wel degelijk verscheen en goedgekeurd werd om te dekken voor het stamboek. Waar ben je dan als stamboek mee bezig? Hoe kan je dit dier ooit correct noemen?

Basis en luxe bij elkaar ben ik voor. Kom maar op. Ben heel benieuwd wat mijn basishengst dan presteert.

Ik zou heel graag een keer een leden vergadering bijwonen ook om ideeën van andere mensen te horen. Ik ben nog groen en wil graag leren. Het nmprs sluit lang niet qua alles aan bij mij en dat is gewoon jammer :j

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:05

op zich zou het mooi zijn als je zelf kon bepalen of je in de luxe of basis gekeurd wilt worden, maar nu is het zo dat elk paardje waar ander bloed doorheen zit automatisch bij luxe komt, terwijl joanna bijvoorbeeld niet zó luxe is maar wél daar gejureerd word, omdat haar papa blue eyes is, dan zit ze tussen die hele luxe paardjes en maakt dan weinig indruk denk ik, terwijl ze inde basis geen gek figuur zou slaan denk ik

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:07

Dan moeten ze een onderscheid maken tussen bijv basis en tot 25 of 50 % procent luxe bloed en 100% vreemd bloed dus dieren die helemaal vrij zijn van shetland bloed. Ik denk dat je een dier wat een kwart of een achtste vreemd bloed heeft ook niet kan vergelijken met een volle Amerikaan duitste classic of welsh

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:17

Sappos schreef:
Dan moeten ze een onderscheid maken tussen bijv basis en tot 25 of 50 % procent luxe bloed en 100% vreemd bloed dus dieren die helemaal vrij zijn van shetland bloed. Ik denk dat je een dier wat een kwart of een achtste vreemd bloed heeft ook niet kan vergelijken met een volle Amerikaan duitste classic of welsh

maar is bijvoorbeeld een volle amerikaan het fokdoel? die hoeft dus niet in het voordeel te zijn

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:22

Nee maar wel luxe bloed of bloed vrij van shetlanders ;)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:35

whaaaaa had net wat getypt alles weg.

Dus ook even een reactie van mij hier.

Ik ben een voorstander van te zijner tijd een sport predikaat. Is altijd goed imo. Hoeft niet gelijk want je kunt niet alles direct uitvoeren natuurlijk.

Wat ik wel graag veranderd zie is het tonen van nakomelingen bij goedgekeurde hengsten.
En idd het toelaten van dwergen!!!!!!!!!!! bah wil er niet eens mee gezien worden, maar ja leken denken vast "kijk dit is echt een heel klein minipaardje.......... hij/zij is niet groter dan 70 cm.!!!!!!"

en om de basis paardjes samen te voegen met de luxe is misschien ook niet zo'n gek idee. Het is niet leuk om alleen te staan in de ring, maar het is ook niet het fokdoel.......neemt niet weg dat je hele mooie nakomelingen kunt krijgen tussen een 100% shet en een luxe paardje. (ik heb ze tenslotte ook)
Wat ik nu vertel is echt mijn mening.....
Ik snap ook niet zo goed waarom er nog steeds 100% shetjes gefokt worden bij het nmprs. Dan kun je toch net zo goed mee doen bij het nsps. Zijn de keuringen over het algemeen nog dichter bij huis ook.

@jolanda en natuurlijk de anderen, het is echt niet gezegt dat Joanna laaste zou worden in de luxe klasse. Ze is tenslotte aan de mooie maat en die bewegen over het algemeen beter dan de hele kleintjes. Het kan zelfs maar zo zijn dat ze nog voor een amerikaan geplaatst kan worden. ;)

Het is dus per definitie niet zo dat volle AMHA paardjes eerste worden, wat een kolder, zie resultaten maar bij de HK afgelopen jaar.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:36

Sappos schreef:

nee kijk dat bedoel ik, ik kan joanna dag en nacht gaan trainen en op een hongerdieet zetten, dan nóg zal ze nooit zo luxe worden als een welsh of duitse classc of welke luxe dan ook, ze is geen volle shet dus wel wát luxer, maar goed ik hoop wel dat ik in elk geval een premie haal, want ik denk wel dat ze een goede fokmerrie zal zijn, en met en mooie hengst samen kan ze natuurlijk wel prachtige veulens geven

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:37

Kaisa schreef:
LADPR schreef:
Ik denk dat de meeste leden veel verandering willen zien, maar ik denk ook dat daar nog weinig ruimte voor is om daadwerkelijk dat soort dingen te veranderen binnen het stamboek. Daarom ga ik ook niet naar vergaderingen omdat er als er al veranderingen plaats vinden deze zo minimaal zijn dat is denk dat grote veranderingen voorstellen ook geen zin heeft.

Dat is gewoon de grootste onzin en dan zeg ik het nog netjes :j Wie niet waagt wie niet wint! Ik ben bezig met flink voorstellen samen te stellen, waarvan ik zeker weet dat jullie daar ook profijt van hebben! Als je niks laat weten aan het stamboek, nee dan gebeurd er ook niks. Wil je graag zien dat er dingen veranderen in het stamboek, dan heb je dat zelf in de handen.
(uit eigen ervaring raad ik wel aan om een brief in te sturen, ipv gewoon naar de vergadering te gaan anders wordt je gewoon van tafel geveegd :\ )

Hou je er wel even rekening mee dat de belangen van iemand met 1 merrie wel even anders liggen dan die van de grotere fokkers en/of hengstenhouders?
En dat er partijen binnen het stamboek zijn die veel meer belang bij de regelgeving hebben simpelweg omdat hun investeringen in een heel andere orde liggen?

Zelf zou ik dingen als spermaonderzoek geen overbodige luxe vinden in een stamboek waar heel wat gefokt wordt met dieren die uit familie/inteeltlijnen komen. Zeker gezien de dekgelden binnen het NMPRS vind ik de merriehouders vaak erg, erg naïef.
Niet dat spermaonderzoek volledige garantie geeft natuurlijk maar het is een begin.
Maar dat is echt iets waar vooral de kleinere merriehouder zonder hengst bij gebaat is, dus dan is het een kwestie van jezelf verenigen en samen een voorstel indienen.

Wat mij betreft mogen de klassen zo langzamerhand samengevoegd worden op het NMPRS. Mensen met een shetje dat achteraan loopt kunnen daar zelf wel conclusies uit trekken.

En er lopen echt wel AMHA's rond die ook maar kleine worsten op pootjes zijn en waar een luxe correcte shet nog wel van zou kunnen winnen. ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:38

haha mathilda gelijk gepost :+

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:39

hahaha je maar je snapt mijn uitleg wel toch?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:41

Dat zijn ook zeker mijn woorden niet :P AMHA is niet heilig maar het is wel leuk om dat weer te kruisen met iets anders. Ik heb dan wel een basishengst maar echt basis fokken zal niet snel gebeuren. Hij zal alleen ter dekking staan voor een passende merrie. Waarom hij dan wel ter dekking staat ondanks dat ie basis is. Ik denk dat hij iets toe kan voegen aan sommige merries. Dan zullen de merriehouders alsnog geen basishengst kiezen maar als ik ooit de mogelijkheid heb om eigen merries te houden zal ik hem verkiezen boven luxe hengsten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:41

randalinpony schreef:
Zeker gezien de dekgelden binnen het NMPRS vind ik de merriehouders vaak erg, erg naïef.

hoe bedoel je dat adinda, wil je dat eens uitleggen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:43

Jolanda daar kijken ze wel doorheen als ze iets spekkig is. En het is een merrie, dat is toch anders. Hengsten willen ze veel slanker zien dan merries heb ik het idee. Maar als zij een mooi exterieur, knap koppie en mooie gangen heeft komt ze echt wel vooraan hoor ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:45

Mensen leggen 600-700 dekgeld neer voor een paardje dat soms amper nakomelingen heeft.

Je weet niks, niet hoe hij doorfokt, niet of hij uberhaupt wel goed bevrucht want die gegevens heb je soms niet.

Wij hebben dit jaar ook voor een duurdere hengst gekozen, maar wel een waarvan de nakomelingen ons al jaren opvallen op de keuringen en ook goede resultaten behalen.

Geen haar op mijn hoofd om zoveel aan een jonge onbewezen hengst uit te geven omdat hij toevallig een AMHA-papiertje heeft. ;)

Trouwens, mensen die alleen AMHA gebruiken om te 'verluxen' komen vaak zat bedrogen uit, ook bij AMHA's heb je zwaardere types en verluxen alleen kan nooit de bedoeling zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:46

randalinpony: Daarom ga ik me daar ook niet in mengen, ik heb 3 paardjes en doe alles wat ik doe zo correct mogelijk maar wel met de lol op nummer 1. Ik heb geen investerigen gedaan om te fokken maar voor het gebruik.

Dat het samenvoegen de paardjes die niet aan het fokdoel voldoen er uit zullen zuiveren geloof ik niet. Wel worden de keuringen weer een stuk leuker na samenvoegen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:49

Adinda zoals altijd _/-\o_
Nas dekgeld is stukken minder volgens mij?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:56

Tja is wel bekend zo langzamerhand dat ik uitgesproken meningen erop na houdt toch? :D ;)

NAS is anders ja. Wel duurder de laatste tijd maar ach, alles wordt duurder. Gewilde hengsten, bewezen hengsten zijn natuurlijk ook duurder maar ik geloof dat het globaal rond de 200-225 ligt.

Het punt is niet dat je niet veel zou mogen betalen voor een goede hengst, Gribaldi kost ook even meer dan een net gekeurde hengst met minder bekende afstamming die nog niets gepresteerd of bewezen heeft, logisch genoeg.
Het punt is dat nu betaald wordt voor een 'merkje', namelijk 'AMHA' en dat dat niet noodzakelijkerwijs een beter paardje oplevert - als het dus al uberhaupt een paardje oplevert. ;)
Maar ach de overspannen markt raakt gelukkig ook verzadigd zodat er weer eens naar kwaliteit gekeken wordt en niet ieder AMHA-hengstveulen als potentieeel vaderdier te koop gaat.

Ik lees hier op het forum ook wel eens dingen over hengstenhouders die verplicht willen laten testen op bijv. Overo, maar zou het niet logischer zijn als de merriehouder de keus houdt en eventueel van de hengstenhouder eist dat de hengst getest is? Het is namelijk de merriehouder die met de problemen komt te zitten, de HH heeft dan allang het dekgeld in de zak.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:02

Adinda daar heb je zeker gelijk in maar ik heb juist laten testen omdat die kans aanwezig was en ik mij als hengstenhouder net zo verantwoordelijk voel voor een gezond veulen als de merriehouder. Uiteindelijk is het de merriehouder die beslist maar juist omdat ik "alles" eraan gedaan heb om een zo gezond mogelijk veulen te fokken vind ik dat de merriehouder ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Juist omdat ik een best veulen wil dek ik niet op een over merrie met als kans (klein maar aanwezig) een veulen met een defect.
Maar ik snap zeker wat je bedoelt qua dekgeld. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om zoiets neer te leggen voor een onbewezen jonge hengst. AMHA zegt mij niets, ik heb een paar gezien die mijn aanspreken maar meer die mijn niet aanspreken. Ik denk dat ons fokdoel vergelijkbaar is. Ik zie alleen graag een maatje groter ;)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 12:26

LADPR schreef:
Ik heb ook geen klachten. Als ik echt ergens mee zat of wat dan ook dan zou ik inderdaad wel naar de vergadering gaan.

Van mij mogen ze de inschrijving van merries ook naar minimaal 1 ouder op papier zetten.
De vets strenger maken zodat er op zijn minst geen dwergen meer binnen komen.
En basis en luxe mogen ze bij elkaar gooien want er is niks meer aan zo als je alleen in rubrieken komt.

Dat zijn voor mij punten dat ik denk hupsa een aantal stappen verder gaan in de goede richting. Maar ik denk niet dat deze punten ook echt doorgevoerd worden omdat a er vast een hoop tegenstanders zullen zijn en b ik niet denk dat het stamboek er aan toe is.

Je bericht komt (IMO) tegenstrijdig over ;) . Je geeft zelf aan dat je geen klachten hebt, altijd fijn uiteraard. Toch geef je 3 dingen aan die het stamboek goed zullen helpen. Deze 3 punten zijn ook (oa.) de punten die ik zal insturen voor de volgende vergadering en het zal zeker mooi zijn als er meer leden zijn die zo denken! Het stamboek is er voor ons (gebruikers én fokkers) en beide partijen moeten zig laten horen. Zoals Stef al aangeeft: iedereen roept maar zegt niks tegen het stamboek. En daar hoor je als lid zijnde wat aan te doen. Het stamboek zal nooit veranderen als je als leden niks laat horen ;)

randalinpony schreef:
Kaisa schreef:
.. Wie niet waagt wie niet wint! Ik ben bezig met flink voorstellen samen te stellen, waarvan ik zeker weet dat jullie daar ook profijt van hebben! Als je niks laat weten aan het stamboek, nee dan gebeurd er ook niks. Wil je graag zien dat er dingen veranderen in het stamboek, dan heb je dat zelf in de handen.

Hou je er wel even rekening mee dat de belangen van iemand met 1 merrie wel even anders liggen dan die van de grotere fokkers en/of hengstenhouders?
En dat er partijen binnen het stamboek zijn die veel meer belang bij de regelgeving hebben simpelweg omdat hun investeringen in een heel andere orde liggen?

Zelf zou ik dingen als spermaonderzoek geen overbodige luxe vinden in een stamboek waar heel wat gefokt wordt met dieren die uit familie/inteeltlijnen komen. Zeker gezien de dekgelden binnen het NMPRS vind ik de merriehouders vaak erg, erg naïef.
Niet dat spermaonderzoek volledige garantie geeft natuurlijk maar het is een begin.
Maar dat is echt iets waar vooral de kleinere merriehouder zonder hengst bij gebaat is, dus dan is het een kwestie van jezelf verenigen en samen een voorstel indienen.

Wat mij betreft mogen de klassen zo langzamerhand samengevoegd worden op het NMPRS. Mensen met een shetje dat achteraan loopt kunnen daar zelf wel conclusies uit trekken.

En er lopen echt wel AMHA's rond die ook maar kleine worsten op pootjes zijn en waar een luxe correcte shet nog wel van zou kunnen winnen. ;)

Nu neem jij gelijk aan dat de voorstellen die ik schrijf, geheel uit míjn eigen belang zijn. Daar ga je al gelijk de fout in. 1 van mijn voorstellen die er bij komt gaat over de ruinen, heb ik een ruin? Nee. ;)
De belangen van een eigenaar met 1 of 20 merries liggen uiteraard anders, ik ben veel meer op de sport gericht dan op de fokkerij. En juist de sport moet (IMO) ook gepromoot worden binnen het NMPRS. Het stamboek bestaat niet alleen maar uit fokkers, maar juist ook uit gebruikers. En deze moeten ook van zich laten horen en gehoord worden.
Je punt van een spermaonderzoek bij hengsten is iets wat ik zeker promoot!!! De kwaliteit van het hengstenbestand moet omhoog en een spermaonderzoek kan daar oa. zeker bij helpen. :j

Ondanks dat ik een groot fan ben van AMH's, ben ik niet iemand die ze gelijk allemaal heilig verklaard. Maar je hoort mij ook niet zo heel snel iets negatiefs er overzeggen. Maar dat doe ik ook niet over een NMPRS-er of een NAS-er. Ik zie deze 3 rassen als 3 totaal verschillende rassen met hun eigen stamboek en fokdoel (die ik alle 3 naar hun eigen doelstelling aanmoedig). :)

Een AMH kan je absoluut niet vergelijken met een Appaloosa, zeker niet in dekgeld. Bij het AMHA hoeft men helemaal geen nakomelingen te laten zien, wat bij het NAS wel verplicht is en daar wordt het dekgeld ook naar. Het dekgeld van een AMH met een Appaloosa vergelijken is niet rechtvaardig, waarom trek je er niet gelijk een KWPN bij of een Trekpaard? Ieder stamboek/ras heeft eigen prijzen etc.
Daarnaast: ik heb liever 1 gastmerrie die gelijk 700 euro betaald dan 3 gastmerries die elk 233 euro betalen. Zit ik met veel meer werk voor het zelfde geld ;). Puur een rekensommetje waarom sommige mensen voor hoger dekgeld vragen. Je haalt er ook gelijk een grote groep mensen uit die het alleen maar om het geld doen. ;)

Je zinnetje "Geen haar op mijn hoofd om zoveel aan een jonge onbewezen hengst uit te geven omdat hij toevallig een AMHA-papiertje heeft" vind ik wel erg typisch. Heb je niet toevallig zelf een onbewezen AMHA hengst staan voor je eigen merries??? ;)

Wat ik wel toegeef: er zijn een hoop mensen die zich verkijken op een AMH en er alleen geld in zien. Maar ook een hoop mensen met hart voor het ras. Net als er mensen zijn met hart voor het NMPRS en voor het NAS ;)

:D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:32

Volgens mij heeft ze het puur over het dekgeld, niet over het niet dekken met onbewezen jonge hengsten.

Ik kan wel 500 euro dekgeld gaan vragen maar wat schiet ik daarmee op? Het gaat mij niet om het geld en voor 500 euro zal ik nooit een nakomeling van mijn hengst zien. Ja ik zie liever 3 nakomelingen voor 233 euro maar daarin verschil ik waarschijnlijk van de rest.

Ik heb het in het algemeen over NMPRS hengsten qua dekgeld. Er zitten NAS hengsten in het NMPRS maar ook AMHA hengsten. Ik vind het krom om te zeggen betrek dan de KWPN-ers er ook maar bij. Maar onder de KWPN-ers is het KWPN ook vergelijkbaar met Oldenburgers, Holsteiners, Zangersheide, Selle Francais etc. Qua dekprijs en qua fokdoel.
Het gaat mij puur om dat alle hengsten die bij het NMPRS ingeschreven staan, daar zie je gewoon het verschil in dekgeld.