Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jessix schreef:Zover ik weet hebben ze geen problemen met de ogen. Wel last van de zon vanwegen hun lichte huid.. Maar dat is weer een ander verhaal. Ik denk dat veel mensen hun nog verwarren of zien als albino, wat dus niet zo is. Misschien hebben die een minder zicht?
amyz schreef:Mijn welshje heeft 2 gedeeltelijk blauwe ogen en is idd met overgang van donker naar licht wat trager. Blijft altijd ff op de grens staan, naar buiten kijken, dan lopen. Verder stoot ie wel vaak zn hoofd, maaar is gewoon lomp. Ziet verhogingen ed keurig, tilt goed zn voeten op en heeft bij die ene x een sprongetje laten zien dat ie dat heel goed kan... Denk dus niet dat ie slechter ziet door zn oogkleur nee
Peterina schreef:De artikel, waarvan ik wel heb gehoord maar nog niet zelf onder ogen heb gehad, gaat over 'effen' gekleurde paarden met blauwe ogen en niet over dubbel-verdunde gekleurde paarden met blauwe ogen.
Uit ervaring met cremello's en andere dubbel-verdunde weet ik dat het hebben van blauwe ogen, welke tint dan ook, absoluut geen belemmering is voor sport en feitelijk niets te maken heeft met of een paard wel of niet goed ziet.
Wat je wel hebt met cremello's/perlino's enz is dat zij wel gevoelige zijn voor felle licht ... er is geen 'kleur' filter aanwezig, mn bruin, dus komt het licht rechtsstreeks binnen gevallen (bij wijze van spreken). Uit een stal komen rechtsstreeks naar buiten in het zonlicht zal een moment van aanpassing vragen.
Omdat zij die secondjes nodig hebben om hun ogen te laten aanpassen aan de verschillende licht inval zijn ze idd vaak wat voorzichtiger dan bruin ogen paarden.
Dat gezegt zijn er genoeg dubbel-creams die in het spring sport of dressuur sport zitten en dan ook nog presteren.
In uw geval met de 2 perlino's zou ik eerder iets anders gaan zoeken als oorzaak van de zicht afwijking en het niet kunnen springen. Sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor de springsport en zullen altijd het hout raken of, zoals jij al zegt, er dwars door heen lopen.
Veel al heeft 'bodemschuw' eerder met evenwicht of neurologische problemen te maken dan zicht problemen, en onthoudt dat een 'gezond' paard struikeld niet.
Ik heb in de laatste 30 jaar dubbel-verdund gekleurde paarden gezien die bijna melk witte ogen hadden en andere die licht-donker blauwe ogen hadden ... en alle tinten tussen in ... en maar bij 2 heb ik de 'symptomen' gezien zoals jij ze aangeeft: bodemschuw/struikelen = 28 jarige cremello die half blind was en struikelen = 8 jarige smokey cream die cataract vorm had.
Het is al lang bekend dat de mythe van blauwe ogen just dat is ... een mythe.
Jeana schreef:Peterina schreef:De andere perlino die ik heb is een ijslander van 23 en zou dus ook al een hoop moeten meegemaakt hebben. Ze schrikt daadwerkelijk van niks echt 100% bomproof, maar als de weg een andere kleur wordt dan twijfeld ze wel soms om erover te gaan..
Jeana schreef:Hallo,
Ik ben een onderzoek gestart naar paarden met blauwe ogen. Ik las een tijdje geleden in een blad dat paarden met blauwe ogen minder goed kunnen zien en hierdoor minder goed diepte kunnen inschatten.
Nou heb ik zelf 2 perlino's dit is de dubbele verdunning van bruin en daardoor zijn ze cremekleurig met blauwe ogen. Ik merk bij allebei dat ze bodemschuw zijn, dat ze hun hoeven stoten als ik een buitenrit met ze maak en over een drempel ga, als er een afstapje is merken ze dit ook veelste laat en struikelen ze veel eerder dan de paarden die hier staan met bruine ogen.
Toch zie ik ook veel foto's op het internet met paarden met blauwe ogen die moeiteloos een sprongetje maken. Als wij met deze 2 paardjes springen dan tikken ze ook vaak de balken aan, of gaan dwars door de sprong heen.
Zal dit nou echt aan de blauwe ogen liggen of zal dit aan de kleur perlino liggen?
Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn hier met paarden met blauwe ogen of mensen die paarden kennen met blauwe ogen en wat jullie ervaringen hiermee zijn. Ik bedoel dus geen maanogen!