Geven jullie krachtvoer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WendyShet

Geven jullie krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 17:27

ik heb even een paar vragen:

Geven jullie krachtvoer aan je shetlanders?
Welk voer geef je en hoeveel?

LinSa

Re: Geven jullie krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:27

nee,
ze staan lekker in de wei en hebben daar meer dan genoeg aan.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:43

Ja, de eigenaren geven veel te veel.
's Ochtends een laagje in de emmer & iedere avond ook.

Maar het is niet nodig, aan wat hooi en gras hebben ze genoeg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:15

Nee, mijn shetten staan op een kaal stukje gras.
In de winter krijgen ze alleen hooi en als het onder de -10 vriest 's nachts, een handje biks per pony per dag.
Verder altijd een liksteen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:17

Deze schet hier staat hier los in de bak (gewoon van zand) dus hij krijgt 2x per dag een kwart onderhoudsbix en vna dat rietachtige gras elke dag een flinke bos en natuurlijk hooi niet te vergeten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:23

Mijn shetlanders (en mn andere pony) staan op een schraal land, krijgen vanaf sept/okt tot en met eind maart, begin april hooi bijgevoerd en krijgen enkel na het werk een handje basis brok. Verder hebben ze ook nog een himalaya zoutsteen tot hun beschikking.

Ik voerde eerst elke avond brok, maar daar ben ik mee gestopt.

Roos80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:58

Onze shet staat op alleen hooi.
Meer dan genoeg als je goed hooi hebt in elk geval.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:01

Ik voer ze 2x daags een klein beetje safe and sound van dodson and horrel. Hier meng ik de medicijnen door. Ze krijgen 1x daags een vitamine korrel, omdat ik niet de hoeveelheid geef die op de zak wordt aangeraden. Mijn pony's zijn/hebben hoefbevangenheid gehad en ze lopen voorlopig dus niet op gras. Hooi verliest zijn vitamine en mineralen naar een tijd, dus vandaar dat ik wel bijvoer. Toen ze nog 24/7 op het gras liepen, voerde ik niet bij.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 01:18

Alleen na het rijden krijgen ze een scheppie

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:59

Mijn ene shet krijgt haast niks (af en toe een klein handje eiwitarm voer), maar die gaat ook nog niet aan het werk aangezien dat een jaarling is.
Mijn andere shetlander krijgt als ze aan het werk is geweest (door een sirieuze training dus niet zomaar een wandelingetje)
een handje onderhoudsbiks en muslie. En die is op een mooi gewicht.
Verder staan ze op het land, en krijgen ze s'ochtends en s'avonds een plukje hooi.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:01

mijn shetters staan 24/7 op een groot weiland, 2 van de 4 werken echt, 1 van de 4 is met pensioen en geniet gewoon van de lekkerste plukjes,
de laatste staat gemarteld op een stukje zand.. omdat ze heel erg gevoelig is voor hoefbevangenheid. ze krijgt veel medicijnen en word bijgevoerd met oud hooi en oude koek.

melissaschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:22

Nee, het is helemaal neit nodig om een shet krachtvoer te geven als hij niet super intensief werkt.
Paarden grazen 16 uur per dag, Vroeger kwamen ze niet aan die 16 uur omdat ze dan aan het werk waren (bij de boeren enzo) En daarom gingen ze toen bijvoeren, tegenwoordig hebben veel paarden zo'n luizenleventje dat het niet echt nodig is.

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 17:12

Ik krijg over een maand 2 shetlanders en die gaan 's nachts op stal en overdag op de wei.

Voor de nacht krijgen ze dan hooi, één van die shetlanders is een veulen/jaarling die wil ik wel veulenbrok geven tegen OC en OCD.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:53

Ik heb subli sportbrok, heb 4 paarden waarvan 2 shet's dan. Die 2 krijgen 's morgens en 's avonds 1 klein handje. Dat ze 't idee hebben dat ze toch iets hebben gehad. Verder alleen hooi. Ze zijn moddervet joh! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:24

Geen krachtvoer, alleen een handje lijnzaadbrok en een handje marstral force vitaminebrokjes. In totaal twee handjes dus. De pony is in het land behoorlijk fantiek aan het spelen en werkt daarnaast nog ongeveer 4 x per week.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:43

Ik baalde wel:
Mijn shet stond 24/7 buiten, maar heeft de afgelopen winter toch tekort gehad, zo bleek...
Hij kreeg hooi, pavokoek en muesli.
In het voorjaar heb ik hem extra vitamines gegeven in de vorm van een spuit met doses door het voer.
Hij kwam erg moeilijk door zijn vacht heen en ik vond hem toch wat te mager.
Het voeren deed ik niet zelf en ik ben bang dat het hooi ook niet echt voedzaam is geweest.

Nu heb ik hem sinds 2 mnd op een andere stal en voer hem nu 2 x daags wel zelf.
Hij krijgt een hand muesli, een half pavokoek, lepel lijnzaad gekookt en heel goed hooi per dag.
Verder voor de lekker nog wortel, een oud broodje en wat groente of fruit.
Bijv bramen, pruimen, banaan, meloen, spinazie, witlof of andijvie.

Voor het goed door de rui komen krijgt hij dagelijks vitamine B-complex.
Gwoon een potje van de Aldi waarvan hij 3 tabletten op een dag krijgt.
Dit op aanraden van de VA.
Hij is nu iets vol, maar zeker nog niet te dik.
En hij ziet er eindelijk gezond en fit uit. :D

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:37

Mijn shet krijgt s'winters naast zijn kuil een halve kilo muesli per dag. En zomers krijgt hij 2 handjes muesli als hij wat gedaan heeft. Hij word wel vaak bereden en gelongeerd. De muesli is trouwens eiwitarm en suikervrij.

Pret_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:47

Mijn shetlander krijgt af en toe een handje muesli gewoon als tussendoortje en verder hooi en mag ze over dag uurtje in het gras.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:07

Hier ook niet. Ze staan 24/7 buiten en krijgen na het rijden wel een handje brokjes maar verder niet. Ze doen het er goed op (sommige een beetje té :+).

's Winters krijgen ze wel hooi of kuilgras bijgevoerd ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:18

En wat doen de schetlanders die geen brok krijgen dan? Niet intensief rijden? Die van ons owrd wel intensief bereden elke dag dus die krijgt wel bix en hooi en muesli sinds kort en dat rietachtige gras.. Lijkt veel in vergelijking met die van jullie maar die van jullie staan ook op gras?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:21

Ik gaf mijn shet na het harde werk altijd krachtvoer(lees: twee handjes appelmuesli, 1 handje biks, 1 handje vepa knoflook mix)
maar er is laatst cushing bij hem vastgesteld en aangezien er te veel suiker in de voeding zit dan. ben ik gestopt met krachtvoer voeren.

de andere twee mini's krijgen beide een half handje appel muesli :)

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:59

Geryon schreef:
En wat doen de schetlanders die geen brok krijgen dan? Niet intensief rijden? Die van ons owrd wel intensief bereden elke dag dus die krijgt wel bix en hooi en muesli sinds kort en dat rietachtige gras.. Lijkt veel in vergelijking met die van jullie maar die van jullie staan ook op gras?

Ze staan hier inderdaad op gras, de meesten worden best intensief gereden. Niet elke dag, maar proberen zeker 4x per week te rijden, sommige pony´s wat meer, andere minder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:49

WendyShet schreef:
Ik krijg over een maand 2 shetlanders en die gaan 's nachts op stal en overdag op de wei.

Voor de nacht krijgen ze dan hooi, één van die shetlanders is een veulen/jaarling die wil ik wel veulenbrok geven tegen OC en OCD.

OC en OCD komt bij shets nauwelijks tot niet voor, dus beetje onzin om daar prefentief tegen te gaan voeren (waarvan nog niet eens bewezen is of het werkt)

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 13:28

stef schreef:
WendyShet schreef:

OC en OCD komt bij shets nauwelijks tot niet voor, dus beetje onzin om daar prefentief tegen te gaan voeren (waarvan nog niet eens bewezen is of het werkt)

Ik ga niet echt tegen OC en OCD voeren, maar het voer wat ik ga voeren helpt er wel tegen.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:14

Die van mij krijgt in de winter per dag:
Nature's best: 0.5 kilo
Luzerne: 2 grote handen
Explosive biks: 0.5 kilo
Onbeperkt kuil/hooi

En de ander
Nature's best 0.5 kilo
Luzerne: 2 grote handen
Basis brok: 2 handjes
onbeperkt kuil/hooi

En op dit moment staan ze op de wei
de een heeft een veulen en krijgt al het nodig is merriebrok.
En de ander krijgt als het nodig is biks bijgevoert.