[TI] Tinker kopen met mok en mijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palominotje

Tinker kopen met mok en mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 15:07

Hallo allemaal,
ik ben wezen kijken bij een Tinker.
Eigenlijk is dit DE Tinker voor mij,maar ik twijfel of ik het wel moet doen.
Hij heeft mok en mijt.
En voor mij is hij geschikt maar ben bang dat ik geen bijrijdster kan krijgen omdat ze moeite heeft met draf en galop en is liever lui dan moe :D
Voor mij is dit geen enkel probleem omdat ik door een kleine handicap alleen maar stapritjes maak!
Maar wil wel een bijrijdster achter de hand hebben die zo wie zo kan invallen voor mij.
En is mok en mijt onder controlle te houden?
Alvast bedankt.

_00_0

Re: Tinker kopen met mok en mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:09

mok en mijt zijn te behandelen. Ik zou er wel een DA naar laten kijken voordat je haar koopt natuurlijk.

Er zijn overal wel bijrijdster voor te vinden, ken er genoeg die alleen een lekker stapritje willen maken hoor!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:09

Mijt is heel goed te behandelen met bv Sebacil. En je hebt dik kans dat de mok door de mijt veroorzaakt wordt. Dus als het alleen daarop vast zit ... zou ik het er niet om laten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:12

Mok en mijt zijn wel te behandelen, maar de mijt is eigenlijk niet weg te krijgen; alleen onder controle te houden door dagelijkse behandeling. Dus dat moet je er wel voor over hebben.

Over de draf en galop: probeer uit te vinden waarom ze hiermee moeite heeft en probeer vanuit dat oogpunt te komen met een oplossing. Veel voorkomende problemen zijn bijvoorbeeld rugklachten/ scheefheid van het paard. Dit kan op te lossen zijn dmv fysio / massage / rechtrichten et cetera. Rechtrichten kan bijvoorbeeld ook met lange lijnenwerk, ik weet niet of dit voor jou haalbaar is? :)

Om de tinker te motiveren kun je bijvoorbeeld Natural Horsemanship (bv Parelli) gebruiken.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:15

Zou mij niet tegenhouden om de Tinker te kopen. Mok en mijt zijn behandelbaar. Krijgt wel meteen de dierenarts rekening erbij om hem te behandelen met spullen hiervoor. En neem de tijd om de Tinker te laten genezen. Misschien zit dit hem wel zo in de weg dat hij daarna toch wakkerder wordt en anders wordt. Nu gewoon alle energie gebruikt voor het bestrijden van de mok en de mijt en misschien in zijn lichaam wel een virusje dat hij daardoor zo is nu.

Niet teveel betalen dan voor zn Tinker met deze problemen al. Want je krijgt daarna nog wat kosten.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:21

Misschien een idee om de verkoper te vragen dit eerst te behandelen alvorens je tot koop overgaat?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:27

weet je die mok en mijt, daar kan ik me niet druk om maken, zijn genoeg middelen om het te laten verdwijnen en met een goed voerschema zal dat dan ook minder/of weg blijven.

Maar als het jouw paardje is, men maak je dan niet zo druk om een bijrijdster, snap wel dat het voor jouw idee fijn is dat er iemand is die haar ook eens kan rijden, maar zoiets kan zich toch ook aanpassen aan jou?? jouw droom jouw paardje, foei meid, niet zo aan andere denken op zo een moment, zelfde geldkoop je een flottere ivm bijrijdster en kan jij er niet mee overweg..
succes met je keuze, en een da even erbij is nooit verkeerd

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:29

Een vriendin van mij heeft ook een Tinker gekocht die het helemaal is maar ook mok heeft in ernstige mate, ze heeft het dagelijks verzorgen ervan en de extra kosten aan medicijnen er voor over maar als ik dat zo elke dag aankijk vraag ik me af of je toch niet verder moet zoeken naar het paard wat het ook helemaal is ( er zijn tenslotte zo ontzettend veel paarden op de wereld) waar je niet dagelijks zorgen om hebt omdat ze last van de mok hebben. Op zich is het mooi dat je een paard met mok een goed tehuis wilt geven maar ik vind het ook wel wat verdriet geven omdat je elke dag tegen een paard aankijkt wat niet gezond is, daar moet je wel tegen kunnen ( ik kan dat dus niet |( )

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 15:33

mamabird schreef:
Misschien een idee om de verkoper te vragen dit eerst te behandelen alvorens je tot koop overgaat?

Hij wordt behandeld!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:20

Mijt niet weg te krijgen?
Onze Belg had ook mijt en dat was prima weg te krijgen met 2x behandelen per jaar.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:22

Mok en Mijt zijn nog niet zo erg.............een Fries op mijn vorige stal heeft er 4 Einschuss benen aan over gehouden.........en daar kom je nooit meer vanaf.

Mok en mijt kunnen wondjes veroorzaken wat kan leiden tot een dik been. Het opzwellen dus veroorzaakt door een ontsteking van de lymfevaten. Deze lymfevaten ontsteken niet zomaar, dit gebeurt onder invloed van de streptokokken- of stafylokokkenbacterie. Deze bacterie dringt het lichaam binnen via een wondje of via bijvoorbeeld mok. De wondjes zijn soms nauwelijks te zien, maar ze zijn er vaak wel degelijk.

Controleer dus heel goed zijn sokken. De traag heid en het niet willen draven en galloperen is ook een probleem van die fries, helaas gaat het hier niet om niet willen, maar om pijn............

Voor jou zijn stapritjes geen probleem, maar wellicht licht het aan zijn gezondheid!

Succes

Edit: verduidelijkt
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 09-08-10 18:31, in het totaal 3 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:25

indd mijt kun je goed behandelen
en mok ook!

Is het je droomtinker dan zou ik er zeker voor gaan
Geloof me maar dat je er achteraf mischien spijt van krijgt...

Wel nog even een DA laten chekken ;)

En uiteraard foto's plaatsen als je hem/haar gekocht hebt :)

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 19:41

HannahFrouk schreef:
Mijt is heel goed te behandelen met bv Sebacil. En je hebt dik kans dat de mok door de mijt veroorzaakt wordt. Dus als het alleen daarop vast zit ... zou ik het er niet om laten.

Sebacil is toch puur gif?

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 19:44

dorientjuh schreef:
Mok en mijt zijn wel te behandelen, maar de mijt is eigenlijk niet weg te krijgen; alleen onder controle te houden door dagelijkse behandeling. Dus dat moet je er wel voor over hebben.

Over de draf en galop: probeer uit te vinden waarom ze hiermee moeite heeft en probeer vanuit dat oogpunt te komen met een oplossing. Veel voorkomende problemen zijn bijvoorbeeld rugklachten/ scheefheid van het paard. Dit kan op te lossen zijn dmv fysio / massage / rechtrichten et cetera. Rechtrichten kan bijvoorbeeld ook met lange lijnenwerk, ik weet niet of dit voor jou haalbaar is? :)

Om de tinker te motiveren kun je bijvoorbeeld Natural Horsemanship (bv Parelli) gebruiken.

Moeite met galop is meer kwestie van lui zijn ;)
Tinker is ook wel een beetje stijf omdat hij 3 kwart jaar niks staat te doen,behalve gras eten!

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:46

Ja maar waar wil je anders die beestjes mee weg halen? Mijt is een beestje die in het vlees van je paard vreet, allemaal gangetjes maakt en daar zijn die schilfertjes en de jeuk van! Vergelijk het met vlooien en luizen die behandel je toch ook met gif om het goed weg te krijgen!? Gewoon goed aan pakken en niet halfslachtig zodat het paard er snel vanaf is. Kijken wat voor een voer de tinker krijgt want dat kan ook een oorzaak voor mok zijn!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 19:50

linda_arnold schreef:
Mok en Mijt zijn nog niet zo erg.............een Fries op mijn vorige stal heeft er 4 Einschuss benen aan over gehouden.........en daar kom je nooit meer vanaf.

Mok en mijt kunnen wondjes veroorzaken wat kan leiden tot een dik been. Het opzwellen dus veroorzaakt door een ontsteking van de lymfevaten. Deze lymfevaten ontsteken niet zomaar, dit gebeurt onder invloed van de streptokokken- of stafylokokkenbacterie. Deze bacterie dringt het lichaam binnen via een wondje of via bijvoorbeeld mok. De wondjes zijn soms nauwelijks te zien, maar ze zijn er vaak wel degelijk.

Controleer dus heel goed zijn sokken. De traag heid en het niet willen draven en galloperen is ook een probleem van die fries, helaas gaat het hier niet om niet willen, maar om pijn............

Voor jou zijn stapritjes geen probleem, maar wellicht licht het aan zijn gezondheid!

Succes

Edit: verduidelijkt

Sokken heeft hij niet meer! Hij stond zo te stampen van de pijn en toen ondekte ze Mok tot bloedens toe!
Dus zonder sokken kon ik goed kijken en hij heeft nog een paar lichte droge plekjes.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 19:53

hengstveulen schreef:
Ja maar waar wil je anders die beestjes mee weg halen? Mijt is een beestje die in het vlees van je paard vreet, allemaal gangetjes maakt en daar zijn die schilfertjes en de jeuk van! Vergelijk het met vlooien en luizen die behandel je toch ook met gif om het goed weg te krijgen!? Gewoon goed aan pakken en niet halfslachtig zodat het paard er snel vanaf is. Kijken wat voor een voer de tinker krijgt want dat kan ook een oorzaak voor mok zijn!

Nee bedoel dat er toch ook medicijnen zijn en zalf voor mok?!
En van wat ik begreep eet hij alleen gras.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:58

mijn Tinker heeft alleen mok, dit behandel ik met zink zwavel pasta van de groene os, werkt perfect! Wel altijd blijven controleren ook als je denkt dat de mok/mijt weg is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:08

palominotje schreef:
HannahFrouk schreef:

Uuh, ja, natuurlijk is dat gif. Mijt krijg je nu eenmaal niet weg met deodorant. :D

Overigens , even een kanttekening bij mijt. Als mijt al langer gaande is, kan dit bij sommige rassen chronische wonden met chronische ontstekingen veroorzaken. Op dat moment is de mijt dus niet meer het enige probleem. Ik had dus een Belg, die had ook mijt (maar dat wist ik niet) en kreeg toen ook chronisch ontstoken wonden. Dat noem je bij zo'n trekpaard dan CPL (chronische progressief lymfeoedeem). Op het moment dat de lymfevaten al ontstoken beginnen te raken dan spreek je over een toestand die niet meer echt om te keren is. In dat geval zou ik wel even heel goed nadenken of je zo'n paard dan wel wilt kopen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:11

palominotje schreef:
HannahFrouk schreef:

Inderdaad; gif om een heel naar beestje (de schurftmijt) weg te krijgen. Zonder gif lukt het niet!

Het kan wel zijn dat de mok chronisch is geworden maar met de juiste zorg hoeft dat echt geen probleem te zijn; het is zeker binnen de perken te houden. Idd zolang hij nog maar geen chronisch dikke benen heeft.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:19

Ja hoor altijd doen. :j

Ik heb voor een aantal jaar geleden Napoleon gekocht die ernstig vervuild was; heel veel mok, pussige onderbenen, schilfers tot in zijn nek. Vreselijk! Met homeopathie en meer natuurgeesmiddelen en kruiden hebben we hem weer schoon gekregen.

En mijt, geen tinker mijtloos volgens mij, je moet het alleen onder controle zien te houden. :)

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:38

oen ik me tinker kocht zat hij ook onder de mijt en mok
heb hem laten behadelen door een dierenarts en hij heeft er nooit meer last van gehad en heb hem nu 2 jaar

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 14:38

Nog even over Sebacil: moet dat 1x per week?
En eigenaar zei dat hij alleen Mijt in zijn staart had,kan dat?
Zijn staart is nu veel dunner geworden daardoor.
Ik dacht eigenlijk toen ik dit hoorde aan zomerexceem? :o
Hij schuurde alleen zijn staart,en keuren vinden ze zonde van het geld.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:15

laat maar dan

sorry maar als hun al zeggen keuren is niet nodig enz enz
dan gaan er bij mij lampjes branden

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:02

Mok en mijten in de staart??? Kan dat dan?