Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
VANGILS schreef:En als je dan als fokker een redelijk bedrag voor je veulen vraagt, vragen ze of je ze nog wel alle vijf op een rijtje hebt.
VANGILS schreef:Wordt het niet eens stilaan tijd dat de fokkers drachtigheidgarantie kunnen eisen in ruil voor de torenhoge rekeningen.
VANGILS schreef:En we zullen toch maar best geen medelijden opwekken met de hengstenhouders of wel?
Daan_Ordeal schreef:Maar ik vind het niet terrecht om daar dan moeilijk over te doen. Dat weet je op het moment dat je er voor kiest om te gaan fokken. Dat kost nou eenmaal geld en als je pech hebt kost het veel geld waar je uiteindelijk niets voor terug krijgt. Risico van het vak vind ik.
.
Neonlight schreef:Maar om een percentage uit te kunnen rekenen moet je ook weten wat de hoeveelheid uit die sprong was, dus voor de verdunning, en dat bedoelde ik met van te voren. Jouw DA wist dat dus?
Er zijn KWPN hengsten die 5 keer minder sperma per sprong leveren dan andere hengsten. Als je van een hoge waarde uitgaat, en dat zo'n hengst is, zit je op 20%, verdunning is de helft, dan zit je dus al snel op die 8%.
Neonlight schreef:Spermakwaniteit kan wel degelijk verlopen en kan heel wisselend zijn.