geen dna-test (vaderschaptest) mogelijk zonder dekbewijs?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake1986

geen dna-test (vaderschaptest) mogelijk zonder dekbewijs?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:27

hey,

kan iemand het één en ander voor me verduidelijken?

ik zou voor mijn veulen geen dna onderzoek mogen laten doen op de hengst die mogelijk de vader is omdat ik geen dekbewijs heb... (belgisch stamboek)

dat lijkt mij geheel onlogisch, want wat is dan nog het nut van een dna test?

daarbij komt nog dat in een document op de website van het stamboek 2 keer verwezen wordt dat bij twijfel of ontbreken van een dekbewijs de afstamming via dna-onderzoek bewezen moet worden. Zo staat ditzelfde document ook op de website van het moederstamboek.

weet iemand iets meer?

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:35

Ik weet niet of het anders is bij een belgisch stamboek, maar ik zit nu ook met dat ik een DNA test wil doen bij mijn veulen, omdat het nu onduidelijk is wie de vader is.
Ik heb contact opgenomen met het KWPN en zei hebben tegen mij gezegd dat ik gewoon van beide een pluk haar op moest sturen. De vader is dan ook geen goedgekeurde dekhenst, dus ik kan ook geen dekbewijs hebben. Dus lijkt me dat dat ook gewoon zonder kan.

cupcake1986

Re: geen dna-test (vaderschaptest) mogelijk zonder dekbewijs?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:47

ja, voor stamboek nederland is het geen probleem maar mijn aanvraag loopt voor belgie

en voor belgie kan het volgens die persoon niet
(heb naar een dekbewijs gevraagd, maar hengst niet goedgekeurd dus geen dekbewijs dacht ik, hoor ik van het stamboek dat ook niet goedgekeurde hengsten een dekbewijs uit moeten reiken???)

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:49

Dat zou ik niet weten hoe het in Belgie is, maar lijkt me idd wel raar als dat niet kan.. Tenzij je idd in Belgie ook dekbewijzen krijgt bij een niet goedgekeurde hengst..

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 12:51

ja dat is het hem net, niemand lijkt iets te weten van dekbonnen voor afgekeurde hengsten...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:30

Hoe kan je nu een dekbewijs krijgen van een stamboek als de hengst voor dat stamboek niet is goedgekeurd? :?

Hengsten die niet voor officiële dekdienst zijn goedgekeurd bij een stamboek kan geen dekbewijs meegegeven worden. Of de hengstenhouder moet zelf een documentje opstellen.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 13:36

petraaken schreef:
Hoe kan je nu een dekbewijs krijgen van een stamboek als de hengst voor dat stamboek niet is goedgekeurd?

precies wat ik dacht, maar ja, wie ben ik als newbie...

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 14:12

die persoon beweerde trouwens dat het bij belgische wet vastgelegd was dat er een dekbewijs moest zij voordat je een dna-test mocht doen en dan de afstamming bij te schrijven in een pas.

was ook iets aan het bazelen over moederstamboekregelementen en europese, maar ook daar is een dna-onderzoek wel geldig voor zover ik kon vinden

vandaar dat ik dit even wou open trekken naar alle stamboeken, als het belgische wet is, dan zou dat toch geldig moeten zijn voor alle stamboeken veronderstel ik?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:20

Natuurlijk kun je via een DNA - test wel uitzoeken of de door jou vermoedde hengst wel de vader is, juist in gevallen dat je geen dekbon hebt! (Je moet het echter wel vrijwel zeker weten, anders is het zonde van je geld.)
Ik kan me niet voorstellen dat het in Belgie anders zou zijn. Alleen... als het geen ggk hengst betreft, zul je geen "vol" stamboek - papier krijgen. Bij ons stamboek (het NNFPS) kom je dan in een apart register.

Als er in Belgie moeilijk gedaan wordt door het stamboek, zou ik eens op persoonlijke titel naar het Van Haeringen instituut bellen (of eens een NL stamboek bellen).

@ Stunning: moet jij zelf plukjes manen opsturen?? Ik moest het tdt laten trekken door iemand in dienst van het stamboek (dus: "juiste veulen"), die bovendien wist "hoe en waar" hij moest trekken (met haarzakjes en al)

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 14:30

gem schreef:
Natuurlijk kun je via een DNA - test wel uitzoeken of de door jou vermoedde hengst wel de vader is, juist in gevallen dat je geen dekbon hebt! (Je moet het echter wel vrijwel zeker weten, anders is het zonde van je geld.)
Ik kan me niet voorstellen dat het in Belgie anders zou zijn. Alleen... als het geen ggk hengst betreft, zul je geen "vol" stamboek - papier krijgen. Bij ons stamboek (het NNFPS) kom je dan in een apart register.

Als er in Belgie moeilijk gedaan wordt door het stamboek, zou ik eens op persoonlijke titel naar het Van Haeringen instituut bellen (of eens een NL stamboek bellen).

@ Stunning: moet jij zelf plukjes manen opsturen?? Ik moest het tdt laten trekken door iemand in dienst van het stamboek (dus: "juiste veulen"), die bovendien wist "hoe en waar" hij moest trekken (met haarzakjes en al)

op moment van de dek was hij niet goedgekeurd, ondertussen wel...

en volgens NL stamboek kan het wel, ik zit momenteel echter een beetje vast omdat die persoon mij blijkbaar geeneens kan zeggen wat de status van mijn aanvraag is

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:45

is het in belgie niet zo dat ze dan vanuit het stamboek waarbij hij is goedgekeurd zijn dns hebben?? dan zou door dna van de merrie en van het veulen op te sturen toch kunnen laten controleren of het veulen ook van die hengst is??..

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 14:49

Rintah schreef:
is het in belgie niet zo dat ze dan vanuit het stamboek waarbij hij is goedgekeurd zijn dns hebben?? dan zou door dna van de merrie en van het veulen op te sturen toch kunnen laten controleren of het veulen ook van die hengst is??..

ze hébben zijn dna ook wel.

en enkel dna van het veulen en de hengst zou al genoeg zijn. Dat is inderdaad wat ik wou doen, het vaderschap laten vast stellen via een dna-test en als dan blijkt dat die hengst inderdaad de vader is bijschrijven in mijn veulen haar pas.

maar de voorzitter van het stamboek beweerd dat ik een dekbewijs moet hebben.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:42

Heeft die voorzitter wel door dat je jouw merrie door die hengst hebt laten dekken voor deze goedgekeurd was en dat er dus daarom geen dekbewijs bij zit?
Misschien hamert hij wel op dat dekbewijs, omdat het om een (ondertussen) goedgekeurde hengst gaat.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 16:03

Falona schreef:
Heeft die voorzitter wel door dat je jouw merrie door die hengst hebt laten dekken voor deze goedgekeurd was en dat er dus daarom geen dekbewijs bij zit?
Misschien hamert hij wel op dat dekbewijs, omdat het om een (ondertussen) goedgekeurde hengst gaat.

ja, dat moet wel want heb hem verteld - en gemaild - dat ik wel degelijk om een dekbewijs gevraagd heb maar het toen niet gekregen had omdat uiteindelijk bleek dat de hengst nog niet goedgekeurd was... waarop hij antwoordde dat ook bij een dek van niet goedgekeurde dekhengsten een certificaat uitgeschreven moet worden, dat de hengstenhouder er maar hoeft aan te vragen - wat ik heel erg raar vond.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:55

petraaken schreef:
Hengsten die niet voor officiële dekdienst zijn goedgekeurd bij een stamboek kan geen dekbewijs meegegeven worden. Of de hengstenhouder moet zelf een documentje opstellen.

Niet, dus... Omdat de Europese Unie tegen discriminatie is, moet elke hengst kunnen dekken. Bovendien is elk EU erkend stamboek verplicht nakomelingen van raszuivere hengsten in te schrijven, ongeacht de mening van de fokleiding over desbetreffende hengst. Op een hengstenkeuring kan dus geenenkele hengst meer "goedgekeurd" worden omdat er niet meer afgekeurd kan worden: ze mogen niemand meer weigeren. Er mag bijgevolg geen dekboek geweigerd worden aan een hengst die medisch in orde is en waarvoor alle administratieve verplichtingen voldaan zijn. (betaling lidgeld, op naam zetten hengst, CEM test etc.)

Het is nu wel zo dat een stamboek niet verplicht is de nakomelingen van "niet goedgekeurde" hengsten in hetzelfde register in te schrijven als die van "wel goedgekeurde" hengsten. Bij de haflingers (KVTH) belanden die paarden dan in het wachtregister en bij het KWPN in het B register. Zo heeft elk stamboek wel zijn extra afdeling. Maar ze kunnen je geen vol papier weigeren als je kunt bewijzen dat beide ouders raszuiver zin.

In principe kan het dus wel dat je van een niet ggk hengst een dekbewijs hebt. Maar het is bullshit een DNA test te weigeren zonder dekbewijs. Wat als je niet wist dat er gedekt is of door wie? (hengst uitgebroken of zo) Verder is met de uitkomst van de DNA test het vaderschap bewezen en heeft zo'n papiertje geen nut meer. Het stamboek kan denk ik wel vragen dat er een dekafdracht betaald wordt, aangezien er wel gedekt is maar niet betaald aan het stamboek.

Hoe dat allemaal wetteljk geregeld is, weet ik niet precies maar ik stel voor dat je even naar het paardenloket belt. Zij zullen je denk ik wel kunnen helpen...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:32

Ik heb, naast het chippen / paspoort dat voor elk ingeschreven veulen geldt, alleen DNA -onderzoek van het veulen (34,47 euro excl. BTW) en de verwerkingstoeslag daarvan (9,43 euro excl. BTW) moeten betalen. DNA hengst was al bekend dus geen extra kosten. Verder geen extra dek - afdrachten aan het stamboek.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 20:50

@suseq: super uitleg, maakt het één en ander duidelijk bedankt!

maar dit bevestigd dan toch nog maar eens dat idd die bewering dat ik per se een dekbewijs nodig heb voordat ik een dna test kan laten uitvoeren en eventueel de vader kan laten bijschrijven... ben ondertussen nogal nijdig, vooral door de toon waarop die persoon mij dit mededeelde.

ik heb ondertussen zowat elke instantie gemaild die mij info kan geven, maar heb zo de indruk dat het echt wel verlofmaand is :-) (ik ben nogal ongeduldig en fanatiek als ik ergens mijn zinnen op gezet heb zal ik maar zeggen }> )

@gem ik kom aan 50 euro per paard, dus als ik geluk heb is dat 1 keer voor mijn veulen en anders ook nog eens voor de vader.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:28

Hoe dan ook kun je een vaderschapstest laten doen door vader/moeder/veulen te laten testen op uw kosten. Daar heb je het stamboek niet voor nodig... Voor het bijschrijven natuurlijk wel.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:07

SuSEQ schreef:
Hoe dan ook kun je een vaderschapstest laten doen door vader/moeder/veulen te laten testen op uw kosten. Daar heb je het stamboek niet voor nodig... Voor het bijschrijven natuurlijk wel.

exact ;) .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:40

Cupcake, als je de dekking betaald krijg je gegarandeerd een dekbewijs. Soms worden er door hengsten "zwarte dekkingen" gedaan voor een voordelig tarief, maar zonder dekbon en dan dus ook zonder papieren. Anders zou je zo alsnog op een sneaky goedkope manier aan papieren kunnen komen. Bij betalen van het normale dekgeld zal er ook een dekbon afgegeven worden. Ik ken meer van deze gevallen, waren zwarte dekkingen en wilden zo goedkoop alsnog papieren krijgen.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 07:56

Neonlight schreef:
Cupcake, als je de dekking betaald krijg je gegarandeerd een dekbewijs. Soms worden er door hengsten "zwarte dekkingen" gedaan voor een voordelig tarief, maar zonder dekbon en dan dus ook zonder papieren. Anders zou je zo alsnog op een sneaky goedkope manier aan papieren kunnen komen. Bij betalen van het normale dekgeld zal er ook een dekbon afgegeven worden. Ik ken meer van deze gevallen, waren zwarte dekkingen en wilden zo goedkoop alsnog papieren krijgen.

hij wil geen dekbewijs uitschrijven omdat mijn veulen volgens hem van een Fries is. Dus een "zwarte dekking" zal hij ook nooit doen voor mij aangezien de stamboek van de situatie op de hoogte is en ze zeker een dna-onderzoek zullen doen ook als ik nu nog een dekbewijs voorleg.

Ik vermoed gewoon dat óf hij weet niet welke van zijn hengsten de vader is óf het dekgeld is nooit betaald geweest. Maar de dekking gebeurde voor ik hen kocht, dus dat is buiten mij om.

Mijn grootste ergernis is dat alles nooit een probleem geweest is totdat ik erop begon te hameren dat ik een dekbewijs wou.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:44

De dekking gebeurde voor je de merrie kocht, maar dat was ongetwijfeld wel een deal met de vorige eigenaar, om die merrie vol te stoppen met iets, zonder er volledig dekgeld voor te betalen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:32

Neonlight schreef:

Dat hangt er vanaf wanneer de dekking is gedaan, Neon. Als het nog een dekking van vorig kalenderjaar is, accepteert iig het NNFPS de "nieuwe" dekbon niet meer. Spreek uit ervaring, want Eric had voor mij ook keurig een nieuwe uitgeschreven (waarvoor ik enig geld heb betaald), maar daar ging het stamboek niet mee accoord.

edit: zie nu dat je met "als je de dekking betaalt" de originele aanvrager bedoelt Y;( .
Nou ja, iig: er kan wrs niet alsnog een dekbon uitgeschreven en betaald worden.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:59

gem schreef:

Ja ik moest het zelf doen :j. En dat dan opsturen. Ze had mij zelfs helemaal niks gezegd over hoe het moest en of er wortels bij moesten zitten ofzo. Dat hoorde ik van heel veel anderen hier op bokt, dus heb ik dat maar gedaan. Kreeg de tip om een potlood of stukje hout er omheen te wikkelen en dan te trekken. Dat heb ik ook gedaan en heb idd wortels erbij :D. Moet ze alleen nog opsturen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:46

cupcake1986 schreef:
die persoon beweerde trouwens dat het bij belgische wet vastgelegd was dat er een dekbewijs moest zij voordat je een dna-test mocht doen en dan de afstamming bij te schrijven in een pas.

was ook iets aan het bazelen over moederstamboekregelementen en europese, maar ook daar is een dna-onderzoek wel geldig voor zover ik kon vinden

vandaar dat ik dit even wou open trekken naar alle stamboeken, als het belgische wet is, dan zou dat toch geldig moeten zijn voor alle stamboeken veronderstel ik?

Wat een kwats! Vraag die persoon voor details van het Belgische Wet, mn KB, want die wil ik wel is weten!

Als de hengst OOIT is ggk maar nu is afgekeurd dan bestaat er al DNA van hem. Het is wel VERPLICHT dat alle ggk dekhengsten in Belgie DNA geregistreert worden ... juist om ouderschap te kunnnen controleren. Er wordt ook door het Min.van Landbouw sporadisch (en willekeurig) 'tests' gedaan bij veulens om de vaderschap te bevestigen ... en zij gebruiken dan de opgeslagen DNA registratie.

Wat moet je doen:
- Over welke Stamboek gaat het? Is die wel 'erkend' ... sommige 'buitenlandse' stamboeken hebben wel andere regels.
- Ik kan je helpen om deze zaak aan de gang te krijgen, maar dan heb ik details nodig ... liefst via PB
- Er zijn wettelijk een paar 'routes' die je kan afwerken waardoor je nav dna-onderzoek, via het stamboek of zelf, wel papieren kan krijgen ... welke type papieren (B-register of Hulp) is afhankelijk van de Stamboek in kwestie.