Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

gem schreef:Natuurlijk kun je via een DNA - test wel uitzoeken of de door jou vermoedde hengst wel de vader is, juist in gevallen dat je geen dekbon hebt! (Je moet het echter wel vrijwel zeker weten, anders is het zonde van je geld.)
Ik kan me niet voorstellen dat het in Belgie anders zou zijn. Alleen... als het geen ggk hengst betreft, zul je geen "vol" stamboek - papier krijgen. Bij ons stamboek (het NNFPS) kom je dan in een apart register.
Als er in Belgie moeilijk gedaan wordt door het stamboek, zou ik eens op persoonlijke titel naar het Van Haeringen instituut bellen (of eens een NL stamboek bellen).
@ Stunning: moet jij zelf plukjes manen opsturen?? Ik moest het tdt laten trekken door iemand in dienst van het stamboek (dus: "juiste veulen"), die bovendien wist "hoe en waar" hij moest trekken (met haarzakjes en al)
Rintah schreef:is het in belgie niet zo dat ze dan vanuit het stamboek waarbij hij is goedgekeurd zijn dns hebben?? dan zou door dna van de merrie en van het veulen op te sturen toch kunnen laten controleren of het veulen ook van die hengst is??..
Falona schreef:Heeft die voorzitter wel door dat je jouw merrie door die hengst hebt laten dekken voor deze goedgekeurd was en dat er dus daarom geen dekbewijs bij zit?
Misschien hamert hij wel op dat dekbewijs, omdat het om een (ondertussen) goedgekeurde hengst gaat.
petraaken schreef:Hengsten die niet voor officiële dekdienst zijn goedgekeurd bij een stamboek kan geen dekbewijs meegegeven worden. Of de hengstenhouder moet zelf een documentje opstellen.
(ik ben nogal ongeduldig en fanatiek als ik ergens mijn zinnen op gezet heb zal ik maar zeggen
)Neonlight schreef:Cupcake, als je de dekking betaald krijg je gegarandeerd een dekbewijs. Soms worden er door hengsten "zwarte dekkingen" gedaan voor een voordelig tarief, maar zonder dekbon en dan dus ook zonder papieren. Anders zou je zo alsnog op een sneaky goedkope manier aan papieren kunnen komen. Bij betalen van het normale dekgeld zal er ook een dekbon afgegeven worden. Ik ken meer van deze gevallen, waren zwarte dekkingen en wilden zo goedkoop alsnog papieren krijgen.
Neonlight schreef:Cupcake, als je de dekking betaald krijg je gegarandeerd een dekbewijs. Soms worden er door hengsten "zwarte dekkingen" gedaan voor een voordelig tarief, maar zonder dekbon en dan dus ook zonder papieren. Anders zou je zo alsnog op een sneaky goedkope manier aan papieren kunnen komen. Bij betalen van het normale dekgeld zal er ook een dekbon afgegeven worden. Ik ken meer van deze gevallen, waren zwarte dekkingen en wilden zo goedkoop alsnog papieren krijgen.
. 
gem schreef:@ Stunning: moet jij zelf plukjes manen opsturen?? Ik moest het tdt laten trekken door iemand in dienst van het stamboek (dus: "juiste veulen"), die bovendien wist "hoe en waar" hij moest trekken (met haarzakjes en al)
. En dat dan opsturen. Ze had mij zelfs helemaal niks gezegd over hoe het moest en of er wortels bij moesten zitten ofzo. Dat hoorde ik van heel veel anderen hier op bokt, dus heb ik dat maar gedaan. Kreeg de tip om een potlood of stukje hout er omheen te wikkelen en dan te trekken. Dat heb ik ook gedaan en heb idd wortels erbij
. Moet ze alleen nog opsturen. cupcake1986 schreef:die persoon beweerde trouwens dat het bij belgische wet vastgelegd was dat er een dekbewijs moest zij voordat je een dna-test mocht doen en dan de afstamming bij te schrijven in een pas.
was ook iets aan het bazelen over moederstamboekregelementen en europese, maar ook daar is een dna-onderzoek wel geldig voor zover ik kon vinden
vandaar dat ik dit even wou open trekken naar alle stamboeken, als het belgische wet is, dan zou dat toch geldig moeten zijn voor alle stamboeken veronderstel ik?