DNA test

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stunningJarig

DNA test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:11

Hoi allemaal!

In april is mijn merrie bevallen van een hengst veulentje. We gingen er in eerste instantie uit dat ze gedekt was door een palomino hengst, omdat we dat hebben zien gebeuren en in het in de kloppende periode was gebeurt.. Maar nu hoorde ik laats al van degene waarvan die hengsten zijn en waar mijn paard dus ook stond, dat ze misschien ook door een koffievos hengst kwam. Omdat ze dus ook door die hengst is gedekt, maar hij weet alleen niet wanneer dat was. Nu weet ik dus niet zeker wie de vader van mijn veulen is en we zitten eraan te denken om een DNA test te doen.

Ik heb er vrij weinig over kunnen vinden op internet, dus ik vraag me af of iemand ook misschien weet waar je zoiets kunt doen, hoe het te werk gaat, wat het kost en wat de ervaringen ermee zijn :).

Sorry als het verkeerd staat, maar dit leek mij de meest logische keuze.

Groetjes Stephanie

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:13

welk stamboek ?
als het nrps is, en de hengsten bekend zijn, nemen ze alleen wat bloed af bij jou veulen en dat koste geloof ik iets van 55 euro, en dan krijg je natuurlijk nog de chip en papier kosten erbij maar dat is altijd.

stunningJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:16

De eigenaar van die hengsten gaat er een beetje van uit dat het veulen van die koffievos hengst is, omdat het veulen opzich best groot is en waarschijnlijk groter word dan de moeder, terwijl die palomino hengst kleiner is dan de moeder. Ook vind hij de gangen van mijn veulen veel meer lijken op die van de koffievos hengst.

Hij zou het nog even voor mij nakijken in de papieren, maar hij dacht dat de hengst ingeschreven stond bij het KWPN, de vader van deze hengst was Michelangelo ofziets :+. Iig een bekende hengst.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:42

StalNollie schreef:
welk stamboek ?
als het nrps is, en de hengsten bekend zijn, nemen ze alleen wat bloed af bij jou veulen en dat koste geloof ik iets van 55 euro, en dan krijg je natuurlijk nog de chip en papier kosten erbij maar dat is altijd.

Klopt :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:25

Bij mijn eerste veulen was de vader wel bekend, maar het moest nog wel even bewezen worden om een papier te krijgen.
De chipper / veulenschetser van het stamboek heeft daarom een plukje manen van zowel veulen als moeder meegenomen. Het DNA van de hengst was al bekend.
Het materiaal wordt opgestuurd naar het Van Haeringen instituut, en de resultaten krijg je via het stamboek weer te horen.

stunningJarig

Re: DNA test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 09:38

Ok bedankt!
Ik moet dus even contact opnemen met het stamboek voor een DNA test begrijp ik.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:10

ik zou ze idd ff bellen!

stunningJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 10:15

Ik heb net naar het KWPN gebeld :).
Daar zeiden ze dat ik hun een brief moet sturen met de gegevens van het veulen en het hele verhaal met dat het misschien die hengst kan zijn. Ook kan ik dan gelijk een pluk haar van het veulen en een pluk haar van de hengst meesturen, dan kunnen zij een DNA test doen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:42

Hoe zit het als je de vader kent, maar de moeder niet?
Mijn paard zijn papieren zijn verloren gegaan. Ik ken zijn vader wel, maar de moeder heb ik het raden naar

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:48

stunning schreef:
Daar zeiden ze dat ik hun een brief moet sturen met de gegevens van het veulen en het hele verhaal met dat het misschien die hengst kan zijn. Ook kan ik dan gelijk een pluk haar van het veulen en een pluk haar van de hengst meesturen, dan kunnen zij een DNA test doen.

Hebben ze erbij vermeldt HOE DUUR dit gaat zijn want bij het KWPN gaat dit je enkel honderd euro's kosten!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:50

Tempus schreef:
Mijn paard zijn papieren zijn verloren gegaan. Ik ken zijn vader wel, maar de moeder heb ik het raden naar

Je kan dan ook DNA laten doen en papieren krijgen met alleen vermelding van vader op de afstamming, moeder = onbekend.
Als je enige informatie (oude keurings rapporten, DA info, vorige eigenaar, enz) ter handen hebt wat betreft registratienummers dan bestaat er een kleine kans dat je via deze de gegevens van de moeder kan terugvinden.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:57

Peterina schreef:
Tempus schreef:

Je kan dan ook DNA laten doen en papieren krijgen met alleen vermelding van vader op de afstamming, moeder = onbekend.
Als je enige informatie (oude keurings rapporten, DA info, vorige eigenaar, enz) ter handen hebt wat betreft registratienummers dan bestaat er een kleine kans dat je via deze de gegevens van de moeder kan terugvinden.

Ik ken wel zijn officiele naam. Zijn papieren zijn vernietigd, zou hij dan ook gewist zijn uit hun databank? Of kan ik zo misschien info krijgen over zijn afstamming en dat ze dan DNA controleren met de afstamming van zijn papieren?

stunningJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 17:31

Peterina schreef:
stunning schreef:

Hebben ze erbij vermeldt HOE DUUR dit gaat zijn want bij het KWPN gaat dit je enkel honderd euro's kosten!

Is 45,75 excl btw per paard :). Staat op de site vermeld.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:50

stunning schreef:
Peterina schreef:

Is 45,75 excl btw per paard :). Staat op de site vermeld.

Deze bedrag is alleen ivm paarden die 'Beoordeeld' worden (PROK enz) maar is niet van toepassing op ouderschaps typeren!
http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 48#artikel 23 .... Artikel 23

stunningJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 23:06

Oh.. Ik zal ze morgen wel even bellen hoe of wat.. Heb het nog niet opgestuurd, want heb het paspoort van de hengst nog niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:52

Ik zou het toch zeker navragen. Van kennissen weet ik dat zij een DNA ouderschapstest via KWPN hebben moeten laten doen en dat heeft al bij al iets rond de 180 euro gekost.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:04

StalNollie schreef:
welk stamboek ?

Huh? Bloed afnemen voor DNA?
DNA is prima vast te stellen a.d.h.v. een plukje manen met haarzakje. Zo gebeurt dat normaal gesproken ook.

Van Haeringen laboratorium in Wageningen doet het ook.

http://www.vhlgenetics.com/vhl/webcard.php?artnr=P200

stunningJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:07

Ik heb net naar het KWPN gebeld, maar kreeg de receptie aan de telefoon omdat alle medewerkers bezet waren. Ik word terug gebeld straks.

@ Ranna: Die doet dat dus ook! Weet je toevallig ook wat dat daar kost?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:25

Ik heb DNA laten vaststellen voor mijn paarden i.v.m. de I&R regeling en ik niet wil chippen. Is weliswaar al een paar jaar geleden maar toen was het geloof ik iets van rond de €40,-

Ze hadden de prijzen eerder ook op de site staan. Had al even gekeken maar zie ze nu niet meer.
Even met hen bellen lijkt me de kortste klap ;)

stunningJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:33

Ik ga idd ook even contact met hun opnemen.
Ik werd net terug gebeld door het KWPN. Vorige keer was ik alleen haren van de hengst en het veulen nodig, nu zegt ze dat het ineens ook van de moeder moet om een compleet beeld te krijgen :?.
Maar de kosten daarvan waren idd wel gewoon die 45,75 per paard. Maar dan zou ik er nu 3 moeten doen..
Toen zei zij idd ook dat ik ook het labratorium onderzoek kon laten doen, en dat kan als het goed is wel gewoon met alleen het haar van veulen en hengst en die uitslag kan gebruiken, mocht ik daarna het veulen bij het KWPN willen laten registreren.
Dus ga even contact opnemen met het labratorium :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:38

Maar begrijp ik het goed dat zowel de moeder als de vader niet bekend zijn bij het KWPN?
Als dat nl wél het geval is is het onzin het nogmaals te doen omdat standaard DNA wordt vastgesteld als het paard in het stamboek wordt opgenomen.

stunningJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:40

Moeder heeft sowieso geen KWPN papier, dat is een kruising. Maar de hengst is wel een vol KWPN, alleen geen goedgekeurde hengst. De vader van de hengst is wel een goedgekeurde dekhengst.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:08

Is het veulen al opgenomen in het stamboek? Want dat hebben ze van het veulen én die hengst in elk geval al DNA.
Ben je nog wijzer geworden bij VHL?

stunningJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 09:12

Nee, nog niet. Maar het ligt er dus ook een beetje aan wie de vader is. Als de koffievos de vader is, dan laat ik het veulen bij het KWPN inschrijven, maar als hij niet de vader is, mag ik het veulen niet eens bij het KWPN inschrijven, maar word hij bij het NRPS ingeschreven :).

Ik kon ze gister niet bereiken, heb toen even snel een mail gestuurd, maar heb nog niks terug. Denk dat ik zo weer even probeer te bellen :).

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:16

MIjn schoonvader heeft er 5jr geleden €80,00 voor moeten betalen ook voor het KWPN