wat doe je met de manen/staart van je shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

wat doe je met de manen/staart van je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:21

de titel zegt het al : Wat doe je met de manen/staart van je shet?

mijn shet heeft voor het moment korte manen en weet niet goed of ik het gewoon los moet laten, in vlechtjes, knotjes, ... met dit warme weer. wat doen jullie ? foto's zijn ook altijd welkom :)

regina

Re: wat doe je met de manen/staart van je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:39

als hij/zij echt hele korte manen heeft zou ik het gewoon los laten.
heeft ie langere manen of hele dikke manen, dan zou ik het vlechten.
mijn ene shet heeft hele lange en dikke manen en die heb ik nu ook ik de vlechten lopen, de anderen hebben veel dunnere en kortere manen en daarbij heb ik het gewoon los.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:42

In wat voor vlecht doe je dat dan Regina?
(intressant topic. Ik heb er hier 1 lopen met lange manen en 1 met dikke manen)

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:53

ik maak gewoon normale vlechtjes, dus aan elke kant een stuk of 10 ofzo. natuurlijk kun je het ook in een hengst of merrievlecht doen, maar daar ben ik niet zo goed in :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:08

korte manen kan je idd lekker loslaten,

en als het dik en veel is, idd invlechten :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:58

alles los.
manen laat ik op de natuurlijke manier groeien, zo nu en dan even borstel erdoor en in elk geval klit vrij houden,
staart knip ik op zo'n 10 cm van de grond af zodat ze er niet op gaat staan, en borstel ik zo nu en dan uit, en eens in de tijd pluis ik hem helemaal uit om klitten en gedraaide plukken tegen te gaan.

that's all.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:00

@marigold: dat doe ik normaal gesproken inderdaad ook, maar gaat hier om het warme weer, en dan is vlechten toch wel handig :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:03

heej,
ik heb mijn shetje nog niet zo lang,
en bij de vorige eigenaar zijn haar manen een beetje verwaarloosd, de staart heb ik ondertussen al bijgeknipt en die is terug mooi en dik,
de manen zijn halflang maar redelijk dun,
zou ik die dan beter ook bijknippen of wat zou ik moeten doen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:03

Bij mijn ruin en hengstje laat ik het gewoon los, die hebben beide een dikke bos die tot de onderkant van hun hals komt.
De manen van mijn merrie zitten wel altijd in vlechten, ze komen ongeveer tot haar knieën. De voorste helft zit ook nog dubbelgeklapt, anders gaat ze erop staan.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:11

Mijn pony heeft aan 2 kanten manen tot zijn knieën en met grazen staat of eet hij dus zijn manen op...

Nu met het warme weer doe ik om de 2 dagen vlechten wisselen, ene keer dubbele hengstenvlecht andere keer allemaal losse vlechtjes en deze nog wisselend van breedte.. Dit doe ik om te zorgen dat zijn manen niet afbreken door de vlecht...

Ook knip ik eens in de zoveel tijd 20 cm af vanwege het opeten er op staan.. maar dit groeit altijd weer net zo hard aan :+

Als het mogelijk is dan laat ik het zoveel mogelijk los hangen, is toch altijd lekkerder voor de pony!

Voor pluk is overigens ook tot over zijn neus en vol, deze hangt gewoon los lekker een natuurlijke vliegen afweerder :)

Ik zou het bij jou pony gewoon los laten hangen, zeker als het dun en niet heel lang is...

Vlechten kunnen met schuren altijd de haren afbreken en dat is toch wel erg zonde!

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:26

mijn pony's hebben allemaal verschillend haar :+
Lucky ; Dik en Lang, Hengstenvlecht + Gewone vlecht, Staart is afgeknipt die vlecht ik niet ivm staart perfecte vliegenjager.

Gaya ; Dikke Korte Manen (Dreadlocks }> ) laat ik los is lelijk vlechten :+ , Staart los is heel piekerig klein.

Bella ; Dunne Lange manen ; Laat ik los, ivm schuurt ze eraf.
Staart gwoon los

Gina ; Korte dunne priemel manen ; strohaar :+ laat ik lekker los
Staart loopt tot eind dijbeen. en jaagt vliegjes weg :+

Lilly ; Middelmatige dun haar, laat ik gewoon lekker los.
staart loopt tot eind dijbeen, perfecte vliegenverjager.

Ziva ; Dikke stro manen, 2 kanten heel lang, ; Hengstenvlecht + knotjes eigenlijk.
staart tjha gewoon los.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:08

Het is altijd wel verschillend bij mij, in de winter laat ik meestal alles los, dit vind ik zelf altijd fijner voor ze voor de warmte.
Vera heeft ontzettend dunne, lange manen, haar manen vlecht ik meestal of maat ik een hengstenvlecht in en laat ik zitten, alleen als we aan het werk gaan of het warm weer is, zodat ze er minder last van heeft.
Kim heeft ontzettend dikke, niet zo lange manen, ongeveer 30cm.
blijft alleen in kleine vlechtjes goed zitten, dus dat maak ik er soms in ook voor de warmte of gewoon voor de lol, staat altijd zo lief. :+
voorpluk laat ik bij haar altijd los, vlechten of een knotje ofz vind ik echt ontzettend lelijk bij haar staan. :o
casper heeft hele dikke pofmanen. :+
heeel mooi, maar niet handig om te vlechten, hengstenvlechten of andere vlechten/frutsels blijven niet zitten, meestal als we aan het werk gaan vlecht ik er 3 dikke vlechten in voor de hitte en die laat ik dan zitten, soms doe ik er dan even niets mee & soms maak ik ze weer opnieuw.
zijn voorpluk zit wanneer het warm is, ook weleens in de winter, als we aan het werk gaan, springen bijv., soms in een vlecht, omdat dat erg warm voor 'm is maar ook in de weg kan zitten. :')
hun staarten heb ik meestal altijd los, heel soms maak ik er een vlecht in als we ze bijvoorbeeld even gaan afspoelen. :)

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:58

bij lekkere korte mane loslaten hange en bij lange manen in vlechten is nog schattig ook :P

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:00

Ik probeer 't momenteel te redden!!! :+ Zomereczeemgevalletje hiero, moet zeggen dat het dit jaar goed gaat *klopt af* maar alsnog ligt het schuren om de hoek... ik heb 't overigens gewoon los :)

muts16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:06

Mijn shet had lange manen maar helaas scheurde haar eczeem deken en had ze wat kale plekken dus heeft ze nu fjorden maantjes met een kaal gat er tussen :(
Anders heb ik het gewoon los :)

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:14

Laat ze meestal los, enkele keer wil ik een hengstenvlecht maken maar dan zakt ie toch altijd uit.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:34

In haar manen maak ik vlechten, staart niks :)

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:29

Ik vind lange manen altijd heel mooi, ik laat ze altijd groeien. En in de zomer als ze 'n mooie grote voorpluk manen hebben, dek het over hun ogen en voorkomt dat telkens die vliegen daarin zitten. Hoeven ze geen vliegenkap om haha. ;)

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:05

een heeft redelijk dunne maar wel lange manen maar geen last van de hitte dus laat ze gewoon los, een had ontzettend dikke manen en zweette zich helemaal kapot op zijn hals, heb hem een fjordenkapsel geknipt, was daarna wel even in shock haha maar voor hem fijner en hij hoeft toch niet op keuring(A)en mijn andere shet heeft hele dikke lange manen, die heb ik meestal in dikke losse vlechten..zou geen knotjes doen, beschadigen de manen wel heel erg van als ze er een paar dagen in zitten;)

xxconchita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:23

mijn shetlander die heeft wedstrijd manen en dat vind ik wel fijn en de staart gewoon los anders schuurd ze hm helemaal kapot.
Maar we doen er geen wedstrijden mee en in de winter zijn ze heel erg lang en dan knippe we ze weer voor in de zomer..

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:33

Ik laat ze op het moment lekker loshangen.
Doe er niets aan. Of als het echt te warm word in losse vlechten. :j

Foto's van de manen in mijn profiel.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:26

lekekr los :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:30

Ik vind het heel gaaf als een shet een hanekam heeft :P
Maar als ze een mooie dikke bos hebben zou ik ze met warm weer een vlecht in doen..

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:33

De shetter van mijn dochtertje heeft gigantisch lange en dikke manen. Als het zo warm is dan maak ik er een dubbele hengstenvlecht in aan beide zijdes van de hals. Regent het of is het minder warm zoals nu, dan laat ik het los of doe er dikke lange vlechten in om de klitten tegen te gaan.
De voorpluk laat ik meestal los behalve met rijden dan gaat er een staart of een scheve vlecht in.

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:38

Mijn shettert heeft een aardige bos manen maar ik laat het gewoon los. Als ik vlechten erin ga maken en om de zoveel tijd uitkam dunt het alleen maar uit. Zo groeit het bij die van mij prima. :)