Meerwaarde stamboekopname ruin??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Meerwaarde stamboekopname ruin??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 20:56

Ik heb een Groninger ruin en vraag me af of het een meerwaarde heeft om hem te laten keuren en eventueel op te laten nemen in het stamboek.
Hij is niet bedoeld voor de verkoop, is geruind omdat hij als driejarige niet aan de maat kwam (Nu als vierjarig wel) en ik weet niet of ik er ooit wedstrijden mee ga rijden. Vader en vader van moeder zijn beiden goedgekeurde hengsten.
Kan iemand me hierover meer vertellen? Waarom wel of waarom juist niet.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:57

ik blijf dit even volgen.. ik wil volgendjaar ook graag na een stamboek keuring maar weet nog niet half hoe het allemaal werkt

tamary

Re: Meerwaarde stamboekopname ruin??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:01

Neem anders contact op met de eigenaren van die goedgekeurde hengsten, misschien hebben zij interesse ivm nakomelingenkeuring.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:03

Het is voornamelijk van belang voor de moeder van je paard.
Die kan op basis van de resultaten van afstammelingen meer predikaten behalen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 21:23

Voor de moeder is het niet van belang, zij is niet opgenomen in het stamboek omdat ze niet aan de maat is gekomen. Staat wel in het veulenboek, heeft ook gewoon een papier erbij. Verder is het haar eerste "veulen" en mag ze niet meer dragen (rugprobleem). De vader van de moeder is al overleden en de vader is al goedgekeurd en heeft al goedgekeurde hengsten in het stamboek. Dus daarvoor hoef ik het niet te doen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:27

Dan heeft het alleen waarde voor jezelf.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:28

Enige meerwaarde is inderdaad voor de moeder als je ruin ster wordt, of voor verkoop. Dan heb je een sterruin, dus een ruin beter dan gemiddeld.

De moeder zou preferent kunnen worden op de nakomelingen (ook als ze alleen in het vb staan), maar daarvoor moet ze meerdere nakomelingen hebben en dat heeft ze niet en gaat ze niet krijgen.

Het is dan misschien nog voor de leuk, leuke ervaring om eens te doen en eventueel voor de oefening.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:29

Ik weet niet in welk stamboek hij staat geregistreerd maar ik gok Het Groninger Paard?

Als dat zo is dan is het inderdaad voor de moeder van belang om hem voor stamboekopname aan te bieden, als een merrie drie nakomelingen heeft die een eerste premie hebben gehaald waarvan 1 minimaal op driejarige leeftijd dan komt ze in aanmerking voor het predikaat "preferent op afstammelingen", dit is ook een vereiste voor het elite predikaat maar daar worden nog meer eisen aan gesteld.

Ik zag net je antwoord dat het voor de moeder niet uitmaakt, voor de vader is het ook van belang voor het halen van het predikaat Premiehengst.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 21:34

De vader heeft al vier goedgekeurde zonen, ik weet dus niet of dat nog van belang is. Dit zou ik kunnen navragen bij de fokker.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:39

Elite is gewoon een keur merrie die PROK gekeurd is? Heeft niks met nakomelingen te maken?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:40

Bij gronings stamboek is dit misschien anders.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:06

ambre schreef:
Bij gronings stamboek is dit misschien anders.

Inderdaad.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:08

Oke, was al zo iets aan het bedenken, nadat ik het neer gezet had. Was ook al even gaan zoeken, maar kan nergens vinden hoe het precies zit. :)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 22:12

Misschien handig om te laten weten dat de moeder ook van mezelf is. Ik heb haar al vanaf haar 7e en nu is ze 17. Heeft slechts één keer een veulen gehad.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:39

Het gaat om Gigant (Gerlinus x Experiment), toch? Hoe gaat het met hem/ jullie? :)

Mijn eigen ruin heb ik er toen wel voor gedaan voor de moeder. Die had nog één eerste-premie-als-driejarige-nazaat nodig om preferent te worden (en dat lukte, dankzij Gruno, ook Gerli x Expe *D ). Los daarvan was het een geweldige ervaring voor hem. Hoop toeters en bellen, dus heel leerzaam. Daarnaast kwamen nog wat mensen vragen of hij te koop was en ook al was hij dat niet: men had z`n neus wel eens gezien. Als je een goede indruk achterlaat kan dat altijd iets goeds met zich meebrengen :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:30

Uums schreef:
Het gaat om Gigant (Gerlinus x Experiment), toch? Hoe gaat het met hem/ jullie? :)

Mijn eigen ruin heb ik er toen wel voor gedaan voor de moeder. Die had nog één eerste-premie-als-driejarige-nazaat nodig om preferent te worden (en dat lukte, dankzij Gruno, ook Gerli x Expe *D ). Los daarvan was het een geweldige ervaring voor hem. Hoop toeters en bellen, dus heel leerzaam. Daarnaast kwamen nog wat mensen vragen of hij te koop was en ook al was hij dat niet: men had z`n neus wel eens gezien. Als je een goede indruk achterlaat kan dat altijd iets goeds met zich meebrengen :)

Dat is inderdaad precies de meerwaarde van een ruin naar de keuring brengen! :)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 12:04

haha, ja het gaat inderdaad om Gigant. Het gaat goed met hem, heel goed. Is nu zo'n 162, dus hij heeft nu wel de maat bereikt. Vorig jaar was hij sowieso nog te klein.
Of hij aan de rasstandaard voldoet, daar weet ik gewoon veel te weinig van. Ik vind hem mooi maar ben uiteraard bevooroordeeld :D Ik heb eigenlijk ook helemaal geen foto's van hem op dit moment, zal er eens een paar maken.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:57

Voor de moeder en voor de hengst kan het handig zijn. Wie weet wil je later hem toch verkopen om wat voor'n reden dan ook,dan kan het altijd van pas komen. Daarnaast is het super gezellig en leuk op de keuringen en je kan aan iedereen laten zien dat je een super knappe ruin hebt en dat is ook erg leuk natuurlijk. eventuele andere nakomelingen hebben ook nog eens een grote broer die bv ster of sport oid is.

Ik vind het erg leuk als mensen met mijn foktproducten naar de keuring gaan.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 07:32

Jullie maken me wel enthousiast! Ik krijg in ieder geval wel de kriebels. Ga kijken of ik iemand kan vinden die mee wil. Weet alleen niet of dit lukt, er zijn al veel mensen op vakantie.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:07

Christa heeft mij gebeld en de bijschrijving wordt geregeld.

Gezellig!

Hoe meer Groningers, hoe meer vreugd!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 15:31

Een stalgenootje van me gaat mee en zij heeft ook vervoer dus dat is geregeld :D Dank aan allen die me hebben overtuigd!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:42

Tot op de keuring dan maar, ben heel benieuwd naar je paard!

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:29

Leuk, tot zaterdag!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:57

Wat gezellig, dan zien we je daar :D

O, en nog een voordeel: je paard komt mooi op de foto.
Of, in het geval van mijn camera & fotografietalent: op de foto :))

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:45

ChristaMoor schreef:
Misschien handig om te laten weten dat de moeder ook van mezelf is. Ik heb haar al vanaf haar 7e en nu is ze 17. Heeft slechts één keer een veulen gehad.

dan heeft het totaal geen meerwaarde