[KG] Hoe noem je deze kleur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nanmar

[KG] Hoe noem je deze kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 19:39

Afbeelding

De titel zegt het al.. Als deze mooie meneer wordt goedgekeurd door de dierenarts mag ik hem mijn mooie kruising paint x fjord noemen *D Nu ben ik bezig met het opstellen van een koopcontract waarin ik natuurlijk zijn kleur wil vermelden.. maar hoe noem je dit?
Zelf dacht ik aan wildkleur zwart want hij heeft een aalstreep en zebrastrepen op zijn benen maar ik ben alles behalve een expert als het over kleuren gaat.., verder heeft hij donkergrijs/blauwe ogen wat goed zichtbaar is in de zon.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 06-07-10 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:18

Voor zover ik weet komen alle kenmerken (aalstreep, donkerder hoofd en benen, zebrastreepjes, 'frosting' in de manen etc.) inderdaad overeen met een zwart-wildkleur, oftewel 'grullo' ;) Leuk paardje trouwens :9
Laatst bijgewerkt door Klimop op 01-07-10 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:20

Grullo is toch wat anders dan wildkleur zwart? Een grullo blijft toch zomer en winter grijs? Maar ik heb er ook niet veel verstand van hoor. Ben wel benieuwd. Leuk paardje :D

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:26

Grullo staat voor zwart-wildkleur (hoewel je er ook andere namen voor hebt), vergeleken met 'gewoon' wildkleur hebben zij dus donkerdere tinten, vooral op de benen en hals/hoofd ;) Sowieso zie je onder Grullo's nog grote verschillen.. maar op de foto te zien heeft het paardje nog wat wintervacht, als hij deze kwijt raakt is de kans groot dat hij grijzer zal worden, met wintervacht zijn ze nog 'beige-bruin', zoals op deze foto te zien is.
Laatst bijgewerkt door Klimop op 01-07-10 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe noem je deze kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:28

is er niet een verzamel topic hier voor. ik wil namelijk ook weten welke kleur mijn paardje heeft.

ik denk dat deze idd grullo is (wellig waar met aftekeningen)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:48

Alou schreef:
is er niet een verzamel topic hier voor. ik wil namelijk ook weten welke kleur mijn paardje heeft.

Geen idee of hier een verzameltopic van is.. maar ben wel benieuwd naar die opmerking 'weliswaar (?) met aftekeningen'..? Hoezo zou een grullo geen aftekeningen kunnen hebben? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:53

Klimop schreef:
[***] schreef:

Geen idee of hier een verzameltopic van is.. maar ben wel benieuwd naar die opmerking 'weliswaar (?) met aftekeningen'..? Hoezo zou een grullo geen aftekeningen kunnen hebben? :')

kan wel hoor. maar de meeste grullo's shetlanders, gra fjord achtigen ijslanders enzo. hebben ze niet :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:10

Oh dan is dat me gewoon nooit opgevallen :Y) Ik zit ook niet echt in de shets/ijslanders/fjorden, meer QH's en daar ben ik (bij grullos) al zo vaak aftekeningen tegen gekomen, vandaar dat ik het me afvroeg :P

Maar om nog even in te gaan op dat wel/niet grijs bij grullo's... zoals ik al zei kan dit heel erg verschillen per paard (ken er ook 1 die officieel een grullo is en ook de kenmerken heeft, maar op het eerst gezicht net een schimmel lijkt) maar bij mijn eigen paardje, ook een grullo, ging het een beetje zo...

Eerste zomer als veulen, zo goed als (muis)grijs:

Afbeelding

De eerstvolgende winter, helemaal beige/bruin:

Afbeelding

De lente daarop, met nog wat wintervacht, weer een beetje grijzig:

http://img155.imageshack.us/img155/731/img1997i.jpg

Nu, zonder wintervacht, weer meer beige-achtig:

http://img815.imageshack.us/img815/3493/img84052.jpg

Eigenlijk is er dus geen pijl op te trekken, aangezien ze de laatste keer dat ik er was (ze staat in de opfok), heb toen geen foto's gemaakt, juist weer meer naar grijs ging neigen i.p.v. deze meest recente foto's... toverballetje dus _O-

In ieder geval wens ik je veel geluk me je (toekomstige?) poown! :D

Wat ik trouwens wel grappig vind is dat je het hebt over die ogen die donkergrijs/blauw zijn... het viel mij namelijk ook op dat mijn paardje over haar donkere ogen soms een soort blauwige 'gloed' heen heeft, hoewel ik er nooit iets over heb gelezen of van anderen gehoord, maar misschien hoort dat dus ook bij grullo?
Laatst bijgewerkt door petraaken op 07-07-10 08:56, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: teveel foto's in link gewijzigd.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:13

leuke kruising. :j ik heb er verder geen verstand van, maar de kleur vind ik zo wel mooi. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:14

100% grullo :j

Heb zelf een grulloroan bonte ;)

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:16

watvoor kleur het is weet ik niet, maar ik wil even melden dat ik het prachtig vind!

Nanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 23:20

Thanks voor alle leuke reacties! Ik geloof dat het dus Grullo (met aftekeningen ;)) gaat heten? Ik dacht altijd dat dat veel donkerder was }:0
30 juli laat ik hem keuren en als dat allemaal ok is, waar ik wel van uit ga ben ik idd de trotse eigenaresse *D
Ben helemaal verliefd :o

@ Klimop: jij hebt ook een mooie toverbal! Is het een quarter? Die van mij had op de foto inderdaad nog wat winter en veulenvacht hij heeft nu wat meer beige zoals jou laatste foto en wat meer zilvergrijs op de achterhand, het hangt er maar net vanaf hoe het licht valt ook bij de ogen inderdaad, als de zon erop valt zie je vanaf de zijkant een blauwgrijze waas, echt leuk dat die van jou dat ook heeft!
Ben heel benieuwd hoe hij uiteindelijk op zal drogen, met een paar maandjes zag hij er behalve zijn aftekeningen en ietsje meer rood/bruin door zijn vacht uit als een fjordveulentje en een paar weken geleden dus zo.

@ stef: heb je een foto van jou grulloroan bonte?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:21

Ja hoor dit is een grullo. Leuk ding trouwens!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:05

Nanmar schreef:
Thanks voor alle leuke reacties! Ik geloof dat het dus Grullo (met aftekeningen ;)) gaat heten? Ik dacht altijd dat dat veel donkerder was }:0
30 juli laat ik hem keuren en als dat allemaal ok is, waar ik wel van uit ga ben ik idd de trotse eigenaresse *D
Ben helemaal verliefd :o

@ Klimop: jij hebt ook een mooie toverbal! Is het een quarter? Die van mij had op de foto inderdaad nog wat winter en veulenvacht hij heeft nu wat meer beige zoals jou laatste foto en wat meer zilvergrijs op de achterhand, het hangt er maar net vanaf hoe het licht valt ook bij de ogen inderdaad, als de zon erop valt zie je vanaf de zijkant een blauwgrijze waas, echt leuk dat die van jou dat ook heeft!
Ben heel benieuwd hoe hij uiteindelijk op zal drogen, met een paar maandjes zag hij er behalve zijn aftekeningen en ietsje meer rood/bruin door zijn vacht uit als een fjordveulentje en een paar weken geleden dus zo.

Ze kunnen inderdaad veel donkerder (maar ook lichter) zijn, maar het is echt een grullo :) Zoek maar eens bij google afbeeldingen op grullo (of grulla), kun je het zien ;)

Mijne is inderdaad een quarter, maar dan een neppe :+ Aangezien de ouders allebei paints zijn is ze geregistreerd als 'een paint zonder vlekken' (SPB = solid paint bred) :Y)
Ik vond trouwens nog een foto van deze winter, waarop die blauw/grijze waas te zien is, volgens mij bedoel jij precies hetzelfde als dit, toch?

Afbeelding

Stond toen toch wel ff raar te kijken toen ik later deze foto terug zag.. 'wist niet dat me paardje blauwe ogen had..??' :=

Ik denk dat jij ook nog wel eens raar zal staan te kijken, het zijn echte toverballen, geen pijl op te trekken :roll: Maar das ook juist weer leuk, elke keer weer een verrassing wat het zal worden :D

in Stef d'r profiel staat trouwens een foto van haar grullo roan, ook een leukerd zeg! *D

Nanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 17:37

@ Klimop: Heb het even gegoogled en idd zijn er ontzettend veel variaties :) ik vind het ook superleuk dat hij voorlopig nog wel even zal verkleuren, houdt het spannend!
Een paint zonder vlekken.., ik leer hier elke dag wat nieuws hihi

Dit is een foto van zijn oog van dichtbij, buiten zit een donkere rand en in het midden is de iris donkerblauw/grijs, van het weekend gaat m'n camera weer mee dus zal even kijken of ik het duidelijk op de foto kan krijgen!

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Is de shet van Stef grullobont?

_mobo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:29

Ik denk inderdaad ook grullo :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 23:15

Nanmar schreef:

:j

In wintervacht:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Tussendoor vachtje waarbij ze door het roan dus half dr vlekken kwijt raakt ;)
Afbeelding

Nanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 23:23

Wow! De tweede foto is mooi, echt een dametje :)

Nanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 12:22

Vraag me nu opeens af.. is Gra (als in Gra fjorden) hetzelfde als Grullo?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:38

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:17

@nanmar: of het 'alleen maar' een grullo is is alleen vast te stellen middels een Agouti/Creme test gezien dat er ook Fjord in zit (= zwart + dun + agouti +evt creme).
Bij jonge dieren is het zeer moeilijk te zien of ze het agout en/-of creme-gen dragen.
Als het alleen agouti draagt is het een bay-dun (ook wel alleen dun genoemd), zit er alleen creme in dan is het een smokey-black dun (ook wel silvergrullo genoemd). Zit er zowel creme als agouti in dan is het een buckskin-dun (ook wel dunskin genoemd).

Edit: ik lees net dat in NL-fjorden geen creme voorkomt, dus de buckskin-dun en de silvergrullo vallen af :D

Nanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 23:21

DubbelDun schreef:
@nanmar: of het 'alleen maar' een grullo is is alleen vast te stellen middels een Agouti/Creme test gezien dat er ook Fjord in zit (= zwart + dun + agouti +evt creme).
Bij jonge dieren is het zeer moeilijk te zien of ze het agout en/-of creme-gen dragen.
Als het alleen agouti draagt is het een bay-dun (ook wel alleen dun genoemd), zit er alleen creme in dan is het een smokey-black dun (ook wel silvergrullo genoemd). Zit er zowel creme als agouti in dan is het een buckskin-dun (ook wel dunskin genoemd).

Edit: ik lees net dat in NL-fjorden geen creme voorkomt, dus de buckskin-dun en de silvergrullo vallen af :D

@ Dubbeldun;
Thanks! Alleen eeeh, ik ben echt een leek als het over kleuren gaat maar ik maak hieruit op dat hij (bay)dun is?
Maar bay = toch donkerbruin :?

Zijn moeder is een lichte brunblakk fjord en een foto van zijn vader staat hier http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=1251218&hilit=Indian+Dark+Joke Weet nl. niet precies hoe je zijn kleur noemt? Of is dit gewoon zwart bont ;(

Waar kun je evt. zo een gen-test naar kleur laten doen? En is dat duur?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:58

Valt me op dat die hengst ook iets van stekelharig of rabicano oid lijkt te dragen...
DD: Bedoel je met silvergrullo niet silverdun? Zo heet Abbey nl ook op dr paspoort, terwijl ze toch echt geen silver draagt. Maar dit schijnt bij de shets de benaming voor g rullo te zijn.

Bruindun... hmmz, op de 2e foto heeft ie wel wat weg van een bruindun bij ons op stal, maar zijn hoofd (van die van TS) blijft grijzer

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:28

die kleur zie je ook veel bij ijslanders, en dan vraag ik me dat ook altijd af..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:06

Eigenlijk moet je niet van al die aparte namen uitgaan, maar puur de kleurgenen benoemend, want elk ras noemt iets weer anders. Silvergrullo hoeft dus idd geen Silver te bevatten.

Testen kun je bij Van Haringen Lab in Wageningen, of een buitenlands Lab (vaak iets goedkoper).