Hoe veulen leren lopen aan een touwtje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Hoe veulen leren lopen aan een touwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 20:45

Ons hengstveulen is aanstaande 6 juli 1 maand oud. En vandaag hebben we hem aan een touwtje laten lopen. Ging niet echt geweldig, maar goed het is natuurlijk de 1ste keer.

Maar wat er dus gebeurde, hij ging aan de haal en dus liet mijn vriend het touw vieren en liep hij voor hem uit. Maar hoe kun je hem leren om naast je te wandelen en niet voor je uit proberen te lopen? Want ben bang dat hij dan eens achteruit klapt .

Tips zijn welkom, ook voor het vast staan aan een touwtje :)

SsSimonee

Re: Hoe veulen leren lopen aan een touwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:47

Ik heb bij een kraamkliniek stage gelopen en hielden we gewoon de touwen van de veulens en moeders in een hand. Moeders loopt mee en veulen dus vaak ook.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:49

gewoon aan het halster vasthouden en dicht bij de moeder blijven.(veulen tegen de zij van zijn moeder) Als dat redelijk gaat, dan aan het touwtje en nog steeds dicht bij de moeder blijven.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:52

Zoals eerder genoemd: eerst lekker achter moeders aan terwijl je het veulen aan een touwtje hebt. Wat ikzelf erg makkelijk vond is om mijn arm over zijn hals (met mijn vingers op zijn borst) heel losjes te houden. Als hij dan in de staak gaat dan trek je niet meteen aan het nekje maar als hij een spur neemt kun je het veulen wel meteen tegenhouden.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:54

Heb je het "figuur-8" touw geprobeerd waar we het een aantal keer over hebben gehad in het dikke buiken topic?
Touw in de vorm van een 8 voor de borst langs gekruist over de rug achter de billen langs. En dan een touwtje vastmaken aan het halster maar daar nog niet veel mee doen. En sturen, remmen en vooruit lopen doe je dan met het figuur-8 touw. En dan doe je steeds meer met het gewone touwtje en op een gegeven moment kan je het 8 touwtje weglaten.

nikita95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:04

vanaf dag 1 of 2 wennen aan een halster en de 1e week ook beginnen met lopen aan touw is handiger, maar dat is nu helaas niet meer het geval.
als ik jullie was zou ik een touw aan het halster doen en ditzelfde touw ook met een losse lus om de hals hangen.
zorg dat deze lus losjes blijft en houd het veulen daaraan met 1 hand vast waarbij de lus het controle punt is en niet het stukje wat dan nog naar het halster leid.
(je hebt dan dus touw vanaf halster om de hals en eindje van touw + ergens in het midden van het touw in de handen)
dan kun je een 2e touw om zijn of haar kont hangen en ook vast houden met een hand.
dit veulen kan dan niet meer voor of achteruit terwijl je aan zijn halster trekt. Wel heb je dan controle over het hele lichaam van het veulen.
loop dan met het veulen tussen jouw en de merrie, zodat het zich veilig dicht bij de merrie kan voelen. (eventueel met een 2e persoon die de merrie leid.

succes

zie in onderstaande link een voorbeeld van een veulen in een 8-touw
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1307081&p=59761164&hilit=kloon+amerika#p59761164
Laatst bijgewerkt door nikita95 op 29-06-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:07

miejmoon schreef:
Ik heb bij een kraamkliniek stage gelopen en hielden we gewoon de touwen van de veulens en moeders in een hand. Moeders loopt mee en veulen dus vaak ook.

Dat is ook wel het geval. Alleen het veulen loopt voor moeder's uit en gaat dan zeg maar trekken aan het touw en dus raakt hij dan in paniek..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:07

We zetten ze vanaf dag 1 al met een touwtje buiten. Ze lopen dan nog gewoon naast moeder mee en hebben er amper erg in dat ze vast zitten. Maar in de bak moeten ze wachten tot ze losgemaakt worden en daar is het geen probleem als ze een keer gaan vechten en achterover gaan.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:08

Ik ga eens kijken of ik die techniek van het touw in de 8 vorm kan proberen morgen of donderdag.

nikita95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:11

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:15

Hiermee richt je geen schade aan de staart/wortel aan als hij in staking achteruit gaat en je het wilt tegen houden?

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:18

Volgens mij kan het geen kwaad voor de staart wortel.
Mocht je het niet zo willen doen kan hij ook gewoon langs de billen, zoals ik eerder zei. Werkt echt goed hoor.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 21:22

Bedankt voor de tip, zal het zeker gaan proberen!

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:27

Werkt figuur 8 ook bij een veulen van 8 maanden?

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:40

Dat weet ik niet jacqp, die zijn al een stuk sterker natuurlijk en weet niet of ze makkelijk te sturen zijn, maar je kan het altijd proberen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:44

Figuur 8 kun je ook achter de billen langs doen :j

wij doen zelf met 2 man eentje het touw vast en hand over het nekje en voor tegen houden mocht het weg willen springen en eentje erachter

maar dit doen we al in de eerste week eentje heeft de merrie en het veulen vast de merrie's hoef je niet eens goed vast tehouden zijn ze te braaf voor en die houd zich ook met de voorkant van het veulen bezig en de ander loopt erachter mocht hij in d staking gaan

het kan goed zijn dat een veulen in de staking gaat dat als je heb aanraakt op de billen dat hij dan ineens vooruit schiet ben hier voorbereid op!

en doe het niet zonder iemand die er verstand van heeft vroeg of laat vlieg je er anders achteraan :=

Ynde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:20

Hey,

Mijn fjordje is op 9 april bevallen van een hengstje
hij was van de eerste momenten zo lief (net zen mama)
dat we besloten hebben om hem te houden
maar nu komt het
Het is voor ons het eerste veulen en voor de mama ook
nu hadden wij graag wat info gehad wat we allemaal
moeten doen ivm het spenen enzo?????
Vanaf welke leeftijd is het beste?
Hij loopt al redelijk ver van zijn mama weg in de weide.
Wij hebben een weide met een containerstal waar 2
boxen in gemaak zijn mogen we ze daar appart zetten?
of is dit niet echt een goed idee?of moet veulen binnen
en mama op de weide? (we willen dat ze beide zo weing
mogenlijk van het spenen afzien)
We hebben maar één weide dus we kunne het veulen
niet op een andere weide zetten ook denk ik dat hij
door de draden zal springen omdat hij alleen staat?
Ook hadden we graag begonnen om hem aan een touw
te laten lopen,Figuur 8 een goed idee voor hem?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:23

Afspenen moeten ze elkaar niet kunnen zien of horen

Wat ik doe is ze een week van tevoren snachts scheiden en over dag bij elkaar

tussen de 4 en 6 maanden kun je spenen infeite dit licht helemaal aan het ontwikkelen van het veulen verder

Omdat jullie geen ervaring hebben met veulens zou ik met figuur 8 iemand zoeken die er wel verstand van heeft welligt iemand van bokt.nl?

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:24

Ynde, het figuur 8 touw kan dan ook een goed idee voor jullie zijn. Gewoon proberen.
Wat betreft het afspenen, daar zijn de meningen over verdeeld. Sommigen laten het veulen er een jaar bij, de meesten spenen af wanneer het veulen een maand of 5/6 is. En brengen hem dan naar de opfok.

Ynde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:45

Voor het spenen kunne we ze niet ui elkaar zetten
we kunnen hem enkel naar de opfok doen dan als
ze elkaar echt mogen horen of zien.
Hij is op 9 april geboren dus dan hebben we nog
even tijd om te zien hoe we dat gaan doen,
we willen hem niet zo ver van ons weg :o
figuur 8 is niet zo moeilijk denk ik aan de
foto te zien?worden de touwen dan aan elkaar
geknoopt?
mss domme vraag maar waarom is het noodzakelijk
een veulen te spenen?in de natuur lopen ze toch
ook samen bij de mama?
moeten we hem dan al brok geven zolang we hem
niet spenen?
wij kennen niets van veulens dus alle info is welkom

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:58

Mijn merries mogen zelf beslissen wanneer ze hun veulen niet meer willen. Ze staan bij mij altijd met 2 merries en veulens per weide. Sommige merries geven met 8 maanden aan dat het veulen moet 'oprotten' (mogen ze opeens niet meer drinken en doen ze narrig) en andere merries houden hun veulen tot dik een jaar aan de voet. prima, daarna mogen ze naar de opfok met vriendjes tenzij ik dat jaar meer dan 2 veulens heb, dan blijven ze bij mij maar in een apart stuk.

Qua wandelen aan het touwtje, gewoon touwtje aan het halster vastklikken en een ander touw (lus) achter zijn kontje langs. Als ik een stap doe geef ik hem even de gelegenheid om mee te lopen, blijft ie staan trek ik even aan de lus EN heel zacht aan het halstertje. Loopt ie me voorbij: hand op de boeg. Loopt ie goed lekker relaxen!

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:13

Ze mogen wel bij de moeder blijven zoals Bonita zegt, maar de meeste spenen eerder af omdat er geen ruimte meer is en ze dan naar de opfok vertrekken.

Ja je kan twee touwen aan elkaar knopen of een langere lijn gebruiken.

Ik geef mijn veulentje wel wat brok, nu nog maar heel weinig.
Er zijn speciale veulenbrokjes te verkrijgen. Het hoeft niet perse. Als je merkt dat je merrie het zwaar krijgt (bijv. dat ze afvalt omdat het veulen veel drinkt) dan kan je het veulen wel brokjes bijvoeren. (dat is uiteraard niet de enige reden waarom je zou kunnen bijvoeren)

Ynde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:16

Wij hebben maar één merrie en één veulen nu
dus we kunne hem bij geen ander veulen zetten.
we zulle geen andere keuze hebben dan hem dan
naar de opfok te doen,hoe zie je dat hij totaal
niet meer mag drinken bij de mama?
Vanaf welke leeftijd moet ik veulen brok bijgeven?
mag dat nu al of pas vanaf 6 maand of pas als we
spenen?en hoe gaat dat met hooi mag dit of niet?
Ik vraag mss veel maar wil goede info zodat ik
alles zeker goed doe voor mijn beestjes.

Groetjes Evy

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:19

Dat hij het niet meer mag van de moeder bedoel je? Dat zie je wel hoor ;-).
Je mag hem brokjes bijvoeren vanaf 3 weken, dus daar kan je al mee beginnen. Je begint met een klein handje (ligt er ook aan hoe groot je veulen is). Vaak staat op de zak voer wel een richtlijn hoe je het moet opbouwen.
Hooi mag hij eten als hij dat zelf wil, vaak eten ze gewoon mee met de moeder. Dit zal in het begin niet veel zijn en wordt dan steeds een beetje meer, zelfde geldt voor gras.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:25

Hier eten de veulens vaak al heel snel met mams mee soms hier al vanaf week 2 en dan gewoon als mams ze niet weg jaargt vreten ze vaak de hele bak leeg....