[TI] Waarom alleen sub-forum 'Tinkers' op Rassenpraat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor een apart sub-forum bij Rassenpraat voor Irish Cobs?

JA
4 (4%)
NEE
71 (78%)
Een Irish Cobs / Tinkers sub-forum!
8 (8%)
Maakt me niet uit!
3 (3%)
Heb geen mening!
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 90

Nikita_1995

Waarom alleen sub-forum 'Tinkers' op Rassenpraat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:48

Waarom alleen een sub-forum 'Tinkers' op Rassenpraat en geen apart 'Irish Cobs' sub-forum?

Dat is een vraag die ik me zelf al meerdere malen gesteld heb in het verleden. Het viel me vandaag weer eens op dat er nog steeds veel haat en nijd is tussen liefhebbers van deze 2 verschillende paardenrassen. Vandaar mijn poll voor een apart sub-forum bij Rassenpraat voor 'Irish Cobs' ;)

Voordeel:

- Tinker liefhebbers kunnen bij sub-forum 'Tinkers' hun verhaaltje kwijt.

- Irish Cob liefhebbers kunnen in de toekomst dan bij sub-forum 'Irish Cobs' op Rassenpraat hun verhaaltje kwijt.

Nadeel:

- Geen :D

Misschien een oplossing voor Tinkerland en Irish Cobland op Bokt!? Dat iedereen dan in rust en vrede van gedachten kunnen wisselen over het wel en wee betreffende de toekomst van hun stamboek, fokdoel en eigenlijk het belangrijkste, het plezier met en van hun harige viervoeters.

Graag hoor ik van liefhebbers van Tinkers en Irish Cobs wie voor dit voorstel is via een poll ;)

Alvast bedankt voor het uitbrengen van je stem!

Overigens zijn uiteraard alle meningen daarover welkom in dit topic ;)
Laatst bijgewerkt door Nikita_1995 op 25-06-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:13

Naar mijn mening zijn het geen twee verschillende paardenrassen maar verschillende
benamingen van een ras !

Anoniem

Re: Waarom alleen sub-forum 'Tinkers' op Rassenpraat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:17

Nieuwe sub forums worden alleen maar gemaakt als een forum deel word overspoeld met topics over een bepaald onderwerp. Denk aan medische vragen (MW) op LZP.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:18

Wat een flauwekul :D De meeste líefhebbers zijn het er toch over eens dat het om hetzelfde ras gaat...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:19

Zelfde ras, ander type.. dan zou je ook voor de drumhorse en alle andere types van de tinker een appart ding moeten maken..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:29

Zelfde ras alleen andere. Dus ik vind het onzin. Want de meeste mensen die tinker/irish cob hebben, die hebben het toch over hetzelfde ras.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:39

Wat een onzin :D We hebben het toch over dezelfde paarden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:40

:j Zelfde ras, andere naam, dus ik vind het ook onzin. In Nederland noem ik het een tinker, in t buitenland een irish cob of gypsy cob :)

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:41

ik vind het ook onzin...het blijft een en dezelfde ras...
waar zie jij haat en nijd dan? het onschiet mij vast...en als het er is...dat hou je volgens mij overal wel...bij ieder ras...

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:44

Laten we ons hier op Bokt niet nog meer mee laten slepen in de 'stamboekenstrijd'. Het is gewoon één ras, al beweren sommigen iets anders.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:46

Ik ga met de rest mee: onzin, zelfde ras alleen andere naam.

De beessies worden hier in NL nu eenmaal over het algemeen Tinker genoemd. Dat de rest van de wereld ze liever (Irish) Cob noemt is hun goed recht, maar m.i. zijn het dezelfde paarden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:49

Er is een wel een nadeel TS, dat is dat er zo weinig op beide forums(dus het tinker gedeelte en het iris cob gedeelte) gepost zal worden dat het niet "leuk" is.
Bij mijn weten is het "beleid" op rassenpraat zo dat als er écht veel over 1 ras wordt gepraat het een subforum wordt.
Voor de barokke paarden is er ook maar 1 subforum waar de friezen, lusitano's, lippizaners, frederiksborgers enz enz. allemaal in hetzelfde forum zitten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:50

Wij hadden een paar jaar geleden nog 2 tinkers, de één was ingeschreven bij het ICS en de ander bij het Tinkerstamboek.
De tinker die wij nu hebben (TS) zou het goed doen als Drumhorse...
Ik heb mijn lidmaatschap bij het ICS destijds opgezegd toen die enorme rel er was en werd doodziek van dat gezeik tussen de verschillende stamboeken. Daar ga ik niet aan mee doen!

Volgens mij is Nl. ook het enige land waar onderscheid gemaakt wordt vanwege 2 stamboeken die niet door 1 deur kunnen. Gypsy cob, coloured cob, het zal mij allemaal wat. 't Is gewoon hetzelfde ras.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:51

en gypsy vanner betekend toch ook hetzelfde of heb ik het fout? :P

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:53

Eén pot nat ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:08

sterker nog, ik heb zelf zware twijfels of je het wel een ras moet noemen. Ik vind het meer een type.
Zeker als je kijkt naar de geschiedenis, waarin alles maar meegekruist werd wat op het pad kwam.
De 3 tinkers die wij hebben gehad waren ook heel verschillend.
Aileen van 1.51 was echt een 'typische' tinker, compact en stevig (en platenbont) en veel en zwaar behang. Paddy, een zwarte van 1.44 met een wat ponyachtige uitstraling had duidelijk een forse scheut Fell-bloed en Jody, een roan van 1.61 heeft met haar zijdeachtige manen, roankleur, 3 witte benen en overofactor en vooral haar typische hoofd duidelijk veel clydesdale-bloed.

Toch waren het alledrie tinkers.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 13:34

Even een reactie van mijn zijde! Bedankt in elk geval voor jullie reacties ;)

Wel grappig om te lezen dat de meeste Tinker- en Irish Cob liefhebbers vinden dat het om 1 ras of zelfs een type gaat, dan hebben ze in Brussel flink zitten slapen, want er zijn immers 2 stamboeken uitgegeven in Europa, die gaan er vanuit dat het om 2 verschillende rassen gaat :D

Maar, als ik het zelf beoordelen mag, dus vanuit mijn eigen visie, dan streeft vooral het Tinker stamboek een paard na met een speciaal 'Tinker' type gangwerk met daarbij het liefst een langere rug en nek, de lichtere beenwerk types en het Irish Cob stamboek vooral een paard met veel behang en een kortere rug en nek, de zwaardere beenwerk types. Dat worden dan vanzelf 2 verschillende paardenrassen over TIG jaar als je het mij vraagt, als men zo blijft keuren op de keuringen :+ Op zich helemaal niet verkeerd deze ontwikkeling, ik juich het eigenlijk alleen maar toe :o

Uiteindelijk komt er, als men deze lijn voortzet, een goed onderscheid tussen beide stamboeken en wordt er bij beide stamboeken naar een verschillend fokdoel gefokt. Zo zullen uiteindelijk in de toekomst 2 typerende paardenrassen ontstaan en wordt het veel makkelijker voor de liefhebber om te kiezen bij welk stamboek zijn paard eigenlijk thuishoort. Beide stamboeken kunnen dan goed naast elkaar leven en zouden de leden eigenlijk openlijk moeten adviseren waar het betreffende paard het beste bijpast. Ik hoop dat het ooit zover komt, echt! Dat zou voor mij een mijlpaal zijn ;)

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:45

tinker of irish cob ,t'is 1 pot nat .
gezellig bij elkaar laten dus is mijn mening ;)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:51

Ben het wel een beetje met Nikita eens, beide stamboeken hebben toch een ietwat andere fokrichting, Cobs vooral zwaardere dieren, tinkers net wat lichter vaak. Voor mij zelf, ik noem m'n ventje eigenlijk alleen maar tinker omdat dat de benaming is die iedereen kent. Als ik hem moet "voorstellen" zeg ik echter altijd Irish Cob.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:02

Dinie, sec gekeken naar de theorie heb je wellicht gelijk. Maar als je in de praktijk kijkt én in je eigen hart, dan zie je toch dat het om hetzelfde dier gaat?!

Nikita_1995 schreef:
wordt het veel makkelijker voor de liefhebber om te kiezen bij welk stamboek zijn paard eigenlijk thuishoort

Dit zegt eigenlijk al genoeg. Als je toch als eigenaar zelf kunt kiezen en met een gemiddeld dier bij beide (alle) stamboeken welkom bent, dan ís er toch in wezen geen verschil!

Dat er meerdere stamboeken zijn nu omdat Brussel heeft zitten slapen, zegt meer over hoe e.e.a. administratief geregeld is, niet over waar het in het echte leven om gaat. Het is alleen niet zo 1,2,3 terug te draaien...

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:29

Ik vind het echt allemaal onzin, het is toch allemaal hetzelfde! Net als wat er al gezegd is het zijn allemaal tinkers/irish cobs etc. :) Ik vind het dan ook zo jammer dat er meerdere stamboeken zijn, is toch helemaal niet nodig.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:32

Pff wat een onzin... dan kun je ook wel subfora beginnen voor AES, NRPS, BWP en noem alle stamboeken voor bepaalde Types maar op!
Daar hebben ze t ook allemaal over een ander fokdoel en ook die hengsten zijn vaak bij meerdere stamboeken goedgekeurd/ geregistreerd ;)

Denk dat we blij moeten zijn dat er Überhaubt een subforum is :) er zijn er maar 9 ;)

Je zou misschien wel een apart fokkerijtopic (op TI?) voor beide richtingen kunnen openen :)* om het over stamboekzaken/ fokdoel te hebben :)
Als daar tenminste animo voor is voor mij hoeft dat nl niet :o ik kan prima door 1 deur ook al verschillen we van mening/ stamboek/ fokdoel :j en vind het vaak juist leuk om meningen te horen die helemaal de andere kant op gaan :)
Je zou trouwens ook een HK kunnen openen voor wie er behoefte aan heeft ;)

en het plezier met de harige 4 voeters wijkt denk ik helemaal niet af voor het 1 of het ander :D
Afgelopen weekend ook weer gezien dat dat prima door 1 deur gaat :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:36

fanci_mike schreef:
Ben het wel een beetje met Nikita eens, beide stamboeken hebben toch een ietwat andere fokrichting, Cobs vooral zwaardere dieren, tinkers net wat lichter vaak. Voor mij zelf, ik noem m'n ventje eigenlijk alleen maar tinker omdat dat de benaming is die iedereen kent. Als ik hem moet "voorstellen" zeg ik echter altijd Irish Cob.

Maar dan zijn het toch gewoon twee types binnen één ras? Ik heb altijd gedacht dat 't gewoon één en hetzelfde ras was met verschillende benamingen. Ik vind het sowieso onzin om hiervoor een subforum te openen, dan kan je dat voor elk ras wel gaan doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:37

Er worden geen nieuwe subfora meer aangemaakt, omdat bokt te on-overzichtelijk werd...

Daarnaast is er ook geen subforum voor (om maar een zijstraat te noemen) het Belgisch warmbloed paard. Dat past namelijk prima onder andere dingen, zoals Irish cobs onder Tinkers passen

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:44

*Tequila* schreef:
Eén pot nat ;)

Helemaal mee eens!