[kg]defintie bruinschimmel, schimmel en roan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

[kg]defintie bruinschimmel, schimmel en roan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 15:04

ik heb met iemand een discussie over de kleuren bruinschimmel schimmel en roan. volgens haar is een roan een bruine met wat schimmelige haren er doorheen. volgens mij is dat dus niet zo en is een bruine met schimmelige haartjes erdoor heen een bruinschimmel. waarop zij weer zegt dat een bruinschimmel een bruin geboren schimmel is die later echt schimmel word. zit ik er nu echt zo naast? wat is de defintie van bruinschimmel, schimmel die bruin geboren is en roan?

vencedor

Re: [kg]defintie bruinschimmel, schimmel en roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:07

een roan verschilt per seisoen..Ze gaan van bruin, naar stekelharig, naar bijna wit met bruin & en weer terug naar bruin..

Een bruin schimmel wordt inderdaad steeds lichter en zal uiteindelijk zo goed als wit worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:07

Bij mijn weten is een bruinschimmel een schimmel die bruin geboren is. En een bruine met schimmelhaartjes er door heen een bruine die stekelharig is. Edit: Dit laatste niet te vergelijken met een roan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:11

Bruinschimmel bestaat officieel niet, maar is een vernaming voor een bruinroan.

Een bruin geboren schimmel is een bruine die gaat verschimmelen en dus wit wordt. Dit begint bij de uiteinde.

Een roan is een bruine, die over de gehele vacht witte haren heeft, behalve aan de uiteinde. Dus een donker hoofd, benen.

Edit: Een stekelharige wordt veel verward met roan, maar het grote verschil is dat een stekelharige ook witte haren heeft op het hoofd en benen, wat een roan niet heeft.

Een bruinschimmel is dus een andere naam voor een bruin roan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:13

Bruinschimmel op papier bestaat niet, bedoel je zeker, Quir?
Op papier zal staan; Schimmel, bruin geboren.
Maar in de volksmond noemen we het een bruinschimmel.

Een roan vergelijken met een bruinschimmel, dat ken ik persoonlijk niet. Overigens zoals jij de roan beschrijft, ik kende er een die op de benen hier en daar nog een witte haar vertoonde en een aantal witte haren door staart en manen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:17

Nope bruinschimmel is echt een woord wat veel gebruikt wordt voor een bruin roan. Inderdaad zal er vast vaak gezegd worden tegen een bruin geboren schimmel dat het een bruin schimmel is, maar dit is echt fout. :)

Op stamboek papier zal staan, bruin geboren schimmel of zoals jij het inderdaad noemt schimmel, bruin geboren.

Er zijn stamboeken, zoals van enkele trekpaard stamboeken die bruinschimmel op papier hebben staan. Dit zijn echt bruin roan.

Een roan heeft geen witte haren op benen en hoofd, door de staart heen kan wel. Echter heb je ook nog andere kleuren, zoals Sabino of Rabicano. Rabicano hebben altijd een witte rand om de staart heen (bij de staart aanzet) en vertonen roaning, maar zijn geen roans. Dit is bij Sabino ook, die vertonen ook roaning, maar zijn ook geen roans.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:19

Oooh boy, al die kleuren... :wow:

Nooit geweten dat een roan voor bruinschimmel werd uitgemaakt, maar dan heb ik weer wat geleerd... :+

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 15:20

hmm dus ik zit er gewoon naast? ik heb wel degelijk een echte bruinschimmel gezien die heel zijn leven dezelfde kleur is gebleven en dus niet doorkleurde naar schimmel.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:24

Citaat:

Niet waar, in mijn paspoort is het ook echt veranderd in bruin-roan. Er stond schimmel bruin geboren :).

ter illustratie: Bruin Roan

bruin
http://img.photobucket.com/albums/v214/ ... IM0765.jpg
minder bruin
http://94.100.121.220/937050001-9371000 ... _D98I.jpeg
meer wit
http://img.photobucket.com/albums/v214/ ... enk054.jpg
http://94.100.121.225/655650001-6557000 ... _nWLj.jpeg
veel wit
http://img.photobucket.com/albums/v214/ ... 0_0234.jpg
Laatst bijgewerkt door vencedor op 23-06-10 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:26

Hoe bruinschimmel was hij? En werd hij ook donkerder in de winter? En hoe lang heb je hem gekend? Sommige paarden schimmelen heel langzaam en anderen weer heel snel.

Iemand die voor mij duidelijk kan maken waar nou veranderlijke schimmel bij hoort en onveranderlijke? Want die haal ik ook nog vaak door elkaar ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:29

Een echte schimmel, wordt altijd hoe dan ook wit. Dit kan 5 jaar duren, maar ook 25 jaar. Een schimmel begint altijd met verschimmelen bij het hoofd en benen, ook manen en staart.

Dus even voor de duidelijkheid:

Schimmel: Is een dominant gen dat altijd tot uiting komt over alle kleuren. Ook deze paarden worden altijd wit (duur kan veel verschillen) en beginnen bij hoofd, benen, manen en staart met verschimmelen.

Roan: Roan ook wel onveranderlijke schimmel genoemd (heeft niks met schimmel gen te maken), is ook een dominant gen en is homozygoot niet levensvatbaar. (Paarden met 2x Rn, worden niet geboren) Zijn paarden met een basiskleur en over het lichaam witte haren, hoofd, benen, manen en staart zijn van de basiskleur en vertonen dus géén roaning. (geen witte haren, tenzij de basiskleur dit heeft)

Stekelharig: Paarden die over het gehele lichaam witte haren hebben, ook op het hoofd/benen en in de manen en staart. Wordt veel verward met roan, maar zijn dit niet.

Sabino: Is een wit patroon, vererving is nog niet heel erg veel bekend over (waarschijnlijk zijn alle witte aftekeningen een gevolg van dit gen, een incompleet dominant gen). Kunnen roaning vertonen, vooral om witte aftekeningen zoals de welkebekende witte vlek onder de buik. Kunnen over het gehele lichaam (dus ook hoofd/benen/staart/manene) witte haren hebben.

Rabicano: Een gen mutatie, geeft over het gehele lichaam witte haren, maar vooral erg goed zichtbaar in de staart. Vaak een witte rand bij de staart aanzet.

Hoop dat het zo iets duidelijker is. :)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 15:30

hij was echt een bruinschimmel met gelijk bruin en gelijk schimmel, maar dus wel echt met bruin/zwarte benen. de discussie die ik heb lopen gaat over een pony die gewoon als bruine is geboren maar absoluut geen bruine benen heeft maar gewoon schimmel. dat lijkt mij gewoon een bruin geboren schimmel en heeft denk ik niets met bruinschimmel te maken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:32

randie schreef:
Citaat:

Niet waar, in mijn paspoort is het ook echt veranderd in bruin-roan. Er stond schimmel bruin geboren :).

ter illustratie: Bruin Roan

bruin
http://img.photobucket.com/albums/v214/ ... IM0765.jpg
minder bruin
http://94.100.121.220/937050001-9371000 ... _D98I.jpeg
meer wit
http://img.photobucket.com/albums/v214/ ... enk054.jpg
http://94.100.121.225/655650001-6557000 ... _nWLj.jpeg
veel wit
http://img.photobucket.com/albums/v214/ ... 0_0234.jpg

Dit is gewoon weg een fout, zoals ik al zei; Een bruinschimmel bestaat niet. Behalve bij de trekpaard stamboeken, die willen een bruin roan nog wel eens bruinschimmel genoemd.

Bij jouw is verwacht dat het een schimmel wordt, maar is echt een roan. Schimmel kan niet, want je paard zal wellicht geen witte bril als veulen gehad hebben.

Dat er veel fouten gemaakt worden qua kleuren bij stamboeken, wil niet zeggen dat het in eens precies zo is. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:32

RianneH schreef:
Hoe bruinschimmel was hij? En werd hij ook donkerder in de winter? En hoe lang heb je hem gekend? Sommige paarden schimmelen heel langzaam en anderen weer heel snel.

Iemand die voor mij duidelijk kan maken waar nou veranderlijke schimmel bij hoort en onveranderlijke? Want die haal ik ook nog vaak door elkaar ;)

Veranderlijke schimmel, is gewoon schimmel en wordt dus wit. Onveranderlijke schimmel is een roan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:33

lonneke schreef:
hij was echt een bruinschimmel met gelijk bruin en gelijk schimmel, maar dus wel echt met bruin/zwarte benen. de discussie die ik heb lopen gaat over een pony die gewoon als bruine is geboren maar absoluut geen bruine benen heeft maar gewoon schimmel. dat lijkt mij gewoon een bruin geboren schimmel en heeft denk ik niets met bruinschimmel te maken.

Inderdaad een bruin geboren schimmel of een stekelharige als deze niet verder verkleurd naar wit.

Edit: Welke kleur hebben de ouders? Als deze niet schimmel zijn, kan het ook geen schimmel zijn. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:37

Tja, ik denk dat het woord bruinschimmel het er allemaal niet gemakkelijker op maakt omdat het niet een correcte term is. Voor de een kan dat dus zijn een bruin paard + schimmel gen, en voor de ander is het een bruin paard + roangen...
Maakt het er niet gemakkelijker op om het berichtje te lezen van jou Lonneke, want ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld. Dat paard was bruin maar had ook witte haren? En dat veranderde niet in de zomer/winter? En weet je toevallig wie de ouders waren?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:39

Citaat:
Bij jouw is verwacht dat het een schimmel wordt, maar is echt een roan. Schimmel kan niet, want je paard zal wellicht geen witte bril als veulen gehad hebben.

Dat er veel fouten gemaakt worden qua kleuren bij stamboeken, wil niet zeggen dat het in eens precies zo is.

Ik zeg toch ook dat het een Roan is? Dat het veranderd is in het paspoort, als veulentje waarschijnlijk verwacht schimmel te worden inderdaad...Later gebleken ze niet wit is geworden en ook nooit zal worden ;). Nou het seisoen met veel wit, wordt ze gewoon weer harstikke bruin :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:42

Ik doelde eigenlijk op het "niet waar", Bruinschimmel is echt een andere verwoording voor bruin roan. (Vooral dus bij de trekpaard stamboeken)

Veel mensen halen inderdaad bruinschimmel door elkaar, de een vind het een bruin geboren schimmel, de andere vind het een bruinroan. :)

Echter bestaat bruinschimmel officieel niet.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 15:43

RianneH schreef:
Tja, ik denk dat het woord bruinschimmel het er allemaal niet gemakkelijker op maakt omdat het niet een correcte term is. Voor de een kan dat dus zijn een bruin paard + schimmel gen, en voor de ander is het een bruin paard + roangen...
Maakt het er niet gemakkelijker op om het berichtje te lezen van jou Lonneke, want ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld. Dat paard was bruin maar had ook witte haren? En dat veranderde niet in de zomer/winter? En weet je toevallig wie de ouders waren?

ik mag hier helaas geen link neerzetten van het topic waar t om gaat maar t paard is nu gewoon donkere schimmel met nog een bruinige gloed erover heen. de starter van dat topic zegt dat ze dus een bruinschimmel heeft, ik vind het gewoon een schimmel die bruin geboren is en dus geen bruinschimmel is. ze vermeld overigens wel in 1 van de pbs dat depony wel schimmel zal worden maar nu dus nog een bruinschimmel is. dat kan toch helemaal niet?

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 15:44

Quir schreef:
Ik doelde eigenlijk op het "niet waar", Bruinschimmel is echt een andere verwoording voor bruin roan. (Vooral dus bij de trekpaard stamboeken)

Veel mensen halen inderdaad bruinschimmel door elkaar, de een vind het een bruin geboren schimmel, de andere vind het een bruinroan. :)

Echter bestaat bruinschimmel officieel niet.

de pony in dit verhaal is echt geen roan. dus geen bruinschimmel ook zoals jij het zegt. maar bruinschimmel is volgens mij geen roan hoor.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:44

Oooh zo , had ik het even fout begrepen :). Ik heb inderdaad naar het stamboek 3 foto's moeten sturen met verschillende vacht om te bewijzen dat het echt een roan is. Ik was bang dat ik met het " schimmel bruin geboren" en op dat moment een bruin paard, problemen zou krijgen op wedstrijden :). Maar de benamingen bij schimmels worden vaak fout gebruikt, ze noemde iemand haar laatst ook een roodschimmel :+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:45

@ lonneke bruinschimmel bestaat dus eigenlijk niet :).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:49

"Officieel" wordt bruinschimmel gebruikt voor roan (zoals dus enkele stamboeken doen), maar inderdaad er zijn mensen die er een bruin geboren schimmel van maken. :)

Maar de term bruinschimmel bestaat niet. :)

DeNIse997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:55

Sorry maar bruinschimmel (even ingetikt op Google) Zijn vaak Trekpaarden Afbeelding En ik zie nou niet zo snel dit trekpaard WIT worden..
(of t moet aan mij liggen):$

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:56

Ha! Een bruinschimmel is gewoon een bruinroan, maar (zoals ik al tig keer eerder vermeld heb) wordt het bij de trekpaard stamboeken nog bruinschimmel genoemd, terwijl het echt echt bruinroan paarden zijn.

Maar inderdaad je hebt gelijk, dit gaat geen wit paard worden. :)