Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
SETEFURII schreef:Een merrie wordt hengstig door het lengen van de dagen door het zonlicht en de temperatuur die lichtjes omhoog gaat.
Ik ken merries die hengstig waren en verzet gaven op 't been, maar hengstig worden door been je geven? Daar kan niet veel van waar zijn
Natashaa schreef:SETEFURII schreef:Een merrie wordt hengstig door het lengen van de dagen door het zonlicht en de temperatuur die lichtjes omhoog gaat.
Ik ken merries die hengstig waren en verzet gaven op 't been, maar hengstig worden door been je geven? Daar kan niet veel van waar zijn
Dat denk ik dus ook..
En door doe onzin mag ik nu dus 6 weken niet rijden
Ja zie het nu inderdaad ook staan!!!
Iets heel anders dus.
aerdenhout1 schreef:Een merrie word net als de mens 1 keer per maand hengstig.
In het voorjaar is dat meestal wat heftiger dan in het na jaar en winter.
Dat is omdat de merrie 11 maanden draagt en het veulen dus geboren word als er voldoende gras( voer) is als ze in die periode word gedekt.
Wie heeft jou nu verteld dat je 6 weken niet mag rijden en waarvoor zou dat dan zijn???

risa schreef:als ze geinsemineerd zijn moet je het ook even kalm aandoen,
de merries van mij krijgen dan zowiezo 1 week geen zware training, alleen licht longeerwerk
risa schreef:als ze geinsemineerd zijn moet je het ook even kalm aandoen,
de merries van mij krijgen dan zowiezo 1 week geen zware training, alleen licht longeerwerk
Urnie85 schreef:Het lijkt mij verschrikkelijke onzin, als ik over mn buik geaaid word word ik ook niet gelijk ongi.... En door been te geven, kan toch niet de cyclus gelijk veranderen? Ik heb wel het idee dat in het voorjaar en de zomer de cyclus wat korter is, ze noemen het ook niet voor niks het dekseizoen.
Wat miss wel kan, mijn Friese merrie is als ze hengstig is ook enorm rits, en als ze maar iets voelt moet ze ook piesen. Miss die van jou ook, dan zijn ze gewoon wat gevoeliger.
SETEFURII schreef:Als mijn merrie door KI en het wat rustiger aan doen nog niet drachtig zou zijn, zou ik geen veulen van die merrie willen
Ga je ook nog eens onvruchtbaarheid doorfokken & dat lijkt me niet de bedoeling.
Maar terug ontopic. Door je been aan te leggen kan je geen hengstigheid opwekken
aerdenhout1 schreef:risa schreef:als ze geinsemineerd zijn moet je het ook even kalm aandoen,
Precies...maar 6 weken?????????
Wat heb je dan gedaan met de merrie? Normaal is het 1 dag even rustig en dan gewoon weer rijden, mits geen rare dingen natuurlijk.
Dus een zwaar springconcours zou ik niet doen.
risa schreef:je mag wel rijden, maar ik doe voor mijn eigen gemoedsrust even een weekje rustig aan. dan weet ik in ieder geval zeker dat het eitje genesteld is