Gedrag arko van 't leefdaalhof?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Gedrag arko van 't leefdaalhof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 10:09

Momenteel wordt onze 3-jarige haflingerruin ingereden.. en op zijn zachtsgezecht, hij is niet makkelijk :+

Aron is dominant, probeert overal doorheen te walsen, het interesseert hem niet wanneer hij op zijn donder krijgt (Inmiddels wordt hij gestraft met terugzetten.. dit werkt prima)

Dus ik vroeg me af; zijn er meer mensen met een pony van arko van 't leefdaalhof en is hij/zij ook wat moeilijker in karakter? ;)

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:57

Moeilijker in karakter dan wat?

Er is een begin gemaakt met het inrijden van een nu net drie-jarige,oftewel een nog heel erg jong dier.
En er wordt een conclusie getrokken dat ie niet makkelijk is?
Dan wil ik altijd nog heel veel meer weten :j om mee te kunnen denken en een oordeel over karakters te geven.

Is dit jonge dier in de opfok geweest?Heeft ie nog steeds weidegang en contact met soortgenoten?
Wat is er opvoedkundig al gebeurd?Is er een normale band met de mens ontstaan(mens duidelijke leider-dier past zich aan)?
Op welke manier wordt dit dier ingereden?Wie doet dat en wat is de ervaring?

En dan wil ik heel graag weten waarom zijn karakter als moeilijk wordt ervaren.
Wat doet ie dan?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 13:28

de pony heeft een driekwart jaar in de opfok gestaan, de verdere tijd in een kleine kudde.

Pony is minimaal 3 keer in de week in handen geweest. Kijkt nergens van op. Stoppen is stoppen, lopen is lopen, draaien is draaien enz.

Momenteel wordt hij door iemand ingereden die zelf al meerdere paarden heeft ingereden. stopt de pony niet of draait hij niet (dingen die hij dus kent) wordt hij terug gezegd. Dit werk voor hem goed.

Paard vind het echter interessant om door hekwerken (hout) heen te lopen. (dit wordt echter al minder omdat we nu grondwerk aan het doen zijn om er voor te zorgen dat hij voor ons WIL werken. Hij moet iets doen omdat hij dat wil, doet hij dat niet zitten er wel consequenties aan gebonden).

Pony heeft nog steeds weidegang. Staat al een half jaar met 2 andere paarden in de wei, en wordt nu sinds 4 weken 's nachts binnen gezet (Dit kende hij al).

het leider-dier is wel duidelijk maar hij probeert nog steeds heel duidelijk grenzen op te zoeken.

Zijn karakter wordt niet echt als moeilijk ervaren, ik weet niet hoe ik het anders moet benoemen.

De pony zoekt graag grenzen op. heeft in het begin met achteruit zetten geprobeerd over je heen te walsen. Dit hebben wij uiteraard niet geaccepteerd en hem daarin gecorrigeerd. Dit doet hij nou prima. Maar hij is toch wel wat ''dominant'' te noemen (misschien niet het juiste woord).

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat de pony prima weet wat er bedoeld wordt maar er toch goed ervan overtuigd moet worden dat hij iets niet mag. (ik heb nou het idee dat ik hem hier afschets als een extreem lastige pony, dit is echter niet zo. Maar wat wij vooral aan hem merken is dat hij een sterke eigen wil heeft en zeer goed moet worden overtuigd)

siskeh

Re: Gedrag arko van 't leefdaalhof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:36

Volgens mij heb je gewoon een haflinger :+
Dit is meer regelmaat dan een uitzondering vermoed ik.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:01

Zoals jij het omschrijft zie ik niets moeilijks in het karakter.
Gewoon een jong dier dat op zoek gaat naar de grenzen,heel gewoon een jong-paard eigen :D .
Dus ook niet erfelijk bepaald ofzo :=
Gewoon duidelijk leiding blijven geven,ongewenst gedrag negeren en fijn gedrag belonen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:07

Nee.. jong paard eigen is het ook niet :n

ongewenst gedrag straffen we dmv terug zetten, zouden we dit niet doen loopt het binnenkort helemaal verkeerd ben ik bang.......

degene die met hem bezig is geeft zelf aan dat ze dit nog nooit heeft gezien (zij heeft een keer eerder een haflinger doorgereden en die was zover ik weet wel eigenwijs.. maar niet zoals die van ons :n)

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:12

tsjh haflingers he :P ik heb een paardje gerede gehad wat steeds tege de draad aan hing van de bak,, tot we er stroom op hebbe gezet toen die daar een keer een flinke schok van heeft gehad deed die het niet meer,, ;) dat kan dus ook helpen,,

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:19

degene die hem inrijd heeft niet zoveel vergelijkingsmateriaal zo te horen.
Ken iig al 3 hafjes(en een aantal kruizingen met tinkers) die net zo koppig zijn :+

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:21

Nou dat karakter van zijn mamma is in ieder geval heeeel goed, die staat bij ons op stal (Tiffany)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:22

van arko?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:23

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:44

gaaf zeg! ik heb een heel tijd geleden een topic geplaats over arko van 't leefdaalhof, toen kwam er echter niet veel reactie ;)

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:02

MissBambi schreef:

ongewenst gedrag straffen we dmv terug zetten, zouden we dit niet doen loopt het binnenkort helemaal verkeerd ben ik bang.......

degene die met hem bezig is geeft zelf aan dat ze dit nog nooit heeft gezien (zij heeft een keer eerder een haflinger doorgereden en die was zover ik weet wel eigenwijs.. maar niet zoals die van ons :n)

Zij heeft een keer eerder een haflinger doorgereden en die was wel eigenwijs maar niet zoals die van ons?

Tja,hier begint het verhaal eigenlijk al niet naar mijn zin :n ,je laat een driejarige doorrijden door iemand die dat pas één keer eerder gedaan heeft.Zou ervoor kiezen om dit door proffesionals te laten doen.Deze mensen hebben dagelijks verschillende jonge paarden in handen waardoor de kans van slagen veel groter is.
En een dier bestempelen als eigenwijs,nee er gaat iets in het opvoeden/doorrijden niet goed waardoor het nog erg jonge dier het gewoon niet snapt.Deze zal dus op een geheel eigen wijze toch proberen de hulp uittevoeren,er gaat dus iets niet goed in de aanwijzing.
Dieren worden niet eigenwijs geboren maar opvoeder laat een steekje liggen.

Oja en waar jij bang voor bent dat het binnekort helemaal verkeerd gaat lopen,gaat uitkomen als je nu niet het roer omgooit.
Zoek iemand met kennis van zaken,leg het probleem niet bij het dier,maar denk heel diep na welke steek jullie laten vallen.

Nu is het nog niet te laat en wat ook nog weleens wilt helpen.Gooi je dier nog lekker deze zomer op de wei en ga volgend voorjaar met hem aan de slag.Dier is erdan in zijn lijf en in zijn hoofd meer aan toe (haflingers zijn pas laat volwassen,groeischijven sluiten pas met 5 jaar)en ga onder goede begeleiding aan de slag.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:04

@dagmach: er staat dat ze 1 keer eerder een haf heeft ingereden, misschien heeft ze hiervoor wel 2000 ijslanders ingereden, dat is niet erg waarschijnlijk, maar toch :o

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:19

siskeh schreef:
@dagmach: er staat dat ze 1 keer eerder een haf heeft ingereden, misschien heeft ze hiervoor wel 2000 ijslanders ingereden, dat is niet erg waarschijnlijk, maar toch :o

Zie een haflinger ook gewoon als een paard en vind het dan ook niet waarschijnlijk dat er veel andere dieren op een goede manier zouden zijn ingereden.
Immers mensen met veel ervaring betitelen nooit een dier als eigenwijs,zekere een driejarige niet,maar hebben er begrip voor dat het dier je niet begrijpt.
Ook uit het feit dat ze zoiets eerder nog nooit eerder heeft meegemaakt trok ik de conclusie dat er niet veel ervaring is.

Maar kan het natuurlijk helemaal mis hebben.

Af en toe schrijf ik hier iets van me af,vind het elke keer weer jammer als ik om me heen zie gebeuren dat relatie paard/mens niet goed gaat.Hoop altijd door vriendelijk mee te denken dat mijn opmerkingen eigenaars aan het denken zet.
Het probleem begint nooit bij het paard,dier wilt iets duidelijk maken.Knellend harnechement,pijn in de mond,gewoon weg te jong,of het niet snappen.
Het is zo jammer,nu ook bij zo'n jong dier als het echt uit de hand loopt,uiteindelijk wordt het dier er de dupe van en heeft het baasje heel veel verdriet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:32

@dagmach: ik ben het absoluut met je eens hoor :j
Zeg alleen dat het niet per definitie zo is dat ze weinig ervaring heeft met inrijden.

Daarnaast hoeft eigenwijs niet negatief te zijn, die van mij (zie bontje profiel) wordt ook als eigenwijs bestempelt.
Eerlijk: hij ís gewoon eigenwijs...baasje idem, ach gezellig zooitje.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 17:17

dagmach schreef:
MissBambi schreef:

Zij heeft een keer eerder een haflinger doorgereden en die was wel eigenwijs maar niet zoals die van ons?

Tja,hier begint het verhaal eigenlijk al niet naar mijn zin :n ,je laat een driejarige doorrijden door iemand die dat pas één keer eerder gedaan heeft.Zou ervoor kiezen om dit door proffesionals te laten doen.Deze mensen hebben dagelijks verschillende jonge paarden in handen waardoor de kans van slagen veel groter is.
En een dier bestempelen als eigenwijs,nee er gaat iets in het opvoeden/doorrijden niet goed waardoor het nog erg jonge dier het gewoon niet snapt.Deze zal dus op een geheel eigen wijze toch proberen de hulp uittevoeren,er gaat dus iets niet goed in de aanwijzing.
Dieren worden niet eigenwijs geboren maar opvoeder laat een steekje liggen.

Oja en waar jij bang voor bent dat het binnekort helemaal verkeerd gaat lopen,gaat uitkomen als je nu niet het roer omgooit.
Zoek iemand met kennis van zaken,leg het probleem niet bij het dier,maar denk heel diep na welke steek jullie laten vallen.

Nu is het nog niet te laat en wat ook nog weleens wilt helpen.Gooi je dier nog lekker deze zomer op de wei en ga volgend voorjaar met hem aan de slag.Dier is erdan in zijn lijf en in zijn hoofd meer aan toe (haflingers zijn pas laat volwassen,groeischijven sluiten pas met 5 jaar)en ga onder goede begeleiding aan de slag.

Ik snap niet dat je uit dat bericht concludeerd dat ze pas een pony heeft ingereden ;) Diegene waar het over gaat heeft alleen het afgelopen jaar al ik geloof een stuk of 5 zadelmak gemaakt.

Ik geloof ook niet dat het bij jou duidelijk is hoe hij doet. De pony is absoluut niet te jong om klaargemaakt te worden, pony heeft het op het moment nodig, hij moet echt bezig gehouden worden.

Ook ben ik er niet bang voor dat het binnenkort helemaal fout gaat. Ook ben ik niet van plan om hem nog een zomer de wei in te gooien, en we zijn met goede begeleiding aan de slag.

Wat ik hier heb gevraagd wordt niet beantwoord, dus nogmaals hoe is het gedrag van arko van 't leefdaalhof? ;)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 17:26

dagmach schreef:
siskeh schreef:

Zie een haflinger ook gewoon als een paard en vind het dan ook niet waarschijnlijk dat er veel andere dieren op een goede manier zouden zijn ingereden.
Immers mensen met veel ervaring betitelen nooit een dier als eigenwijs,zekere een driejarige niet,maar hebben er begrip voor dat het dier je niet begrijpt.
Ook uit het feit dat ze zoiets eerder nog nooit eerder heeft meegemaakt trok ik de conclusie dat er niet veel ervaring is.

Maar kan het natuurlijk helemaal mis hebben.

Af en toe schrijf ik hier iets van me af,vind het elke keer weer jammer als ik om me heen zie gebeuren dat relatie paard/mens niet goed gaat.Hoop altijd door vriendelijk mee te denken dat mijn opmerkingen eigenaars aan het denken zet.
Het probleem begint nooit bij het paard,dier wilt iets duidelijk maken.Knellend harnechement,pijn in de mond,gewoon weg te jong,of het niet snappen.
Het is zo jammer,nu ook bij zo'n jong dier als het echt uit de hand loopt,uiteindelijk wordt het dier er de dupe van en heeft het baasje heel veel verdriet.

Ook wil ik nogmaals benadrukken dat we datgene wat we op het moment van hem vragen (Het grondwerk dus) Voor hem allemaal héél begrijpelijk is! Dit zijn dingen die hij altijd heeft gemoeten.

Ik kan jou met 100 % zekerheid zeggen dat diegene die nu met hem bezig is meer dan voldoende ervaring heeft om hem in te rijden.

Even kijken hoe ik dit moet typen om het niet verkeerd over te laten komen:
Afgelopen week zijn we bezig geweest met het draven - meteen stappen en draven - meteen stoppen. De pony weet wat er bedoeld wordt maar wil toch een aantal keer wat langer over doen dan dat ik hem wil laten stappen/halt houden. Dit is in mijn ogen (En vooral als hij het al 10 keer helemaal goed heeft gedaan) niet het ''niet begrijpen van''.
De pony wordt dan ''gestraft'' dmv achteruit zetten. Je kunt aan de pony zien dat hij het niet prettig vind om zichzelf hieraan ''over te geven''.
Wanneer de pony hetgeen laat zien wat we willen zien wordt hij uitbundig beloond. We werken daardoor ook vanuit het perspectief: ''hij moet iets doen omdat hij dat zelf WIL doen, zoniet: consequenties (terug zetten)''.

Dit werkt voor hem dan ook meer dan prima en doet hij wat er van hem verwacht wordt. Zodra er iets nieuws is, is het ook niet erg wanneer hij dit niet begrijpt. We verwachten van hem ook niet dat hij alles maar zomaar begrijpt. Maar dingen die hij wel snapt willen we wel dat hij die goed uitvoert! ;)

Als hij de kans krijgt om iets anders te doen dan neemt hij hier gretig gebruik van :j

Mede hierom ;): weet iemand meer van het gedrag van arko van 't leefdaalhof?

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:48

Ik heb een nu vijfjarige merrie van Arko. Ze is echt een geweldige merrie, doet alles met enthousiasme en (bijna) iedereen is dol op haar.
Ik heb haar zelf ingereden enz. Toen ze 2,5 was kwam ze bij mij en kende ze nog niks. Heb heel veel grondwerk gedaan en haar constant regels duidelijk gemaakt. Was wat drammerig, maar als ik 10 keer zei: loop niet voor me dan zet ik je achteruit waar je hoort te lopen, dan was t over...Maar dat hoort denk ik bij jonge beessies, net als jonge kinderen, honden...Regels ontdekken.

Af en toe is ze nog eigenwijs, juist 't leuke van haffies! En als ze nu nog doordramt komt het meestal omdat ik het een keer heb toegestaan, want ze leert bijzonder snel!

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:58

Citaat:
Afgelopen week zijn we bezig geweest met het draven - meteen stappen en draven - meteen stoppen. De pony weet wat er bedoeld wordt maar wil toch een aantal keer wat langer over doen dan dat ik hem wil laten stappen/halt houden. Dit is in mijn ogen (En vooral als hij het al 10 keer helemaal goed heeft gedaan) niet het ''niet begrijpen van''.
De pony wordt dan ''gestraft'' dmv achteruit zetten. Je kunt aan de pony zien dat hij het niet prettig vind om zichzelf hieraan ''over te geven''.
Wanneer de pony hetgeen laat zien wat we willen zien wordt hij uitbundig beloond. We werken daardoor ook vanuit het perspectief: ''hij moet iets doen omdat hij dat zelf WIL doen, zoniet: consequenties (terug zetten)''.

Dus als hij het niet wil, doet hij niks verkeerd? Je bedoelt hier denk ik iets anders?

Citaat:
Dit werkt voor hem dan ook meer dan prima en doet hij wat er van hem verwacht wordt. Zodra er iets nieuws is, is het ook niet erg wanneer hij dit niet begrijpt. We verwachten van hem ook niet dat hij alles maar zomaar begrijpt. Maar dingen die hij wel snapt willen we wel dat hij die goed uitvoert! ;)

Als hij de kans krijgt om iets anders te doen dan neemt hij hier gretig gebruik van :j

Mede hierom ;): weet iemand meer van het gedrag van arko van 't leefdaalhof?

Het gedrag van Arko weet ik niet, maar ik denk dat je alles duidelijker moet maken voor je paard door herhaling (misschien wel 100 x), omdat t voorspelbaar wordt en dat hij echt niet bewust doorloopt om jullie te pesten. Veel afwisseling bieden, eerst een sterke band kweken zodat je paard jullie vertrouwd en jullie samen lol hebben. Bijv. ernaast gaat rennen stoppen rennen stoppen omdraaien en snoepje geven of aaien als hij meedoet...spelenderwijs aan t werk gaan. Wil hij uit zichzelf met je spelen, dan kan je een stap verder gaan

Moet helaas weg, als je meer ideeen wil hoor ik t wel

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 18:15

nee ik bedoel inderdaad niet als hij niet wil? Zodra hij braaf is is het prima (dus ook wanneer hij de oefening goed uitvoerd). doet hij dit niet, veel te laat stappen, uitbreken, niet draaien, niet achteruit. Dan wordt hij teruggezet.

Goed gedrag wordt dus extreem goed beloond. En bij ''slecht'' gedrag wordt hij achteruit gezet.

Wij herhalen nu ook alles in den treuren. Doen wel een hoop verschillende dingen. en goed is goed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:18

Coentjuh schreef:
Nou dat karakter van zijn mamma is in ieder geval heeeel goed, die staat bij ons op stal (Tiffany)

Klopt, maar Tiff is wel sterk, en kan wel doordrammen. Daarintegen is ze vrij makkelijk te corrigeren.
Ik vergeet nooit dat we met Tiff + veulen naar een keuring waren, op de terugweg met geen mogelijkheid in de kar te krijgen, dachten we.
Echter 1 tik met de zweep net op dr hakken, en madam stond er zo in ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:20

Ik begreep trouwens dat Arko is afgekeurd op afstammelingen, iemand enig idee wat de precieze reden is?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 00:05

Dat vraag ik me ook al een tijdje af stef :j had dat ook al begrepen met navraag of dat de pony interessant was voor de keuring ;)

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:42

siskeh schreef:
Volgens mij heb je gewoon een haflinger :+
Dit is meer regelmaat dan een uitzondering vermoed ik.

Inderdaad dat is wel waar, al zullen heel veel haflinger lovers nu natuurlijk meteen boos worden. Maar ik ken diverse haflingers die mega eigenwijs en drammerig zijn. Ze zijn sterk en "benutten" dat dus ook als ze dwars willen gaan liggen.
Je hebt natuurlijk ook wel haflingers die niet zo zijn, maar over het algemeen zijn ze vaak wel heel eigenzinnig ;)