2 jarige laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

2 jarige laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 13:59

Ik heb een tweejarige hengst die samen met m'n 10jarige ruin op de weide staat.
Nu staat mijn 10jarige ruin te koop en als 'vervanging' voor hem zou ik ... een merrie kopen.
Nu ben ik van mening dat een hengst sowiesow het best met merries leert omgaan als hij gewoon samen met een merrie/merries op de weide staat, maar ik vroeg mij af of het schadelijk is voor hem als hij nu al een merrie als weidegenootje krijgt en hij die dus zal gaan dekken.

Ik zou ze natuurlijk nog een jaar gescheiden kunnen houden, maar langs de andere kant springt hij nu ook om de haverklap op m'n ruin en het zou volgens mij enkel onnodige frustraties opwekken en een grote bedreiging voor de bedrading van mijn weide en mijn paarden zelf vormen als het lichamelijk voor hem geen kwaad kan.

Anoniem

Re: 2 jarige laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:14

?
Wat moeten we hier nu opzeggen?

Laat castreren?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:21

[***] schreef:
?
Wat moeten we hier nu opzeggen?

Laat castreren?

De vraag is gewoon of het lichamelijk slecht voor hem is als hij nu dekt.

Castreren of niet heeft er niets mee te maken eigenlijk, hij wordt pas gecastreerd als zijn gedrag hengst zijn niet meer toelaat en dat is op het moment zeker niet zo. Verder zal hij, gecastreerd of niet, waarschijnlijk toch proberen dekken.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 15-06-10 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:23

Ik zou het risico niet lopen. De kans is groot dat de hengst bij het eerste geurtje van de merrie ineens wel heel pittig reageert, en niet meer te houden is. Als je merrie dan niet wil, kun je lelijke gevolgen krijgen...

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:25

als je een veulen wil moet je dat doen, denk niet dat het lichamelijk schadelijk is voor hem. Maar ja hengsten die eenmaal natuurlijk gedekt hebben, zijn meestal niet meer de makkelijkste in omgang..

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:26

als hij eens gedekt heeft zal hij dat gedrag moeilijk vegeten. en zal dus voortdurend de merrie lastigvallen. en merrie kan ook gewond raken (hengst bijt in schoft wanneer hij erop gaat). Je zou beter een ruin of hengst kopen als je je eigen hengst hengst wil laten. Anders die hengst castreren.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:27

marise83 schreef:
als je een veulen wil moet je dat doen, denk niet dat het lichamelijk schadelijk is voor hem. Maar ja hengsten die eenmaal natuurlijk gedekt hebben, zijn meestal niet meer de makkelijkste in omgang..

als er veulen er is moet hengst toch apart gehouden worden. en bovendien is de hengst niet goedgekeurd en is het veulen bijna niets waard. in deze tijd van crisis vind ik dat onverstandig

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:28

kleinvosje schreef:
Ik zou het risico niet lopen. De kans is groot dat de hengst bij het eerste geurtje van de merrie ineens wel heel pittig reageert, en niet meer te houden is. Als je merrie dan niet wil, kun je lelijke gevolgen krijgen...

Het eerste geurtje van een merrie zal het in elk geval niet zijn, hij heeft wel vaker merries geroken en ook midden tussen de weiden vol merries gelopen. Hij gedraagd zich gewoon zoals de hevigere hengsten die ik ken en die reeds gedekt hebben. Hij reageert dus wel 'hengstig', maar hij blijft wel steeds luisteren (had zelfs geen zweep mee, wat achteraf gezien wel een beter idee was geweest want ik wist niet hoe hij ging reageren).
Hij heeft wel nog nooit met een merrie op de weide gestaan natuurlijk.
Als ze nu de kans krijgen om op het gemak aan elkaar te wennen? Uiteindelijk zal hij als hij hengst blijft toch ooit aan een merrie moeten wennen nietwaar.

De merrie zelf is trouwens 11 en is reeds eerder gedekt geweest.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:29

bedoeld dat eerste stukje ook sarcastisch ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:29

Dan nog zou ik het niet doen, ik vind het een te groot risico. Waarom wil je de hengst hengst laten?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:30

maar dan wil je dus ieder jaar een veulen.. waarom wil je perse een merrie en een hengst samen houden?

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:31

hmm zelf zou ik een 2 jarige niet laten dekken
maar als je denkt dat je paard dat aan kan is het aan jou de keuze

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:32

Dakario schreef:
marise83 schreef:

als er veulen er is moet hengst toch apart gehouden worden. en bovendien is de hengst niet goedgekeurd en is het veulen bijna niets waard. in deze tijd van crisis vind ik dat onverstandig

De merrie kan papieren krijgen van het paint-stamboek. Worden daar geen '50%-ers' toegelaten ook?

De vader van mijn hengst verder dekt altijd natuurlijk, loopt het gehele jaar tussen of naast de merries en houdt perfect zijn manieren. Ik leef in de hoop dat hij ook zo wordt, aangezien ook zijn moeder een rustig type is. Blijkt het niet zo te zijn dan is castreren zeker een optie maar ook als hij al gedekt heeft brengt castreren een grote verandering teweeg heb ik zo wisten lezen.

Ik wil hem graag hengst houden om verschillende redenen.
Allereerst zou ik hem een deel van zijn stallingskosten 'zelf' kunnen laten betalen als hij af en toe in de buurt een merrie kan dekken. Daarnaast zou ik op termijn, als hij oud en versleten wordt, graag zelf een nakomeling van hem hebben, maar dat kan niet als je een ruin hebt nietwaar :P.
Ik zou inderdaad elk jaar met een veulen zitten en feit, ik zou er inderdaad niets aan verdienen, maar hij zou ook niets kosten, zelfs al is het uiteindelijk een 'slachtveulen'.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:40

waarom een hengst hengst laten als je hem niet zou laten keuren voor een stamboek?waarom onnodige risico's nemen door er een merrie bij te zetten?
stel dat de merrie drachtig raakt, wat wil je met het veulen?
laat je merrie en hengst altijd bij elkaar, zodat er elk jaar een veulen komt??
tevens kunnen hengsten die natuurlijk gedekt hebben heel lastig blijven na castratie, kunnen heel makkelijk worden na castratie, en hengsten die nog nooit gedekt hebben idem.
niets van te zeggen, verschilt per paard!

ik begrijp heel je vraagstelling niet, om eerlijk te zijn...ik snap niet dat er mensen zo simpel denken over het laten dekken van een ongekeurde hengst.

edit: zie nog een stukje van je laatste post: zelfs als het een slachtveulen word, heeft het je geld gekost...
of laat je er geen smid bij komen, laat je hem niet enten?geef je de merrie geen eten?
wat als de merrie ziek word tijdens de dracht, vanwege de dracht??
stel dat de merrie overlijd?
en dat allemaal omdat jij het zo leuk vind merrie en hengst bij elkaar te zetten...

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:43

Lord_Ik schreef:
De merrie kan papieren krijgen van het paint-stamboek. Worden daar geen '50%-ers' toegelaten ook?

De vader van mijn hengst verder dekt altijd natuurlijk, loopt het gehele jaar tussen of naast de merries en houdt perfect zijn manieren. Ik leef in de hoop dat hij ook zo wordt, aangezien ook zijn moeder een rustig type is. Blijkt het niet zo te zijn dan is castreren zeker een optie maar ook als hij al gedekt heeft brengt castreren een grote verandering teweeg heb ik zo wisten lezen.

Ik wil hem graag hengst houden om verschillende redenen.
Allereerst zou ik hem een deel van zijn stallingskosten 'zelf' kunnen laten betalen als hij af en toe in de buurt een merrie kan dekken. Daarnaast zou ik op termijn, als hij oud en versleten wordt, graag zelf een nakomeling van hem hebben, maar dat kan niet als je een ruin hebt nietwaar :P.
Ik zou inderdaad elk jaar met een veulen zitten en feit, ik zou er inderdaad niets aan verdienen, maar hij zou ook niets kosten, zelfs al is het uiteindelijk een 'slachtveulen'.

dan zal je eerst je hengst moeten laten goedkeuren voordat je hem bij je merries zet. dan hebben de veulens wel papieren. eigenlijk vind ik het wel sneu voor die merrie als die ieder keer gedekt wordt. want hengst heeft een kudde met veel merries zodat die niet telkens 1 merrie belaagd.
ik denk dat je merrie dan wel gestresd wordt en mss ook onhandelbaarder.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:47

Ik zou hem niet laten dekken met het motief: om uit de kosten te komen voor onderhoud enzo...

Ik heb zelf een volwassen 4-jarige hengst, het is wel een mini maar dat beseft hij niet, en je hebt toch een verantwoordelijkheid die je niet mag vergeten als je hem ter dekking gaat stellen.

Dit alles terzijde en stel je gaat hem aanbieden als leuke dekhengst, waarom zou iemand jouw hengst moeten kiezen?

Wat kan hij als meerwaarde brengen in het ras waar je in wenst te fokken (hij gaat toch ergens worden gekeurd mag ik hopen in een stamboek? Anders ben je echt verkeerd bezig)

Maar das mijn mening, in ieder geval wat je ook doet, succes.

1 merrie alleen bij een hengst laten zou ik niet doen. Dan liever aan de hand laten dekken of hem meerdere merries geven.

Edit: ik zie dat mijn voorganger hetzelfde zegt

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:48

sorry, maar de laatste zin met zelfs als het een slachtveulen wordt? Dus je wilt bewust dekken met een hengst die zelf nog niet volgroeid is, en dan het veulen maar naar de slacht brengen als je het niet kan verkopen?
Hoeveel mensen in de buurt willen een niet gekeurde hengst op hun merrie? De meeste mensen zoeken een hengst uit, naar hun merrie en doen dit wel overwogen. Een veulen en drachtige merrie kost ook veel geld ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:51

Gatver, dit topic krijgt een naar smaakje. Een hengst die niet goedgekeurd is, maar wat merries uit de buurt laten dekken, een veulen fokken om dan naar de slacht te laten gaan? TS, heb je echt wel serieus nagedacht over wat je van plan bent?

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:54

Ik vind het bizar dat je vraagt of je hengst er niet gaat onder leiden als hij nu al gaat dekken maar je vraagt je niet af of de merrie er gaat onder leiden als ze ieder jaar een veulen van hem krijgt... wat denk je zelf? Denk even na zou ik zeggen, vriendelijk bedoelt hoor ;-)

Maar ik zou me meer zorgen over het welzijn van de merrie even maken

Je weet toch dat je bij de bevallingen beter bijbent? Dat je moet gaan waken ieder jaar? Dat je veulen kan doodgaan voor het wordt geboren en dat de merrie ook complicaties kan hebben die een pak duurder zijn dan het onderhoud/stalgeld wat dan ook, waar je tracht voor uit de kosten te komen door dit dekken...waardoor je dus meer kosten eigenlijk kunt gaan krijgen (veel meer)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:57

Dorien1 schreef:
Ik zou hem niet laten dekken met het motief: om uit de kosten te komen voor onderhoud enzo...

Ik heb zelf een volwassen 4-jarige hengst, het is wel een mini maar dat beseft hij niet, en je hebt toch een verantwoordelijkheid die je niet mag vergeten als je hem ter dekking gaat stellen.

Dit alles terzijde en stel je gaat hem aanbieden als leuke dekhengst, waarom zou iemand jouw hengst moeten kiezen?

Wat kan hij als meerwaarde brengen in het ras waar je in wenst te fokken (hij gaat toch ergens worden gekeurd mag ik hopen in een stamboek? Anders ben je echt verkeerd bezig)

Maar das mijn mening, in ieder geval wat je ook doet, succes.

1 merrie alleen bij een hengst laten zou ik niet doen. Dan liever aan de hand laten dekken of hem meerdere merries geven.

Edit: ik zie dat mijn voorganger hetzelfde zegt

Hij is een kruising van een halfarabier met een fjord, beiden zonder papieren, dus helaas is laten goedkeuren zonder sportprestaties niet mogelijk (dacht ik, ik zou hem graag op raskenmerken laten goedkeuren, maar ik weet niet of zoiets bestaat? Hij is verder wel netjes en correct gebouwd)

Ik kan zijn onderhoud wel degelijk bekostigen zonder iets aan hem te verdienen hoor, dat is het niet, maar het zou wel een leuke bijverdienste zijn. Zeker aangezien (hier in de buurt toch) de meeste mensen fokken om een leuk veulen te hebben, niet voor papier aangezien hun paarden vaak zelf toch al geen papieren hebben.

Zijn vader gaat nooit proberen om een niet-hengstige merrie werkelijk te dekken, is hij hierin dan een vreemd geval? Want een hengst die m'n merrie geen seconde gerust kan laten is natuurlijk ook niet de bedoeling, alhoewel hij mijn ruin langs de andere kant ook verre van met rust laat ... :P klein grut.

@Dorien: Dat een bevalling riskant is weet ik ja, maar aangezien ze de vorige keer (of zelfs keren) geen complicaties gehad heeft gaat dit toch alweer met een geruster hart. de periode waarin ze gedekt wordt zou ik hier wel op afstemmen om die reden, dat ze bevalt in de periode ná de examens, zodat ik in mijn stal kan intrekken 's nachts.
:D over de merrie stel ik mij geen vragen omdat zij een mooie leeftijd heeft en ik wel meer merries ken die geen problemen hebben met jaarlijkse veulens :P. Als mijn hengst echt uitvalt zoals zijn vader zal het als hij wat ouder is ook mogelijk zijn om ze op weides naast elkaar te houden in plaats van bij elkaar, zodat ze op zen minst af en toe een jaar geen veulen heeft, is hij niet zo, dan wordt hij waarschijnlijk gecastreerd, dus zijn er ook geen veulens meer.

@kleinvosje: Ja ik heb er over nagedacht. De slacht is een noodoplossing, die volgens heel bokt reëel is als je een veulen zonder papieren hebt. Daarintegen heb ik al veel paarden zonder papieren verkocht zien worden, aan mensen die geen topsportpaard, maar een leuk recreatiepaard willen. Dat zie ik ook eerder met de veulens gebeuren dan dat ze naar de slacht gaan, maar kan het niet anders dan heb ik voor mezelf besloten dat het een optie is.
Verder wil ik op termijn dus zeker een veulen houden.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 15-06-10 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:00

meid, doe het nou gewoon niet...
haal de ballen onder je hengst vandaan en als je ooit een leuk dier wilt als je paardje op en versleten is, zoek je toch gewoon eenzelfde soort kruising of een nakomeling van de vader?

je wilt gaan dekken met een hengst die niet eens raszuiver is... omdat mensen in de buurt ook voor de leuk een veulentje hebben/fokken denk jij dat je dat ook maar moet gaan doen???

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:03

Dat laatste is echt geen garantie!

Om je een voorbeeld te geven, ik heb hier een appy merrie die 2 x zonder probleem een veulen gaf. Dit jaar was het een red bag en zonder hulp was het veulen dood geweest.

We zijn een hele nacht bezig geweest met hem erdoor te krijgen en het is gelukt. Maar als je dan 's morgens naar je werk moet dan piekt het wel hoor.

De ene bevalling is niet de andere, zelf uit dezelfde combi. Persoonlijk vind ik dat je beter niet met een hengst fokt zonder papieren, er zijn al genoeg rasloze paarden en het gaat hen soms goed af, soms ook niet. Plus hoe zit het met erfelijke gebreken? Kun je allemaal niet nakijken...

En de bouw kun jij wel goed vinden, maar is die werkelijk goed? Hoe zit het met zijn bewegingen? Zijn prestaties als iemand de sport wenst in te gaan later met een veulen van hem?

Mijn hengst laat de merries met rust als ze niet hengstig zijn, speelt met de veulens. Maar hij is gewoon echt een uitzondering. Plus vergeet niet, je moet jouw hengst ook beschermen van vreemde merries waar hij eens zal gaan snuffelen of ze hengstig zijn, zijn ze het niet of nog maar pas kunnen ze soms venijning uithalen en opeens is dan toch nog gecastreerd of heb je erge verwondingen.

Ik laat mijn hengst alleen bij mijn eigen merrie's als ik echt een veulen wil, en als ik weet uit het verleden dat het een brave merrie is die hem niet zal doodslaan. Voor dekaanvragen van buitenaf doe ik het altijd aan de hand, veel veiliger voor merrie, hengst en ev. veulen!

Plus als je het jaar erna wilt waken (wat ik aanraad!) dan moet je toch weten in welke periode ze gedekt is? En niet een hele zomer dan waken...

Ik heb een geboorte alarm aangekocht om geen enkele bevalling te missen! En ja, dat ding heeft me 1000 euro bijna gekocht, dus echt, je wint er geen geld bij als je wilt fokken, zeker niet met een papierloze hengst als ik me zo mag uit drukken. Voor mij was dat geboorte alarm zijn hele bedrag meer dan waard. 2 veulens zonder problemen en 1 die anders dood was...

Ik wacht die pech liever niet af dus...want als je begint te fokken, vroeg of laat gaat het weleens mis.
Heb jij voldoende kennis van fokken trouwens?
Veulens zijn lief, maar daar stopt het niet mee

Als ik een goede raad mag geven, fok niet met hem als hij niet goedgekeurd kan worden en geen papieren kan doorgeven. Als je perse wilt fokken dan raad ik je aan een hengstje te kopen mét papieren die kan worden goedgekeurd of het al is.
Laatst bijgewerkt door Dorien1 op 15-06-10 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:05

Zijn toch al genoeg paarden in de wereld wil je nou echt elk jaar een veulen zonder papieren?En als je hem niet kan verkopen naar de slacht? Het is geen kip ofzo..

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:05

timilon schreef:
meid, doe het nou gewoon niet...
haal de ballen onder je hengst vandaan en als je ooit een leuk dier wilt als je paardje op en versleten is, zoek je toch gewoon eenzelfde soort kruising of een nakomeling van de vader?

je wilt gaan dekken met een hengst die niet eens raszuiver is... omdat mensen in de buurt ook voor de leuk een veulentje hebben/fokken denk jij dat je dat ook maar moet gaan doen???

Ik zit er wel over te denken hoor, om hem toch te castreren, zeker omdat ik hoogstwaarschijnlijk ooit zijn moeder, die nu mijn verzorgpony is, ook ga kopen, maar voor het moment zie ik hem liever hengst. Zelf heb ik geen problemen met het feit dat hij of zijn veulens geen papieren hebben. Hij is correct gebouwd (gekeurd door mensen die veel paarden hebben gezien, want als ik hem correct gebouwd zou vinden is dat inderdaad niet meteen een garantie) en gezond, dat is voor mij het belangrijkste.
Het is niet omdat zij het doen dat ik het ook wil doen, maar daar zie ik wel in dat hier in de buurt een paard geen papieren moet hebben om paard of iets waard te zijn.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 15-06-10 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:06

- de hengst krijgt lichamelijk niks van om als 2 jarige te laten dekken.
- echter hangt dit wel af van de merrie, want die kan hem behoorlijk kapot slaan.
- Ook merries van andere mensen kunnen je hengst kapot slaan
(zou dat persoonlijk nooit resceren voor die paar euro's)
- Daarbij zijn jonge hengsten vaak niet al te handig als het om dekken gaat en kan je daardoor een veulen nog een poosje uitstellen
- dekt hij wel zou ik de merrie er zeker niet bij laten staan, kans is groot dat hij te veel dekt wat schadelijk is voor de merrie én je hengst klappen kan verwachten...
- eenmaal gedekt kan het gedrag erg veranderen én kan het zijn dat een castratie niet meer uithaalt om het gedrag te veranderen. Ook zal de castratie lastiger zijn en er meer complictaties kunnen plaatsvinden. (meer ontwikkeld)
- gezien deze tijd is veulens fokken van een niet goedgekeurde hengst errg ongunstig voor het veulen, het is niks waard.
Daarbij gezien de afstamming vraag ik me af op wat voor merrie hij zou passen zonder alleen te vermeerderen ipv te fokken.