Gedekt!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Plukkel

Gedekt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:19

Halloo,,

ik heb een eigen paard, die staat nu in de wei,
naast die wei staat een klein weidje met 3 hengsten,
de 3 hengsten zyn losgebroken,,
helaas is mijn paardje gister heel hengstig geworden en is ze dat nog steets :'(
en is dus waarschijnlijk gedekt,,
ze had ook erge diaree, ik heb haar benen vandaag ff schoongespoten,,
is dat een teken van gedekt zijn, of gwn van de zenuwen
(ik had gister wedstrijd!(A))
weet iemand dus de simptonen,
of moet ik wachten tot ik echt merk dat ze met de maand dikker wordt??
Laatst bijgewerkt door Revanches op 16-06-10 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief uit tekst verwijderd

fjordnina

Re: Gedekt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:35

Even scannen na 18 dagen. Indien drachtig kun je haar hengstig laten spuiten, dan komt de vrucht eraf.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:28

Als ze nog steeds hengstig staat, ben ik er niet zo zeker van dat ze gedekt is. Maar voor alle zekerheid toch eens bij de dierenarts informeren.

Plukkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 13:29

Waarschynlyk is ze ook beschermd door haar beste vriendje,
haha,, want die heeft opeens ook 2 hele nare plekken!

moo_wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:31

kijk het even aan..
net als een vrouw blijft ze hengstig.. dan is er vrijwel niks aan de hand...

vertrouw je het toch niet.. laat het dan even controleren door de DA

moo_wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:58

troi schreef:
moo_wuppie schreef:
net als een vrouw blijft ze hengstig.. dan is er vrijwel niks aan de hand...

Ik ben nooit hengstig, zal er wat aan de hand zijn ?? :oo

hahaha ja heel hengstig.. je weet zelf wel dat ik dan bedoel ongesteld toch??;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:05

Manadeluca schreef:
Als ze nog steeds hengstig staat, ben ik er niet zo zeker van dat ze gedekt is. Maar voor alle zekerheid toch eens bij de dierenarts informeren.

Was het maar zo simpel. Merries die bewust gedekt worden, worden ook meerdere keren in 1 hengstigheid gedekt. Het is niet zo dat als de 1e keer dekken direct gelukt is dat dan ook de hengstigheid direct stopt. De cyclus wordt gewoon afgemaakt.

billybok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:59

wil je een veulen of niet? :+

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:24

VSW-->KS

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:37

hihihihi moet ik nu blij voor je zijn of niet? Maar als ze hengstig was en 3 hengsten los zijn gebroken nouja ik denk dat ze er zo alledrie opgesprongen zijn he??...?? een vrouw kan ook ongesteld worden als ze zwanger is hoor ;) dus maar als ze nog nooit een veulen heeft gehad en je laat de dierenarts onderzoeken of ze een veulen heeft...moet hij met zijn vikken in je paard voelen of er een zaadje groeit.....de ezelhengst staat nu ook bij de ezelmerries van ons maar wij laten dat onderzoek niet doen over een tijdje doen we een echo :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:44

moo_wuppie schreef:
troi schreef:
Ik ben nooit hengstig, zal er wat aan de hand zijn ?? :oo

hahaha ja heel hengstig.. je weet zelf wel dat ik dan bedoel ongesteld toch??;)

Ongesteldheid en hengstigheid zijn niet echt te vergelijken. Een hengstige merrie is (meestal) vruchtbaar maar een ongestelde vrouw (meestal) juist niet. :)

@TS: Even de DA bellen en haar eventueel hengstig laten spuiten. Hoe oud zijn de hengsten? Tijd voor een betere omheining of een andere weide. ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:49

nanette1 schreef:
hihihihi moet ik nu blij voor je zijn of niet? Maar als ze hengstig was en 3 hengsten los zijn gebroken nouja ik denk dat ze er zo alledrie opgesprongen zijn he??...?? een vrouw kan ook ongesteld worden als ze zwanger is hoor ;) dus maar als ze nog nooit een veulen heeft gehad en je laat de dierenarts onderzoeken of ze een veulen heeft...moet hij met zijn vikken in je paard voelen of er een zaadje groeit.....de ezelhengst staat nu ook bij de ezelmerries van ons maar wij laten dat onderzoek niet doen over een tijdje doen we een echo :+

Het zaadje groeit niet hoor, dat is het vruchtje. ;) Bij een echo moet de dierenarts ook met zijn hand naar binnen. :(:)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:56

goeroe schreef:
nanette1 schreef:

Het zaadje groeit niet hoor, dat is het vruchtje. ;) Bij een echo moet de dierenarts ook met zijn hand naar binnen. :(:)

jah klopt vruchtje haha :D maar je kan ook een echo uitwendig doen :D gelukkig wel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:58

nanette1 schreef:
jah klopt vruchtje haha :D maar je kan ook een echo uitwendig doen :D gelukkig wel

Dat kun je vergeten bij een paard, hooguit bij een shetje.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:00

nanette1 schreef:

Werkt dat bij een ezel dan zoveel anders dan bij een paard? Want bij een paard heb ik er nog nooit van gehoord dat ze dat doen.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:03

nouja wij hadden zoiets nee he moet hij met zijn hand naar binnen(hij heeft ooknog dikke handen) en de dierenarts was erbij toen zei hij nee hoor kan ook uitwendig zeiden wij poehh gelukkig :D maar weet niet hoe die het gaat doen maar kan dus wel :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:03

goeroe schreef:
Werkt dat bij een ezel dan zoveel anders dan bij een paard? Want bij een paard heb ik er nog nooit van gehoord dat ze dat doen.

Bij pony's kan dat, dus waarschijnlijk ook bij kleine maat ezels.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:05

bij een ezel van 1.20 kan het blijkbaar

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:05

nanette1 schreef:
nouja wij hadden zoiets nee he moet hij met zijn hand naar binnen(hij heeft ooknog dikke handen) en de dierenarts was erbij toen zei hij nee hoor kan ook uitwendig zeiden wij poehh gelukkig :D maar weet niet hoe die het gaat doen maar kan dus wel :D

Ik heb inderdaad iets gevonden over uitwendig scannen, maar waarom zou je daar geld aan uitgeven? Ze moeten dan minimaal 2 maanden drachtig zijn, dus als ze dan niet drachtig (of drachtig van een tweeling) blijkt te zijn kun je daar eigenlijk al niks meer aan doen.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:09

ja dat klopt maar de info is wel handig voor mensen die echt een veulen willen

Plukkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 23:19

Ik wil wel graag een veulen,,
de hengsten zyn allemaal 3 a 4 jaar oud,,
volgens my wordt het maar afwachten,,
want myn paard is nou eenmaal een leasepaard,,
en ik heb haar van een stel boeren,,
en die bellen echt geen DA
en half jaartje terug( jep in de sneew)
had ze een koliek aanval van ong. een week
toen wouden ze niet eens de DA bellen,,
de eigenaar heeft zelf ook gezegd dat we het maar gewoon moeten afwachten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:24

Dus het is niet je eigen paard, maar je least haar? Dan ben je straks, als er wel een veulen komt, de merrie toch een poosje kwijt. Ook aan het einde van de dracht kunnen sommige merries duidelijk aangeven niet meer te willen werken. Wat doe jij allemaal met het paard? Rijd je wedstrijden? Betaal je ervoor en hoeveel? Ben je bereid de volle mep te betalen voor een paard waar je toch minder mee kan? Voor wie gaat straks het veulen zijn (en de bijbehorende kosten)? Wie komt er op voor de kosten als er met de merrie wat mocht gebeuren voor, tijdens of na de bevalling?

Zo graag als je ook een veulen wilt, dat zijn allemaal dingen waar je bij stil moet staan. Een dracht en een bevalling zijn ook voor de merrie niet zonder risico's...je kon je paardje er weleens aan kwijtraken. Ze kan dood gaan bij de bevalling. Daar al eens aan gedacht? Wil je dat risico lopen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-06-10 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:32

Zijn goede punten die cassidy aangeeft.
En als ik het zo lees, denk ik niet dat die boeren dan een ecgo laten maken.. Nou ben benieuwd, weten die boeren het al?

En offtopic, zie dat je 11 bent, moet jij niet slapen? (niet banketstaaf bedoeld) Anders ben je morgen niets waard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:41

Als er echt geen veulen mag komen, kan de DA het paard hengstig spuiten. Een eventueel bevrucht eitje kan zich dan niet innestelen en dan komt er geen veulen...Dat is wat ik zou doen, en niet gewoon afwachten...

Plukkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 20:09

tjaaa..
ik heb vandaag gevraagd aan de eigenaar oof ze denkt dat er 1tje op is gesprongen..
en er is er Ckr weten 1 op gesprongen,,
ze heeft het zelf gezien!
en Cassidy:
heel veel bevallingen van een paard gaan goed,
by deze dan toch ook wel,
en het is altijd een risico wat je neemt!