eten en shetlanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patriciakk

eten en shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 16:24

hallo,
graag wilde ik weten wat jullie je schetlanders te eten geven en hoeveel?????
die van mij staat altijd op de wei,ik gaaf haar wat hooi als de wei kaal is en af en toe wat boterhammetjes en eens een peentje,appeltje.....
ze is aardig aan de maat......
graag hoor ik wat reacties..ben benieuwd

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:53

Ik heb 2 Shetjes van bijna 2 en 3 jaar, het zijn hengstjes. Ze staan 24/7 buiten, naast het gras bied ik ze het hele weideseizoen hooi aan en ze krijgen dagelijks 2 handjes spelt met een voedingssuplement (Marstall Force).
Mijn pony's zijn niet dik, maar natuurlijk nog wel in de groei, dat kan schelen.

Brood, appels en wortels voer ik niet omdat ik ze op een suikervrij dieet heb staan, 1 van beide heeft eczeem en suikers zijn over het algemeen niet goed voor sobere Shetjes.

Hoe oud is jouw Shetje en wordt ze bijvoorbeeld gereden?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:55

Ligt er uiteraard wel aan wat er met ze wordt gedaan!?
Bij ons staan ze op het land en worden ze niet bijgevoerd.
Die van mij krijgen af en toe een handje muesli voor het lekkere :P Een appeltje of een wortel.
Ze groeien helaas van lucht :P :D

Sonja_vR

Re: eten en shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:58

hier krijgen ze beperkt weidegang , 1 tot 4 uurtjes per dag (opbouwen)
verder rkijgen ze een plakje hooi per dag met zijn 2 en (dit zijn redelijk flinke plakken )
en hebben ze een liksteen
thats it en hier doen ze het goed op ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:02

Sowieso 's ochtends en 's avonds muesli (niet teveel uiteraard), tussendoor soms een halve summerfit koek van pavo (als ze niet op de wei zijn geweest ) en een plakje hooi... Doen ze het prima op. Hou er wel rekening mee dat ze bijna dagelijks intensief getraind worden :) (lange teugel of longeren)

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:05

De mijne staan 24/7 buiten en krijgen elke dag hooi.
Verder hebben ze als ze willen ook altijd stro waar ze op kunnen knabbelen.
Met Vrijheidsdressuur gaat er nog wel eens een snoepje of een stukje wortel ofzo in.
Verder krijgen ze na zware inspanning 1 handje ponybrok met 1 handje muesli.

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 21:16

onze shetje is 18 jaar en word om de dag bereden door mijn 7 jarige dochter,soms half uurtje in de bak,ze rijd wedstrijdjes bixi,en soms met haar grote zus mee half uurtje buiten rijden en dan word er ook lekker gegaloppeerd....
ik geef nu ook 2x per dag hooi,en na het rijden een handje muesley,en de appels e.d waar ik het over had is zo af en toe....

leuk om zoveel reacties te lezen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:23

VS --> SMP

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:59

Die van mij staan in een kale wei, ze krijgen 3x daags hooi. Ik wil overstappen naar graszaadhooi en ze dan onbeperkt hooi voeren. Verder krijgen ze 's ochtends en 's avonds een klein handje safe and sound om de medicijnen door te voeren plus pavo vital voor de nodige vitamine enz. En natuurlijk hebben ze een liksteen. Maar die van mij staan op dieet, eentje is er bevangen en heeft insuline resistentie, dus ik moet erg op haar voedsel letten.

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 23:26

leuk om jullie berichten allemaal te lezen,
weet je wat ik moeilijk vind...
mijn shetje staat samen met onze andere pony,die staat op 1,5 kilo kruidenmuesly en biks per dag.
ik gaaf haar dan heel stiekem d'r brokken,maarja een shetje merkt dat natuurlijk,
dat vind ik wel zielig,ik gooi dan wat kleine stukjes brood in de wei,daar is ze dan ff mee bezig....

wie heeft dit ook

gr patricia

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:32

Dan kun je beter een brok voor de shet kopen waar weinig suiker en zetmeel in zit, bijv safe and sound van dodson and horrel. Dat is niet echt dikmakend. Lijkt me gezonder dan brood.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:22

De mijne krijgt paardenmengeling 1x een bakje per dag ('s ochtends) en 2x hard brood ('s ochtends en 's avondss) . Ze staat 24/7 buiten op gras (redelijk kort gras niet te langwant dan staat ze écht dik). Tussendoor krijgt ze eventueel hooi in de winter en ik de zomer eventueel restjes van groenten etc :)

Dat doen we u al 5 jaar ongeveer en ze blijft redelijk op gewicht,dat lijkjt mij bij die shetters vaak het moeilijkst :=

Mijn paardenmengeling is wel van aveve maar ik ben zéér tevreden met de kwaliteit :j ,het is wel zonder haver om "wildheid" te vermijden aangezien ze al redelijk druk is...

TinkerEefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:34

´s ochtends= 1 klein handje biks
Tussendoor = Hooi, dat ze deelt met een tinker, en meestal ook nog wel iets lekker (snoepjes etc)
's avonds = 3 wortels en een half appeltje

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:37

Ik hoor iedereen over een probleem dat hun shetje te gauw dik is, maar die van mij is juist snel te dun ( geen wormen, tandproblemen o.i.d.)
Al moet ik zeggen als ze een week vol op dik gras staat wordt ze wel een tonnetje, maar ze valt erg snel af.
Maar in de winter krijgt ze ongeveer 2 plak hooi per dag en een halve kilo biks en van mij krijgt ze er vaak ook nog wat muesli o.i.d. bij als ze heeft gelopen, vaak laat ik haar ook even grazen in de berm.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:50

Mijn shet staat op een kaal weitje, krijgt 2x per dag hooi en 1x per dag een handje brokjes.
Verder mag die af en toe wat grazen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:53

Die van ons staat 3 uur op de weide en de rest in de paddock met (bijna) onbeperkt hooi.

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 23:40

ik denk dat ik ook even op zoek gaat naar die suikervrije brokken,zodat ze toch iets van brokken krijgt.
vind het soms ook wel moeilijk in te schatten of ze nu goed op gewicht is,de een zeg ..wat is ze lekker dik,de ander zecht nou ze moet niet dunner worden,ze heeft een behoorlijke buik,maar haar flanken zijn normaal.....

zal even kijken of ik een foto kan plaatsen..

gr patricia

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:21

@Gewoon_mij: Dat hangt natuurlijk af van pony tot pony :)
Je moet daarin zelf een beetje weten hoeveel je pony nodig heeft. Ik vind het moeilijk om te vergelijken wat iemand anders aan zijn paard of pony geeft. Elke pony heeft andere noden laten we maar zeggen (de ene is dikker,de andere dunner).

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:24

De 'mijne' staan 24/7 op een paddock, en krijgen 4 plakken hooi, en daar moeten ze dan met 2 Shetlanders en een Welsh mee delen.
Ook krijgen ze ieder een handje brokjes en een beetje muesli.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:25

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 06:27

Mijn ponys staan op een volle wei, hebben hooi ter beschikking dat ze niet eten. De drachtige merrie krijgt 0,5 kg pavo podo lac en de jaarling krijgt 0,3 kg pavo podo grow. Het veulen krijgt staks pavo podo start.

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 13:30

heb gelijk het filmpje bekeken,
erg leuk om te zine,ga het gelijk in de praktijk brengen.

gr patricia

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:03

capopjekop schreef:
@ Verax, 4 plakken voor de hele dag?

@ Patricia: Dit filmpje helpt je om de vetscore van je pony te berekenen. http://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ

Ja,
is dit te weinig? Anders kan ik met de eigenaren overleggen.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:40

mijn shetlander vorig jaar zomer geveld door hoefbevangenheid en helaas dus chronisch...winter op de wei en 's nachts op stal met plak hooi (overdag ook hooi in de wei)
verder in de zomer in de bak met een plak hooi en s nachts op stal met een plak hooi en 2 handjes hyppostar eiwitarme brok.
1x per week enkele uurtjes op heel kort gras...en ze ziet er volgens mijn DA top uit :D (trots)

quote: "ik zie zelde zo'n nette slanke shet"
ik was bang dat ze te weinig kreeg...maar niet dus
ze doet vrij weinig eigenlijk...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:47

VERAx schreef:
capopjekop schreef:
@ Verax, 4 plakken voor de hele dag?

@ Patricia: Dit filmpje helpt je om de vetscore van je pony te berekenen. http://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ

Ja,
is dit te weinig? Anders kan ik met de eigenaren overleggen.

Dat vind ik wel erg weinig ja, zeker als ze 24/7 op de paddock staan. Ruwvoer is het belangrijkste voer voor een paard en nu krijgen ze per pony ongeveer 1 1/3 plak hooi.

Dit is wel een interessant stukje om even door te lezen. http://www.bokt.nl/wiki/Ruwvoer