Nog steeds melk!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jufmim

Nog steeds melk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 21:23

Wie heeft er tips.....???
Mijn veulen heb ik met 6 maanden zonder problemen afgespeend. Na een half jaar heb ik ze weer bij elkaar op het land gezet. Mijn ,inmiddels, jaarling dook er weer onder en mijn merrie gaf nog melk!
Ik heb toen besloten om veulen naar de opfok te brengen. Dit is nu 2 maanden geleden en de merrie geeft nog steeds melk. Nu wil ik binnenkort het veulen (inmiddels 15 maanden) weer naar huis halen. Ze zullen dan weer bij elkaar op het land komen te staan. Ik ben alleen bang dat hij weer zal gaan drinken.
Heeft er iemand een idee hoe dit op te lossen? Bestaat er een spulletje wat je op de uier kan smeren wat heel vies is? Mijn veearts adviseerde om hem een muilkorf om te doen, maar dat zie ik niet zitten.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:50

Uierzalf met (spaanse-) peper! }>

kick1972

Re: Nog steeds melk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:06

agossie....... heb moeders een hete tiet........

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:09

Geen idee wat je hier aan kan doen.

Toch nog langer apart laten staan? Heb je die mogelijkheid.
Muilkorf kan maar is niet ideaal natuurlijk.

Ik speen niet af, bij ons doet de natuur zijn werk gelukkig en wil de merrie het zelf niet meer hebben na een half jaar.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:20

Klinkt misschien cru en ik zal waarschijnlijk heel bokt over me heen krijgen met deze opmerking, maar bij koeien gebruiken ze soms een halster waar op de neusriem 2 punten zitten. Die kan je ook je paard omdoen, op het moment dat hij probeert te drinken zal de punt in de buik of het uier van de merrie prikken en zal ze hem wegslaan. Dat hoef je maar een dag te doen en dan laat ze hem niet meer drinken. De punten zijn natuurlijk niet zo scherp dat de jaarling er de buik van de merrie mee kapot kan prikken.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:24

InekeH87 schreef:
Klinkt misschien cru en ik zal waarschijnlijk heel bokt over me heen krijgen met deze opmerking, maar bij koeien gebruiken ze soms een halster waar op de neusriem 2 punten zitten. Die kan je ook je paard omdoen, op het moment dat hij probeert te drinken zal de punt in de buik of het uier van de merrie prikken en zal ze hem wegslaan. Dat hoef je maar een dag te doen en dan laat ze hem niet meer drinken. De punten zijn natuurlijk niet zo scherp dat de jaarling er de buik van de merrie mee kapot kan prikken.

Hou je dan dat halster wel om of niet?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:01

raar dat de merrie nog steeds melk geeft nadat ze half jaar gescheiden zijn? anders moet je je merrie weinig water geven zodat uierproductie stopt door gebrek aan water voor aanmaak van melk.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:12

Dakario schreef:
raar dat de merrie nog steeds melk geeft nadat ze half jaar gescheiden zijn? anders moet je je merrie weinig water geven zodat uierproductie stopt door gebrek aan water voor aanmaak van melk.

Dat de melkgift weer op gang komt als het uier geprikkeld wordt,is eerder hormonaal en uitdorsten van de merrie heeft dus geen enkele zin en is ook niet sympatiek als methode.

Peper op de huid warmt niet op,maar eenmaal in de bek krijg je veel zin in water! :+

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:39

jodi schreef:
Dakario schreef:

Dat de melkgift weer op gang komt als het uier geprikkeld wordt,is eerder hormonaal en uitdorsten van de merrie heeft dus geen enkele zin en is ook niet sympatiek als methode.

Peper op de huid warmt niet op,maar eenmaal in de bek krijg je veel zin in water! :+

zou dat mss helpen om aan de merrie regumate te geven?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:42

jodi schreef:
Dakario schreef:

Peper kan wel ja, dat brandt niet op de huid. Iets als sambal of zo is minder aan te raden, tenzij je eerst een stevige laag vaseline op de uier smeert en daarna een heel klein beetje sambal, dit zal wel effectiever zijn dan peper denk ik zo. Zorg dan dat je niet te dicht bij de gaten van de spenen smeert, want dan voelt de merrie het wel en dat is niet erg leuk voor haar.

Toevoeging: het halster met punten lost niets op, als de merrie een nare ervaring met zogen oploopt, dan kan het eventueel volgend veulen daar de dupe van zijn. Je moet de jaarling afschrikken, niet de merrie. Die jaarling hoeft toch nooit meer opnieuw te drinken.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:49

Bij ons zijn de veulens drie, dus eigenlijk allang geen veulens meer. Ze zijn nog steeds niet afgespeend, ze krijgen ook nog melk. Er wordt ook nog niet op gereden. Beide kinders lopen ook buiten nog gewoon los mee. Dus heeft ook z'n voordelen. Met één van de twee veulens wordt al wat meer grondwerk gedaan en die loopt ook zonder moeder los met de baas mee.
Verder hebben we een shet van vier die is ergens op z'n vierde zelf gestopt met drinken. Loopt los mee met moeder en vrienden, ook met vrienden als z'n moeder niet mee is. Verder wordt tie bereden en beleerd voor de kar, allebeide heel rustig aan. Dus niet afspenen is sommige gevallen ook een mogelijkheid. En veel vriendelijker naar mijn idee.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:54

't Is wel vriendelijker als je de mogelijkheid hebt, maar als je met mammie wedstrijden rijdt en ukkie kan niet mee, breekt ukkie de tent waarschijnlijk grandioos af... En mammie misschien ook wel.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:57

Melsh schreef:
't Is wel vriendelijker als je de mogelijkheid hebt, maar als je met mammie wedstrijden rijdt en ukkie kan niet mee, breekt ukkie de tent waarschijnlijk grandioos af... En mammie misschien ook wel.

Okay dat is idd een hele andere situatie als bij ons, wij rijden lekker buiten, bos naast de deur en slechts 1 niet zo drukke weg in de buurt. Ben benieuwd of er nog mensen met andere mogelijkheden komen!

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:22

Heel erg bedankt voor de reacties! Niet afspenen is geen optie. Ik wil niet dat ze aan elkaar blijven hangen, aangezien ik veel met moeders op pad ben.
De methode met het halster ga ik niet proberen. Ik wil niet dat ze een volgend veulen (als ik dat ooit nog ga doen:) ) niet meer mag drinken. Ik denk dat ik de sambal of pepers maar eens ga proberen.
Tips zijn nog steeds welkom!!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:25

Kan je vliegenspray op een uier smeren? Dat het daar stinkt zodat je jaarling niet meer drinkt?
Of iets tegen manenbijten? Als dat natuurlijk niet brand.

Heb voor de rest ook niet echt een idee..

En je hebt ook geen mogelijk ze niet bij elkaar te zetten?
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 03-06-10 17:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:28

of een beetje crib-box (of hoe je dat ook mag schrijven) op de uier doen.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:34

allereerst moet je je merrie droogzetten! dat ze zo lang melk geeft is slecht en geeft grote kans op uierontsteking. enkel oud hooi (zeker geen KV, geen eiwitrijke dingen) , beperkt water geven (dus elke paar uur een liter)en met koud water afspoelen (tot de uier echt koud is!! enkele keren per dag) tot ze geen melk meer heeft. regumate kan gegeven worden. dat is progesteron en deze verhindert de reflex tot vorming van melk.

veel succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:37

InekeH87 schreef:

Ja en dan haalt de merrie uit!!! Veulen krijgt klap tegen zijn hoofd en ligt vervolgens dood in de wei!
Nou ja...ben je wel van het probleem af!

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:41

Dat is wel een lastig probleem..
Een van onze merries liet het veulen pas niet meer drinken toen ze anderhalf was. Mijn Welsh is nog makkelijker want die geeft zelfs melk als een andere merrie een veulen heeft en zij zelf niet.. Ik hoop dat jij meer geluk hebt :+

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:41

bij koeien gebruiken ze vaak droogzetters, je zou even met je da kunnen overleggen of je dat voor je paard ook kan gebruiken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:59

Opnieuw laten dekken...is het ook snel opgelost :D :D :D :D :D

Silke1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:07

inderdaad ervoor oppassen dat ze geen uierontstekking krijgt, dat is echt vervelend.
bij ons heeft de natuur het ook altijd nog zelf gedaan.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:15

Wij hebben een anti-bijt spray, voor op hekken enzo, dat je paard daar niet aan gaat knagen ;) Dat spul is echt heel vies! Misschien kun je dat op de uier sprayen? Ik weet niet of dat niet schadelijk is ofzo?
Dat kun je gewoon bij de welkoop halen ;)

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:50

DeHP schreef:
bij koeien gebruiken ze vaak droogzetters, je zou even met je da kunnen overleggen of je dat voor je paard ook kan gebruiken.

gebruik alsjeblieft geen droogzetters voor koeien bij paarden (bestaat trouwens niet voor paarden!). dan kan je de uier van je merrie evengoed afzetten! het is zo irriterend dat het kan ontsteken, etteren en al die etter vind zich een weg door de huid naar buiten, heb je een etterend vergiet.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:10

wat voor melk geeft de merrie. Onze oude merrie gaf altijd een ligte melk (heel waterig). De uiere is wel geslonken?

Maar anders rustig bij elkaar zetten en kijken wat er gebeurt