Wanneer is een naam een stalnaam?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Wanneer is een naam een stalnaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 21:17

Ik heb ons veulentje Dascotte Chivalry genoemd en nu moet ik 75 Euro betalen omdat Dascotte als stalnaam gezien wordt.
Alleen krijgen mijn rijpaarden niet het voorvoegsel Dascotte, maar achtervoegsel VPS. En als dat laatste wordt mijn bedrijf straks ook geregistreerd bij de KVK. De merrie wordt dit of volgend jaar gedekt met als doel een rijpony en ook deze zal dus VPS als achtervoegsel hebben. Als ik er verder nog eens een A'tje bij zou fokken zou dat wel Dascotte ... worden, maar ik weet nog niet of ik dat ga doen, want ik heb niet veel ruimte voor dat klein grut.

Hoe zien jullie dat?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Wanneer is een naam een stalnaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:36

Hoe komt het dat ze dat als stalnaam zien dan?
Of heb je dat aangegeven?
Waar wilde je registreren, Belgische stamboek?

Ik heb vorig jaar mijn veulen ingeschreven, zijn naam is Carwyn, maar voluit heet hij Maybel's Carwyn. Dit heb ik gewoon opgegeven als naam, en dat was prima.

Dat Maybel heb ik gedaan vanwege de naam van zijn moeder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 21:56

Ja, ik ging inschrijven bij Welsh Belgium :j

Ik heb het niet aangegeven als stalnaam (interesseert me verder ook weinig als andere mensen die naam ook zouden gebruiken, al is de kans klein), maar kreeg een mailtje erover van het secretariaat waarin dat werd aangehaald. Voor mij was het gewoon een dubbele naam, ik hoef verder geen exclusiviteit. VPS kan ik tenslotte ook niet vastleggen, nog sterker, ik zag later dat Sanne van Grotel vps in kleine letters als voorvoegsel heeft :+

Ik moest terugmailen of ik hem gewoon Chivalry wilde noemen of de stalnaam Dascotte wilde registreren a 75 Euro.
Ik heb zoveel geld eigenlijk niet over voor een stalnaam die misschien maar eenmalig is en waarvan de exclusiviteit me bar weinig interesseert, maar alleen Chivalry vind ik niet mooi als naam.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:57

Ik geef mijn veulens wel een stalnaam mee, alleen staat deze naam niet officieel geregistreerd. Daar heb ik ook nooit geen opmerking over gehad vanuit het stamboek (NWPCS). Ben nog wel van plan om hem ooit te laten registreren trouwens.

Het is voor zover ik weet trouwens ook niet verplicht om je stalnaam te laten registreren.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:03

Ik vraag me af waarom een dubbele naam dan niet mogelijk is eigenlijk. Maar ligt misschien aan het stamboek. Ik weet wel dat iedereen vrij is om dan die naam te gebruiken, maar idd als dat het probleem niet is, vraag ik me af waarom je een stalnaam moet registreren.
Ik heb zelfs getwijfeld over een naam bestaande uit 5 woorden, hihi.
Maar ook hier NWPCS dus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 22:34

Dan ga ik gewoon even terugmailen dat ik het als dubbele naam wil hanteren. Ik dacht nl. dat het gebruikelijk was bij de Welshjes dan om per se een stalnaam te hanteren/registreren.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:49

mijn eigen fok krijgen altijd de stalnaam RouhgClouds voor hun naam

heb nu RoughClouds Leliev's Presca en RoughClouds Wynnetou

heb mijn stalnaam wel bij het prefix register vast laten leggen maar niet geregistreerd staan bij het stamboek

overigens wel van plan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 21:36

Ik krijg dus bericht terug dat ik ofwel alleen Chivalry moet doen, ofwel Dascotte als stalnaam moet registreren a 75 Euro.

Kan ik ook nog besluiten om het dier bij het Nederlands Welshstamboek in te schrijven dan? Want ik kan hiermee niet zo lachen eigenlijk.

VPS is mijn stalnaam, niet Dascotte :(

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:01

wat vaag,je kunt er toch gewoon wel 1 naam van maken met 2 delen?
dat heb ik ook en ken zat andere pony,s die dat hebben.

nu zeggen ze gewoon dat je je pony niet die naam mag geven

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:10

Precies :j
Kun je denken what's in a name, maar ik heb dat veulen al voor de dekking die naam gegeven, dus het is wel heel raar om nu ineens iets totaal anders te bedenken. Bovendien hou ik niet van enkelvoudige namen, alleen Chivalry vind ik spuuglelijk staan.
Als ik nou volgend jaar een veulen krijg wat ik eh... even kijken naar de GoogleAds.. Empire Universe noem, moet ik dan ook Empire gaan registreren aan 75 Euro :? Wordt een leuke grap dan, dat veulens fokken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:38

Vreemd dat je in Belgie geen dubbele naam kunt gebruiken en dat ze dat dan meteen als stalnaam zien.

VPS is volgens mij wel te registreren als stalnaam, Sanne gebruikt VPS ook inderdaad als voorvoegsel (en ik moest zeggen dat ik ook erg verbaasd was toen ik ineens ook VPS bij jouw paarden zag staan) maar VPS is daar geen stalnaam maar een sponsornaam.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 10:13

Ja, dat was even komisch, ik zag het pas bij dat evenement waar bij samen naartoe gingen, dat Sanne 'mijn' achtervoegsel als voorvoegsel had. Puur toeval, je weet waar het bij ons vandaan komt ;)

Weet iemand of ik alsnog kan besluiten het veulen bij het NWPCS te registeren en zo ja, met welke kosten ik rekening moet houden?

De merrie heeft Engels/Belgische papieren en de hengst is NWPCS goedgekeurd.
De dekbon is dus al naar Belgie gegaan maar ik neem aan dat ik die terug op kan vragen als ik niet akkoord ben met de voorwaarden van inschrijving.

(Anders moet ik maar een naam gaan bedenken voor het veulen en VPS dan registreren maar ik vind het voor een Welsh nergens op slaan als stalnaam hahaha)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:29

ik weet niet of je je dekbon terug kan krijgen maar geloof wel dat je alsnog bij het nwpcs kan registeren.

echter kost dat wel veel als je geen lid bent.
geloof 77 euro
voor een lid is dat 44 euro

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 10:32

Dan word ik wel lid ;) , hoef hier nu niet zo nodig meer een lidmaatschap en zit toch vlakbij de Nederlandse grens.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:45

het is ook makkelijker als je lid bent want alles word dan goedkoper.
ook de keuringen.

en voor de veulens in de toekomst...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:50

Het is zelfs mogelijk ook nog bij het WPCV te registreren. Dit is goedkoper. Zelf heb ik het bij het NWPCS laten doen, en dat moet ook kunnen, zeker met een NWPCS hengst. Dan heb je daar geen extra kosten aan, had ik wel omdat ik een Engelse hengst heb gebruikt.

Ik vind het erg apart dat dubbele namen niet mogen in België.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:53

Iemand van Welsh Belgium heeft mijn topic gelezen (zie hier weer de reikwijdte van Bokt :P ) en nagekeken voor me hoe het nou precies zat.

Onderstaand de motivatie:
Citaat:
Een naam wordt beschouwd als stalnaam, als het refereert naar de fokker of zijn locatie (bvb. familienaam fokker, naam van de hoeve waar de fokker woont, of - zoals in uw geval - deel van het adres).
'Normale' namen (bvb. Mary Kay, Lord Chivalry, ...) zijn eventueel wel toegestaan.

Nu dus even beslissen of ik een fatsoenlijk ander voorvoegsel kan bedenken of dat ik richting een ander stamboek uitwijk.

iiyama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 00:05

Citaat:
Een naam wordt beschouwd als stalnaam, als het refereert naar de fokker of zijn locatie (bvb. familienaam fokker, naam van de hoeve waar de fokker woont, of - zoals in uw geval - deel van het adres).
'Normale' namen (bvb. Mary Kay, Lord Chivalry, ...) zijn eventueel wel toegestaan.

Ha, nu is het dus duidelijk waarom het als stalnaam aangemerkt wordt! Houd je er ook rekening mee dat als je je pony in Nederland laat registreren je niet voor de Belgische wetgeving in orde bent en je nog veel meer kosten kwijt bent om dat achteraf te doen, of als je gepakt wordt op Belgische bodem met niet correcte papieren! :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 19:15

Waarom zou ik in vredesnaam niet in orde zijn :?
Dat zou betekenen dat je dus met alles behalve paarden uit Belgische stamboeken niet in orde zou zijn?
Leuk met mijn KWPNers :=

Ze hoeven alleen 'een paspoort', 'een chip' en 'in de database'.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:39

Ik zou dat ook wel willen weten.
Naar wat ik weet kan ik mijn pony zo naar België verkopen.
Hij is gechipt, geënt en heeft keurig een paspoort en staat dus geregistreerd. Naar mijn idee is dat voldoende en is hij in orde.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:08

Dyonne schreef:
Ik zou dat ook wel willen weten.
Naar wat ik weet kan ik mijn pony zo naar België verkopen.
Hij is gechipt, geënt en heeft keurig een paspoort en staat dus geregistreerd. Naar mijn idee is dat voldoende en is hij in orde.

Ja en nee. Als de pony eigendom is/wordt van een Belg, dient de pony ook in de belgische databank opgenomen te worden... en voor stamboekpaarden/ponies gebeurt dat in België via het desbetreffend stamboek.

Dus als TS een paspoort wil aanvragen via NWPCS of WPCV, kan dat perfect ; maar dan moet de pony nog steeds via een mutatiedocument in de belgische databank ingeschreven worden (en dat loopt dus weer via Welsh Belgium). Een paard zonder mutatiedocument is NIET in orde.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 01:56

Volgens mij hoeft dat helemaal niet via het stamboek. Mijn hengst staat bij TS gestald, ik woon in Nederland en ben de eigenaresse, mijn hengst is ingeschreven in een nederlands stamboek, en staat ook in de databank in Belgie, zonder tussenkomst van een stamboek. Was gewoon een kwestie van formuliertje invullen.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:46

Neonlight schreef:
Volgens mij hoeft dat helemaal niet via het stamboek. Mijn hengst staat bij TS gestald, ik woon in Nederland en ben de eigenaresse, mijn hengst is ingeschreven in een nederlands stamboek, en staat ook in de databank in Belgie, zonder tussenkomst van een stamboek. Was gewoon een kwestie van formuliertje invullen.

Misschien is er geen erkend stamboek in België voor het ras van uw hengst.
Ik weet zeker - als er een erkend stamboek in België is voor een bepaald ras - dient de opname in de belgische databank via het stamboek te lopen.

wechelshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:24

aan YWC : neen hoor - onze hengsten en hun veulens zijn allemaal in het engelse stamboek ingeschreven (wpcs) en ik heb hier gewoon via de DA hun mutatieformulieren aangevraagd en gekregen zonder dat het belgisch stamboek hier tussen moet komen.....

Merlemont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:21

aan YWC

Wechelshof heeft gelijk, voor mijn Engels geregistreerde (WPCS) Cobs, kan je inderdaad zelf via de dierenarts de mutatieformulieren aanvragen.

Groetjes

Sofie