[H]zit in twijfel met hengstenkeuze! (Koriander x Rigoletto)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oabrm

[H]zit in twijfel met hengstenkeuze! (Koriander x Rigoletto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 00:14

Ik heb al eens eerder een onderwerp geopend, met de vraag of iemand een idee, waarmee dit jaar te dekken.
Mijn merrie is koriander x rigoletto. http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=427567

Belangrijk in toevoeging van de hengst:
Wat cooler in de kop.
Meer lengte in het lijf
vergrotend!!!!!!

Merrie is redelijk allround gefokt (meer spring)
Maar rijd er dressuur mee. Ze heeft hele fijne bewegingen. Voorbeen mag wel iets langer. Maar voor de rest erg fijn dier.

Maar zie door de bomen het bos niet meer.
Zit nu te denken aan united, san remo,

Maar zit te denken united misschien wat te compact is voor mijn merrie (ze is zelf al compact, zie foto's andere topic)

san remo zit ik weer met het vergrotende wat ik niet zeker weet, maar volgens mij vergroot hij niet!!
Verbeter me als ik het mis heb hoor!.

Maar iemand nog met een idee??
We moeten nu snel gaan beslissen namelijk!!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 01-06-10 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag + afstamming in titel gezet

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:25

nou je hebt het zelf al gezegd, united vergroot maar voegt absoluut geen lengte toe en san remo (vind dit trouwens 2 heeeeell verschillende hengsten, vanwaar de keuze uit deze 2? ) vergroot volgens mij nou ook niet zo :)

heb je nog iets anders op je lijstje staan?

oabrm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 22:08

vind ik gewoon 2 hengsten die ik persoonlijk heel gaaf vind. Maar ben in een proces van mijn lijstje :D Het zijn inderdaad 2 heel verschillende hengsten. Heb er nog wel meer op me lijstje hoor. :D

Als je andere ideeen hebt hoor ik die graag.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:11

nog een optie zou oscar kunnen zijn.
vergroot, lengte, en een super karakter

oabrm

Re: zit in twijfel met hengstenkeuze!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 22:25

ja, hebben we ook nog aan gedacht ja. Maar was bang dat hij wat verzwaard kwa bouw te grof zou worden.
Ken een aantal oscars en die zijn niet echt sierlijk.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:27

dat klopt

oabrm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 22:28

geen Johnson, want ik wil toch geen jazz erin. (ben geen antie jazz hoor)
Maar voor deze merrie wel :D
Laatst bijgewerkt door oabrm op 29-05-10 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:29

ok zo komen we al weer iets verder :)
heb je m n pb gehad?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:31

net je foto s bekeken, united zou ik er absoluut niet opzetten.. ben er echt weg van hoor super hengst en fokt super! maar daar blijft qua lengte echt niks van over, zelfs als je een merrie met lengte hebt kanhij nog kort doorfokken

oabrm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 22:35

ja, thanks. inderdaad daar loop ik ook tegen aan. Rousseau ben ik bang voor het hete inderdaad.

Je wilt namelijk niet weten hoe heet mijn merrie al is.,
ik hou er wel van, maar te is te!

oabrm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 22:36

ja inderdaad daar zit ik mee met united, vind het zelf z'n mooie en correcte hengst. alleen op deze merrie, tja das wel kans op een proppie. denk

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:36

hmz ok, dan denk ik nog even verder..

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:29

essiesilly schreef:
nou je hebt het zelf al gezegd, united vergroot maar voegt absoluut geen lengte toe en san remo (vind dit trouwens 2 heeeeell verschillende hengsten, vanwaar de keuze uit deze 2? ) vergroot volgens mij nou ook niet zo :)

heb je nog iets anders op je lijstje staan?

San remo maakt ze wel langer, nu nog vergrotend :P

Ik denk zelf dat Johnson helemaal geen verkeerde keuze is.
Hij heeft helemaal geen Jazz karakter en dat fokt hij ook niet door.
Hij vergroot en geeft lengte door.

Als je echt van jazz bloed af wil blijven is mischien Lord leatherdale een optie.
Die fokt ook maat, lengte en heeft een goed karakter. suc6 ermee

oabrm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 10:36

ja, daar zitten we nu aan te denken voor deze merrie.. lord leatherdale. inderdaad ,maat lengte en schijnt goed karakter te vererven. Maar dat weet ik niet zeker. Achterbeen ben ik niet bang voor. Merrie heeft die er wel goed in zitten. Als ik nu me lijstje zie. Is het LL die boven aan staat.

rhodium
united--- toch eigenlijk niet voor deze merrie maar kan hem nog niet los laten hahaha
san remo- bang dat hij niet vergroot
velazquez-- had ik al in me hoofd en toen kreeg ik een pb van iemand die dit ook zei.
tolando
spielberg

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:43

Ik heb zelf mijn merrie 2 jaar geleden laten dekken door San Remo, juist om te vergroten. Ik ken veel kleinere merrie's met grote nakomelingen van San Remo. Mijn San Remo is nu 2 jaar en 1.66m. Dusabsoluut niet klein terwijl mijn merrie's vorige veulens nooit groter zijn geworden dan 1.65. Jah, miss toeval dat ik alleen grote San Remo's ken?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:59

ik wilde net "Rhodium" roepen :D maar die staat dus al op je lijstje.
ben een Rhodium(x tuigpaard) aan het beleren.
super cool in het hoofd, groot( 1.74 nu 4 jaar), mooi opwaarts gebouwd.
goed in het rechthoeksmodel.
heel fijn bewegen(tuigpaard is eigenlijk nergens te zien).

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:42

timilon schreef:
ik wilde net "Rhodium" roepen :D maar die staat dus al op je lijstje.
ben een Rhodium(x tuigpaard) aan het beleren.
super cool in het hoofd, groot( 1.74 nu 4 jaar), mooi opwaarts gebouwd.
goed in het rechthoeksmodel.
heel fijn bewegen(tuigpaard is eigenlijk nergens te zien).

over het algemeen genomen geeft rhodium ook geen maat door.
Ik heb er zelf ook 1, is 1.63m uit een merrie van 1.70m.

Lord Leatherdale vererft een goed karakter.
Het achterbeen is idd een aandachts punt van de hengst, maar zoals je al zei je merrie is sterk van achter en dan lijkt het mij geen probleem.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:45

charissiej schreef:
Ik heb zelf mijn merrie 2 jaar geleden laten dekken door San Remo, juist om te vergroten. Ik ken veel kleinere merrie's met grote nakomelingen van San Remo. Mijn San Remo is nu 2 jaar en 1.66m. Dusabsoluut niet klein terwijl mijn merrie's vorige veulens nooit groter zijn geworden dan 1.65. Jah, miss toeval dat ik alleen grote San Remo's ken?

Heb jij even geluk, ik heb maar heel weinig maat gezien van san remo, en de karakters zijn nou ook niet even geweldig.
In het gewone basis werk vind ik ze wel gaan, maar zodra ze wat meer moeten werken worden het varkens.

En overal zit uiteraard een uitzondering tussen, ze hebben altijd nog een moeder, maar mijn hengst is het echt niet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:44

nou je lijstje kan in iedergeval een stuk korter ;) rhodium geeft eeecht geen koeler karakter, tuurlijk er zijn brave bij hoor maar als je voor een rustig karakter zet, streep die dan weg
united, niet doen! ik ben er zelf heel erg weg van hoor maar je merrie is zo beknopt dat ik er zeker van ben dat het veulen nog beknopter word..
san remo ken ik ook geen grote van..
velasquez ken ik niet veel van, volgens kwpn zou hij wel maat en goed karakter toe kunnen voegen
LL zou idd nog wel een goede keuze kunnen zijn

oabrm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 13:59

rhodium is denk een hengst die ik ook al aan het afschrijven was voor deze merrie, vanwege het karakter. wel goede hengst maar voor deze merrie ook teveel karakter.

san remo kwa nakomelingen wel mooie gezien, maar geen grote. En ben bang dat ik dan een pony krijg :+
Karakters waren van nakomelingen wel goed. Maar die liepen alleen nog basis werk.

En mijn merrie heeft (had) na blessure wat minder. Maar wel echt talent voor het hogere werk. alleen dat karakter zit her in de weg.
Niet gemeen of gevaarlijk (vind ik) maar moeilijk te sluiten. En heet!!!

Maar inderdaad zo gaat het lijstje de goede kant op :D Alleen gaat mijn lijstje van 1 hengst (daarna weer internet op) naar 6 hengsten en weer terug. hahaha

United gaat dan toch maar inderdaad me lijstje af. |( maar beter voor deze merrie. Die doen we wel op een andere.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:05

EIGENLIJK.... zou je met je wensen lijstje bij contango moeten zijn.. :) lopen uiteraard ook genoeg nakomelingen ervan, danwel in de moederlijn.. wat vind je van westenwind??

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:35

En de hengst Florencio? Hij fokt vergrotend, mooie chique veulens tot nu toe gezien. Denk dat hij ook een beetje veredeling geeft aan het Holsteinerbloed van jouw merrie. Croupe is goed, maar de hengst zou wat meer ruglengte mogen hebben, voor de rest fokt hij rijtypische veulens met mooie hoofdjes.

[url]
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=6935[/url]

Paringsadvies 2006
Florencio lijkt geschikt voor royaal gebouwde, goed in het rechthoeksmodel staande dressuurmerries die over een goed achterbeengebruik beschikken.

Het veulen zou op papier ook wat minder heet moeten zijn:

http://www.paardenfokken.nl/virtualpedigree.php
Laatst bijgewerkt door pindy77 op 30-05-10 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:38

deze merrie staat echt alles behalve in het rechthoeksmodel, en florencio strooit heel erg, zekerheid dat er een grote uit komt heb je absoluut niet

oabrm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 14:40

contango inderdaad is ook voorbij gekomen. Iedergeval de zonen en kleinzonen daarvan.

citango - jazz nee dus
Maestro - heel gaaf. maar denk te compact en teveel wit. en vergroot niet
tango - NEE niet voor deze merrie

Westenwind - JA mooie hengst, zou kwa papiertje leuk passen denk ik, karakter is volgens mij ook goed. Maar ja ik weet niet helemaal. dit is ook z'n twijfel geval. (zet hem wel weer terug op mijn lijstje inderdaad.) haha

florencio- zelf erg mooie hengst maar de nakomelingen hebben mijn nog niet echt wat gedaan. En hij strooit met maten!

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:40

Wij hebben 2 san remo nakomelingen, een jaarling en een 2 jarige. Over vergroting weet ik nog niet, maar ze zijn iedergeval wel lekker koel in hun kop.