Merrie laat zich niet insemineren. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rossi

Merrie laat zich niet insemineren. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 11:18

Na lang wikken en wegen, toch maar besloten een topic te openen over mijn merrie. Heb er nu al wekenlang slapeloze nachten van en de zorgen gaan maar niet over. :n

Mijn merrie kampt al een aantal jaren met hengstigheidsproblemen in de zomermaanden. Ze wordt extreem hengstig en is dan niet te hanteren. Lees ze verdraagt niks aan haar lijf en rijden is al helemaal een feestje, lees je wordt gelanceerd. Na scannen en onderzoek van de DA blijkt dat haar follikel vergroot is en dat dat zorgt voor veel spanning en pijn in haar lijf. Nu heeft mijn merrie de afgelopen 2 jaar in het zomerseizoen op Regumate gestaan. Dit haalde de scherpe kantjes eraf, en ze was weer te hanteren en te rijden. Maar omdat ieder jaar 6 maanden op Regumate staan mij en de DA ook niet zo gezond leek, hebben we dit jaar besloten haar te laten dekken. Overigens andere homeopatische middeltjes en massagewerk heb ik ook al met deze merrie geprobeerd maar hielp niet :)

Omdat ik nog nooit een veulen gefokt had, en daar toch wel begeleiding bij wilde. Heb ik met een kennis die ook fokt en mijn DA vele gesprekken gevoerd en uiteindelijk een hengst uitgezocht. Rond april haar laten scannen met hengstigheid om te kijken of ze helemaal ok is van binnen en dit was ok. Scannen was deze keer ook geen probleem.
Toen de planning om na 21 dagen weer opnieuw te scannen en dan te insemineren. Ik heb in die tussentijd mijn merrie meegehad op clinic en daar is ze spontaan hengstig geworden. Gek genoeg was dit op vreemd terrein en zelfs zonder Regumate goed te doen, heb zelfs gereden op mijn paard. Dus toen bij thuiskomst hebben we de DA laten scannen. Echter toen zijn de problemen begonnen, ze liet de DA absoluut niet scannen, sloeg echt vies naar achter.
Dus toen besloten om sperma te bestellen en haar de dag erna te verdoven en dan te scannen en bij een ok meteen te insemineren. Zo gezegd zo gedaan, paardlief verdoofd. En DA kon scannen, was perfect hengstig en de ideale dag om te insemineren. Echter insemineren ging niet. Paard was echt goed verdoofd, maar zodra DA wilde insemineren sloeg ze door verdoving heen vies naar achteren. Haar klem gezet, tegen schot aan, met praam erbij, maar niets hielp. Voor eigen veiligheid van DA die dag dus niet geinsemineerd. Hij wilde het wel volgende dag nog een keer proberen.
Volgende dag nog een keer geprobeerd, gewoon zonder verdoving met alleen praam, klem gezet, maar nu kon DA niet eens in de buurt komen. Dus we staan momenteel een beetje voor een raadsel, wat nu nog te doen.

Mijn paard in een opvoelbox gaat het niet worden, ze slaat dan achterover en breekt de tent af. Achterbeen vast zetten idem, ze slaat dan waarschijnlijk gewoon door totdat ze zelf kapot is. :)
Ik heb in de tussentijd nog verschillende mensen gesproken maar nog niemand heeft zo'n merrie meegemaakt, en heb dus nog geen tips gevonden over hoe nu verder.
Karakter van mijn merrie is best moeilijk, ze is heel wantrouwend en heeft ook geen fijn verleden. Ze kan vreselijk in paniek raken als vreemde opeens aan haar lijf komen. Haar vertrouwen in mij blijft echter wel gewoon, ik kan haar overal aanraken, kan haar tegen schot aanzetten, en ze vindt alles ok.
Plan is nu om haar onder begeleiding zelf te insemineren, lees proberen mijn merrie voor de gek te houden en met andere DA samen achter paard te staan en 'samen' te insemineren.

Alleen is de vraag gaat dat ook wel lukken en wat anders? In de wintermaanden is de merrie gewoon een heerlijk braaf paard. Maar de hormonen maken haar gewoon gek in de zomer.
Maar eerlijk gezegd maak ik me over een eventuele bevalling ook wel zorgen. Wat als er nu iets mis gaat bij bevalling en ze laat dan ook geen DA aan zich, dan verlies ik wellicht paarden en veulen. Dus ik ben vooral op zoek naar ervaringen of tips van mensen die ook zo'n lastige merrie hebben.

Hehe lang verhaal geworden, maar ik hoop dat bokt mij nog eventuele goede tips kan brengen :)

Anoniem

Re: Merrie laat zich niet insemineren. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:20

Als de merrie zo lastig is, niet insemineren. Waarom wil je nog zo'n lastig paard fokken?
Als je van die hormonale problemen af wil kan je haar via een klein sneetje in de flank laten 'helpen'

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:22

en is natuurlijk dekken geen optie?

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 11:28

[***] schreef:
Als de merrie zo lastig is, niet insemineren. Waarom wil je nog zo'n lastig paard fokken?
Als je van die hormonale problemen af wil kan je haar via een klein sneetje in de flank laten 'helpen'

Dit was idd al de eerste vraag die ik had verwacht :)
Lastig is ze vooral door haar hormoonproblemen, heeft ze daar geen last van, heb ik er echt een keifijn paard aan. Haar vertrouwen in vreemden en vooral mannen is alleen niet zo groot. Ook te verklaren vanuit haar verleden. Ze staat berucht bekend bij de DA's in de buurt, en er zijn er niet veel die haar willen komen enten, laat staan wat anders. Maar is de DA of andere vreemde uit de buurt, heb ik totaal geen probleem met haar en is ze op 1 vinger te sturen. Ze heeft zelfs kindjes van 10 leren paardrijden op haar rug.
Sterriliseren heb ik ook geopperd bij mijn DA, maar hij zegt dat dit ook nog wel een harde kluif kon zijn en dat hij daar niet bij mijn merrie aan wil beginnen.

Lynn_Nikita schreef:
en is natuurlijk dekken geen optie?

Daar hebben we ook aan gedacht, maar wat als mijn merrie net zo slaat naar hengst als naar de DA. En wil een hengstenhouder dat risico lopen voor zijn hengst, vraag ik me dan ook af :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:29

Wat wil je met het veulen? Is deze voor jezelf of voor de verkoop? Ik begrijp dat de merrie verder niet lastig is, alleen wanneer er een rijp follikel zit dit pijnlijk voor haar is waardoor ze vervelend wordt.
Een dracht kan zeker helpen om de problemen met je merrie te verhelpen, maar het hoeft niet. Weeg dus de risico's af tegen het eventuele voordeel.
Je kan je merrie (zoals [***] ook aangeeft) laten 'helpen' en dan heb je het probleem zeker niet meer, maar wil je ooit nog een veulen bij haar fokken, dan is dit natuurlijk geen optie.
Neem contact op met de hengstenhouder, die maken meer dingen mee betreffende hengstige merries dan de meeste dierenartsen. Misschien helpt het als een vrouw insemineert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:31

Dan vraag je een andere veearts om die operatie te doen. Is geen ongewone ingreep met weinig risico en een blijvend resultaat.

En dat gedrag is niet normaal hoor en komt ook niet door iets uit het verleden. Je hebt een lastig paard of niet.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:36

Ik zou me toch ook nog eens verder verdiepen in het controleren van de hengstigheid. Ik geloof dat voor Sunrise bijvoorbeeld ook ietswordt gebruikt waardoor de hengstigheid onder controle blijft, en dat kan dus wel jarenlang gebruikt worden lijkt me...Ik weet alleen niet of dat Regumate is of iets anders. Maar volgens mij zijn daar bestwel mogelijkheden in hoor.

Verder zou ik me zorgen maken als de merrie al zo heftig reageert op de pijn/last van de hengstigheid hoe dat dan zou gaan met het accepteren van het veulen straks...en inderdaad wat je zelf al zei, stel dat er complicaties optreden en je kan niks doen...Persoonlijk zou ik nav de infomatie die jij nu geeft niet willen fokken met deze merrie.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:48

Houdt je er rekening mee dat ze dat gedrag ook kan vertonen met veulenen of als je wat met het veulen wilt? complicaties bij de geboorte en dat gedrag gaat al gauw over op het veulen want dat is voor hun immers normaal.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 13:28

Donja schreef:
Wat wil je met het veulen? Is deze voor jezelf of voor de verkoop? Ik begrijp dat de merrie verder niet lastig is, alleen wanneer er een rijp follikel zit dit pijnlijk voor haar is waardoor ze vervelend wordt.

Veulen is voor mijzelf :) Ben dan ook weer zo'n muts die dat niet kwijt wil :o
Ze is idd alleen lastig door haar hormoonprobleem :)
Contact met de hengstenhouder heb ik ook gehad, maar die had het ook nog nooit meegemaakt in 25 jaar dat een merrie niet te insemineren was :o

[***] schreef:
En dat gedrag is niet normaal hoor en komt ook niet door iets uit het verleden. Je hebt een lastig paard of niet.

Ben het niet helemaal met je eens. Haar wantrouwen komt echt wel voort uit de pakken slaag die ze heeft gehad in haar verleden! En er komt naar mijn mening wel meer bij kijken om zo zwart wit te kunnen zeggen of paard wel/niet lastig is. Ze zit gewoon niet goed in haar lijf, die hormonen die uit balans zijn, en druk/pijn die grote follikel veroorzaakt, zorgen voor een heel ander paard. Het zou anders wel een te groot toeval zijn dat ze als ze hengstig is vreselijk lastig is en anders niet :)

Ezter, ik meen gelezen te hebben op internet dat Sunrise idd ook Regumate heeft. Heb ik bij mijn merrie dus ook 2 seizoenen gedaan. En andere homeopatische middeltjes bronscure, moody mare, ed. zijn ook al de revue gepasseerd. Ik ben dus al 2 jaar aan het klungelen met allerlei middeltjes.

En verder houd ik er idd ook rekening mee dat veulen beinvloed kan worden door gedrag van moeder. En dat ze problemen ook bij bevalling kan vertonen.
Ik heb voorheen ook altijd geroepen dat ik nooit met mijn merrie wilde fokken. Maar nu alle andere opties toch niet aanslaan om haar hengstigheid onder controle te krijgen, wil ik het toch proberen. Ook al geeft dit ook geen 100% garantie. Alleen zit ik nu ook met de twijfel, dat dit ook wel eens mis kan gaan.
De optie sterriliseren zal ik vrijdag nog een keer met mijn DA bespreken. Maar moet eerlijk zeggen dat mijn gevoel ook wel aangeeft graag dat veulen te willen hebben. Nu moet ik alleen nog de beslissing nemen of dit wel de juiste is en het verstandigste :)

Iig al bedankt voor het meedenken en de tips :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:35

in een opvoel box vast zeten dan kan er niet veel omhoog komen neem ik aan?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:42

Tsja mijn mening is als een merrie niet gedekt wilt worden dan moet je het ook niet doen. Vaak is dat een soort "veiligheids inbouw" dat merries die niet echt geschikt zijn om welke reden dan ook het niet toestaan. Ik zou er eens een schouwhengst laten zien en kijken wat er gebeurt, en dan natuurlijk dekken of niet.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:49

zo denk ik er ook over chocobroodje....

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:00

ook ik sluit me daarbij aan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:21

Een kunstmatige inseminatie is een heel ander verhaal dan een natuurlijke dekking.

@TS: ik zou eens informeren naar een hengst die wel natuurlijk dekt. Het zal misschien niet helemaal je eerste keuze zijn, maar als het veulen voor mijzelf zou zijn, zou ik daar minder problemen mee hebben.

Mocht dat niet lukken, kun je altijd nog een operatie overwegen, een knikker in de baarmoeder plaatsen of de eierstokken laten verwijderen....

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:29

Tja lastig zoiets..
Ik snap de reacties van mensen die zeggen niet doen..
Mijn merrie is ook enorm lastig, scannen ging steeds moeizamer en insemineren was ook geen pretje, praam op en dan nog lopen kl*te.. Dit ook mede door geen vertrouwen in mannen dankzij de fokker.. Na de 2e inseminatie was ze gelukkig drachtig, het gedrag was toen wel al iets beter geworden maar nog steeds iemand bij haar hoofd om dr naar links te trekken, en iemand van achter om haar naar rechts te duwen. Dit was overigens wel een pony van 1.46 dus iets meer handelbaar.
Inmiddels heeft ze een veulen van 2 weken oud waar ze heel wijs mee is, geen enkel probleem met de bevalling zelf gehad of het accepteren van het veulen, veulen is ook veel liever en makkelijker al als haar moeder..

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:38

Misschien gaat het beter met een vrouwelijke dierenarts?

Heb je er al over nagedacht wat je gaat doen als het veulen er is? De merrie komt dan weer hengstig en dan beginnen de problemen weer opnieuw (wie weet laat ze het veulen zelfs niet bij haar als ze hengstig is).
Of misschien heeft ze er na het veulen helemaal niet zoveel last meer van, kan je niet voorspellen natuurlijk.
Je merrie laten dekken is waarschijnlijk maar een tijdelijke oplossing.

Daarom lijkt castratie (eierstokken verwijderen) me het beste, sterilisatie gaat niet helpen, dan gaat de cyclus gewoon verder.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:52

Maar stel er komen complicaties bij de bevalling wat dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:01

Ik begrijp dat dit gedrag alleen is als de merrie hengstig is.
Bij een bevalling is een merrie NIET hengstig...:+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:15

jou merrie is duidelijk wantrouwig tov de DA, misschien een andere DA nemen en eventueel je paard blinderen en jij dicht bij de DA blijven en tegen haar praten, zodat ze denkt dat jij achter haar staat...
en anders toch een natuurlijke dekking proberen, ze zal van zodra ze de hengst ziet wel aangeven of ze gedekt wil worden of niet

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:20

Cassidy schreef:

Mar ook bij mannen en dergelijke schrijft ze...............dierenarts? Kliniek bezoek? je hebt het niet altijd voor het uitzoeken ;)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:32

Normaal zou ik zeggen stereliseren..
Maar aangezien je een veulen wilt.. Misschien is er iemand in je omgeving of een kennis die je kan helpen?
Ik hoop wel dat je een oplossing vind!

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:44

chocobroodje schreef:
Tsja mijn mening is als een merrie niet gedekt wilt worden dan moet je het ook niet doen. Vaak is dat een soort "veiligheids inbouw" dat merries die niet echt geschikt zijn om welke reden dan ook het niet toestaan. Ik zou er eens een schouwhengst laten zien en kijken wat er gebeurt, en dan natuurlijk dekken of niet.

Ik wil ook over 2 weken als ze weer hengstig het nog een keer proberen, gaat het dan niet dan heeft het maar zo moeten zijn :)
Ik ben zelf een beetje huiverig voor natuurlijk dekken, wil niet dat mijn merrie ook nog aan een ander paard schade toe brengt :o Of ben ik nu te voorzichtig :o

roybrit schreef:
in een opvoel box vast zeten dan kan er niet veel omhoog komen neem ik aan?

Nee maar gaat ze ook totaal door het lint. En aangezien ik haar ook regelmatig op trailer zet en dit nu eindelijk goed gaat, wil ik niet ook nog eens problemen daar mee veroorzaken. Mijn DA voorspelde ook dat als ze echt niet geinsemineerd wil worden dat ze in de opvoelbox dat ook wel laat weten en er dan ook ongelukken kunnen gebeuren :)

LadyAngel schreef:
Tja lastig zoiets..
Ik snap de reacties van mensen die zeggen niet doen..
Mijn merrie is ook enorm lastig, scannen ging steeds moeizamer en insemineren was ook geen pretje, praam op en dan nog lopen kl*te.. Dit ook mede door geen vertrouwen in mannen dankzij de fokker.. Na de 2e inseminatie was ze gelukkig drachtig, het gedrag was toen wel al iets beter geworden maar nog steeds iemand bij haar hoofd om dr naar links te trekken, en iemand van achter om haar naar rechts te duwen. Dit was overigens wel een pony van 1.46 dus iets meer handelbaar.
Inmiddels heeft ze een veulen van 2 weken oud waar ze heel wijs mee is, geen enkel probleem met de bevalling zelf gehad of het accepteren van het veulen, veulen is ook veel liever en makkelijker al als haar moeder..

Op dit soort ervaring hoop ik een beetje met mijn merrie :)
Ook al heb je dit niet altijd voor het zeggen en in de hand :)

Katharinaa schreef:
Misschien gaat het beter met een vrouwelijke dierenarts?

Gaan we volgende cyclus proberen. Paardlief is al zo slim dat ze bij zien van DA al rechtsomkeert maakt :+
Met een drachtigheid hoop ik ook dat hormoonbalans van paardlief weer meer in balans komt. ik weet dat drachtigheid geen 100% garantie daarop geeft, maar mijn DA heeft toch wel goede ervaringen daarmee gehad :)

Wilawander schreef:
Maar stel er komen complicaties bij de bevalling wat dan?

Idd ook een van de zorgen waar ik nu mee rond loop en over twijfel, en iig ook nog vrijdag met mijn DA wil bespreken.

Cassidy schreef:

Nee dat klopt, maar ze heeft door scannen en proberen te insemineren ook geen geweldige goede ervaringen opgedaan met iemand aan haar laten. Dus ik vraag me af of dat niet mee gaat spelen :)

petitparis schreef:
jou merrie is duidelijk wantrouwig tov de DA, misschien een andere DA nemen en eventueel je paard blinderen en jij dicht bij de DA blijven en tegen haar praten, zodat ze denkt dat jij achter haar staat...

Zo gaan we het idd proberen volgende hengstigheid. Alleen blinderen niet omdat ze dan toch in de paniek schiet :)

Wilawander schreef:
Mar ook bij mannen en dergelijke schrijft ze...............dierenarts? Kliniek bezoek? je hebt het niet altijd voor het uitzoeken ;)

Klopt en over het algemeen gaat het best met de DA. Maar ik twijfel idd zelf ook wat als ze met de bevalling ook niemand toe laat.

Iig al bedankt voor de reacties. Die zijn iig al stukken fijner als sommige reacties die ik heb gehad over dat ik mijn paard maar gewoon moet verkopen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:48

ik zou idd voor een natuurlijke dekking gaan of,een knikker plaatsen,ouder paard hier op stal werd naarmate ze ouder werdt steeds heftiger in dr hengstige periode en na het plaatsen van de knikker niet meer hengstig en prima te hanteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:50

[***] schreef:

Dat is echt onzin!! ik vind dat gepraat van iemand die geen verstand heeft van paarden en die zich nooit verdiept heeft in een paard.

kan je merrie niet eventueel tegen de hengstigheid gespoten worden?

Groetjes

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:56

Een natuurlijke dekking gebeurt vaak aan de hand, dus jij houdt je merrie vast (of een helper) en de hengstenhouder komt eerst met een schouwhengst. De schouwhengst wordt gebruikt om te kijken of de merrie toestaat, slaat ze af gaat ze terug op stal. Staat ze toe dan komt de "echte" hengst en die springt erop. In principe zou ik me niet te druk maken over de hengst, een goede hengstenhouder weet wanneer wel en wanneer niet de hengst te laten springen. Daarbij weet een hengstenhouder ook dat het risico daarop aanwezig is bij natuurlijke dekking. Toch zou ik dat zeker bij jouw merrie proberen.