Miniatuurpaard in de tuin of beter van niet ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lien_dv

Miniatuurpaard in de tuin of beter van niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:39

Hey,

Een vriendin van me droomt al zo lang om haar eigen miniatuurpaardje te hebben omdat ze nu al een jaar eentje verzorgd van haar achternicht.
Ze heeft toch een grote tuin en daarvan mag ze vanachter een stukje afzetten voor het paardje, ze gaat zelf wel nog naar school en haar ouders werken ook heel de dag door dus vraagt ze haar af of het voldoende is als ze s morgens het paardje eten geeft, wat hooi legt ook genoeg voor s middags omdat ze dan dus niet naar huis kan en dan als ze van school komt om 4 u of wat later nog eens eten geeft. Ze vraagt haar nu af als ze hooi legt ook voor middageten zeg maar, of het paardje dan wel stopt met eten als het genoeg heeft s morgens en dan daarvan s middags ook nog kan eten of zou het paardje blijven eten ? Ze hoopt dat ze zo dit probleem kan oplossen door s morgens wat meer eten te leggen zodat het paardje van smorgens tot 17u voort kan omdat ze dus s middags niet naar huis kan, Wat denken jullie? Ik vind dat ze dit wel kan proberen maar ik weet niet zoveel van minipaardjes dus heb jij hier ervaring mee en denk je dat dit een goeie oplossing is ?

Grtjs, Lien
Laatst bijgewerkt door Elles op 16-05-10 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

pgelder

Re: Miniatuurpaard ofniet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:41

Paarden en pony's horen in een kudde met andere paarden en pony's. Deze beesten hebben beweging nodig. Ook als je vriendin op school zit. Dus nee, een stukje tuin is niet voldoende. Een grote tuin is ook niet voldoende. Een lekker stuk weiland met andere pony's erbij is wél voldoende.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:44

Hoe groot is het stukje? Zelfs een miniatuurpaardje heeft veel ruimte nodig! En kuddegenootjes!
Ook een schuiltstal is natuurlijk een vereiste....

Ik heb ergens gelezen dat je kisten heb waar je het hooi instopt, met gaas erboven zodat ze er langer mee doen,
de site: http://paddockparadijs.blogspot.com/2010/03/ton-en-els-hooikist-met-hooinet-in.html

Het beste is natuurlijk een keer extra, maar als je veel neerlegt, moet het misschien net aan kunnen.
Maar ze kan dan haast nooit later dan 4 uur thuiskomen...

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:26

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:28

Ik vind het erg weinig ruimte als het dier daar nooit vanaf zou komen. En vergeet niet, een paard alleen kán echt niet, en voor 2 mini's is dat helemaal een klein stukje..

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:47

ze zouden dan wel nog op het stuk voor de boom mogen staan maar als ze niet thuis zijn zouden ze op de deel achter die boom staan, en het wordt ook nog dieper achter die boom dan wat er nu is. Het paardje van haar achternicht zou er ook bij komen staan omdat die eerst bij een B-pony stond maar die heeft ze moeten verkopen.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:52

De hele tuin zou kunnen...met een extra weide erbij, en tijd, aandacht en een maatje. En dat is dan nog niet ideaal.
Dus wat er nu gesuggereerd wordt is helaas voor je vriendin een absolute no-go :)

Edit (was nog niet klaar): Uberhaupt is het een no-go, ze is de hele dag niet thuis en haar ouders ook niet. Het beestje staat alleen en dan vraag je je af of het ok is?
Zelfs manegepaarden die minder ruimte hebben i.v.m. boxen en dergelijke hebben ook nog wel contact met andere paarden.

Dit is hetzelfde als een chiaua op je kamer houden en op de kattenbak trainen want ze zijn klein en je hebt geen tijd om 'm uit te laten en hij mogen niet in het hele huis van je ouders >.> dat doe je ook niet.

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:58

maar ik heb ook gehoord dat zo'n mini paardje niet hele dagen op een wei mogen staan omdat ze dan hoefbevangen kunnen geraken?

En stel dat ze een ideale plaatsje heeft, zou het dan een goede oplossing zijn ivm het eten geven ?

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:02

pgelder schreef:
Paarden en pony's horen in een kudde met andere paarden en pony's. Deze beesten hebben beweging nodig. Ook als je vriendin op school zit. Dus nee, een stukje tuin is niet voldoende. Een grote tuin is ook niet voldoende. Een lekker stuk weiland met andere pony's erbij is wél voldoende.

Daar ben ik het mee-eens een paardje heeft veel bewegings ruimte nodig, en ik vind ook veel aandacht!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:07

Als je genoeg hooi voert in kleinmazige hooinetten moet het makkelijk kunnen met 2 keer voeren per dag.
Ik voer maar 1 keer per dag en dan krijgen ze zoveel dat ze daar 24 uur genoeg aan hebben.
De ruimte die je vriendin tot haar beschikking heeft lijkt me vrij klein voor 2 mini's,er zal dan zeker geen gras blijven staan, dat lopen ze kapot.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:09

not done.
te weinig ruimte
het zijn kuddedieren en ze horen dus niet alleen te staan.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:30

beter dat het op dat stukje land staat met vriendje dan de paarden op de maneges en pensionstallen waar paarden heel de winter 23 uur op stal staan 3 bij 3 of 4 bij 4.

en hoeveel paarden staan heel de dag op een paddock en hoeveel paarden krijgen 2 x per dag eten waar soms meer dan 8 uur tussen zit indien er maar genoeg word gevoerd.

het lijkt mij als ze genoeg gaat wandelen etc en een schuilhokje dat het prima is. en het lijkt mij ook dat ze zelf dat heel goed in kunnen schatten of het haalbaar is.

het enige wat je graag krijgen is met regen dat het stukje blubberig kan worden maar dat kan ook weeropgelost met zand of iets dergelijks.

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 21:01

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:02

Wat een ONZIN! Een minipaard is net zo goed een paard en kan ook prima de hele dag op de weide. Ik vind het een klein stukje.
En je weet dat er aan een echt minipaardje een flink prijskaartje hangt?

Mijn minipaardjes lopen de hele dag op het land, kunnen lopen als de brandweer (hoezo kunnen geen lange afstanden afleggen) en krijgen meer dan een kilo krachtvoer per dag (hoezo maximaal 350 gram?) Daarnaast zijn het minipaardjes tot 1.06. Kijk maar op www.minipaarden.nl (het nederlandse stamboek)
Laatst bijgewerkt door Sappos op 15-05-10 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:04

Met zo weinig verstand van zaken vraag ik me af of het verstandig is als ze een paardje aanschaft..

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 21:08

het is wat ik gelezen heb he, zij vraagt haar enkel af of een paardje het zo kan redden met die regeling van eten geven. En het kan ook zijn dat ze nog meer mag gebruiken van de tuin dat weet ik niet ze heeft we enkel gezegd dat het zeker minstens dat stuk is..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:09

Maar de tuin is in zijn geheel te klein! Ik zou gewoon een leuk stuk land huren.
Heb je enig idee hoeveel mest 2 mini's produceren? Hoe ontzettend snel al het gras kapot gelopen is? Dat ze alle planten kapot zullen maken?

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 21:14

Ja dat is mss wel waar, vind het alleen zo jammer voor m'n vriendin omdat ze er echt al zolang van droomt, en ze kan alles betalen en ze weet ook best dat het niet om paar honderd euros gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:14

Zitten er buren aan dat huis vast of dicht in de buurt? moet ook rekening mee gehouden worden. Inderdaad ook met de mest die geproduceert wordt, hoe wil ze dat gaan regelen? Het is echt een veel te klein stuk voor een mini, en je moet ze minstens met 2 houden. De hele tuin is zelfs te klein. Ik zou het echt niet doen in die tuin :)

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 21:16

Nee ze woont naast een stuk bos en de buur plak niet aan het huis..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:19

Maar als ze geld zat heeft waarom niet een leuk stuk land huren?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:27

Hoeveel vierkante meter is de het stuk wat ze voor de mini kan gebruiken? En zoals al eerder gezegd is 1 geen optie gezelschap is echt nodig.

Wat het hooi voeren betreft kan dat best zoals je vriendin het wil. Op zich is een groot land niet nodig maar een ruime zand paddock is wel van belang. Als er daarnaast dan nog een stukje land is om iedere dag een tijd lekker te grazen, lijkt het me een prima leven.

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 21:27

Dat is haar droom om het paardje dan aan huis te hebben en niet enkele straten verder op een wei. Maarja mss vind ze nog een goede oplossing.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:30

Ja ik wil ook alle 3 mijn heren in de tuin maar met een tuin van 100 m2 is dat niet realiseerbaar. Dus geef ik die droom op en zorg dat mijn heren een topleven hebben en de ruimte hebben.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:39

ik vraag me buiten de plek enal af of het verstandig is een paard te kopen als je er eigenlijk zo weinig vanaf weet..tuurlijk vraag je je dingen af en wil je niet dat je diertje teweinig eten krijgt!

maar iedereen die fatsoendelijk met paarden bezig is weet dat er een schuilstal moet staan, een dier fatsoendelijk moet kunnen rennen in de wei en zeer zeker een maatje nodig hebt HELEMAAL als je minder tijd hebt.
Dat het diertje klein is betekent niet dat ze minder aandacht nodig hebben! of dat ze het fijn vinden gestimuleert te worden inplaats van alleen op stukje land te staan.
Ik ken genoeg paarden die in de morgen en avond flink wat hooi en brokken krijgen... een paard is een grazer... ze eten vaak kleine beetjes de hele dag door. in een stal eten ze het ook op ;)

Als ze nu al zo twijfelt moet ze het gewoonweg niet doen!

ik droom al jaren van een eigen paard, word er soms zelfs depri van maar als ik niet de tijd had, en weten genoeg dan wachte ik gewoon rustig! ik ga geen diertje kopen waar ik bij voorbaad geen tijd voor zou hebben of iig miss te weinig, sowieso vind ik dus als je ze zo afgezondert houd dat er op zn minst nog 1tje bij moet