drachtige merrie direct merriebrok voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

drachtige merrie direct merriebrok voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 07:24

hallo allemaal,

moet je je merrie direct vanaf het begin van de dracht merriebrok gaan voeren,en zoja,welk merk is aan te raden?

alvast bedankt!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 07:29

Volgens mij tijdens de laatste 3-4 maanden van de dracht en tuurlijk na de geboorte doorgaan.
Staat ook wel op de sites van paardenvoeders volgens mij.
Merk is, denk ik wat jezelf graag wilt voeren. Heb zelf destijds de merriebrok van Pavo gevoerd.

Snoevie

Re: drachtige merrie direct merriebrok voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 07:30

ok dankjewel,ik ga direct even zoeken!

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 07:34

wij voeren ook drie tot vier maanden voor de geboorte en dan nog twee maanden erna. daarna staat ze hoofdzakelijk in het land. veulen knabbelt na een week of twee aan de veulenbrok en na drie weken eten ze het redelijk tot goed.
wij voeren geen pavo maar tegenwoordig heb je bijna geen slechte brok meer. er moet gewoon voldoende koper inzitten. dat zit vaak in "gewone" brok minder.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 07:35

ik lees goede verhalen over pavo,subli en havens.
nog even goed inlezen!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:29

Ik voer altijd zowiezo een goede mengeling met goed kwaliteit ruwvoer en weidegang vanaf het begin van het dracht en in de laatste 2-3 maanden wordt bijgevoerd met Havens Ferto-Lac3 en HerbaMix van Mijtens. Havens hebben ook een goede veulenbrok, Optigrow, die het overgang ook makelijk maakt.
In het verleden heb ik Pavo en de Podo reeks geprobeert, maar de merries werden onwel en op den duur aten het niet meer ... iets dat je niet op einde dracht wilt hebben.
Er is een site waarbij je de verschillende types voer kan vergelijken wat betreft inhoud ... geeft ZEER interessant gegevens als je de veulenbrok vergelijkt! ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:30

Wij beginnen pas met het voeren van de merriebrok 3 tot 4 maanden voor de merrie uitgerekend is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:32

oke dat komt dus wel overeen..........

is het verstandig wat meer krachtvoer te geven vanaf het moment dat ze drachtig is?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:35

In aanmerking nemende dat merrie in kwestie van een 'sober' ras is zou ik ipv. merriebrok te voeren kiezen voor een geschikt supplement. Wij voeren onze drachtige (ijslander-)merries bij met de Podo korrel van Pavo. Daar zitten wel de vitamines, mineralen en sporenelementen in in een mengverhouding die geschikt is voor drachtige merries en veulens, maar niet de dikmakers die je aan 'ons' soort paarden/ponies snel teveel geeft. Hier kun je al vrij snel na het begin van de dracht mee starten, zonder het risico te lopen dat je je merrie moddervet voert, wat eventueel de geboorte zou kunnen bemoeilijken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:11

hey,dankjewel voor je reactie.
het gaat idd om een fjordenmerrie ja!

ze krijgt momenteel een handje krachtvoer per keer,omdat de hele stal tegelijker tijd wordt gevoerd.
het is niet dat ze het krachtvoer echt nodig heeft.

dus jij voert dat je drachtige merries naast de normale dagelijkse voeding?en dat bevat dus ook de belangrijke vitamines/mineralen als in een merriebrok?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:46

Snoevie schreef:
dus jij voert dat je drachtige merries naast de normale dagelijkse voeding?en dat bevat dus ook de belangrijke vitamines/mineralen als in een merriebrok?

Ja, dat klopt. Maar stel je van het 'naast' de normale dagelijkse voeding iig. qua krachtvoer niet teveel voor. Wij rijden de fokmerries niet tijdens de dracht, dus die krijgen dan eind van de middag bij het binnen zetten ¼ schep Nature's Best muesli met daardoorheen de goede dosis Podokorrels. Verder alleen gras en hooi of voordroog van goede kwaliteit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:41

mijn merrie krijgt nu 2 x daags een handje bix en verder gewoon kuilgras en binnenkort weer gras van het land.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:02

Ik voer mijn drachtige merrie pas merrie brok bij 8 maanden dracht.
Daarvoor krijgt ze gewoon sportbrok.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 06:43

ik heb nu een potje equi gold mix gekocht voor Ravina,gewoon om haar wat extra's te geven.
later ga ik dan misschien die podo korrels van pavo voeren.

ik ben bang dat als ik haar de merriebrok in de hoeveelheid ga voeren die op de zak staat,ze daar gewoon vet van wordt.
ze krijgt nu 2x per dag een handje krachtvoer,en verder gewoon ruwvoer en gras.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 07:22

de merriebrok van subli is wel goed.
wij geven ook vanaf 3 maanden voor de geboorte en er na nog merriebrok.
ligt er aan hoe vroeg het veulen komt en hoeveel gras er staat.

voor een fjord zou je afhankelijk van haar conditie een halve voerschep merriebrok per dag kunnen geven.
is ze erg dik geef je wat minder, word ze wat schraler, geef je wat meer

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 07:24

als je een halve voerschep geeft,krijgt ze dan alle benodigde vitamines en mineralen voldoende binnen,of moet ik dan extra vitamines bijgeven?

want ik had altijd begrepen dat je van merriebrok minimaal 2 kg per dag moet geven,omdat ze anders niet voldoende alles binnenkrijgen,maar zoveel voer heeft ze niet nodig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 07:34

nou,dan hebben wij ook een probleem. :D
ik verzorg een tinkermerrie die maar een kilo per dag krijgt.
en soms kom ik een dag niet en krijgt ze dus ook geen merriebrok.
wel goede kwaliteit kuil en en liksteen.
ze brengt prima gezonde veulens ter wereld,als ik haar meer geef komt ze onder de plekken te zitten, ze kan helemaal niet tegen teveel krachtvoer.
als het veulen er is krijgt ze de eerste dagen wel wat meer ,dan gaat dat prima,maar van te voren dus niet meer dan een kilo

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 07:38

nou ik weet ook niet zeker of dat ook echt zo is hoor,ik had dat alleen gehoord!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:12

FA --> KS

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:46

Ik heb een new forest pony die snel dik word, Maar als ze een veulen heeft geeft ze alles aan het veulen en blijft er van de merrie niks over.
Omdat ik op ene pension stal sta en daar voeren ze sportbrok. Ik zelf voer de laatste 3 mnd van de dracht dan merrie brok, wat ik langzaam opbouw naar 1 kilo, wel word dan de sportbrok minder gegeven. Met veulen nu krijgt ze 1,25 schep merrie brok en dit word langzaam ook meer of ik ga op zoek naar iets er bij zodat ze niet weer zo mager word. Verder krijgt ze goed kuil en hopelijk deze week ook weer gras op de wei. (veulen is nu 1,5 week oud). Dus zou gewoon goed naar je merrie kijken, vooral als het veulen er is, wand sommige merries geven dus alles aan het veulen en worden mager en anderen hebben nergens last van. Ik heb nooit gegeven wat er op de zak staat, gewoon naar mijn merrie gekken wat zij nodig had.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:56

Snoevie schreef:
als je een halve voerschep geeft,krijgt ze dan alle benodigde vitamines en mineralen voldoende binnen,of moet ik dan extra vitamines bijgeven?

want ik had altijd begrepen dat je van merriebrok minimaal 2 kg per dag moet geven,omdat ze anders niet voldoende alles binnenkrijgen,maar zoveel voer heeft ze niet nodig

Dit zal waarschijnlijk gelden voor grote KWPN'ers, die over het algemeen iets meer nodig hebben van krachtvoer dan de sobere rassen. Hier voer ik de drachtige merries ook niet meer dan een kilo merriebrok per dag, ook als ze tegen het eind van de dracht zitten ;). Ik ben dit jaar overgegaan op Pavo breeders lac (benieuwd hoe ze het daar op doen).

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:02

Ik heb een grote KWPNer en die kreeg vanaf 1,5 maand voordat het veulen geboren werdt merriebrok naast haar normale voer. Ze kreeg destijds 3/4 kilo muesli en 3/4 kilo merriebrok. Ze werdt niet meer gereden vanaf ruim 4 maand voor de uitgerekende datum, dit omdat ze aangaf echt niet meer te willen lopen. We hebben heel erg op het oog gevoerd, begon ze wat minder te glimmen dan kreeg ze iets meer. Na de geboorte van Fàe heeft ze nog 1 maand merriebrok gekregen, langer was bij haar echt niet nodig. Nu is Fàe 2,5 maand en ze krijgt een 1/2 kilo muesli per dag en een emmertje wortelen. Daarnaast heeft ze 2 tot 3 uur weidegang op een volle weide per dag en onbeperkt goed hooi. Ze wordt ook iedere dag gelongeerd of gereden.

Totdat mijn merrie 6 maanden drachtig was heb ik niets extra's aan brok bijgevoerd. Da vraagt de groei van het veulen namelijk nog niet zoveel van de merrie dat je extra eiwitten moet voeren. Zolang je basisvoer goed is d.w.z. goed hooi, weidegang en een kwalitatief goede brok of muesli hoeft dat echt niet. Wel heb ik vanaf het begin van de dracht geprobeerd om haar extra vitaminen en mineralen te geven, de merrie wou daar toen niets van weten. We bleven proberen en vanaf een maand of 5 in de dracht wou ze het opeens wel eten, heel graag zelfs. Kennelijk gaf ze toch zelf aan dat ze de extra vitaminen en mineralen voor die tijd niet nodig had.

TS ik zou voor je fjord nu nog niets extra's voeren. Probeer of ze wat extra vitaminen en mineralen wil eten, maar wil ze dat niet dan is het nog geen ramp. Ga vooral geen extra eiwitten nu voeren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 09:09

oke bedankt!

ik heb nu een pot equi gold mix gekocht,zo'n vitaminen en mineralen mengsel.

daar ben ik mee begonnen,en ze lust het gewoon.

wat dat betreft is ze niet moeilijk,ze eet alles

Cleverez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:05

ik denk dat je al ontzettend veel informatie hebt gekregen uit de vorige berichten, persoonljik zou ik met een fjord het een beetje opbouwen als je bang bent dat ze vet word.. iedere keer een beetje meer en dit in de gaten houden wanneer je start met de brok.. maar iedere merrie wordt nou eenmaal groot als ze drachtig word.. zou niet op de brok ect bezuinigen vanwege haar uiterlijk.. vettigheid is er wel af te krijgen.. botontkalking of iets dergelijks niet..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:19

dankjewel,maar hoe zou jij het opbouwen dan?