Onze Furore merrie heeft afgelopen nacht een veulen gekregen en we zijn van plan om haar weer te laten dekken alleen we zijn nog niet helemaal eruit welke hengst. Omdat we niet echt een goede foto van deze merrie hebben zet ik wel de punten van de keuring hierneer, dan kunnen jullie zelf zien wat er verbeterd moet worden. Ow ja de afstammeling van deze merrie is: Furore x Able Albert xx x Ariban xx x Farn. Okee het bloed is misschien niet zo mooi, maar ze heeft 7 jaar geleden een hengstveulen gehad van Peter Pan en deze springt nu Nationaal 1.40m in Belgie, dus het is wel een merrie met capaciteiten. Vorig jaar heeft ze een merrie veulen gebracht van Lennard en nu heeft ze een veulen van Karandasj. We willen graag een andere hengst, maar wat moet er op??

Okee nu dan de lijst:
1. Model: R-V = 17
2. Hoofd/halsverbinding L-Z = 16
3. Halslengte L-K = 16
4. Halsrichting V-H = 20
5. Halsbespiering Z-A = 16
6. Hoogte van de schoft H-L = 20
7. Schouderlengte L-K = 18
8. Schouderligging S-ST = 20
9. Verloop rug S-W = 20
10. Verloop lendenen S-W = 20
11. Kruisligging H-R = 15
12. Kruislengte L-K = 15
13. Bespiering v.d dijen V-W = 14
14. Stand voorbeen B-H = 20
15. Stand achterbeen S-ST = 18
16. Kootstand W- ST = 20
17. Hoefvorm B-S = 15
18. Verzenen H-L = 23
19. Kwaliteit beenwerk H-V = 20
20. Omvang beenwerk Z-F = 20
Nu de bewegingen maar daar wil ik even iets over zeggen voordat ik die neerzet. Toen we haar naar de keuring deden, hadden wij nog nooit een paard naar de keuring gedaan (wij waren ontzettende beginnelingen, tegenwoordig gaan onze merries 6week van tevoren naar een trainingsstal), maar goed wij hadden haar zo uit het land geplukt de dag van tevoren nog bekapt en toen alleen op stal gezet. Dat was de grootste fout, want op de keuring liep ze stokkreupel op de harde weg. Onze zenuwpees had de hele nacht heen en weer gelopen op stal en had al het stro in een hoek gegooid en had toen haar hele hoeven tot het leven afgelopen in de stal

21. Stap: ruimte L-K = 34
22. Stap: korrektheid T- F = 20
23. Draf: ruimte L-K = 34
Draf: souplesse S- ST = 36
Draf: kracht K-S = 36
Draf: houding DR-DU- 24
Dit waren de punten, wij fokken niet met deze merrie voor een GGK dekhengst maar voor een goed sportpaard (vooral de springkant op).
Ben benieuwd