Wat zit er in jullie ehbo box voor de bevalling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Wat zit er in jullie ehbo box voor de bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 08:37

Ik ben eigenlijks wel benieuwd wat er in jullie ehbo box zitten voor de bevalling van jullie merrie.
Moet zelf deze week nog even inkopen doen.

Maar ben benieuwd,

Groetjes Priscilla.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:41

Mijn vriend heeft in zijn kistje:

- Acederm
- Navelklem
- Handdoek
- Vaseline
- Speen
- Spuit (om slijm weg te zuigen)
- Jodium

Volgens mij vergeet ik nog iets, maar kan er even niet opkomen.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:45

Staartbandage, thermometer, navelklem, blauwtinctuur, schaar, clysma, acedermspray, trektouwtjes, handdoeken, fleece dekentje, lange plastic handschoen, desinfecterende zeep, fles dettol, lammerfles met speen, vitaminestoot. Zal vast wel iets vergeten zijn op te noemen :o in elk geval een hele koffer vol :D
Ook nog een lijst met belangrijke telefoonnummers zoals, VA en moederloze veulencentrale.

parouscha

Re: Wat zit er in jullie ehbo box voor de bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 08:55

die navelklemmen zijn daar ook winkels voor waar je die gewoon kunt kopen? Of moet het een speciale zijn voor paarden?

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:01

Heel belangrijk is een verschrikkelijk scherp mes!!

Mocht het veulen niet uit zijn vlies zijn gebroken dan lukt dat niet met je blote handen.
Heb ik al een paar keer moeten gebruiken anders waren er veulens niet meer geweest.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:02

Bedankt voor die tip! dus een scherp mes!

Schrijf het allemaal even op ;)

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:04

Ik heb ook zo ongeveer de lijst van augurk.
De navelklem is dezelfde als die voor baby's, die kan je gewoon halen bij de drogist.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:07

Vraag me af of jullie ook echt gebruiken wat er in jullie lijstje staat en ook echt nodig is. Als een bevalling goed gaat hoef je alleen maar te kijken en niet aan te raken. Als ik soms hoor hoe mensen om zo'n paard lopen te draaien. Maar goed ben benieuwd?!

Navelklem bv heb ik niet, ja voor mij eigen bevalling straks maar nog nooit voor mijn eigen merries gebruikt en er zijn hier toch al wel verschillende veulens geboren.
Laatst bijgewerkt door moonvw op 04-05-10 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:08

ik had niet! had latex handschoenen mee genomen! mee trekken is best glad dat glibberige veulen en dan heb je net meer grip!
een rol steriel verband! waar ik de valstreng mee af kon binden als hij echt te vast zat! halver wegen bij mama en veulen en tussen in knip met de schaar!
en nummer van DA maar heb niets nodig gehad! als het echt niet lekker loopt ben je toch een DA en die heeft alles bij de hand of kan er binnen no time aan komen.

paard doet het werk hoor!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:08

moonvw schreef:
Vraag me af of jullie ook echt gebruiken wat er in jullie lijstje staat en ook echt nodig is. Als een bevalling goed gaat hoef je alleen maar te kijken en niet aan te raken. Als ik soms hoor hoe mensen om zo'n paard lopen te draaien. Maar goed ben benieuwd?!

amen

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:09

Nee, ik hoop niet dat ik het nodig heb. Maar stel dat er zich een situatie voordoet dat je het echt nodig hebt. Dan heb je het wel bij de hand.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:49

Die navelklem zit al 3 jaar in m'n koffertje :D De touwtjes ook ;)
Maar ja je moet het maar net nodig hebben toch? Zo'n investering was het nou ook weer niet :$

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:49

Gaat mij ook niet om de investering.
We hebben schapen gehad en daar had je die spullen ook echt voor nodig, heel veel meer dan. Dus op onze boerderij hebben we echt wel het een en ander aan materiaal maar eigenlijk niet eens voor de paarden aangeschaft of zelfs nodig gehad.

De buurman heeft shetjes en daar gaat het wat minder makkelijk maar wat daar aan materiaal gebruikt word is eigenlijk glijmiddel en houtje met touwtjes. Verder niet.

En voor de mensen die denken daar heb je weer zo'n boerin of boer heb je het mooi mis!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:22

Ik had de helft er niet inzitten van wat er op sommige lijstjes staan. Gelukkig heb ik het ook niet nodig gehad ....

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 23:36

Wat voor jodium gebruiken jullie? Halen jullie dit speciaal bij de ruitersport zaken of gewoon bij de DA drogist?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 23:38

inge176 schreef:
De navelklem is dezelfde als die voor baby's, die kan je gewoon halen bij de drogist.

Ik ben pas bij een drogist geweest(etos, kruidvat,trekpleister) nergens zo'n ding te vinden :n

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:52

parouscha schreef:
Wat voor jodium gebruiken jullie? Halen jullie dit speciaal bij de ruitersport zaken of gewoon bij de DA drogist?

Ik dacht dus dat de 500 ml fles bij de ruitersportzaak in vergelijking met de kleine flesjes bij het Kruidvat wel idioot duur zou zijn, maar het omgekeerde was waar!

In mijn EHBO emmer zitten meer artikelen voor mijzelf als voor mijn merrie :P . Daar zal ik je niet mee vermoeien.
Verder vind ik belangrijk: een emmer, schoon water, schone (oude) doeken, een opgeladen foon met relevante opgeslagen nummers, een camera met opgeladen batterijen en een zaklamp met nieuwe batterijen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:20

moonvw schreef:
Heel belangrijk is een verschrikkelijk scherp mes!!

Mocht het veulen niet uit zijn vlies zijn gebroken dan lukt dat niet met je blote handen.
Heb ik al een paar keer moeten gebruiken anders waren er veulens niet meer geweest.

Dit lukt prima met blote handen, ik heb meerdere keren deze handeling al moeten verrichten direct na een bevalling.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:21

Een telefoon is heel belangrijk in de buurt te hebben, daarbij een geboortemelder, camera etc. etc.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:44

Navelklem past niet bij een veulen, heb ik ook is mee gestaan
Je kan er dan beter flosdraad omheen binden, valt er vanzelf weer af

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:34

Ik heb er altijd inzitten, dettol, betadine, touwtjes, thermometer, handdoek, schaar, glijmiddel en een emmer. En natuurlijk altijd in de buurt de foto en film camera en een opgeladen telefoon.
Vorige keer heb ik alleen de touwtjes gebruikt (om de nageboorte op te knopen) en de betadine. En de emmer om de nageboorte in te doen. Dit jaar de betadinne, dettel omdat het wat langer duurde om te voelen of het goed lag en later om te helpen. Touwtjes om de nageboorte op te binden, emmer om voor water om mijn handen te wassen en later om de merrie te spoelen. Vlies heb ik dit jaar open moeten maken, maar dat lukte heel makkelijk met mijn handen.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:27

parouscha schreef:
Ik ben pas bij een drogist geweest(etos, kruidvat,trekpleister) nergens zo'n ding te vinden :n

Ik heb even gekeken, ik heb hem van de Etos, wel apart dat ze hem niet overal hebben dan?
Maar als Pauk zegt dat het niet werkt, heb je hem misschien niet eens nodig haha.
Ik heb ook een paar schone handdoeken, schone emmers en jodium voor het naveltje. Die dingen lijken mij het handigste om direct bij de hand te hebben.
En in een apart doosje heb ik dan nog een staartbandage, touwtjes, naturel zeep voor mijn eigen handen en plastic handschoenen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:43

moonvw schreef:
En voor de mensen die denken daar heb je weer zo'n boerin of boer heb je het mooi mis!

:7 Je hebt ook helemaal niet veel nodig voor een bevalling vind ik. Aan mij hebben ze ook meerdere malen gevraagd wat heb jij allemaal in huis? En tsjah dat was volgens hun veel te weinig. Om een leuk voorbeeld te noemen... Ik heb bijv 1 handdoek nodig gehad en dat was zodat de DA haar handen kon afdrogen nadat ze haar handen had gewassen na het hechten :+ Ik ga een veulen echt niet afdrogen met een handdoek! Als het nodig is doe ik dat met stro wat in de stal ligt :) Maar goed wij zijn zowiezo iets meer ingericht op bevallingen. Jodium glijmiddel en touwtjes zijn standaard aanwezig. Schone emmers trouwens ook. Maar ik ken gewoon mensen die bijv geen emmers standaard hebben staan... Tsjah dat is dan wel een aandachtspuntje...

friesiszwart schreef:
Dit lukt prima met blote handen, ik heb meerdere keren deze handeling al moeten verrichten direct na een bevalling.

Je moet er gewoon even de handigheid in hebben volgens mij :)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:44

parouscha schreef:
inge176 schreef:

Hier ben ik zelfs bij de apotheek geweest en hadden ze geen navelklemmetjes (vroeger wel dus misschien even bij jouw apotheek vragen?). En de drogist stuurde me naar de apotheek. Ja daar was ik dus al geweest...
Dus als iemand nog een adresje weet?

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:50

Ik heb hem echt van de Etos hoor :D