Verwerpen door slecht sperma.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

christ

Verwerpen door slecht sperma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 15:35

Ik heb interesse in het kopen van een kweekmerrie uit een goede stam.
Doch begin dit jaar heeft ze verworpen. De verkoper meldt me dat dit zou komen door de slechte kwaliteit van het sperma ( vivaldi).
Heeft iemand daar nog van gehoord?

Pantykous

Re: Verwerpen door slecht sperma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:39

Lijkt me stug. Het kan zijn dat de merrie helemaal niet drachtig wordt omdat de sperma kwaliteit niet goed is. Maar als ze eenmaal drachtig is heeft verwerpen niks met het sperma te maken.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:41

Is ze wel drachtig geweest of is ze helemaal niet drachtig geweest van dat sperma?

christ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 15:42

Blijkbaar is ze wel drachtig geweest. Deze avond zalik meer weten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:45

Als ze eenmaal drachtig is en verwerpt dan ligt dat niet aan de kwaliteit van het sperma! Drachtig is drachtig, bij slechte kwaliteit zou ze niet of moeilijk drachtig worden.
Verwerpen kan om diverse redenen maar niet om de genoemde reden; merrie kan niet in orde zijn, veulen niet in orde, slecht voer, stress, etc.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:01

slecht sperma zorgt niet voor een verwerping.
wel kan de hengst iets in de genen doorgeven waardoor het veulen niet goed is en daardoor verworpen word...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:24

Dat slaat totaal nergens op. Kwaliteit sperma heeft niks te maken met verwerpen, dat is de merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:28

Princesspres schreef:
wel kan de hengst iets in de genen doorgeven waardoor het veulen niet goed is en daardoor verworpen word...

Er lopen hier 3 vivaldi's van verschillende jaargangen (allemaal gezond) dus wel heel toevallig dan.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:45

Suzanne F. schreef:
Dat slaat totaal nergens op. Kwaliteit sperma heeft niks te maken met verwerpen, dat is de merrie.

Inderdaad.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:49

Lijkt me meer een goedkoop verkooppraatje.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:04

Asyaa schreef:
Princesspres schreef:

Er lopen hier 3 vivaldi's van verschillende jaargangen (allemaal gezond) dus wel heel toevallig dan.

wilde ook niet zeggen dat dat bij deze hengst het geval was }:0
en het kan een combinatie zijn van beide genen.
als beide een drager zijn van een of andere vage ziekte dan zou dat tot uiting kunnen komen. en evt. tot verwerping kunnen lijden.
dit is allemaal zeer onwaarschijnlijk , maar het zou wel kunnen.

en inderdaad ik ben het eens dat het om een verkooppraatje gaat....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:06

Vaak komt het verwerpen doordat er iets "mis" is met het vruchtje, als het veulen dan niet levensvatbaar zal zijn wordt het vaak verworpen.

Maar dat komt dus niet door slecht sperma..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:07

Wat valt er bij jouw onder slecht sperma?
Idd, zoals al eerder opgenoemd: als de merrie drachtig is gescand en de vrucht verliest, ligt dat toch eerder aan de merrie dan aan de hengst hoor!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:08

Een kennis van mij had ook een merrie drachtig van Vivaldi. In September was ze nog drachtig gescand maar er is mooi geen veulen uit gekomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:13

Had de merrie al eerder veulens gehad of was dat de eerste?
Vivaldi heeft genoeg nakomelingen rondlopen dat je hem de schuld niet kunt geven dat zijn sperma slecht zou zijn (zou niet goedgekeurd zijn als het sperma inferieur zou zijn...)

christ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:33

Ik dank jullie allemaal voor uw reacties en deze bevestigen wat ik vermoedde. Je kan het sperma van de hengst niet verantwoordelijk stellen voor het verwerpen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:49

Als een merrie drachtig, is ze drachtig.

Wel kan het zo zijn dat een merrie verwerpt doordat er een virus in het spel is of doordat een vrucht niet in orde is. Een virus, dan heeft het met de merrie en de hengst niets van doen, iets mis met de vrucht, dat zou aan de merrie of de hengst kunnen liggen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:00

Cassidy schreef:
Vivaldi heeft genoeg nakomelingen rondlopen dat je hem de schuld niet kunt geven dat zijn sperma slecht zou zijn (zou niet goedgekeurd zijn als het sperma inferieur zou zijn...)

Als je de merrie bedoeld die ik hier neer zet, ja, ze heeft al meerder veulens gehad.
Misschien toch niet de goede combinatie geweest, wie weet. Het kan aan zoveel dingen liggen als er wordt verworpen. Ik denk niet dat je daar de hengst alleen de schuld van kan geven.
In mijn ogen is verwerpen dan beter dan geboren worden met -tig- afwijkingen en een zorgenkindje worden.

Wordt er trouwens nog geregistreerd of er hengsten zijn die meer verwerpen dan standaard??

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:30

Het wordt door het KWPN op prijs gesteld dat je ook bij verwerpen het geboortebericht invult, ook specifieke afwijkingen kun je daar bijschrijven.
Overigens zie je bij het KWPN zelden erfelijke afwijkingen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:09

flyfly schreef:
Cassidy schreef:

Als je de merrie bedoeld die ik hier neer zet, ja, ze heeft al meerder veulens gehad.
Misschien toch niet de goede combinatie geweest, wie weet. Het kan aan zoveel dingen liggen als er wordt verworpen. Ik denk niet dat je daar de hengst alleen de schuld van kan geven.
In mijn ogen is verwerpen dan beter dan geboren worden met -tig- afwijkingen en een zorgenkindje worden.

Wordt er trouwens nog geregistreerd of er hengsten zijn die meer verwerpen dan standaard??

Er is al ongeveer 17x in dit topic aangehaald dat de hengst losstaat van het verwerpen van de vrucht. Dus hier zijn natuurlijk geen cijfers van. Er is geen link tussen die twee.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:41

Nou denk ik dat dat bij het KWPN ook niet voorkomt, maar het zou natuurlijk best kunnen dat een bepaalde bloedlijn hogere kans heeft op misvormingen en waardoor een merrie eerder verwerpt?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:48

flyfly schreef:
Een kennis van mij had ook een merrie drachtig van Vivaldi. In September was ze nog drachtig gescand maar er is mooi geen veulen uit gekomen.

Wat heeft dat te maken met dat ze drachtig was van Vivaldi?
Dan heeft ze het veulen tussentijds verworpen, op het land bijvoorbeeld, en dan heeft niemand iets gemerkt. Kan bij iedere merrie voorkomen hoor.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:40

MamboBeach schreef:
flyfly schreef:

Wat heeft dat te maken met dat ze drachtig was van Vivaldi?
Dan heeft ze het veulen tussentijds verworpen, op het land bijvoorbeeld, en dan heeft niemand iets gemerkt. Kan bij iedere merrie voorkomen hoor.

Het gaat hier toch over de hengst Vivaldi?!

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:29

Hallo
Dit gaat over een merrie van een kennis van mij.
(er zijn meer merrie's niet drachig geworden van Vivaldi omdat hij geen slecht sperma heeft maar weinig)
De merrie was na 2 x dekken drachtig van vivaldi (de andere merrie's 2 niet drachtig en 2 pas na 5 x)

Deze merrie heeft op 5 december bij 5 maanden dracht het veulen verworpen.
Reden doordat het vrucht niet in orde was (veulen miste wat ingewanden)
Dus het is erg normaal, dat is de natuur dat de merrie dit veulen heeft verworden.

Geen verkoop praatjes dus.
En de merrie hoeft niet weg.
Tot nu toe alleen maar spring levende veulens gekregen.

brechtje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:15

Als een merrie ouder is kan ze ook lucht naar binnenzuigen. Doordat er dan lucht in de baarmoeder krijgt word de vrucht verworpen :)