Veulen op komst en keuze stamboek IHW/Klasiek/KWPN B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elissa

Veulen op komst en keuze stamboek IHW/Klasiek/KWPN B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 19:47

Mijn merrie is vorig jaar juli gedekt door een toen "nog" goedgekeurde dekhengst van het IHW.
Zoals er wel bekend is is daar en en ander gebeurt daar wil ik verder niet op in gaan.

In ieder geval mijn merrie gelders X tuigpaard gefokt met KWPN (vol) papier is nu hoogdrachtig
ik moet nu een keuze gaan maken tussen het nieuwe stamboek: Klassiek paarden stamboek of IHW weet trouwens niet
of dat nog kan en een KWPN B registratiepapier.

Het veulen wordt trouwens hobbymatig gefokt, welk stamboek moet ik nou kiezen ?

Anoniem

Re: Veulen op komst en keuze stamboek IHW/Klasiek/KWPN B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:42

Ik ging voor kwpn reg B
Kan je altijd weer kwpn registreren als je bij een kwpn hengst fokt met dat veulen en dat kan niet als je bij één van de andere stamboeken inschrijft.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:24

Ik zou ook voor KWPN reg B gaan, als je tenminste niet met keuringen of iets dergelijks wil mee doen. Als je een merrieveulen krijgt en je besluit met haar een veulen te fokken, kan je haar weer KWPN inschrijven als het een KWPN hengst is. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:28

Ik stem ook voor KWPN reg B vanwege de rede die de vorige sprekers ook al noemen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:21

ik zit dit zo even mee te lezen.
maar het komt er dus op neer dat als je een merrie reg b hebt en je laat haar dekken door een goed gekeurde kwpn hengst.
krijg je weer kwpn stamboek??? maar krijg je dan ook weer een reg b of niet?

elissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 08:33

Weet iemand ook hoe het zit met de kosten bij het KWPN ik heb gehoord dat het best een duur kostenplaatje word ( DNA etc).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:55

volgens de KWPN site:
Van in register B geregistreerde moeders dient de vader te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek van het KWPN of te zijn goedgekeurd bij een erkend
stamboek om het product voor registratie in veulenboek/register A in aanmerking te laten komen.

Als het veulen een merrie is, en in het B register staat en je zou er een ggk KWPN hengst opzetten, vraag ik me af of dat veulen wel een VB papier krijgt... de vader is IHW (geweest) ggk was, en het IHW EU-erkend is/was. Een EU-erkend stamboek is een stamboekorganisatie die, overeenkomstig de EU (Europese Unie) richtlijnen, door de lidstaat waar het stamboek is gevestigd, is erkend.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:08

elissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 10:22

Heb net zelf even het KWPN gebeld het veulen zou dan Reg. B worden.

De kosten om mijn veulen in Reg. B te krijgen zijn:

95 veulen inschrijven
28 paspoort
28 chippen
145,50 DNA (3 x van moeder, vader en veulen)
89 lidmaatschap KPWN
--------
385,50 euro

Ik denk dat ik toch voor het IHW stamboek ga kiezen aangezien het veulen alleen hobbymatig word gefokt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:29

Dan kan je nog steeds beter voor KWPN reg b kiezen.
Mocht je het veulen ooit toch moeten verkopen betalen die extra kosten zich dubbel en dwars uit..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:31

En natuurlijk wordt het veulen wat nu in de merrie zit reg B.
Dat is logisch..de vader zit bij een niet erkend stamboek.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:39

NatasjavE schreef:
Hier het registratie schema van het KWPN.
http://www.kwpn.nl/downloads/Registratieschema.pdf
Als de moeder reg B is en de vader KWPN stamboek dan wordt het een veulenboeker.

achter REGB staat een cijfer, en die verwijst naar:
Van in register B geregistreerde moeders dient de vader te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek van het KWPN of te zijn goedgekeurd bij een erkend
stamboek om het product voor registratie in veulenboek/register A in aanmerking te laten komen.

Als de vader van de moeder niet voldoet doordat haar vader niet ggk, niet erkend of geregistreerd is in het veulenboek van het KWPN of ggk bij een erkend stamboek, dan komt het veulen niet in aanmerking voor vb/reg A registratie.

De vader zou dan IHW ggk zijn geweest, of dat erkend wordt/is bij het KWPN kun je navragen voor je je in de kosten stort.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:50

Dat cijfer heeft betrekking op het onderstaande:

Van in register B geregistreerde moeders dient de vader te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek van het KWPN of te zijn goedgekeurd bij een erkend stamboek om het product voor registratie in veulenboek/register A in aanmerking te laten komen.

Om voor registratie in het veulenboek van de fokrichting Gelders Paard in aanmerking te komen dient:
in de afstamming van het te registreren paard -gerekend naar ouders en groot-en overgrootouders- het percentage veredelingsbloed niet hoger te zijn dan 12.5, waarvan maximaal
6,25% Hackneybloed grote maat of American Saddlebred bloed.
Indien het percentage veredelingsbloed hoger is dan 12,5 doch kleiner of gelijk aan 25, dan heeft registratie plaats in register A van de fokrichting Gelders Paard. Bij
stamboekopname is inschrijving in het stamboek, fokrichting Gelders Paard, mogelijk indien de jury daartoe besluit.
Voor registratie in het veulenboek of register A van de fokrichting Gelders Paard geldt steeds dat ten minste één der ouders van het type Gelders Paard moet zijn.

Dus als het veulen wat TS nu verwacht een merrie is en die wordt gedekt door een KWPN Gelderse hengst dan komt dat veulen in het veulenboek.

Het veulen wat TS nu verwacht kan op geen enkele wijze meer dan reg b worden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:21

Het veulen wat nu verwacht wordt, zal inderdaad een reg B veulen worden. Echter wil je ooit nog met je (merrie)veulen een veulen fokken en je zet er een KWPN goedgekeurde of erkende hengst op, krijg je gewoon een KWPN veulenboek merrie. Dus volpapier.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:36

NatasjavE schreef:
Mocht je het veulen ooit toch moeten verkopen betalen die extra kosten zich dubbel en dwars uit..

nee joh, maakt niet uit. Het IHW is ook een erkend stamboek.
Heb mijn KWPN merrie(GP 85%) laten dekken door IHW goedgekeurde hengst. Ik sluit me met veulen aan bij IHW. Mede vanwege hoge kosten zoals hierboven beschreven. Merrie blijft gewoon KWPN.
Hoe is het verder met je merrie? wanneer moet ze bevallen? die van mij eind juli

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:54

blijdatikrij schreef:
NatasjavE schreef:

Heb mijn KWPN merrie(GP 85%) laten dekken door IHW goedgekeurde hengst. Ik sluit me met veulen aan bij IHW. Mede vanwege hoge kosten zoals hierboven beschreven. Merrie blijft gewoon KWPN.
Hoe is het verder met je merrie? wanneer moet ze bevallen? die van mij eind juli

Tuurlijk blijft de merrie gewoon KWPN, dat is ook heel logisch.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:20

blijdatikrij schreef:

Het IHW is niet door het KWPN erkend... je krijgt dan een reg b veulen...
Maar als je daarna een echte Gelderse hengst gebruikt...dan wordt het weer een veulenboeker(mits het veulen een merrie is natuurlijk)

En ga een IHWer maar eens verkopen of ga een KWPN Gelders Type eens verkopen...kijken waar je meer centen voor vangt ;)

85% GP bestaat overigens niet...De merrie is GP of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:22

elissa schreef:
Heb net zelf even het KWPN gebeld het veulen zou dan Reg. B worden.

De kosten om mijn veulen in Reg. B te krijgen zijn:

95 veulen inschrijven
28 paspoort
28 chippen
145,50 DNA (3 x van moeder, vader en veulen)
89 lidmaatschap KPWN
--------
385,50 euro

Ik denk dat ik toch voor het IHW stamboek ga kiezen aangezien het veulen alleen hobbymatig word gefokt.

Je had ook met een KWPN goedgekeurde hengst kunnen fokken. Dan was het veulen zonder DNA e.d. gewoon stamboek geworden en was je dus goedkoper uit geweest en een beter papier.
Overigens, je bent verplicht om een paspoort en chip bij een veulen aan te vragen, ongeacht het stamboek dus die kosten heb je altijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:33

En dat is een fijn nuchter antwoord.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:39

Janne: Dat was de vraag van Elissa niet. De merrie is al drachtig en ze vroeg zich af bij welk stamboek ze het veulen moest registreren. En inderdaad kosten heb je altijd als je een veulen fokt (buiten het dekgeld om)
Natasja: KWPN merrie fokrichting GP met 85% gelders bloed bedoelde ik. En idd omdat de hengst van IHW niet erkend is bij KWPN zou ik ook een DNAtest van die hengst moeten laten doen. Daar heb ik net als Elissa niet zo veel trek in. Hou het bij dit veulen bij het IHW.
Iets anders: Ben trouwens al lang blij dat het gepakt heeft na 2 jaar gust en heel veel centjes lichter. Don Primair en Dream Catcher lukte het niet om mijn merrie te bevruchten ondanks intensieve veterinaire begeleiding.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 03:54

Als je de merrie Marcolien in je profiel bedoeld, die is volledig Gelders gefokt.
Zep x Marconi x Akteur is volledig Gelders gefokt en een paard is Gelders of is dat niet.

En wat jammer dat je met zo'n merrie niet Gelders fokt. Alexandro P fokt heel goed in combinatie met Zep.
(Don Primaire en Dreamcatcher fok je eerder een rijpaardtype mee en met Test eerder een Groningertype)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:46

Ik heb 2 jaar geleden mijn merrie laten dekken door een IHW hengst en het veulen ook daar laten inschrijven. De kosten hiervoor waren 145 euro, incl. lidmaatschap. Tegenwoordig is het IHW, AES, enz allemaal bekend bij de fokkers en gebruikers en zit er niet veel verschil meer in de prijzen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:50

Ik denk dat er meer belangstelling zal zijn voor een KWPN-GP dan voor een IHW-GP.
Meer belangstelling-->betere prijzen. Zo simpel is het.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:04

suffie schreef:
Ik heb 2 jaar geleden mijn merrie laten dekken door een IHW hengst en het veulen ook daar laten inschrijven. De kosten hiervoor waren 145 euro, incl. lidmaatschap. Tegenwoordig is het IHW, AES, enz allemaal bekend bij de fokkers en gebruikers en zit er niet veel verschil meer in de prijzen.

niet veel verschil in de prijzen??

in de kwaliteit des te meer

elissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:48

blijdatikrij schreef:
NatasjavE schreef:

Hoi hoi,

Mijn merrie is eind juni "uitgerekend" de dracht verloopt prima het is haar 3e veulen
ze is al lekker rond aan het worden.

Groetjes