[KG] wat voor kleur heeft Nynke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

[KG] wat voor kleur heeft Nynke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 15:17

hallo,
misschien kennen jullie mijn aparte pony wel, nynke :D
Ze heeft een erg aparte kleur en iedereen noemt haar kleur anders,
ze staat ingeschreven als een zweetvos maar hier op bokt worden al snel andere kleuren erbij gehaald :D
de één vind het een stekelharigvos,de andere een schimmel of een zilverappel en zelfs koffievos word erbij geroepen :')

Nou ben ik wel benieuwd wat voor ponykleur nynke nou echt heeft en ik vraag daarbij jullie om hulp,
om uit te zoeken wat voor kleur ze heeft, helpen jullie mee ? :D

hier een paar fotos:
zo ziet ze er nu uit(fotos zijn niet meer dan een week uit):
Afbeelding
Afbeelding

http://94.100.118.141/940200001-9402500 ... _c_h8.jpeg

en zo was ze in de vorige jaren mét lange manen:
2009 winter
http://94.100.114.85/918050001-91810000 ... _lc3W.jpeg
2009 zomer
http://94.100.121.213/880100001-8801500 ... _yuzM.jpeg
2008 winter
http://album.partyflock.nl/65717216.jpg
2008 zomer
http://album.partyflock.nl/65717902.jpg

toevallig ken ik de ouders van nynke,
de moeder(rechts): http://album.partyflock.nl/65350889.jpg
de vader: http://album.partyflock.nl/65427290.jpg

ben benieuwd groetjes Lotte :D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-05-10 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:29

Sowieso vos, want vos x vos is altijd voas, ze lijkt me wel koffievoskleurig toe.
Volgens mij is ze daarnaast ook roan, echter kan dit ook nog wel eens en behoorlijke uiting van stekelharigheid zijn..
Denk niet zilverappel aangezien zilver op vos niet toont.
Grijze manen komen bij welshjes wel vaker voor naast een voskleur, weet niet of daar nog een aparte benaming voor is.

edit: even wat toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Avelienvd op 01-05-10 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:30

Ik vind het een stekelvos maarja ook weer niet helemaal :')

kleinewitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:30

oeps een vos roan, en dan blonde

Origineel

Re: [KG] wat voor kleur heeft Nynke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:25

iig geen zweetvos want dat is de mijne en bo ook en dat is een hele andere kleur O:).
vind ik :=

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:26

roan?
stekelvos?
platenbont?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:41

Ik vermoed een zweetvos roan met het sooty gen.

In ieder geval een vos, want moeder is duidelijk een vos en vader ook en daar kan alleen maar vos uit komen. In eerste instantie dacht ik inderdaad zilverappel, maar die toont alleen op zwarte haren en een vos heeft geen zwart.

Ze heeft lichtere manen dan de vachtkleur, dus sowieso het flaxen gen is aanwezig (edit: 1 van de ouders heeft ook lichtere manen, dus inderdaad zweetvos/flaxen). :j Sooty zorgt er voor dat er zwarte/donkere haren door de vacht heen komen en zorgen bij oa zweetvossen voor zwart/grijze manen en staart. Roan spreekt vrij opzich, een onveranderlijke schimmel. Donker hoofd en verschil in winter/zomer vacht.

Edit 2: 1 van de ouders is ook een vosroan, verder vind ik het wel een erg gaaf kleurtje om te zien!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 20:59

oke, maar wat is het nou dan voor kleur, een zweetvos met roan met sooty ofzo? :=
ingewikkeld maar duidelijk uitgelegd quir :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:01

sooty lijkt me niet, dan zie je ook vaak grijze haren op de buik en het hooft :P

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 21:01

dat zie je toch ook ? :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:04

Vind ik niet echt , dat wat zij heeft op haar hooft hebben "normale" paarden ook om het maar zo te zeggen :P Jouwe is zoiezo stekelharig, als er iets van sooty in zou zitten zou het misschien wel de grijze manen kunnen verklaren, maar ik weet het niet :P Zit er ook schimmel in haar famillie?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:06

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 21:08

ze heeft idd geen zwart, ze heeft geen schimmel in de familie geloof ik,
teminste ik ken verder alleen nog de moeder van de hengst en
die is ook vos :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 08:50

Ze is sowieso Sabino en ik kan haar staartaanzet niet zien, maar er zou ook Rabicano in kunnen zitten. Dat verklaart het roan-achtige/stekelharige.
De zilver/grijze manen is me nog even niet duidelijk.

Op de foto van de moeder(rechts) is ze het linker paardje?? Of is dat een later veulen ??

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:04

DubbelDun schreef:
Ze is sowieso Sabino en ik kan haar staartaanzet niet zien, maar er zou ook Rabicano in kunnen zitten. Dat verklaart het roan-achtige/stekelharige.

Op de foto van de moeder(rechts) is ze het linker paardje?? Of is dat een later veulen ??

Sabino zou inderdaad ook kunnen, maar dat zou er op het eerste gezicht niet gelijk bij mij in me opkomen. :)

Schimmel is ze sowieso niet hoor, dan moet of de merrie of de hengst (of beide) een schimmel zijn.
Sooty kan ook in hele kleine/lichte vorm voorkomen, de haflinger heeft een hele duidelijk vorm van sooty. Het hoeft niet altijd zo te tonen.

Ik vind vooral op deze foto: http://94.100.118.218/940200001-9402500 ... _Rc7Z.jpeg
Behoorlijk 'grijs' overkomen, ook is ze verder vrij donker.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:06

DubbelDun schreef:

dat is nynke als veulen :D

ik zal even wat meer fotos plaatsen en ook van haar staart,
dat doe ik morgen wel even :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:12

Ik vind haar juist niet echt de kenmerken hebben van sabino...
http://www.bokt.nl/wiki/Sabino

kenmerken sabino:

* Buikvlekken: witte vlekken onder de buik van het paard
* Aftekeningen aan de benen: witte benen, vaak veel wit of vreemde vlekken, ook punten doorlopend naar boven aan de aftekeningen zijn een duidelijk kenmerk (knifebladesocks, lightning strikes)
* Kinvlek: witte vlek op de kin en onderlip, vaak in combinatie met een brede of lang doorlopende bles
* Lipvlek: donkere vlek op de bovenlip
* Hoofd: onregelmatige of vreemde aftekeningen aan het hoofd
* Halsvlekken: witte vlekken op de hals
* Roaning: vaak rond de aftekeningen of verspreid over het gehele lichaam, maar het kan zich ook concentreren op aparte plekken, vaak in de flanken of bij de voorbenen.
* Inktvlekken: gekleurde pigmentvlekjes op de roze huid met veelal wit haar eroverheen.
* Maanogen: blauwe of gedeeltelijk blauwe ogen, het oog kan omringd zijn met witte en/of gekleurde haren.

Hooguit alleen dat roaning komt voor :P , ik zie geen hoge witte benen, gekke witte vlekken en geen buikvlekken :P

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:13

zweet vos :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:19

lifaya schreef:
Ik vind haar juist niet echt de kenmerken hebben van sabino...
http://www.bokt.nl/wiki/Sabino

kenmerken sabino:

* Buikvlekken: witte vlekken onder de buik van het paard
* Aftekeningen aan de benen: witte benen, vaak veel wit of vreemde vlekken, ook punten doorlopend naar boven aan de aftekeningen zijn een duidelijk kenmerk (knifebladesocks, lightning strikes)
* Kinvlek: witte vlek op de kin en onderlip, vaak in combinatie met een brede of lang doorlopende bles
* Lipvlek: donkere vlek op de bovenlip
* Hoofd: onregelmatige of vreemde aftekeningen aan het hoofd
* Halsvlekken: witte vlekken op de hals
* Roaning: vaak rond de aftekeningen of verspreid over het gehele lichaam, maar het kan zich ook concentreren op aparte plekken, vaak in de flanken of bij de voorbenen.
* Inktvlekken: gekleurde pigmentvlekjes op de roze huid met veelal wit haar eroverheen.
* Maanogen: blauwe of gedeeltelijk blauwe ogen, het oog kan omringd zijn met witte en/of gekleurde haren.

Hooguit alleen dat roaning komt voor :P , ik zie geen hoge witte benen, gekke witte vlekken en geen buikvlekken :P

De roaning inderdaad, verder een grote witte bles, zwarte vlek op de boven lip en een witte onderlip, ook de aftekeningen aan de achterbenen lopen lichtjes in een punt. Buikvlek kan zich ook uitten in enkele witte haren. Ze hoeven niet aan alle 'eisen' te voldoen om een Sabino te zijn.
Verder wordt er vermoed dat elke aftekening met Sabino te maken heeft.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:22

Roan kan het toch nooit zijn, daarvan kleurt het hoofd toch niet mee.

Die van mij wordt ook vreselijk wit maar op zijn hoofd zoals het paard van de TS. Maar ook inderdaad op de kont het ergste. Hij wordt gewoon overdreven stekelharig genoemd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:29

Dit is een vos met het flaxengen, dat de manen en de sokken oplicht. Zweetvos dus.

Doordat het flaxengen de manen bleekt kan het zijn dat een sootygen zichtbaar tot uiting komt en dat kan dan de grijzige manen verklaren.
Gewone vossen met sooty hebben juist donkerder benen en manen, maar het kan zijn dat flaxen en sooty samen dit vormen.

Daarnaast is ze extreem stekelharig. Niet roan, want zoals LADR al zegt, daarbij is het hoofd effen.
Bovendien is niet een van haar ouders roan en dan kan het ook niet vererven.

Al met al vind ik het een geslaagde combi. :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:34

Die van mij heeft inderdaad ook lichten manen en staart en wat rodere plukken er tussen.

Waarschijnlijk is paard van de TS ook elke seizoen weer wat anders wit en anders qua hoeveelheid witte haren.

Vind het wel leuk dat extreem stekelharig. Elke seizoen weer een nieuw paard, haha

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:06

Quir schreef:
De roaning inderdaad, verder een grote witte bles, zwarte vlek op de boven lip en een witte onderlip, ook de aftekeningen aan de achterbenen lopen lichtjes in een punt. Buikvlek kan zich ook uitten in enkele witte haren. Ze hoeven niet aan alle 'eisen' te voldoen om een Sabino te zijn.

Dan is mijn verzorghaflinger ook sabino, grote bles, vlekken op haar neus en ook veel witte haren (stekelharig) :+ Maar die is toch geen sabino? :P

Ik denk zoiezo dat ze stekelharig is (paard van TS) zoals al gezegt is :P Overigens doet de kleur heel veel denken aan het paard van het zusje van de ex van mijn broertje, dat was een new forrest of welsh k ofzo, donkerkoffievos met grijze manen ook :j had ook een beetje stekelharig. Dat grijze hoeft niet perse sooty gen te zijn

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:12

Het is nog niet bewezen, maar er gaat wel een vermoeden naar dat alle aftekeningen met sabino te maken hebben. Van Sabino is er nog maar 1 gen 'bewezen' (om zo even te zeggen) en dat is een incompleet gen.

Maar nee, dat is inderdaad nog niet zeker en is er weinig over te zeggen. :)

lifaya schreef:
Quir schreef:

Dan is mijn verzorghaflinger ook sabino, grote bles, vlekken op haar neus en ook veel witte haren (stekelharig) :+ Maar die is toch geen sabino? :P

Ik denk zoiezo dat ze stekelharig is (paard van TS) zoals al gezegt is :P Overigens doet de kleur heel veel denken aan het paard van het zusje van de ex van mijn broertje, dat was een new forrest of welsh k ofzo, donkerkoffievos met grijze manen ook :j had ook een beetje stekelharig. Dat grijze hoeft niet perse sooty gen te zijn

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:50

stekelharige zweetvos met sabino gen denk ik hoor