[H] Hengst Ricardo v. Romantico voor deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aroree

[H] Hengst Ricardo v. Romantico voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 23:42

Hallo Bokkers!

Ik heb al eerder een topic gestart hier over, en toen dacht ik aan een ranke andalusiër hengst. Maar daar zie ik nu van af omdat deze toch aardig breed zijn, en mijn pony is vrij smal. Wil geen onnodig risico lopen.

De merrie is ongeveer 17 jaar en 1.40 hoog. Zij verkeerd in een goede conditie en heeft rond haar 4e minstens 1 veulen gehad. Ze kan ontzettend voorwaards zijn, een heethoofd, ongeduldig. (Met springen overdreven panisch hoog over de balken racen, bij te veel inhouden alleen maar harder gaan, voornamelijk op buitenrit.. alles uit zich bij madame in snelheid zeg maar). Daarom zoek ik een hengst die dit karakter wat compenseert met een ietwat koeler karakter. Ze is echter wel goudeerlijk en zal je er nooit proberen af te bokken oid. Haar hoeven zijn niet super, dus daar moet ook rekening mee gehouden worden (platvoeten van voren, gevoelige zool, maar dat is wss door verwaarlozing gekomen, al denk ik dat ze er ook aanleg voor heeft).

Mijn oog was gevallen op Ricardo, een hengst hier in de buurt, en ik ga binnenkort eens kijken. :) Op de foto lijkt zijn rug vrij lang en de benen wat aan de korte kant, terwijl ik juist een hengst moet hebben die eerder lengte in de benen geeft dan in de rug. Wat vinden de kenners van deze combinatie? Want een foto kan natuurlijk vertekenen. Ik zie ook niet meer foto's op het internet staan van deze hengst.

Mijn merrie:
Afbeelding
Meer foto's in profiel (oa onderin 2 topics met duidelijke foto's)

Ricardo:
Afbeelding
http://www.romantico.nl/ricardo.htm

Het is de bedoeling dat de combinatie recreatief bereden gaat worden, en voor een wagentje kan lopen. Stiekem vind ik een gekleurd veulentje wel erg spannend, dus hengsten die veel kleur vererven zijn meer dan welkom! Ook wat meer behang zou mooi zijn gezien de merrie niet zulke lange manen heeft.

Citaat:
In het kort over de merrie:
- Geen papieren
- ongev. 17 jaar
- schimmel
- 1.40

Punten van aandacht:

- slechte voorvoeten
- kan een heethoofdje worden
- vrij korte benen
- vrij lange rug in verhouding

Ik hoop op wat hulp! Ik heb totaal geen idee wat er aan hengsten rondloopt, en wellicht zijn er bokkers die een heel andere hengst weten die mijn merrie kan verbeteren!! Bedankt alvast! :)

anneliesdj

Re: [H] Hengst Ricardo v. Romantico voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:48

Ik vind je merrie niet zo'n lange rug hebben hoor, waar baseer je dat op?

En heb je standfoto's? Voor een goede beoordeling zijn die wel nodig natuurlijk. Wat is er precies mis met haar voorvoeten?

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 23:53

Ik vind haar rug in verhouding met haar vrij korte benen best lang lijken.
Hier wat foto's waarbij ik dat goed zichtbaar vind:
1 http://i11.tinypic.com/4z2ueyd.jpg
2 http://i43.tinypic.com/2s8pml4.jpg

Het kan aan mij liggen hoor, heb er niet veel verstand van. :)

[edit] Nou weet ik het ook niet meer. := Zie nu ook foto's waar de rug juist weer kort lijkt. Het ligt gewoon enorm aan dr houding. Als ik een ander op haar zie rijden dan vind ik de rug altijd best lang lijken en de beentjes kort.. Beetje ijslanderachtig.

Lang: http://i42.tinypic.com/2lpcgk.jpg
Kort: http://i39.tinypic.com/10dzedt.jpg
kort: http://i43.tinypic.com/111nfxk.jpg

Hier een standfoto vd winter (ze zag er op dat moment alleen niet zo goed uit en onbespierd wegens een peesblessure)
http://i40.tinypic.com/awdc9e.jpg

Haar voeten zijn slecht omdat ze erg gevoelig zijn (de zool). Ook heeft ze redelijke plathoeven die snel scheuren. Achter is dit niet aan de orde. Nu ze ijzers heeft voor is het probleem verholpen en staat ze er eindelijk netjes bij.

Andere kant:
http://i42.tinypic.com/1zo9euo.jpg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 29-04-10 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar per topic, rest in link

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 21:18

Niemand die meer weet over deze hengst? Of eventueel een andere leuke hengst weet die mijn merrie aan kan vullen..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:51

Zelf zou ik helemaal niet gaan fokken met een merrie zonder papieren, maar aangezien je dat waarschijnlijk niet wilt horen wil ik je in elk geval een goedgekeurde NRPS hengst adviseren, zodat je wel een papier bij het veulen kunt krijgen. Je kunt hier eens kijken of je er iets tussen ziet staan wat je aanspreekt. Ik hoop dat je het met me eens bent dat goede benen en een fijn karakter veel belangrijker zijn dan een kleurtje, maar persoonlijk zou ik in jouw geval ook niet voor een valk of palomino gaan. Je moet er namelijk rekening mee houden dat je hoe dan ook 50% kans hebt dat het veulen een schimmel wordt en zelf vind ik een palomino of valk die naar schimmel verkleurt erg lelijk. :o Mocht je dat niet met me eens zijn dan raad ik je aan eens hier te gaan kijken. Hoewel ik zelf niet zo weg ben van het Duitse rijponybloed denk ik dat ze voor jouw merrie veel goeds zouden kunnen doen.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 14:49

Bedankt voor je bericht.

Ik ben van plan het veulen zelf te houden dus ik zie het probleem van geen papieren hebben totaal niet. :) Bovendien wil ik dolgraag een nakomeling van mijn merrie, dat het een schimmel wordt is natuurlijk geen probleem, maar ik vind het spannender om 50% kans te hebben op een ander kleurtje dan om van te voren al te weten dat het een schimmeltje wordt! Maar een schimmelveulen is uiteraard ook meer dan welkom, en idd; goed beenwerk etc staat helemaal voorop!

Ik vind valkjes die naar schimmel verkleuren juist erg mooi, kwestie van smaak denk ik?

Bedankt voor je link, ik zal meteen even een kijkje nemen! :) Mag ik vragen waarom je niet fan bent van het Duitse ponyrijbloed?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:56

Waarom zou je een goedgekeurde NRPS rijpony adviseren? Dat maakt voor het papier niets uit, aangezien de moeder geen papieren heeft.
Ricardo is ook goedgekeurd.

Heb zelf een jonge Ricardo lopen
Hier op 1-jarige leeftijd afgelopen zomer.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
(moeder)

Je kunt altijd bij hun langsgaan om te kijken of het wat voor je merrie is.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:00

Marloez schreef:
Ik ben van plan het veulen zelf te houden dus ik zie het probleem van geen papieren hebben totaal niet. :)

Ik snap dat jij het geen probleem vindt, maar je hebt naar mijn mening ook een zekere verantwoordelijkheid als fokker en naar het veulen toe. Dat dier wordt toch hopelijk minimaal 20 jaar en met wat geluk misschien zelfs wel 30. Zo ver kan niemand in de toekomst kijken. Er kan altijd iets gebeuren waardoor het dier verkocht moet worden en door een bewuste keuze te maken en te zorgen dat het veulen wel papieren krijgt verklein je de kans dat het een enkele reis Italië wordt. Dat heeft alles te maken met je veulen een zo goed mogelijke start in het leven geven.

Marloez schreef:
Bovendien wil ik dolgraag een nakomeling van mijn merrie, dat het een schimmel wordt is natuurlijk geen probleem, maar ik vind het spannender om 50% kans te hebben op een ander kleurtje dan om van te voren al te weten dat het een schimmeltje wordt! Maar een schimmelveulen is uiteraard ook meer dan welkom, en idd; goed beenwerk etc staat helemaal voorop!

Ik ben blij dat je het met me eens bent dat er andere dingen zijn die belangrijker zijn. Weet je trouwens wat voor kleur de ouders hadden en wat voor kleur veulen(s) ze gegeven heeft? Ik wil namelijk je voorpret niet verstieren, maar er is een kans dat ze zelfs alleen maar schimmel veulens zal geven. Als je dat zeker wilt weten kun je haar laten testen.

Marloez schreef:
Ik vind valkjes die naar schimmel verkleuren juist erg mooi, kwestie van smaak denk ik?

Ja, dat kan, smaken verschillen inderdaad.

Marloez schreef:
Bedankt voor je link, ik zal meteen even een kijkje nemen! :) Mag ik vragen waarom je niet fan bent van het Duitse ponyrijbloed?

Ik vind ze vaak een beetje propperig gebouwd en ik vind ze zowel qua uitstraling als qua bewegingsvorm minder fraai dan de Welsh NWR pony's. Ook dat is echter vooral een kwestie van smaak, want binnen het NRPS is het Duitse rijponybloed behoorlijk populair. Zelf heb ik dus voor een Welsh NWR hengst gekozen dit jaar maar jou zou ik dat minder snel aanraden omdat je bij de Welsh pony's extra goed naar de benen moet kijken en ook de bovenlijnen (bij jouw merrie ook niet het sterkste punt) zijn vaak voor verbetering vatbaar. Daarnaast zijn het vaak pittige pony's en jij wilt liever een wat rustiger karakter. Bij het NRPS wordt zeker bij de hengsten streng naar de benen gekeken dus op dat punt zul je nooit een heel slechte kunnen kiezen. Daarnaast denk ik dat de hengsten waarvan ik je de (tweede) link stuurde het karakter hebben dat je zoekt en eventueel ook de kleur.

annastasia schreef:
Waarom zou je een goedgekeurde NRPS rijpony adviseren? Dat maakt voor het papier niets uit, aangezien de moeder geen papieren heeft.

Misschien toch even beter je huiswerk doen. :)

annastasia schreef:
Ricardo is ook goedgekeurd.

Bij het EASP ja. Dat zegt mij eerlijk gezegd weinig en ik weet dat dat voor de meeste fokkers zo is.

annastasia schreef:
Heb zelf een jonge Ricardo lopen
Hier op 1-jarige leeftijd afgelopen zomer.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
(moeder)

In welk opzicht vind je dat Ricardo jouw merrie heeft verbeterd?

Wat ik een probleem vind bij Ricardo is dat zijn vader een rijpaardhengst is. Je hebt dus geen idee hoe groot het veulen zal worden en aangezien TS ook al niet weet wat de achtergrond van de merrie is kan het echt alle kanten op gaan. Eerlijk gezegd denk ik ook dat ze deze hengst wel bij het NRPS hadden voorgesteld als ze zelf het idee hadden gehad dat hij daar aan de eisen had kunnen voldoen. Wat betreft het röntgenrapport zou ik dat zeker zelf willen zien als ik zou overwegen met hem te fokken. Ik heb een verzorgpony gehad met als vader Romantico en die had echt altijd wel wat met haar benen. Wat op de website staat over dat hij bijna 100% valk of palomino geeft kun je in elk geval negeren want dat is genetisch gezien pure onzin. Verder zijn het echt super aardige mensen en natuurlijk kun je altijd langsgaan voor een kopje koffie, maar je moet er wel rekening mee houden dat ze je graag een dekking zullen willen verkopen. Wat ik wel gek vind is dat hij volgens hun website zowel natuurlijk als KI dekt, want dat mag namelijk niet. Voor de prijs hoef je hem in elk geval niet te kiezen want voor dat geld kun je ook een goedgekeurde NRPS hengst nemen.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 18:57

@ annastasia: Leuk dier! Wat is zijn verwachte stokmaat? En wat is die van de moeder? :)

@ goeroe: Ik heb dat gedeelte over de kleur ook nooit serieus genomen wat op de site staat. Het staat er ook al 3 jaar op ofzo. :+ Snap niet dat ze dat neerzetten? :?

Omdat ik het leuk vind om 50% kans te hebben op een gekleurd veulen heb wel een tijdje een homozygoot zwarte hengst op het oog gehad, maar dat was een arabier. En weet niet of dat wel zo verstandig is bij mijn merrie. :P Natuurlijk hebben je binnen de arabier ook weer veel verschillende karakters. En verder heb ik weinig verstand van een goed passende hengst en waar je op moet letten. Ik laat me dus eerst goed informeren want wil een goed gebouwd veulen proberen... te fokken. :)

Als er in de bloedlijn van Romantico slecht beenwerk zit begin ik er niet aan.. Wil echt een paard proberen te fokken met goede sterke voeten. :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:38

Marloez schreef:
Omdat ik het leuk vind om 50% kans te hebben op een gekleurd veulen heb wel een tijdje een homozygoot zwarte hengst op het oog gehad, maar dat was een arabier. En weet niet of dat wel zo verstandig is bij mijn merrie. :P Natuurlijk hebben je binnen de arabier ook weer veel verschillende karakters. En verder heb ik weinig verstand van een goed passende hengst en waar je op moet letten. Ik laat me dus eerst goed informeren want wil een goed gebouwd veulen proberen... te fokken. :)

Weet je wat voor kleur je merrie had voordat ze wit werd? Zonder dat gegeven blijft het namelijk een verrassing wat voor kleur het veulen krijgt. Met een homozygoot zwarte hengst zul je in elk geval nooit een vos krijgen, maar als je merrie bruin werd geboren kun je er wel een bruine uit krijgen, of een zwarte, of een schimmel natuurlijk. Als ik jou was zou ik de kleur even vergeten. Als je een paar geschikte kandidaten hebt kun je altijd nog de voorkeur geven aan een hengst met een bepaalde kleur.

Hoewel ik gek ben op Arabieren en er het liefst zelf een paar zou hebben zou ik je geen Arabier aanraden. Als ik naar je aandachtspunten kijk denk ik dat er weinig Arabische hengsten zijn die je merrie op die punten veel kunnen verbeteren. Mocht je het veulen ooit moeten of willen verkopen dan is veel Arabisch bloed meestal ook geen voordeel, volbloeden uitgezonderd natuurlijk, maar dat is niet aan de orde.

Marloez schreef:
Als er in de bloedlijn van Romantico slecht beenwerk zit begin ik er niet aan.. Wil echt een paard proberen te fokken met goede sterke voeten. :j

Nu niet te snel gaan hoor. Ik heb dat niet gezegd, alleen dat ik slechte ervaringen heb, maar dat kan ook toeval zijn geweest of aan de merrie hebben gelegen.

Heb je al naar die links gekeken? Ik ben wel benieuwd of je misschien iets gezien hebt wat je aansprak.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:47

goeroe.. wat zijn je teksten lekker duidelijk zeg. Kan me er helemaal in vinden! Duidelijk en doordacht! je hebt je er echt in verdiept.

Ik raad ts ook aan echt raad te vragen bij mensen die er wat meer kijk op hebben. Kleine moeite met misschien wel het mooiste resultaat. (blijft natuurlijk een gok)

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:00

Wij hebben 2 nakomelingen van ricardo, bij allebei de jongens zijn de benen verbeterd ten opzichte van de moeder.
Op deze computer staan alleen maar veulen foto's, als je wilt kan ik wel even gaan zoeken op mijn andere.
Ze zijn trouwens allebei palomino geboren en worden uiteindelijk schimmel.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 21:21

goeroe schreef:
Weet je wat voor kleur je merrie had voordat ze wit werd? Zonder dat gegeven blijft het namelijk een verrassing wat voor kleur het veulen krijgt. Met een homozygoot zwarte hengst zul je in elk geval nooit een vos krijgen, maar als je merrie bruin werd geboren kun je er wel een bruine uit krijgen, of een zwarte, of een schimmel natuurlijk. Als ik jou was zou ik de kleur even vergeten. Als je een paar geschikte kandidaten hebt kun je altijd nog de voorkeur geven aan een hengst met een bepaalde kleur.

Toch heb ik liever geen schimmel, tenzij het eentje is die spierwit is en er dus meer kans is op een paard die snel helemaal wit is. :D Mijn merrie is hoogstwaarschijnlijk als veulen donkerbruin geweest, toen ik haar kocht had ze nog zwarte manen en benen en veel bruin/zwart op haar lichaam. Met de tijd kwamen daar steeds meer witte appeltjes bij totdat ze helemaal 'beschimmelde'. :D Ik heb even een paar foto's van foto's gemaakt toen ze nog redelijk wat donker haar had (is dus erg onduidelijk én mobielkwaliteit := ).
1 http://i40.tinypic.com/2hxppht.jpg
2 http://i39.tinypic.com/xdb62q.jpg
3 http://i42.tinypic.com/j99ag4.jpg

goeroe schreef:
Nu niet te snel gaan hoor. Ik heb dat niet gezegd, alleen dat ik slechte ervaringen heb, maar dat kan ook toeval zijn geweest of aan de merrie hebben gelegen.

Dat begrijp ik, daarom zei ik ook áls dat zo is. :D Slechte benen kan door zo veel komen.. en ook van de merrie afkomstig zijn en/of haar bloedlijnen natuurlijk.

goeroe schreef:
Heb je al naar die links gekeken? Ik ben wel benieuwd of je misschien iets gezien hebt wat je aansprak.

Ja ik heb gekeken, de eerste link breekt alleen steeds af, kan het niet openen, mijn reader van dat bestand is niet helemaal oké vermoed ik. De 2e link heb ik bekeken, maar deze hengsten vind ik toch te smal/klein. Ik wil toch een iets hogere hengst en anders eentje die iets breder is, zoals bij Ricardo het connemarabloed zijn werk doet. Dat is niet te veel zodat het problemen kan geven bij de bevalling.

Wat zou een cremello doen bij een schimmel trouwens? Als er zo'n rozig/ cremig veulen uitkomt moet je minimaal verschil gaan zien denk ik als ze eenmaal gaan verharen. :P Vraag me opeens af hoe dat zal gaan. :+ Dan krijg je wss een superwit paard met blauwe ogen en een roze huid?
Laatst bijgewerkt door Aroree op 01-05-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 21:24

CynthiaV schreef:
Wij hebben 2 nakomelingen van ricardo, bij allebei de jongens zijn de benen verbeterd ten opzichte van de moeder.
Op deze computer staan alleen maar veulen foto's, als je wilt kan ik wel even gaan zoeken op mijn andere.

Ah fijn! Is de moeder van de veulens een schimmel?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:07

Marloez schreef:
Toch heb ik liever geen schimmel, tenzij het eentje is die spierwit is en er dus meer kans is op een paard die snel helemaal wit is. :D Mijn merrie is hoogstwaarschijnlijk als veulen donkerbruin geweest, toen ik haar kocht had ze nog zwarte manen en benen en veel bruin/zwart op haar lichaam. Met de tijd kwamen daar steeds meer witte appeltjes bij totdat ze helemaal 'beschimmelde'. :D Ik heb even een paar foto's van foto's gemaakt toen ze nog redelijk wat donker haar had (is dus erg onduidelijk én mobielkwaliteit := ).
1 http://i40.tinypic.com/2hxppht.jpg
2 http://i39.tinypic.com/xdb62q.jpg
3 http://i42.tinypic.com/j99ag4.jpg

Wat leuk om die oude foto's te zien. :D Ik kan me wel voorstellen dat je liever geen schimmel wilt, gelukkig zijn er niet zoveel schimmel hengsten. Weet je wat voor kleur de ouders van je merrie hadden? Zoals ik eerder al schreef is er een kans dat je merrie alleen maar schimmel veulens zal geven, maar als één van de ouders (of haar veulen) niet schimmel was is dat sowieso niet het geval en heb je dus 50% kans op een schimmel veulen.

Marloez schreef:
Ja ik heb gekeken, de eerste link breekt alleen steeds af, kan het niet openen, mijn reader van dat bestand is niet helemaal oké vermoed ik.

Het is een pdf bestand. Misschien dat het wel werkt als je naar http://www.nrps.nl gaat en dan fokkerij > hengstenlijsten 2010 > D-ponyhengsten. Als je liever iets groter wilt kun je ook bij de E-ponyhengsten kijken.

Marloez schreef:
De 2e link heb ik bekeken, maar deze hengsten vind ik toch te smal/klein. Ik wil toch een iets hogere hengst en anders eentje die iets breder is, zoals bij Ricardo het connemarabloed zijn werk doet. Dat is niet te veel zodat het problemen kan geven bij de bevalling.

Ik denk dat de foto's vertekenen want die hengsten zijn behoorlijk stevig en nauwelijks kleiner dan Ricardo. :o

Marloez schreef:
Wat zou een cremello doen bij een schimmel trouwens? Als er zo'n rozig/ cremig veulen uitkomt moet je minimaal verschil gaan zien denk ik als ze eenmaal gaan verharen. :P Vraag me opeens af hoe dat zal gaan. :+ Dan krijg je wss een superwit paard met blauwe ogen en een roze huid?

Dat ligt er aan wat de 'echte' kleur van je merrie is. Als je merrie inderdaad een bruine was krijg je met een cremello gegarandeerd een palomino, een valk of een smokey black, maar je hebt wel 50% kans dat wat voor kleur het veulen ook wordt het later in een schimmel verandert. Je zult geen cremello, perlino of smokey cream kunnen krijgen, want daarvoor moet de merrie ook een crème gen hebben.

Marloez schreef:
CynthiaV schreef:

Ah fijn! Is de moeder van de veulens een schimmel?

Ja, dat kan niet anders. ;)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 22:39

Dankjewel dat je me zo helpt met je uitgebreide antwoorden! :j

Ik heb helaas geen idee wat voor ouders mijn merrie heeft. De man waarvan ik haar kocht heeft haar bij een handelaar vandaan zonder verdere informatie. Wel weet ik dat ze bij hem een schimmelmerrieveulen heeft gekregen die een slag groter was en nog erg zwart met een paar witte appeltjes. Was een nogal arabisch type. (Super leuk ding, was helaas nog onbeleerd en ik was 12 en kocht m'n eerste poown. :+ )

Vreemd trouwens normaal werken PDF bestandjes bij mij wel gewoon. Ik speur nu even naar e ponyhengsten op de site. Ricardo is idd ook niet zo groot. Hij leek wel wat steviger op de foto, en omdat connemara's toch wat grover zijn, en zijn moeder er 1 is dacht ik dat hij wat steviger was.

Hmm, een cremello hengst klinkt wel heel erg interessant dan. :P Maar zie dan maar 1 te vinden die qua bouw mijn merrie aanvult.. Ik gok dat de kans erg klein is dat ik een geschikte vind.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:06

Marloez schreef:
Dankjewel dat je me zo helpt met je uitgebreide antwoorden! :j

Graag gedaan hoor, ik doe het met plezier. :D

Marloez schreef:
Hmm, een cremello hengst klinkt wel heel erg interessant dan. :P Maar zie dan maar 1 te vinden die qua bouw mijn merrie aanvult.. Ik gok dat de kans erg klein is dat ik een geschikte vind.

Bij het NRPS zul je in elk geval geen goedgekeurde cremello vinden, maar bij stoeterij Du Bois (van de link dus) hebben ze een cremello en dat zou denk ik geen heel slechte keuze zijn. Het is nog een jonge hengst, dus hij zal nog heel wat uitzwaren. Toch zou ik je eerder de palomino aanraden. Dan heb je 50% kans op een veulen met een apart kleurtje maar die hengst is wél goedgekeurd bij het NRPS (en zelf vind ik hem mooier dan de cremello). Verder is de palomino hengst Le Matsjo ook goedgekeurd bij het NRPS.

Een vriend van mij heeft een veulen van de cremello Connemara hengst C&R Kilbeggan maar zoals je in de link ziet staat hij te koop. Als je hem wel interessant vindt kun je misschien contact opnemen met de vraag of hij nog dekt.

Verder zou ik ook geen cremello's weten. Je kunt Peterina (te vinden op bokt) eens vragen, zij kan je geheid een hele lijst sturen, hoewel de meeste daarvan waarschijnlijk te ver weg staan en/of erg duur zijn. Toch blijf ik van mening dat een goedgekeurde NRPS hengst het verstandigste zou zijn. :)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 16:02

Ik vind deze hengsten erg mooi, maar toch vind ik de schofthoogte vrij laag.. Ik zoek toch zeker wel vanaf 1.50, en het liefst 1.55! Voor C&R Kilbeggan geldt hetzelfde; een D pony vind ik echt te klein. Ik weet dat je ook een kleiner veulen kunt fokken met een grotere hengst, maar ik wil toch zoveel mogelijk proberen een slagje groter te fokken. Als de ouders van deze hengsten groter waren zou dat natuurlijk wel heel mooi zijn..

Ik kwam net overigens per toeval op een link van een cremello van 1.55 (ik zocht er niet eens naar :P ). Maar qua bouw heb ik geen idee hoe en waar ik precies op moet letten etc. Maar ik moet ook in de gaten houden of deze maat paarden geen klein gebleven paarden zijn met grote ouders.. Straks groeit er een kleine reus in mijn merrie, dat lijkt me niet zo verstandig.. :=
Dit was 'm trouwens, staat wel veel te ver weg. :+ ( http://www.kapaza.be/Dieren_en_toebehor ... kking.html )

Ik zat er al aan te denken om gewoon naar bijvoorbeeld verschillende NRPS (of bijv connemara) stoeterijen te gaan met foto'sen en dan vragen wat voor soort hengsten zij het beste er bij vinden passen...

Ik wil het liefst volgend jaar pas laten dekken dus in die tussentijd kan ik een aardig bedrag sparen voor een hengst die helemaal aan de eisen voldoet. :D Dus nu heb ik lekker alle tijd om een geschikte kandidaat uit te zoeken, vind dat een prettig idee.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:47

Marloez schreef:
Ik vind deze hengsten erg mooi, maar toch vind ik de schofthoogte vrij laag.. Ik zoek toch zeker wel vanaf 1.50, en het liefst 1.55! Voor C&r Kilbeggan geldt hetzelfde; een D pony vind ik echt te klein. Ik weet dat je ook een kleiner veulen kunt fokken met een grotere hengst, maar ik wil toch zoveel mogelijk proberen een slagje groter te fokken. Als de ouders van deze hengsten groter waren zou dat natuurlijk wel heel mooi zijn..

Ok, ik zal er nog eens even over nadenken. Als je wel graag dat kleurtje wilt vrees ik dat het je keuze wel heel erg beperkt.

Marloez schreef:
Ik kwam net overigens per toeval op een link van een cremello van 1.55 (ik zocht er niet eens naar :P ). Maar qua bouw heb ik geen idee hoe en waar ik precies op moet letten etc. Maar ik moet ook in de gaten houden of deze maat paarden geen klein gebleven paarden zijn met grote ouders.. Straks groeit er een kleine reus in mijn merrie, dat lijkt me niet zo verstandig.. :=
Dit was 'm trouwens, staat wel veel te ver weg. :+ ( http://www.kapaza.be/Dieren_en_toebehor ... kking.html )

Het veulen past zich bijna altijd aan de grootte van de baarmoeder aan, dus een hengst van 1.55 zou wel moeten kunnen. Volgens mij zitten er achter deze hengst niet echt grote paarden, zijn vader is kleiner en zijn moeder lijkt ook niet zo groot. Ze presenteren hem meer als showpaard dan als sportpaard. Zijn gangen vind ik niet zo geweldig maar hij heeft zijn bouw dan ook niet echt mee, hij lijkt wat overbouwd. De benen kan ik niet zo goed beoordelen maar op een aantal foto's lijkt hij wat week in de koten. Voor een paard met zoveel Arabisch bloed vind ik zijn uitstraling wat tegenvallen, vooral zijn ogen die naar mijn smaak nogal klein zijn uitgevallen. Het lijkt nu misschien alsof ik hem aan het afbranden ben maar dat is niet mijn bedoeling hoor. Over elke hengst valt wel iets negatiefs te zeggen en dit is wat mij opvalt bij dit paard. :) Aangezien hij in België goedgekeurd is kunnen zijn veulens misschien wel in het Register A van het NRPS opgenomen worden, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Marloez schreef:
Ik zat er al aan te denken om gewoon naar een bijvoorbeeld verschillende NRPS (of bijv connemara) stoeterijen te gaan met foto'sen en dan vragen wat voor soort hengsten zij het beste er bij vinden passen...

Goed idee, zeker ook om bij een aantal verschillende langs te gaan want de kans is vrij groot dat ze allemaal de perfecte kandidaat op stal hebben staan. :+

Marloez schreef:
Ik wil het liefst volgend jaar pas laten dekken dus in die tussentijd kan ik een aardig bedrag sparen voor een hengst die helemaal aan de eisen voldoet. :D Dus nu heb ik lekker alle tijd om een geschikte kandidaat uit te zoeken, vind dat een prettig idee.

Erg verstandig! +:)+ Misschien kun je overwegen om je merrie op te laten nemen in het hulpstamboek van het NRPS. Dan krijg je in elk geval te horen wat zo'n jury van je merrie vindt en wat zij de sterkte en zwakke punten vinden. Eventueel kun je dan contact opnemen met iemand van de foktechnische commissie voor advies met betrekking tot hengstenkeuze.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:34

goeroe schreef:
Ok, ik zal er nog eens even over nadenken. Als je wel graag dat kleurtje wilt vrees ik dat het je keuze wel heel erg beperkt.

Ik hoef niet persé dát kleurtje, als er maar 50% kans is op een kleurtje. :D En welke precies dat maakt helemaal niets uit.

goeroe schreef:
Het lijkt nu misschien alsof ik hem aan het afbranden ben maar dat is niet mijn bedoeling hoor. Over elke hengst valt wel iets negatiefs te zeggen en dit is wat mij opvalt bij dit paard. :)

Oh nee hoor, stiekem hoopte ik al dat je zijn negatieve punten even zou willen vermelden, omdat ik hier gewoon geen kijk op heb. Zijn kleine oog viel mij ook al op, maar gelukkig heeft mijn merrie een stel mooie grote kijkers. :D Dat van een weke koot klinkt minder geslaagd, maar hij staat toch erg ver weg dus dat is geen optie..

goeroe schreef:
Goed idee, zeker ook om bij een aantal verschillende langs te gaan want de kans is vrij groot dat ze allemaal de perfecte kandidaat op stal hebben staan. :+

Ja idd daar was ik dus ook al bang voor, vandaar het idee om dan maar meerdere te bezoeken.. :=

goeroe schreef:
Misschien kun je overwegen om je merrie op te laten nemen in het hulpstamboek van het NRPS. Dan krijg je in elk geval te horen wat zo'n jury van je merrie vindt en wat zij de sterkte en zwakke punten vinden. Eventueel kun je dan contact opnemen met iemand van de foktechnische commissie voor advies met betrekking tot hengstenkeuze.

Dat klinkt erg interessant! Dan krijg ik iig eerlijke informatie. Komt daar nog veel bij om de hoek kijken? Ik probeer er wat info over te vinden via de zoekfunctie en Google maar ik vind niet echt bijster veel informatie.

Maar nou begin ik ook weer te denken; tjee wat een extreme moeite allemaal, ik wil gewoon een leuk goed gebouwd veulentje fokken dat voor recreatief gebruik is, en het gaat in 1e instantie nooit weg. Wedstrijden zal ik iig nooit rijden, misschien endurance of TREC, (wat ik ook op laag niveau van plan ben om met mijn merrie te gaan doen) maar dat zal wss nooit op erg hoog niveau worden, als ik het maar leuk heb.. Heb niet zo'n wedstrijddrang. :+ Ook wil ik hem graag kunnen inspannen voor een licht wagentje, dus een beetje een cool karakter is toch wel gewenst gezien we wel op veel 'spannende' plaatsen terrecht komen..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:42

Marloez schreef:
Ik hoef niet persé dát kleurtje, als er maar 50% kans is op een kleurtje. :D En welke precies dat maakt helemaal niets uit.

Maar dat ligt toch echt ook aan de merrie. Als zij homozygoot voor schimmel is zul je er nooit een andere kleur dan schimmel uit krijgen, wat voor hengst je ook kiest. Als ze een heterozygote schimmel is heb je in alle gevallen 50% kans op een andere kleur dan schimmel, behalve als je een schimmel hengst kiest. De enige manier om zeker te weten of je kans maakt op een andere kleur dan schimmel is een DNA-test.

Marloez schreef:
Oh nee hoor, stiekem hoopte ik al dat je zijn negatieve punten even zou willen vermelden, omdat ik hier gewoon geen kijk op heb. Zijn kleine oog viel mij ook al op, maar gelukkig heeft mijn merrie een stel mooie grote kijkers. :D Dat van een weke koot klinkt minder geslaagd, maar hij staat toch erg ver weg dus dat is geen optie..

Maar hij dekt toch via KI? Ze willen vast wel wat opsturen.

Marloez schreef:
Dat klinkt erg interessant! Dan krijg ik iig eerlijke informatie. Komt daar nog veel bij om de hoek kijken? Ik probeer er wat info over te vinden via de zoekfunctie en Google maar ik vind niet echt bijster veel informatie.

Op zich komt er niet zoveel bij kijken, maar je moet lid worden en dan ben je bijna 90 euro verder. Ik kan me voorstellen dat je dat een beetje veel van het goeie vindt. Mocht je voor een goedgekeurde NRPS hengst kiezen dan zou ik je wel aanraden om in elk geval in het jaar dat het veulen geboren wordt lid te worden zodat je met merrie en veulen naar de keuring kunt om beide te laten registreren.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:29

Dat lid worden is opzich wel erg leuk om te doen natuurlijk. Maar daar moet ik nog even over nadenken.

Via KI kan idd, ik kan verder helemaal geen informatie vinden over deze hengst. Maar als ik een hengst zoek zal het denk ik toch geen cremello kiezen omdat ik dan wss extra zal betalen voor kleur die ik dan voor hoogstwaarschijnlijk 50% toch niet krijg. En ik ben net zo blij met een bruine als met een palomino.

Een DNA test zou ook kunnen, maar ik hou mezelf wel gewoon in de waan dat ik 50% kans heb op een kleurtje als ik een gekleurde hengst er op plant zonder een schimmelouder. :+ Blijft het toch nog spannend. :P

Ik zat net zo te denken aan wat voor ras mijn 'droomveulen' een beetje in de buurt komt, en eigenlijk is dat gewoon een Welsh Cob! Ik ben nu dus wat aan het googlen naar een grote maat Welsh Cob, volgens mij is dat gewoon wat ik zoek. := Qua maat goed, en breedte.. hij zal wat veredelt worden door mijn merrie gok ik.. Alleen misschien neem ik een onnodig risico met een bredere hengst.. Hoewel Welsh Cobs nou niet overdreven breed hoeven te zijn dacht ik.

[edit] Ik denk dat het toch niet zo verstandig is, Welsh Cobs zijn toch wel aardig breed en hebben geen lange benen (en vaak een lange rug zie ik!)

Ik weet nooit wat ik wil, valt het al op? :=

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 00:16

Marloez schreef:
Een DNA test zou ook kunnen, maar ik hou mezelf wel gewoon in de waan dat ik 50% kans heb op een kleurtje als ik een gekleurde hengst er op plant zonder een schimmelouder. :+ Blijft het toch nog spannend. :P

Haha, zou ik ook doen denk ik. :)) Of de hengst schimmel ouders heeft maakt trouwens niet uit, dus dat scheelt alweer. ;)

Marloez schreef:
Ik zat net zo te denken aan wat voor ras mijn 'droomveulen' een beetje in de buurt komt, en eigenlijk is dat gewoon een Welsh Cob! Ik ben nu dus wat aan het googlen naar een grote maat Welsh Cob, volgens mij is dat gewoon wat ik zoek. := Qua maat goed, en breedte.. hij zal wat veredelt worden door mijn merrie gok ik.. Alleen misschien neem ik een onnodig risico met een bredere hengst.. Hoewel Welsh Cobs nou niet overdreven breed hoeven te zijn dacht ik.

[edit] Ik denk dat het toch niet zo verstandig is, Welsh Cobs zijn toch wel aardig breed en hebben geen lange benen (en vaak een lange rug zie ik!)

Wat toevallig, ik heb daar vanmiddag nog wel even aan gedacht toen ik op bokt een perlino Welsh Cob tegenkwam. _O- Ik heb niet zoveel verstand van Cobs maar ik heb één keer op een kruising Cob gereden en dat was een waanzinnig sterk en braaf dier. Ondanks dat ik meer van fijner gebouwde types houd vond ik hem echt heel gaaf. Ik denk dat zo'n kruising aan veel van je eisen zou kunnen voldoen. Je zult er geen standaard sportpony uit krijgen maar met een beetje geluk wel een veelzijdig dier met een aangenaam karakter. Welsh Cobs horen trouwens geen te lange maar wel een diepe rug te hebben, maar dat is een raskenmerk en betekent niet dat het een zwakke rug is. Misschien gewoon even verder googelen in de hoop dat dan vanzelf duidelijker wordt wat je wel en wat je niet wilt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 01:32

Persoonlijk zou ik Ricardo niet nemen voor je merrie, om verschillende redenen waarvan Goeroe er al een paar genoemd heeft.
Wbt de rug van je merrie; hij is niet lang, eerder wat kort en de benen is ook niets mis mee.
Ik vroeg me af of je nog een goede standfoto zou hebben en gelukkig vond ik die op het eind van je tweede post, net toen ik dacht dat je alleen bewegingsfoto's had geplaatst :)
Morgen zal ik even wat uitgebreider reageren maar wilde nu toch even wat plaatsen, voor nu heb je al aardig leesvoer van Goeroe geloof ik :)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 08:45

goeroe schreef:
Wat toevallig, ik heb daar vanmiddag nog wel even aan gedacht toen ik op bokt een perlino Welsh Cob tegenkwam. _O- Ik heb niet zoveel verstand van Cobs maar ik heb één keer op een kruising Cob gereden en dat was een waanzinnig sterk en braaf dier. Ondanks dat ik meer van fijner gebouwde types houd vond ik hem echt heel gaaf. Ik denk dat zo'n kruising aan veel van je eisen zou kunnen voldoen. Je zult er geen standaard sportpony uit krijgen maar met een beetje geluk wel een veelzijdig dier met een aangenaam karakter. Welsh Cobs horen trouwens geen te lange maar wel een diepe rug te hebben, maar dat is een raskenmerk en betekent niet dat het een zwakke rug is. Misschien gewoon even verder googelen in de hoop dat dan vanzelf duidelijker wordt wat je wel en wat je niet wilt?

Haha dat is zeker toevallig! :D Uit Dusty zal wss een iets slankere Welsh Cob kruipen.. Ideaal voor wat ik zoek; ik wil hem ook kunnen inspannen en ik vind een wat grover paardje ontzettend leuk, maar niet té, lijkt me ook niet handig ivm de bevalling. Ik hoor altijd dat de hoogte vaak niet zo veel kwaad kan maar dat je wel moet opassen met de breedte. Die perlino welsh cob is wel bijzonder mooi zeg! Dekt alleen natuurlijk en staat erg ver weg zie ik.

@anneliesdj: Bedankt dat je dat doen wilt, het is altijd prettig om meningen van verschillende mensen te horen. :)