Shet bij bevalling ??? HELLUP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Shet bij bevalling ??? HELLUP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:07

Shet Careltje wordt morgen gecastreerd en moest dus eigenlijk nuchter. Nou dat lukt dus niet (want maar 1 box sinds tussenschot weg), dus dacht laat hem in het land want daar staat weinig te vreten, paard Rhea mee naar huis. Was leuk idee hoor, maar werkte dus totaal niet. Rhea stond thuis de longen uit dr lijf te bleren en hij in het land. Dus Rhea maar buiten gezet, het blijft warm vannacht.

Maar goed, als het nu al zo gaat, dan gaat het dus nooit goed als ze moet bevallen, dan wil ze niet alleen zijn thuis en dan gaat de bevalling dus niet gebeuren of niet goed.

Nu vraag ik me af, zou shet Careltje gewoon bij de bevalling kunnen blijven hier thuis ? Zou Rhea dat accepteren, zou Careltje niets gaan doen ??? Heeft iemand hier ervaring mee ? Careltje is een minishetje. Andere ideetjes ook welkom.

Katharinaa

Re: Shet bij bevalling ??? HELLUP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:10

Samen in 1 stal, of samen op de weide?

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:12

sorry het is een beetje een warrig verhaal. Wat wil je nu weten, over een castratie iets of over een bevalling iets?

Ik denk dat het in ieder geval voor de merrie/veulen niet verstandig is om de hengst (dan misschien ruin?) erbij te laten bij de bevalling. Enigzins een scheidingswand maken lijkt me de beste optie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:13

ik zou kareltje in de nabijheid houden maar niet te dichtbij :)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:14

voor zover ik weet hoeft een paard niet nuchter te zijn..... dat wordt namelijk gedaan omdat ze gaan overgeven door de narcose en dit voor complicaties kan zorgen... maar een paard kan helemaal niet overgeven......... dus waarom nuchter houden?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:15

Nou ik heb de indruk dat ts bedoeld:
Haar shet Carel moet gecastreerd worden, deze moest nuchter zijn en dus gescheiden worden van haar merrie. Dit lukte niet en ts maakt zich nu zorgen op het moment dat de merrie uitgerekend is het niet mogelijk is om shet Carel ook gescheiden te plaatsen omdat dit ook zo'n drama was vandaag en of het erg is dat de shet erbj is op het moment dat de merrie bevalt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:16

nee dat is niet erg, alleen zou ik ze niet bij elkaar zetten in een box :) maar wel gesepareerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:18

ChantalSmook schreef:
Nou ik heb de indruk dat ts bedoeld:
Haar shet Carel moet gecastreerd worden, deze moest nuchter zijn en dus gescheiden worden van haar merrie. Dit lukte niet en ts maakt zich nu zorgen op het moment dat de merrie uitgerekend is het niet mogelijk is om shet Carel ook gescheiden te plaatsen omdat dit ook zo'n drama was vandaag en of het erg is dat de shet erbj is op het moment dat de merrie bevalt.

Klopt helemaal Chantal. Heb een zeecontainer als box, daar is het tussenschot uitgehaald voor de bevalling dus kan Careltje niet in zijn eigen box zetten zoals anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:19

Kiwiko, dat is dus een beetje een probleem, ze een beetje scheiden. Grote box van 6 bij 3, buiten stenen ook 6 bij 3. Wei is op 50 meter afstand over de weg.

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:21

Mijn pony is geboren in koppel in de wei, hebben ze natuurlijk wel veel meer ruimte als in de box, maar het ging prima.
Moeder hield ze eerst even uit de buurt, maar daarna kwamen ze allemaal effe snuffelen, echt heel lief om te zien...

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:22

Misschien kan je iets buiten de stal afzetten zodat je hem daar laat staan? Of in de wei laten bevallen?

chocobroodje

Kun je de wei (tijdelijk) in 2en delen? Dan kunnen ze neuzen maar kan ze zich ook terugtrekken als de bevalling begint.

KiWiKo

hou ze samen, zet de ene in de ene box en de andere in de andere....... of wou je ze op het land laten bevallen??

je moet een beetje uitkijken met hengen en veulentjes......... in de buurt is goed, met toezicht en mogelijkheid tot ingrijpen kan ook......... maar ik zou even een weekje wachten voordat je er een happy fammily van maakt :)

hengsten kunnen nare dingen doen met veulens die niet van hun zijn, en geloof me dat weten ze :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:23

hilleke1980 schreef:
Mijn pony is geboren in koppel in de wei, hebben ze natuurlijk wel veel meer ruimte als in de box, maar het ging prima.
Moeder hield ze eerst even uit de buurt, maar daarna kwamen ze allemaal effe snuffelen, echt heel lief om te zien...

liep daar ook een hengst tussen|?

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:25

Tja een jaarling maar die deed nog niet zoveel, maar uit het verhaal begrijp ik toch dat de shet gecastreerd is ondertussen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:26

Careltje is straks ruin en verder lief, hij wordt 1, en Rhea hoeft pas 31 mei te bevallen, dus hopelijk genoeg tijd om hem zich ruin te laten voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:26

hilleke1980 schreef:
Tja een jaarling maar die deed nog niet zoveel, maar uit het verhaal begrijp ik toch dat de shet gecastreerd is ondertussen?

Shet wordt morgen om 10 uur gecastreerd.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:27

hilleke1980 schreef:
Morgen wordt hij gecastreerd....... Tjsa ligt sterk aan het karakter van de shet en de mama.... Wanneer is ze uitgetelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:28

Trouwens, ik kan de box zien vanuit mijn slaapkamerraam, de box staat ongeveer 5 meter vanaf het huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:29

Mamma zit 31 mei op 340 dagen, maar krijgt nu al een beetje uier. 11 mei is het 320 dagen en levensvatbaar.

Anoniem

Chocobroodje, shet is verder lief, alleen als ik ze in de ochtend los laat in het land gaat ie bij haar opsteigeren. Zij tilt 1 poot op en dan weet ie het wel.

hilleke1980

Is altijd moeilijk in te schatten hoe paarden reageren als ze in stress zijn natuurlijk, maar als ze normaal altijd bij elkaar zijn levert het misschien wel veel meer stress op om ze uit elkaar te halen...

Het idee van hierboven om de wei in tweeen te delen en ze zo samen te zetten lijkt me ook een prima optie...

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:30

Ik zou ze niet samen in een box van 6 op 3 zetten. Misschien kan je de merrie in de box zetten en careltje op de stenen erbuiten (weet niet of dat mogelijk is, misschien afspannen met draad dan?). Dan staan ze toch gescheiden, maar wel dicht bijeen.

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:32

Katharinaa schreef:
Ik zou ze niet samen in een box van 6 op 3 zetten. Misschien kan je de merrie in de box zetten en careltje op de stenen erbuiten (weet niet of dat mogelijk is, misschien afspannen met draad dan?). Dan staan ze toch gescheiden, maar wel dicht bijeen.

Is ook een goed idee, begrijp dat je ze liever dichter bij huis hebt als helemaal in de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:33

Katharinaa schreef:

Denk dat ik zoiets inderdaad moet proberen. Raar dat je zelf niet op zoiets simpels komt eigenlijk :Z