dichtgenaaid voor veulen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicolleZA

dichtgenaaid voor veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 08:20

hallo,

heeft er iemand ervaring met merries die luchtzuigen van achter en daardoor dichtgenaaid zijn?

ik woon zelf in het buitenland en kan dus de dierearts niet zomaar opbellen als ze aan het veulenen is want dan kont die gewoon te laat.

kan je dat zelf doorknippen en hoe strak zit dat dan meestal en moet je dat voor de tijd al doen of pas als de bevalling begint.

ik hoor jullie wel.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:25

Nog nooit van gehoord?! Luchtzuigen langs achter, huh? Hoe gaat dat dan?

chivaldi

Re: dichtgenaaid voor veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:30

nog nooit van gehoord......

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:30

Ik heb dit een paard jaar geleden meegemaakt bij mijn merrie. Het was noodzakelijk daarom op dat moment geen keuze. Wel voelde ik mij naarmate de dracht vorderde hier niet prettig bij. Vooral het risico dat je niet, of althans aan de late kant bij de bevalling aanwezig bent. Zelfs met camera en geboortemelder kun je niet tijdig aanwezig zijn. Daarom de DA ruim voor de bevalling de merrie van achteren al laten openen. In latere drachten is de merrie nooit meer dichtgezet.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:42

Het moet iig van te voren opengeknipt worden, en denk niet dat je dat zomaar zelf kunt (geen idee maar lijkt me niet verstandig)Men doet het ter verkoming van infecties en daaruit voortvloeiende miskramen.
Ik zou toch je DA even bellen en overleggen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:13

Het veiligst is van te voren door een dierenarts open te laten knippen.

Verder kan je het zelf tijdens de bevalling omdat het dan gevoelloos is en ze niks voelen maar ik zou het daar niet op aan laten komen, stl dat je te laat bent dan heb je een groot probleem. Of de merrie scheurt uit en dat gaat meestal niet op een mooie manier.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:25

Veel merries die een aantal veulens hebben gehad worden dichtgezet. Ik heb er zelf ook één gehad die werd dichtgezet, die liet ik ongeveer 2 weken voor de datum openmaken, nooit problemen mee gehad... Op zich stelt dat openmaken echt niets voor, maar ik heb het altijd de DA wel laten doen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:03

yup ..en ook niet tevroeg laten openmaken ..bij die van ons die een maand over ging kon ik de rits een tweede keer laten openmaken want die was opnieuw dicht geheeld :+

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:48

Mijn merrie was ook dichtgezet. Helaas heeft zij haar veulen in maart verworpen terwijl zij in juli was uitgerekend. Doordat het veulen nog klein en zacht was (botten nog niet heel hard) was zij gelukkig niet ernstig uitgescheurd.
Ons werd aangeraden om ongeveer 3 weken voor de uitgerekende datum merrie open te knippen. Dit kan zelf of door een VA

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:39

3 weken?
Ik doe het ongeveer een week van te voren en bij de oudere voorspelbare merries liet ik het pas doen als ze aan het harsen waren.
Ik heb zelf wel een schaar in de aanslag wanneer een merrie ons mocht verrassen, ik heb al eerder zelf open geknipt, dat stelt echt niets voor.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:40

Het beste is om het één a twee weken voor de uitgerekende datum te doen. Meestal gebeurt dit twee weken van te voren, voor het geval je merrie eerder is. Maar als je dit zelf goed in de gaten houdt kan dit ook makkelijk één week voor de datum :j

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:43

Citaat:
merries die luchtzuigen van achter

Zou iemand mij willen uitleggen wat dit inhoudt? Nog nooooit van gehoord, maar klinkt heel akelig :?

Veroniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:15

Ja ik heb er ook echt nog nooit van gehoort, het klinkt inderdaadt eng :o

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:18

Is niet engs aan hoor :)

Mijn vroegere merrie heeft het ook gehad. Met lopen gaan de "lippen" dan iets open staan waardoor er lucht naar binnen komt. Mijn merrie verwierp elke keer het vruchtje met 5 weken. Zij is toen ook dichtgezet en inderdaad ong 2 weken voor de bevalling heb ik het weer open laten maken door de da.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:02

Bij mij werd aangeraden 3 weken voor de uitgerekende datum omdat mijn merrie onvoorspelbaar is. Zij geeft amper aan wanneer het komt en harst ook amper. Het is iedere keer een verrassing of zij dit keer vroeg is of laat. Zij presteert het ook om rustig een jaar te lopen.
Dit jaar wordt zij ook gewoon weer dichtgezet en hopelijk blijft alles waar het moet zitten.

Veroniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:09

Wienna schreef:
Is niet engs aan hoor :)

Mijn vroegere merrie heeft het ook gehad. Met lopen gaan de "lippen" dan iets open staan waardoor er lucht naar binnen komt. Mijn merrie verwierp elke keer het vruchtje met 5 weken. Zij is toen ook dichtgezet en inderdaad ong 2 weken voor de bevalling heb ik het weer open laten maken door de da.

Hihih dankje voor je uitleg nu snap ik er iets meer van mijn merrie loopt op haar einde haar "lippen"staan ook open, maar kan dat ook zijn omdat ze op haar einde loopt ?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:34

Ik vind het helemaal niks dat "dichtzetten" van achter... Dat wilde ze bij mijn merrie toen ook doen bij haar 1e veulen, maar ik wilde dat niet en wilde het zo proberen. Mocht ze het vruchtje dan afstoten had ik voor mezelf gezegd dat ik er dan niet mee bleef aanklooien, maar gewoon niet met haar ging fokken dan. Heb het vaak gezien, maar dat lijkt me nou niet erg prettig voor zo'n merrie... En ik heb ook al verhalen van merrie's die compleet zijn uitgescheurd, omdat het te laat losgeknipt was..Bah!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:12

Ik ben er ook geen voorstander van maar goed.... vooral bij oudere merries kan het soms niet anders. Als je het niet doet worden/blijven ze niet drachtig. Er kan zelfs mest in de vulva terecht komen met allerlei nare infecties als gevolg.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:30

Suzanne F. schreef:
Ik ben er ook geen voorstander van maar goed.... vooral bij oudere merries kan het soms niet anders. Als je het niet doet worden/blijven ze niet drachtig. Er kan zelfs mest in de vulva terecht komen met allerlei nare infecties als gevolg.

ja dat weet ik maar dan zou ik voor mezelf niet met zo'n merrie fokken, ik vind het gewoon niks dat dichtzetten...
Bij die van mij wilden ze dat toen ook bij 1e veulen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik dacht ik probeer het wel, en ik heb 3 veulens van haar gehad...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:57

silverbrumby schreef:
Bij die van mij wilden ze dat toen ook bij 1e veulen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik dacht ik probeer het wel, en ik heb 3 veulens van haar gehad...

Ja eens, bij die van mij twijfelden ze toen ook en zeiden dat het beter was om te doen. Ik heb het ook niet gedaan en nooit problemen gehad.
Maar goed, verwerpen is ook niks natuurlijk. Kan me wel voorstellen dat je soms weinig keuze hebt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:00

silverbrumby schreef:
ja dat weet ik maar dan zou ik voor mezelf niet met zo'n merrie fokken, ik vind het gewoon niks dat dichtzetten...

Maar ook als je niet fokt houdt het luchtzuigen gewoon aan, dat kan bij de merrie irritaties en zelfs infecties geven. Soms uit zich dat in het extreme merrie gedrag wat ruiters zo vervloeken, dichtzetten kan dan echt een verademing voor de merrie zijn.

nicolleZA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 08:49

hi allemaal. bedankt voor al de reacties. idd moet ik het zelf doen want er is gewoon geen dierenarts in de buurt maar weet zeker dat dat gaat lukken. het is gewoon anders dan hier in nl allemaal. maar je wordt er vanzelf handig in. ik moest mn merrie 600 km wegbrengen met de trailer om haar te laten insemineren. daarna moest ze 2 weken op de kliniek staan. dan wil je natuurlijk geen risico nemen en er vervolgens achter komen dat het niet goed zit als je na 9 uur eindelijk thuis aankomt. dat heb ik dus ook niet gedaan!

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:04

Dat kun en moet je niet zelf doen. De merrie is namelijk ook van binnen dichtgezet, en ook van buiten. Het zit best strak en moet je dus echt door een DA laten doen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:08

Onze weltmeyer moet ook altijd opgenaaid worden, maar heeft niets met luchtzuigen te maken. Normaal gezien laat je een maand voor datum de draadjes eruit halen. Eens terug gedekt wordt ze dan terug opgenaaid.

Het komt idd wel voor bij de meer oudere merrie. Die van ons is inmiddels 16 jaar en fokmerrie sinds haar 6e. Dus ja dat laat zijn sporen na.
Verder nog geen problemen hiermee gehad.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:07

besita schreef:
yup ..en ook niet tevroeg laten openmaken ..bij die van ons die een maand over ging kon ik de rits een tweede keer laten openmaken want die was opnieuw dicht geheeld :+

Gewoon zelf regelmatig even ''helpen'' toch ?