De nieuwe hype, cremello enzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivaldo

De nieuwe hype, cremello enzo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:41

Abeltje77

Re: De nieuwe hype, cremello enzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:43

Kleurfokkerij? Moet een paard niet aan meer voorwaarden voldoen dan een mooi kleurtje?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:44

Heb je bv de hengst McJonnas al gezien op stand? Zonde dat hij ter dekking staat...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:44

kleurenfokkerij ? wat wil je met dit topic zeggen .. ?
Inderdaad zijn kleuren geliefd, maar een doordachte fokker kijkt niet alleen naar kleur hoor ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:45

Rivaldo schreef:
Heb je bv de hengst McJonnas al gezien op stand? Zonde dat hij ter dekking staat...

Is dat aan ons om te oordelen dan?

Dit lijkt wel een beetje op die 16miljoen coaches...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:47

Ik snap wel wat Rivaldo bedoelt.
De topics over hengsten met bijzondere kleurtjes schieten als paddenstoelen uit de grond. Mensen willen steeds meer een leuk kleurtje fokken, maar vergeten dan maar voor het gemak om naar de eigenschappen van de merrie en hengst te kijken. Zodra er een veulen is geboren wordt er een topic geopend met de vraag welke kleur het veulen precies heeft in de hoop dat het een aparte is.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat alle hengsten met aparte kleurtjes per definitie minder zijn :D

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:48

Rivaldo schreef:

heb jij deze hengst wel eens zien bewegen ?

De hengst geef niet alleen de genen door hoor, een veulen komt uit een combinatie .. niet enkel de hengst.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:51

Wat bedoel je precies met: gezien op stand? Je bedoelt een standfoto?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:53

jackgirl schreef:
De hengst geef niet alleen de genen door hoor, een veulen komt uit een combinatie .. niet enkel de hengst.

Maar deze hengst gaat geen goede dingen brengen...
http://www.hs-meijer.nl/catalogus/album ... as-big.jpg

Filmpje heb ik nog niet gezien, en ik bedoelde met dit topic wat Cayenne zei, had me even beter moeten verwoorden ;)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:54

Tuurlijk willen mensen een leuk kleurtje fokken, er is zóóveel aanbod in hengsten en dan wil je toch het liefst een hengst die álles heeft? Dus de bouw, de gangen, het karakter, maar als je dan toch de keus hebt toch zeker ook het hoofd en de kleur?
Vind daar helemaal niets mis mee, en daarbij is het ook geen 'nieuwe' hype. Mensen vinden deze kleuren al héél lang mooi en er dekken al eeuwen hengsten met leuke kleurtjes.

Daarbij, als iedereen ineens een vos ter dekking zou hebben die lelijk gebouwd was, zou niemand het kleurenfokkerij noemen, terwijl ik persoonlijk vosjes juist erg mooi vind..

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:55

Ok, dat snap ik :D maar waarom denk je dat deze hengst geen goede dingen gaat brengen?
Ik zie dat hij voor verschillende stamboeken mag dekken?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:56

Jaimyliefje schreef:
Tuurlijk willen mensen een leuk kleurtje fokken, er is zóóveel aanbod in hengsten en dan wil je toch het liefst een hengst die álles heeft? Dus de bouw, de gangen, het karakter, maar als je dan toch de keus hebt toch zeker ook het hoofd en de kleur?
Vind daar helemaal niets mis mee, en daarbij is het ook geen 'nieuwe' hype. Mensen vinden deze kleuren al héél lang mooi en er dekken al eeuwen hengsten met leuke kleurtjes.

Daarbij, als iedereen ineens een vos ter dekking zou hebben die lelijk gebouwd was, zou niemand het kleurenfokkerij noemen, terwijl ik persoonlijk vosjes juist erg mooi vind..

Maar krijgen we dan niet het vermeerderen verhaal? Ik heb toch echt liever een goed gebouwde doffe vos, dan een lelijk gebouwde palomino.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:57

Rivaldo schreef:
jackgirl schreef:

Maar deze hengst gaat geen goede dingen brengen...
http://www.hs-meijer.nl/catalogus/album ... as-big.jpg

Filmpje heb ik nog niet gezien, en ik bedoelde met dit topic wat Cayenne zei, had me even beter moeten verwoorden ;)

Sommige hengsten zijn zelf spuuglelijk, maar geven wel heel goede eigenschappen door.
Fokken blijft gokken.
In de UK gebruiken ze alles met een gezond stel ballen :P en genoeg lelijke beesten gezien die de mooiste, best bewegende, shop topper veulens gaven...
Ik maak me persoonlijk meer druk om inteelt dan het gebruik van een wat minder mooie hengst.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:59

Rivaldo schreef:
Jaimyliefje schreef:

Maar krijgen we dan niet het vermeerderen verhaal? Ik heb toch echt liever een goed gebouwde doffe vos, dan een lelijk gebouwde palomino.

Ja tuurlijk, maar wat dacht je van een goedgebouwde palomino?
En er staan ook genoeg lelijke, doffe vossen ter dekking... Die worden ook gebruikt.

Dus, deze hengst mag dan minder mooi gebouwd zijn (vind jij iig) maar had je daar ook een topic over geopend als hij vos was? Want die zijn er ook een hoop. Lelijke voshengsten.
Het hoeft niet persé om de kleur te gaan.

(heb je trouwens ook naar de foto's gekeken van zijn nakomelingen?)
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 23-04-10 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:59

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:01

Tja..... misschien valt het nu wel gewoon meer op....
En kleur doet altijd wel wat.. net als aftekening... maanogen.... etc etc

Ik was 2 jaar geleden met mijn cremello op de provinciale keuring, nou je had die oude fokkers moeten horen...... pfff damn wat een opmerkingen en dat ging puur en alleen over de kleur. Als mijn hengst een andere kleur had gehad dan hadden die mensen niets gezegt....

Ach... exterieur, gangen, prestaties nakomelingen, karakter dat zijn de belangrijkste dingen......

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:01

maar wat is minder mooi ? iedereen heeft zijn eigen opvattingen erover.
Ieder stamboek heeft daar zijn eigen richtlijnen naar.
Als ik met mijn appie merrie naar het nmprs ren .. vinden ze haar niet "goed " omdat ze te flink is.
Terwijl ze bij het nas wel goed functioneerd als stamboekmerrie.

ik snap je punt verder wel hoor.
er word ook zeker wel enkel op kleur gefokt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:03

ik hou van aparte kleuren. mijn haflinger heeft grijze manen ipv het geliefde wit.
ik vind het mooi maar weet dat het niet 'normaal ' is net zoals de cremmello ed.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:04

Stamboeken weten anders ook goed raad met 'doorfokken'. Kijk maar naar wat er bij de Friezen is gebeurd.
En het valt mij op dat het ook binnen andere stamboeken wel erg wordt gefokt op een paar details (bijv. beweging en uiterlijk), en niet in de breedte. Daar krijg je op den duur, volgens mij, ook weer een kwetsbaar ras door. Er wordt minder gekeken naar 'robuustheid' en weerbaarheid.
Een 'vuilnisbakkie' geeft vaak weer taaiheid door.
Dus ik weet niet of het nou werkelijk zo erg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:09

Ik vind dat je niet alleen op kleur moet fokken en zeker daar de hengst niet op moet kiezen. Ik vind kleur inferieur aan de rest.
Waar gaat het heen met de fokkerij denk ik wel eens, gerennomeerde stallen zijn al aan het klonen, een deel fokt op kleur en dan maar hopen dat ze ook nog verder kijken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:10

nou , mindin. als ik een 'goed'veulen wil fokken moet ik wel op kleur kiezen. mijn grijze haf wordt k nl niet geaccepteerd. dus blijft het beperkt kwa hengst keuze!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:14

kleur is toch net zozeer een eigenschap als dat gode bouw, mooie beenstand ed dat is. Dus waarom is het zo'n zonde om dat belangrijk te vinden? Tuurlijk is een mooi kleurtje fijn, net als dat een goed exterieur dat is.. Het is ook maar afhankelijk van je gebruiksdoel natuurlijk. Niet iedereen wilt perse een paard dat een NK kan lopen, heel veel mensen willen gewoon een mooi paard dat uiterst vaardig door het bos galoppeert (en dat kan ook lang niet ieder paard). Niks mis mee vind ik!

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:16

hier een perlino welsh A hengstje die een 10 voor karakter en werkwilligheid heeft, hele goede gangen heeft , super sportpony's geeft en zelf nederlands kampioen M dressuur is EN mooie kleuren vererft ....wat wil je nog meer!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:31

suuzepuus schreef:
nou , mindin. als ik een 'goed'veulen wil fokken moet ik wel op kleur kiezen. mijn grijze haf wordt k nl niet geaccepteerd. dus blijft het beperkt kwa hengst keuze!!

Kijk dan ben jij de uitzondering op de regel. Maar goed, ik neem aan dat je behalve de kleur ook wel verder kijkt naar de hengst. Bouw, karakter, waar hij de tekortkomingen van jouw merrie kan aanvullen enz?

Het probleem is, wanneer de vraag naar bijv cremello erg groot is, er fokkers zullen zijn die een hengst alleen op kleur selecteren en niet al te veel verder kijken en dan wordt het een probleem. Als het dier maar de juiste kleur heeft, wordt het met de rest niet zo nauw genomen.Maar helaas wint de vragende markt het vaker dan het gezonde verstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:32

pietsie schreef:
hier een perlino welsh A hengstje die een 10 voor karakter en werkwilligheid heeft, hele goede gangen heeft , super sportpony's geeft en zelf nederlands kampioen M dressuur is EN mooie kleuren vererft ....wat wil je nog meer!!

Nou in zo een geval is er niets mis.