[TI] Hoe krijg ik hem wat dikker ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Hoe krijg ik hem wat dikker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 19:36

Ik heb hier een klein probleempje met Bowen :j

Hij is iets te mager naar mijn zin , ruggegraat ligt iets boven op z'n rug en als hij in een bepaald bochtje staat kan ik z'n ribben zien.
Hij krijgt onbeperkt ruwvoer, staat momenteel op de wei en als ze 'savonds naar binnen gaan krijgt hij nog een plak hooi (waarvan de helft er 'sochtends vaak nog ligt omdat hij geen honger had) en een overvolle schep suikerarme muesli.

Hij loopt dus lekker buiten samen met Duncan maar die 2 lopen regelmatig zo samen te rennen en te spelen dat ze regelmatig gewoon bezweet zijn.
Momenteel doe ik weinig tot niets met Bowen omdat hij z'n beweging toch wel krijgt in het weiland. En met z'n net 3 jaar zie ik hem liever in het weiland lopen dan in de bak :D

Maar wat kan ik hem nu het beste bijvoeren dat hij een beetje dikker word ?

Ik ben namelijk bang dat in gewone brok teveel eiwitten en suiker zitten , maar hij heeft toch best wat energie nodig door het gedonderjaag in het weiland....
Merriebrok zit teveel eiwit in , met sportbrok ben ik bang dat hij door het weiland heen stuiterd en basisbrok zit denk ik weer te weinig in voor de energie die hij verbruikt :?

Woensdag komt ook de DA nog even langs voor gebitscontrole , dan weet ik tenminste zeker dat daar alles in orde is :j

CM_

Re: Hoe krijg ik hem wat dikker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:37

Subli sober zou een mooie vervanging zijn van de musli.

En je zou m bietenpulp kunnen geven, ook een effectieve dikmaker, zonder dat er energie in zit.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:48

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:53

Olie helpt meestal al een beetje :)

Verder heb ik een tijdje slobber bijgevoerd, maar zelf geef ik dat liever niet té veel want er zit toch vrij veel suiker in

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:55

Ik heb ook anouk slobber bijgevoerd doordat ze zo mager was geworden door twister, ze kreeg ook meer biks , veel kuilgras en nu is ze er weer bovenop :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:06

Ik heb goede ervaring met maissnippers, Maddox werd er vorig jaar baggervet van :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:01

Bietenpulp en geweekte luzernebrok :j
Dat krijgt Max ook :j

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:24

napje is hier ook te dun momenteel. ik voer hem nu slobber idd maar vraag me af hoe lang het duurt voordat er wat meer spek op zit :? het zal een langzaam proces zijn maar bietenpulp, mais snippers of meel is ook goed dus.

waar halen jullie die laatste drie spullen? :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:26

mais schijnt heel goed te helpen ;)

al moet ik zeggen dat bij Gil niks heeft geholpen zonder dat jij maf werd in zijn hoofd...

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:41

Gebroken mais heb ik goede ervaring mee.

Heeft bij de mijne goed geholpen om haar weer wat dikker te krijgen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:08

Ik hoorde ook van mais, hebben wij gewoon bij een veehouder gehaald. Hebben ze bij Shayla zelf op eigen erf lekker makkelijk :P
Maar hier at degene die het moest eten nu net niet....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:12

haha nee dat is toch meestal zo. nappie lust nu eindelijk na 2.5 jaar olie door zijn eten. daar haalde hij al-tijd de neus voor op en kiepte uit protest zijn emmer omver. :D

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 23:31

Bedankt voor de tips allemaal :D
Zit heel wat bruikbaars tussen dus ik ga gewoon m'n eigen mixje maar maken ervan :j Even kijken wat er hier allemaal te krijgen is bij de voerhandel.

Bowen is nogal een makkelijke met eten ... die eet gewoon alles :+ Brok krijgt hij pas als ie op stal staat , dus hoef me niet druk te maken of Duncan het toevallig op eet ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:33

Ik moet eerlijk zeggen dat ik met Max momenteel niet op eiwitten en suikers let.
Ik voer hem dat wat werkt.

En dat is nu:
Luzernebrok
Cavalor muesli
Subli zwarte havermix
veulenbrok (pavo samenstelling...hebben we hier in voorraad ivm opfok).
1x per ween een flesje bier er door
1x per week vitaminepoeder

En dat werkt gewoon supergoed....deze mix.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:40

Effectief, goedkoop, niet heetmakend en niet belastend voor maag en darmen is 200-300 ml plantaardige olie per dag door het voer. Ik zelf gebruikte zonnebloemolie. Langzaam opbouwen, anders eten ze het vaak niet.
Bij mijn paard mengde ik het door de slobber en dan at hij het zonder problemen op. Het werkte erg goed.

Maïs werkt ook goed, maar geef hier niet teveel van, anders kan het dus wel de maag en darmen teveel belasten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:41

Voordat je aan al die suiker houdende bijvoertjes begint is er maar één advies wat ik je kan geven.

Het gebit moet als eerste gecontroleerd worden en ik weet zeker dat het gebit in orde gemaakt moet worden.

Helaas zijn er in Nederland maar weinig echte goede paarden gebit behandelaars.
Het woord paardentandarts wil ik maar voor, tot nu toe, bij mij twee bekende personen gebruiken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 00:24

heb jij alle tandartsen uit het land dan bij je langs gehad? :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 00:38

Nee niet allemaal, maar omdat ik wat langer meeloop in het leven kan ik wel heel snel een goede conclusie trekken.
En dat heeft te maken met mijn technische achtergrond.

Ik heb geleerd dat:
Een gebits behandelaar die zonder verdoving werkt, geen goed werk levert.
Daarnaast verwacht ik van een paardentandarts dat hij/zij mij op een normale manier de afwijkingen in het gebit laat zien.
En dat is bij een niet verdoofd paard vrijwel onmogenlijk.

Dat is een keiharde stelling van mij.
Heb er al zoveel bezig gezien die wat met de vijl aan het raggen waren en het resultaat was nul, komma, nul.

Haken aan de kiezen kan je zelf ook wel weghalen.

Maar het oppervlak van de kiezen en dat in combinatie met de tanden is nog belangrijker.
Dat moet zuiver op een lijn liggen. dan kan een paard pas goed kauwen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 00:42

Ariebren , mijn DA komt woensdag langs om het gebit te controleren en waar nodig bij te werken.
Die afspraak had ik al gemaakt voordat ik het topic opende ;)
Het mag dan geen erkende paardentandarts zijn , maar hij weet zeker wel waar hij mee bezig is ;)
Paard krijgt ook altijd een roesje en er word mij keurig uitgelegd waar het probleem zit. Inclusief kijken en voelen.

Ik denk zelf ook dat er wat haken op z'n kiezen zitten of dat er misschien nog wat meer aan de hand is. Hij is net 3 dus nog volop aan het wisselen. Wie weet zit er wel een losse kies o.i.d. te vervelen bij hem.

Ik ben zelf ook geen liefhebber van het bijvoeren met van alles en nog wat. Maar m'n mannetje heeft het nu blijkbaar gewoon nodig en dan is er naar mijn idee weinig andere keus ...
Op het moment dat hij weer lekker op gewicht is gaat hij gewoon weer over op zijn volop ruwvoer dieët ;)
En dan het liefst 24/7 lekker buiten.
Laatst bijgewerkt door Shayla op 24-04-10 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 00:47

Shayla schreef:
als hij in een bepaald bochtje staat kan ik z'n ribben zien

Ken je dit topic?
[VN] Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Zeker jonge paarden die geen reserves nodig hebben omdat ze zwaar werk moeten verrichten, zie ik persoonlijk liever wat slanker dan we eigenlijk gewend zijn. De ribben mag je zien in beweging of gekke bochtjes ;) Je mag er daarnaast van uit gaan dat als het gras straks weer lekker volop gaat groeien, hij vanzelf wat bijkomt. Het is heel normaal dat paarden in de wintermaanden afvallen..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 00:52

Als hij nog in de groei is, vrolijk en gezond en loopt te dollen in de wei....waar zou je je druk over maken? Het is mijn ervaring dat ze soms even wat dunner zijn en dat je daar haast niet tegen voeren kunt (sterker nog: dat het niet lijkt uit te maken wat je ze geeft). Ik geef dus gewoon kwalitatief goed, onbeperkt ruwvoer en een paar kilo basisbrok. En verder niets. Vaak trekken ze zo weer bij als ze even wat minder hard in de hoogte groeien. En inderdaad Chubbey, soms meer dan je lief is...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 00:53

Klinkt al goed, verdoven voor de behandeling.

Vooral bij de jonge paarden is het heel belangrijk dat ze gecontroleerd worden.
Hun probleem is heel vaak het wisselen van de tanden.
Er blijft een dop zitten, er zit een nieuwe tand klem, enz, enz.
Ik heb meegemaakt dat zo'n drie jarige gewoon een week lang zijn hooi haast niet at.
En dan worden ze heel snel te mager.
En die super gebits behandelaar kreeg natuurlijk die dop er niet af. Want verdoven was niet nodig, hij wist het wel.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 01:06

Ja die ken ik Chub :j
Als hij iets te mager is naar m'n zin zou ik er niet zo "moeilijk" over doen , maar hij is nu echt TE mager.
Het gras staat hier alweer volop (koeienwei he ;) ) , dus voordat de mannen er uberhaubt om mochten hebben we eerst de schapen er een aantal dagen opgelaten , omdat het anders gewoon te vet gras voor ze zou zijn.

En met het bochtje bedoelde ik eigenlijk dat ik ze dan echt duidelijk zie. Ook als hij gewoon recht staat zie je z'n ribben iets. En dat vind ik toch niet echt fijn. Ribben voelen helemaal prima , maar ribben zien ... :n daar hou ik niet van... en als er nog een beetje een buik onder zou hangen bij hem ... had ik het ook niet zo'n punt gevonden , maar hij heeft ook bijna geen buik.

Kendra en daar ging dus juist mijn vraag over. ;)
De mijne krijgt / kreeg alleen onbeperkt ruwvoer , sinds een week of 2 de muesli erbij omdat hij blijkbaar niet genoeg heeft aan het ruwvoer. Maar ook met de muesli word hij magerder. Dus vandaar mijn vraag hoe krijg ik hem dikker zonder dat ik hem volprop met weet ik het hoeveel eiwitten en suikers ....
Vandaar de vraag wat kan ik hem het beste voeren naast zijn ruwvoer ;)

Ariebren , ik laat eigenlijk al mijn paarden zoiezo 1x per jaar controleren , gelijk met het enten. Problemen die er aan komen kunnen gelijk getackeld worden zonder dat het paard er al last van hebt. En zodra ik problemen vermoed, net als nu , dan bellen we gewoon een keer extra :j
Eten doet hij nog wel gelukkig, maar ik heb het idee dat hij niet alles optimaal binnen krijgt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 02:09

Even terug komende op de status van het gebit.
Ik heb een merrie lopen, is al wat ouder en die heb ik nooit lekker vol kunnen krijgen.
We noemden haar de race vreter.
Die kon binnen vijf minuten haar kilootje granernmix naar binnen werken.
Wat bleek toen ze door een echte paarden tandarts behandeld werd.

Haar tanden waren zolang dat de kiezen elkaar niet meer raakten.
Dus ze kon niet kauwen, haar tanden waren te lang om de kiezen op elkaar te krijgen.
Na de echte gebits behandeling ging ze langzamer eten en werd ze na jaren eindelijk wat voller op de ribben en heup.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:41

san ik voer de subli zonder en subli granenmix, zitten heel weinig suikers en eiwitten in, welkoop verkoopt het.

ben benieuwd of er wat uitkomt bij de tandarts bij bowen, pa is sociaal, moet ook weer, maakt proppen, hij heeft niet z'on best gebit meer.