[H]Dressuurh. of goedbew. allr./Saros vhG x Denver x A Lucky

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

[H]Dressuurh. of goedbew. allr./Saros vhG x Denver x A Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 14:34

Dekadvies gezocht!

Het gaat om een vijfjarige BWP-merrie.
Afstamming:
v: Saros van 't Gestelhof (Ramiro x Pik König x Wendekreis)
vm: Denver (Nimmerdor x Ladykiller)
vmm: A Lucky One (Luckyboy x Jurriaan)

De merrie meet 1.74 ongeveer, dat vind ik een prima maat.
De merrie is braaf maar erg 'merrie', dus karakter van de hengst is wel belangrijk.
De merrie heeft ruime krachtige bewegingen en met name een mooie krachtig gesprongen galop, de hengst zou meer electriciteit en souplesse/elasticiteit mee mogen geven.
De merrie heeft voldoende massa, is wel lang wat slungelig geweest. De hengst mag meer hoogbenigheid en luxe meegeven, graag zonder teveel aan massa in te boeten aangezien de merrie best wat EV voert in haar pedigree.
De merrie maakt zelf al veel front in beweging.
Kleur vind ik niet interessant, vos of zwart interesseert me echt geen biet en schimmel is net zo welkom als bruin.

De foto's zijn helaas niet recent, ze was hier 3,5 jaar en licht zadelmak.
Afbeelding
http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... 9nov08.jpg

Heb niet echt een fatsoenlijk geposeerde standfoto... hoop dat iemand iets kan beoordelen adhv deze foto's. De eerste twee als vierjarige, de laatste hoort bij de reeks hierboven uit 2008.
Afbeelding
http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... 009_12.jpg
http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... 06_bew.jpg

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:39

Kijk eens naar de KWPN hengst Bodinus.
Een zwarte springgefokte hengst staat bij fam. Veninga.
Mooi in model niet te smal van bouw, hoogbenig en goede gangen.
Kortom een hengst met capaciteit
http://www.riekusveninga.nl/hengsten.htm

Urielle

Re: [H]Dressuurh. of goedbew. allr./Saros vhG x Denver x A Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 15:22

Is een hengst van afgelopen jaar en heeft zich nog niet bewezen. Aangezien de merrie commercieel al niet echt heel interessant bloed voert, zou ik liever gaan voor een wat meer gevestigde naam met oog op evt. verkoop. Bij een goed dressuurveulen sluit ik aanhouden niet uit.

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:29

Numero uno?
Kan je nog 2 kanten mee uit.
Mooie modellen en met jouw merrie van 1m74 heb ik niet direct schrik dat een ukkepuk het resultaat zou zijn.
Jouw merrie is hoodzakelijk springgericht gefokt zodus...
Hij durft wel eens wat karakter meetegeven maarja...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:35

Numero Uno zou ik bij deze merrie niet doen, je gedachtengang is goed, maar als je deze merrie kent is het denk ik geen verstandige keuze. Prijskaartje van Numero Uno is geloof ik huge, en karakter heeft die merrie eigenlijk wel genoeg geloof ik. :+
Vraag was ook een goede beweger of allrounder, deze merrie is misschien wel springgefokt maar niet bepaald een springpaard.

Urielle, als kleur je niet uitmaakt, what about een stippel? In dekgeld vallen die ook nog wel mee. Convenance heeft mooi beenwerk, Scen Tao wel wat grover maar wel die massa, die Houston die nu gekeurd is heeft mooi beenwerk en goede beweging. De Houston staat ook in het noorden maar dekt wel via KI. Hoewel ik geloof dat je zelf niet heel erg weg was van die Houston.
Of je pakt gewoon Devdan van stal. :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:48

Stippel zou best nog een optie zijn als ik zeker weet dat er een stippel uitkomt omdat ik denk dat zo'n grote maat commercieel best interessant is, maar als ik met een effen dier zit, heb ik natuurlijk een probleem met de verkoop want die is dan geen stuiver waard. De Houston vond ik zich op de HK enorm opwaarderen met bewegen, qua model vond ik die wat tekort komen voor een dekhengst maar de merrie is 'stoer' genoeg qua bouw. Ik ken Houstons wel als niet gemakkelijk, ik weet niet hoe het karakter van de nieuwe is. Scen Tao vind ik fantastisch, maar icm deze merrie wellicht een tank gevend? Convenance vind ik een leuke hengst maar geeft mij niet het wauwgevoel. Ik denk dus dat ik eerder opteer voor een KWPNer (de merrie kan A-register krijgen en via prok en cornage stamboek worden, Saros heeft GP gelopen nl.)

Numero Uno zou ik eens op moeten zoeken, ik zit niet in de springhengsten maar de merrie zelf is een totale kruk op de sprong bij het vrijspringen tot dusver. Ondanks haar springroots en een goed springende moeder en allround vader is zijzelf toch echt een dressuurpaard geworden. Qua karakter moet ik bij deze dame geen toegevingen gaan doen, ze is echt niet gemakkelijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:52

Tja, als je een goed gevulde portemonnee had zou ik zeggen Indoctro. Die geeft fantastische paarden, zowel voor dressuur als springen. Maar ja, prijskaartje is ook fantastisch.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 23:06

Wellicht voor een volgend jaar, maar dat wordt eerst even sparen. 2000 heb ik zo niet op de plank, dan moet er eerst een veulen verkocht en die Welsh gaat het niet opleveren :P

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 00:05

Even een vraagje?
Wat verstaan jullie onder een stippel??(een appalosa?!)
Indoctro schaar ik toch in dezelfde categorie als numero uno hoor.
vrij goede bewegers en soms net iets te veel karakter.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 00:10

Stippel is inderdaad een appaloosa, en we bedoelen daar eigenlijk een Nederlandse Appaloosa mee. TS is daar ook bekend mee aangezien ze er eentje van mij rijdt en uitbrengt op wedstrijden. :)
Indoctro's hebben dus ook wel eens een fiks karakter? Dat wist ik niet, de Indoctro's die ik ken zijn eigenlijk goed van karakter, maar zoveel ken ik er ook niet in omgang dus het zou best eens kunnen dat ik toevallig net de goede karakters getroffen heb.

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:22

Ik ben niet zo bekend met appalosa's en quarters maar dat ze over een kalmer karakter beschikken kan ik me inbeelden.
Maar persoonlijk zou ik het toch wat zonde vinden zo'n kruising uittevoeren.
Belangrijk om weten is of het toekomstige veueln voor de verkoop is of om zelf aan te houden.
Indien een verkoop in de toekomst een optie is zou ik deze kruising zeker niet uitvoeren.
De markt is bijna verzadigd en op kruisingen staat men echt niet te wachten (denk ik)
Jammer dat je merrie zo'n reus is andershad ik je fortuin z aangeraden.
Maar ja Fortuin z is ook 1m78 dan ga je kastelen fokken..
Beschikt anders wel over een super goed karakter en voldoet aan jouw eisen(allrounder, springgericht gefokt in de dressuur gereden)
Een Argentinus zoon eventueel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 09:58

Appaloosa's zijn niet per definitie kalmer, misschien de Amerikaanse (westerngerichte) wel, dat weet ik niet, maar de Nederlandse zijn gewoon verzameld op kleur. Er zijn AppaloosaShetjes, maar bijv. Convenance is een Gribaldi en er is nu ook een Houston goedgekeurd afgelopen jaar, dat zijn gewoon warmbloeden met een kleurtje en Devdan is een New Forest met spikkels. Nadeel is dat tenzij ik met een few spot dek, ik zo'n 50% kans heb op dat kleurtje en bij een grote maat Appie kan ik wel behoorlijk incasseren, die zijn niet goedkoop. Die verkoopsprijs zou hoger liggen als een gewoon warmbloedveulen uit deze merrie met niet bijzondere papieren en zonder predikaten. Maar bij een effen veulen zit ik met iets onverkoopbaars wat voor mij ook geen meerwaarde heeft.

Fortuin Z is veel te grof voor deze merrie :j Daarnaast heb ik Fortuin nooit echt een dressuurpaard gevonden, ondanks zijn prestaties. (ben zijn groom nog geweest). Hij zou niet de souplesse en luxe meegeven die ik graag in het veulen terug wil zien.

Ik zal eens kijken wat Argentinus (en zonen) vererven. Daar krijg ik een geslaagd veulen uit voor het dressuurmatig rijden?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:00

ik kan thunder vd zuuthoeve aanraden. die geeft goede alrounder en is zeer goed verkoopbaar. hij staat wel in belgie. dekgeld 900 euro.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 10:10

Belgie is geen probleem, daar woon ik zelf :+
Ik ken Thunder alleen van naam en idd lovend, maar ik vraag me wel af: een BWP kiezen voor een dressuurveulen? (Persoonlijk ben ik ook geen fan van Saros voor ik te horen krijg dat de merrie ook een BWPer is :P ) Kan ik dan niet beter bij het KWPN blijven? Wat vererft Thunder wat zo goed past op deze merrie? Als het veulen voor mezelf is, dan moet het echt een GOED dressuurveulen zijn.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:14

haertbreaker??

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:15

Als je nog meer allround wil dan Thunder en toch een Argentinus wil kan je misschien eens kijken naar Aventinus.
Hij is uitgebracht in de dressuur maar er is wel nooit veel mee gedekt geweest.
Staat volgens mij bij Hof ter Leeuwe ter dekking.

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:17

Als je een geen bom wilt fokken zou ik ik Heartbreaker alleszins mijden op een sensibele merrie!

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:19

of de fierro van spaas is ook een opkomend paardje met vermogen

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:54

In Nederland heb je Kasparow staan.
Een zwarte trakhener hengst die in iedere discipline is uitgebracht!
Ik vind de hengst wel over een mooi model beschikken en zijn nakomelingen zouden goede karakters hebben.
Natuurlijk zou je dan meer bloed toevoegen maar in combinatie met een goed karakter missch het overwegen waard?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:58

zat ook aan kasparow te denken, geeft brave paarden met een werkwillig karakter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 11:16

Ik weet niet of ik Thunder te springgericht vind (ik zit niet in de springers dus als je een naam noemt herken ik de naam en heb er geen plaatje bij of lijst van eigenschappen ;) ) vandaar dat ik extra vraag waarom dat paard goed op mijn merrie zou passen. Ik vind het hartstikke fijn dat er zo mee gedacht wordt maar om mij als springleek te adviseren voor een springhengst dan zou ik ook graag horen wat deze hengsten allemaal meebrengen wat mijn merrie verbetert. Vermogen bijvoorbeeld is voor mij totaal niet interessant, omdat ik ermee zou gaan dressuren, peerd krijgt op zijn hoogst een losse sprong van 60 cm ooit voorgeschoteld en voor de verkoop is de kans groot (gezien de kringen waar ik in zit) dat hij naar een dressuurruiter of, als hij niet goed genoeg blijkt, een recreant gaat. Het is leuk als het veulen ook een sprongetje kan maken, maar ik heb niet de wens om een springpaard te fokken. Dus ik zou het echt enorm waarderen als jullie erbij zetten waarom een hengst goed zou aanparen op deze merrie met als doel: een mooi, luxe, goed bewegend, elastisch dressuurveulen dat een sprongetje kan maken en voor een normale ruiter te rijden is.

Bij Kasparow (die ken ik dan weer wel O:) ) icm deze merrie ben ik zelf een beetje bang voor een neerwaarts gebouwd veulen met korte hals en missch. zelfs onderhals, die weer meer in het volbloedtype staat. Niets ten nadele van de hengst verder, maar op deze merrie zie ik eigenlijk alleen als pluspunten karakter en veelzijdigheid maar het is toch de bedoeling dat het veulen een flink stuk beter wordt als moeders. (Moeders is een leuke merrie maar wel echt een basispaard, veulen moet een goede worden)

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:57

Ik ga me onthouden want ik vermoed dat je eigenlijk echt op zoek bent naar een dressuurhengst(niet zozeer naar een allrounder)
En van de "pure" dressuurhengsten kan ik niet zoveel.
ok een laatste voorstel ;-)
- Dayano(holsteins gefokt) mààr eerlijk gezegd ik weet niets van zijn nakomelingen(louter op afstamming en beschikbaarheid in België)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:10

Ik zou precies kijken naar een hengst die redelijk hoog in het bloed staat, genre Royaldik (Royal Diamond x Caramel) xx, al vind ik die hengst zelf niet goed genoeg, maar ik zou zoeken in die trent).

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:59

Heb al eens aan "van Gogh"gedacht? Fokt mooie bruikbare springpaarden met goed been werk en dito draf!
Deze staat bij Hans Horn. Dekgeld zo rond de € 900,=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 18:30

Holsteinfan schreef:
Ik ga me onthouden want ik vermoed dat je eigenlijk echt op zoek bent naar een dressuurhengst(niet zozeer naar een allrounder)

Niet per definitie. Heb zelf een springpaard op stal die Z2 gelopen heeft, deze merrie is springgefokt en toch meer een dressuurpaard en ook Devdan is langs moederszijde eerder springgefokt, zij het dan in een ponyras. ;) Ik denk dat er zeker springgerichte hengsten rondlopen die mijn merrie moeten kunnen verbeteren in model en beweging en een logischer aanparing zijn qua bloedlijnen dan een al generaties lang dressuurgefokte hengst, maar ik ken er echt niks van :o dus vandaar ook het verzoek om aan te geven wat de hengsten precies vererven. :)