Wanneer merrie en veulen scheiden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chacho

Wanneer merrie en veulen scheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 12:49

We hebben onverwachts een veulen op stal, de merrie was zwanger en had het afgelopen jaar al 2 eigenaren gehad. Ze is bij ons nu 6 maanden en wat een verassing! Dit is onze eerste ervaring met veulens en de veearts helpt ons goed met adviezen maar wil toch graag weten wanneer je die 2 kan scheiden aangezien ze een super paardje voor de lessen is en ik wil weten wanneer ik haar weer inzetten kan.

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:53

Veulen is dus pas geboren of? En wil je nu het veulen zo snel mogelijk van de merrie afhalen omdat de merrie bruikbaar is voor de lessen of voor dat meisje van 8 jaar dat er nu niet mee kan kroelen, omdat merrie beschermend is naar haar veulen toe? Leuk zo'n onverwacht veulen maar ik hoop van harte dat je geen rare overhaaste dingen gaat doen.

Binky_Zephyr

Re: Wanneer merrie en veulen scheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:54

meestal met een maand of 5 .. kijk wel goed hoe je veulen er aantoe is .. ik zou dit gewoon even met je DA bespreken !

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:56

Elke dag even oefenen! Begin met de merrie even buiten de box houden en direct weer terug zetten; doe dit elke dag wat langer en neem de merrie steeds wat verder weg. Voor je het weet, kan ze weer een uurtje (en later natuurlijk langer) onder het zadel lopen. Zorg wel dat het veulen niet over de staldeur heen kan, en hou er rekening mee dat de merrie de eerste paar keren onder het zadel wat gespannen kan zijn.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:56

mijn hengsten veulen heeft er wel 8 maanden bij gestaan en als het een merrie veulen was geweestnog langer. ze stonden wel in het land

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:58

Ik ben na 4 weken begonnen met de merrie even uit het land te halen. Sutkje lopen en weer terug. Daarna langer uitgebouwd en met 8 weken reed ik voor het eerste weer (nooit langer dan een half uur.....tenminste, dat deed ik). Wel deed ik er altijd een ander paard bij in het land. Dat ze dus niet alleen stond. Goed in de gaten houden.

Afspenen he ik met 5 maanden gedaan omdat de merrie vaak koliek had (iom DA). Ik had zelf liever minimaal 6 maanden gedaan.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:00

caj2008 schreef:
mijn hengsten veulen heeft er wel 8 maanden bij gestaan en als het een merrie veulen was geweestnog langer. ze stonden wel in het land

8maanden is veeelste lang voor de merrie ! Max 6 maanden ! als het eerder kan eerder doen !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:01

voor welke lessen word de merrie gebruikt?
is namelijk wel zo dat als je moeder en kind van elkaar scheid de merrie behoorlijk onrustig kan worden.
veel hinniken,onrustig draaien etc..
dus beginners kunnen er dan echt niet op rijden. :n

op zich kan een veulen met een week of 3 best even van de moeder gescheiden worden.
eerder ben ik zelf geen voorstander van,merrie mag best even een rustperiode hebben na de bevalling.
net wat Veerenashley zegt, steeds even apart houden en de tijd er tussen steeds langer.
uurtje moet wel kunnen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:02

Bij ons op stal heeft de merrie na 10 dagen weer voor het eerst onder het zadel gelopen

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:05

Persoonlijk zou ik mezelf afvragen waarom ik wil haasten. Ik moet eerlijk zeggen ik zie veulen en moeder de eerste periode liever bij elkaar en dan kun je ze best even apart houden, maar laat ze rusten. En nogmaals als het te maken heeft met dat 8 jarige meisje dat nu niet kan kroelen met haar paard... dat moet dan maar even ben ik bang. Als paard interesse had in dat meisje had ze wel naar haar toe gekomen maar nu is paard gewoon even druk bezig met haar kind. Logisch ook.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:16

Binky_Zephyr schreef:
caj2008 schreef:

8maanden is veeelste lang voor de merrie ! Max 6 maanden ! als het eerder kan eerder doen !

in de natuur staan ze soms nog langer en als de merrie het zat is laat ze het wel merken.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:19

ja dat klopt .. alleen ik vind niet dat je dit kan vergelijken met de natuur !

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:06

Binky_Zephyr schreef:
ja dat klopt .. alleen ik vind niet dat je dit kan vergelijken met de natuur !

Nee, maar is dat dan een reden om te zeggen dat een veulen met max. 6 maand moet worden afgespeend? Waarom zou dat moeten? Mijn veulen is sinds vorige week pas weg bij haar moeder, en zij is 11 en een halve maand; ging prima zo!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:08

nou ik zie veel dat de merries het niet meer trekken & dan de veulens(vooral hengstjes) de merrie lopen te berijden & dat soort dingen .. ik zeg dus gewoon max 6 maanden .. min 4 ligt er maar net aan hoe je veulen eraantoe is ..

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:10

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 20-04-22 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:29

Met 6 maanden is de beste tijd.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:02

Volgens mij worden 2 dingen door elkaar gehaald; scheiden of afspenen.

Mijn merrie heeft haar veulen nog niet maar wil ze zo snel mogelijk laten wennen aan het scheiden. Is ook alleen maar makkelijk mocht het onverhoopt noodzakelijk zijn dat ze uit mekaar moeten.
Afspenen doe ik met ongeveer 5 mnd.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:09

ik ben erge voorstander van zo snel mogelijk het veulen eraan te laten wennen dat moeders weleens even weg moet om te gaan rijden, maar ook omgekeerd moeder op stal en veueln mee aan de wandel.

ik begin met een dag of 5 de merrie een keer uit de box te halen en te poetsen voor de box, als dit goed gaat na een paar dagen, een keer wat wandelen door stalgang, en als dat ook goed gaat eens naar de rijbak toe, en als dat dan weer goed gaat een keertje met zadel longeren en dan langzaam aan weer eens rijden, gewoon elke dag een beetje opbouwen, en toen het veueln ongeveer een maand oud was kon ik met moeder ongeveer een 3 kwartier a uur rijden.

maar omdat ik een erg dominante moeder en een dominant veulen had ben ik ook na ongeveer 2 wken het veulen een suit de box te halen en die te poetsen voor de stal, en dan een keer wandelen door de gang, en dan ook eens naar buiten, en wandelen in de rijbak, het veueln kon ik na een maand ook zo weghalen bij de moeder en meenemen.

na ongeveer 4,5 maand is het veulen afgespeent, dit door verschillende redenen hij zou eigenlijk blijven tot 5 mnd maar, als de merrie die erbij stond in de wei hengstig was besprong hij die en beet zich dan vast in haar rug, dit deed hij al met 3mnd, en dit deed hij later ook bij zijn moeder, ook zag je dat hij bijna niet meer dronk bij z'n ma en altijd op stap was met de andere paarden, en hij begon ook de baas te spelen over de ander paarden dordat zijn moeder de leider was dit probeerde hij ook bij zijn moeder, maar dat lukte hem niet, het was tijd voor hem om op eigen benen te gaan staan, vond ik.

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:42

Wij hebben 't met 6 maanden gedaan.. ;)

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:09

Mijn hengst heb ik bij 4 maanden eraf moeten halen.
Trok heel mama leeg.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:45

een veulen moet je gewoon met een maand of 5 a 6 van de moeder af doen, want dat gelurk aan die uiers vind dat beest op een gegeven moment echt niet meer prettig hoor.
als het een hengst is doen wij dat meestal met een maand of 5, omdat die vaak gaan staart bijten en dat is ook niet fijn

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:36

ojee.. dan ga ik nu aangevallen worden..
maaruh... 4 jaar geleden hebben wij het veulen er met 3 maand al afgespeend!!! Zo zoog mams echt helemaal leeg :n dat leek me ook niet de bedoeling :D

Inmiddels is deze dame nu zelf mama ;D en kerngezond..
Nu het veulen 4 weken oud is ben ik alweer aan het rijden hoor :D gewoon zo snel mogelijk oefenen daar heb je alleen maar profijt van!!
En tjah.. denk dat ook dit veulen met een maand of 4 wel vertrekken gaat naar de opfok.. ligt er natuurlijk aan hoe ze zich ontwikkeld :D

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:46

Ik vind 5/6 maanden altijd wel mooi.
Ik heb een verzorgpaard gehad die elk jaar een veulen kreeg.
Na een maand of 4/5 kon ik echt merken dat het zwaar voor haar werd.
Merrie werd steeds dunner terwijl ze niet eens bereden werd en de hele dag op de wei stond.
Was toen ook echt blij dat het veulen gespeend werd..

Als het veulen een maand was oefende ik wel meestal met het uit elkaar halen.
Deed meestal het veulen in de stal en de moeder ervoor, soms liep ik een paar meter van de stal weg.
Verder ging ik niet dat deed de eigenaar, die zette ze aan het einde soms een paar uur uit elkaar en dan weer bij elkaar.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:27

stalmiracle schreef:
een veulen moet je gewoon met een maand of 5 a 6 van de moeder af doen, want dat gelurk aan die uiers vind dat beest op een gegeven moment echt niet meer prettig hoor.

Als moeders het niet meer leuk vindt, zal ze het ook niet meer accepteren hoor.

Ik heb vorig jaar mijn veulen met 4 maanden bij zijn moeder weggehaald, omdat er niets van de merrie over bleef. Is prima gegaan.

Wat betreft scheiden, met een week of drie reed ik weer kort op de merrie, met het veulen erbij. Dit heb ik langzaam afgebouwd en een maand later reden we alweer buitenritten en bleef het veulen achter in de wei, bij zijn vriendjes.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:57

Het is bij mij heel wisselend. Ik let een beetje op wat de merrie aangeeft. Ik heb er nu een veulen bijlopen dat niet veel extra van de merrie vraagt. Toen het kleintje een week oud was begon ze al de slobber van mams op te eten. Ze is nu 7 weken en eet een paar keer per dag een portie slobber en veulenbrok. Ze eet veel hooi en is gek van gras. De melk van moeders drinkt ze ook wel, maar veel minder als het gemiddelde veulen. Deze laat ik er daarom wel tot een maand of 8 bijlopen. Andere veulens heb ik er altijd met een maand of 6 afgehaald. één keer zelfs al met 4 maand, maar dat kon toen niet anders.
Scheiden wen ik ze al wel heel vroeg aan. Na 1 week al apart poetsen en moeders gaat er nu iedere dag minimaal een half uur van weg om aan het werk te gaan. Nog wel in zicht van het veulen, helemaal uit zicht wil ik met een week of 3 gaan doen.
We hadden de kleine eerst in de stal staan als moeders weg ging, maar ze brak alles af. Nu staat ze als haar moeder weg gaat samen met 2 andere paarden op de weide en dat gaat goed.